bil sikring på 70 og 80 tallet ?

87 modell, lå vist i en bag bak i bilen når jeg var bitteliten. Så fikk jeg en beltestol som jeg satt i til jeg fikk bytte til pute. Vi hadde mye biler uten belte bak, men pappa monterte alltid inn det i alle bilene :) så jeg satt alltid fastspent.
Min bror er 92 modell, han satt i noe som ligner mer på de baby setene vi har nå og Ettervært en vanlig bilstol dog forovervendt.

Termin 22 Desmeber 2014
Venter Gutt

Bruker App

Husker en gang jeg var rundt 4 år, da kjørte vi fra Hammerfest til Narvik med en kassebil av noe slag. Jeg lå på en madrass baki der og seila frem og tilbake hele veien :p

Februar-14 mamma ❤️

Bag med nett, så sete festet i selve bilen, så pute. Født i 83. Foreldrene mine fulgte rådene gitt den gang.

Utrolig at det gikk bra. Huff.

Vokste opp på 70-tallet og hadde først bag festet med nett og seler. Deretter bilstol faktisk, med pute foran/oppå lårene der bilens seler gikk i spor tilpasset høyden på små barn. Med andre ord: veldig bra til den tiden å være! Mine foreldre var opptatt av bilsikring, så dette må ha vært av de aller første bilstolene for barn som var på markedet. Husker stolen var sort med orange pute over lårene ;).

Her er faktisk stolen:
37_1012853392.jpg

Jeg er 81-modell: vognbaggen sto bare i baksetet (mener at de ikke brukte nett) da jeg var baby, senere hadde jeg et skallsete i hard plast med 5-pkt sele. Den var forankret med kroker i gulvet. Da jeg var 5, ble 5pkt selene montert i bilen (forankret likt som setet). Jeg satt fremme (caravelle med 3 fremseter) i 5pktsele men altså uten Barnestol. I midtdeler var det nemlig bare magebelte og det ville ikke foreldrene mine ha meg i:-)

Usikker på hvordan det var når jeg var bitteliten. Husker at jeg satt på pute da jeg var litt eldre. Husker ikke hvor lenge. 82 modell

Jeg er født i 80. Tror de satte vognbagen inn i baksetet :-P

Etterhvert sto jeg mellom fremsetene...
Det gikk til jeg var fem år og vi hadde vært på butikken; bestemor, pappa og jeg...

Vi frontkolliderte med en bil som fikk skrens...
Bestemor kutta opp hele panna si, og blodet fosset.
Jeg hadde heldigvis lagt meg ned i baksetet, ellers hadde ikke jeg levd i dag...

Etter det ble det montert bilbelter i bilene vi hadde, og vi satt på pute.

Jeg er nazi på bilsikring på mine egne barn i dag. Dette vil jeg ikke oppleve en gang til, eller at mine barn skal oppleve. Jeg var livredd for bilkkøring i lang tid etterpå, og den dag i dag takler jeg ikke blod i store mengder eller i hode/ansikt.
Så det har satt sine spor.

Jeg er 83 modell og jeg husker ikke jeg brukte noe... husker jeg enten satt løst eller med bilbeltene.. må spørre mamma ;-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hadde bakovervendt maxicosi som baby, forovervendt fempunkts frem til 4 år og beltestol frem til 7 år i følge mamma:) født i 89

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Var i familie bursdag i dag.. Å spurte familien i plenum om de husket hva jeg ble sikret med i bilen etter at jeg ble for stor for vognbaggen.. INGEN husket...:laughing021
De husket bare at jeg lå i bagen og at jeg satt på pute..

Tante husket forsåvidt ikke hvordan kusinene mine på nå 12 og 15 var sikret etter bag med netting over :P

husker yngste søsteren min som er født på tidlig 90 tallet satt i bilstol med pute foran magen , frem over vendt ,; husker ikke hvor gammel hun var , mener på hun gikk i bhg og resten av oss unga som var større satt på puter

83 modell. Husker vi kjøpte bilpute på biltema da vi skulle på langtur i Norge iallefall. Da var jeg vel 6 år, broren min var 4 og søsteren min hadde sete ( 2,5)

Som baby satte mamma bagen til vogna i baksetet,ikke nett og ingen seler.Senere satt jeg på pute.Eller ingen ting.Husker jeg og kusina mi bytta på å ligge oppå hattehylla i bilen engang vi kjørte med tante og onkelen min.

Bra det er andre tider nå

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Ja i grunn bra det er andre tider nå; husker en liten periode vi hadde varebil med 3 seter foran ,,da satt vi eldste baki kassa og minste foran i sete

Back
Topp