Bilder fra offentlige arrangementer

Situasjonsbilder kan derimot offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige motivet i bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog eller hendelser som har allmenn interesse
Kilde: Datatilsynet, https://www.datatilsynet.no/samfunnsomrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Mulig jeg har funnet svaret selv her... Så da kan privatpersoner legge ut bilde av alle barna fra barnehagen som opptrer på 17.mai,uten samtykke?

Ifølge lovdata er det ikke lov.
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre l

Når man ser på c så er det ikke av allmenn interesse eller ett arrangement som er åpent for alle.

Jeg ville tolket det slik at bilder tatt på barnehagens eller skolens området, inni konsertlokaler el liknende er på «privat» området og egne regler gjelder (eks barnehagen legger ned forbud mot å fotografere andre enn egne barn). Men hvis det er offentlige opptredener el andre forsamlinger i friluft som er åpne for alle el har allmenn interesse er det bare å knipse i vei. Jeg selv erfarte dette når jeg åpnet lokal avisen og kom over et bilde av meg selv gående på en offentlig gangvei (det var en sak om hvor fint det hadde blitt i området) hvor jeg ikke var klar over at jeg hadde blitt avbildet.
 
Ifølge lovdata er det ikke lov.
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre l

Når man ser på c så er det ikke av allmenn interesse eller ett arrangement som er åpent for alle.

Så vidt jeg leste var vel dette et 17. Mai arrangement hvor den avbildede var på en scene. Det har allmen interesse, og kan publiseres.

Men det skader jo ikke å be vedkommende hyggelig om å slette heller.
 
Så vidt jeg leste var vel dette et 17. Mai arrangement hvor den avbildede var på en scene. Det har allmen interesse, og kan publiseres.

Men det skader jo ikke å be vedkommende hyggelig om å slette heller.

Dette var et offentlig arrangement for hele øya vår der både barnehage- og skolebarn var på scenen. Så jeg tror hun har loven på sin side,fordi hun tok bilde av alle barna samlet.

Har tenkt tanken på å sende henne melding,men for alt jeg vet kan det være mange som har lagt ut lignende bilder der barnet mitt er avbildet. Er nok redd det blir litt hysterisk av meg å be henne slette det. Deltar man på offentlige arrangementer må man sikkert regne med dette nå i vår digitale hverdag.

Men tusen takk for svar
 
Back
Topp