Bevegelser

Her er det liv gjennom hele dagen og jeg ser antydning til døgnrytme :) 24+2

Når jeg er kommet så langt som hit skal jeg kjenne liv daglig og dersom man ikke får respons etter sukkerholdig mat og drikke innen time er det bedre å ringe lege/jm enn å avvente. :)

Det er så godt og betryggende å ha dere damer her inne som har svar på det meste, selvom man alltid skal ringe føden og legen, så er det uansett en rolig betryggende følelse å få svar her først :-) Jeg er 23 uker i dag og som jeg skrev lenger her oppe så kjente jeg omtrent daglig bevegelser i tre uker inntil lørdag. KK Haukeland ville ikke ta meg inn og når jeg var der på tirsdag, henvist av legen min så følte jeg meg overhodet ikke tatt vare på og jeg følte meg rett og slett oversett. Han legen som tok ultralyden er kjempe flink og han har jeg hatt mye å gjøre med i dette og tidligere svangerskap. I følge han så alt fint ut. Men likevel så må jeg nå vente til 18 august før jeg skal tilbake på ultralyd, har time hos legen i neste uke. Ringe til kk virker meningsløst nå! Overlegen jeg var hos i uke 16 sa at visst jeg følte ting svevde i luften der oppe og jeg ikke fikk skikkelig svar så skulle han ta en sjefsavgjørelse, skal ærlig innrømme at det frister å ringe for å høre med han ang dette med spark og bevegelser og evt få han til å skrive at jeg skal ha hyppige kontroller! Er ikke betryggende å vite at jeg nå skal gå tilbake der når jeg er 26 uker så antageligvis hver 4 uke som igjen vil si 30 og 34 uker også rekker jeg vel kanskje en i begynnelsen på november før termin. Jeg ble også lovet informasjon om hva som kom til skje fremover men ingen som har sagt noe til meg ang det. Og jordmoren jeg skal gå til her lokalt er en heks:-/

Det er så godt og betryggende å ha dere damer her inne som har svar på det meste, selvom man alltid skal ringe føden og legen, så er det uansett en rolig betryggende følelse å få svar her først :-) Jeg er 23 uker i dag og som jeg skrev lenger her oppe så kjente jeg omtrent daglig bevegelser i tre uker inntil lørdag. KK Haukeland ville ikke ta meg inn og når jeg var der på tirsdag, henvist av legen min så følte jeg meg overhodet ikke tatt vare på og jeg følte meg rett og slett oversett. Han legen som tok ultralyden er kjempe flink og han har jeg hatt mye å gjøre med i dette og tidligere svangerskap. I følge han så alt fint ut. Men likevel så må jeg nå vente til 18 august før jeg skal tilbake på ultralyd, har time hos legen i neste uke. Ringe til kk virker meningsløst nå! Overlegen jeg var hos i uke 16 sa at visst jeg følte ting svevde i luften der oppe og jeg ikke fikk skikkelig svar så skulle han ta en sjefsavgjørelse, skal ærlig innrømme at det frister å ringe for å høre med han ang dette med spark og bevegelser og evt få han til å skrive at jeg skal ha hyppige kontroller! Er ikke betryggende å vite at jeg nå skal gå tilbake der når jeg er 26 uker så antageligvis hver 4 uke som igjen vil si 30 og 34 uker også rekker jeg vel kanskje en i begynnelsen på november før termin. Jeg ble også lovet informasjon om hva som kom til skje fremover men ingen som har sagt noe til meg ang det. Og jordmoren jeg skal gå til her lokalt er en heks:-/
Æsj, sånn er så kjipt. Jeg får litt vondt av deg som har så dårlige opplevelser.
Jeg er tredjegangs og har kjent liv siden uke 11. Jeg har og morkaken bak og jeg hadde ringt tvert om jeg følte ting var galt.

Jeg er ingen fan av å ringe flden i tide og utide, men man SKAL lytte til magefølelsen. Ring i morra og fortell hele smøla så får vi se om han tar en god sjefsavgjørelse og kan hjelpe deg <3 Jeg håper du holder oss oppdatert.

Når jeg er kommet så langt som hit skal jeg kjenne liv daglig og dersom man ikke får respons etter sukkerholdig mat og drikke innen time er det bedre å ringe lege/jm enn å avvente. :)

Det hørtes bare helt perfekt ut! Men det virker å være mange som strever med variasjon likevel.. Ikke lett!

Her begynte ikke hun å sparke etter jeg drakk sukkerlaken på glukosetesten engang. Eller det kan være hun sparker, bare at jeg ikke kjenner det. Men jeg fikk høre hjertelyden og alt var fint :)

Jeg synes denne er fin, hentet fra BV:
"Bevegelsene som barnet gjør forplanter seg gjennom veggen i livmoren til følsomme nerveender i bukveggen din. Om du kjenner sparkene eller ikke vil derfor avhenge av hvordan babyen ligger, hvilken retning sparkene har og ikke minst styrken på sparkene. Ligger barnet en dag med ansiktet sitt vendt inn mot ryggraden din og sparker, vil du ikke kjenne det korte, skarpe støtet som når det sparker mot magen din.
Husk at alle barn er forskjellige, også i måten de oppfører seg på i mors liv. Ikke sammenlign dette barnet med barnets søsken, eller med en annen gravid kvinne som er kommet like langt som deg. Akkurat som deg varierer barnet ditt i humør og aktivitet fra dag til dag. At hun sparker, stuper kråke, slår og kan skyve og vri seg rundt vil du oppleve forskjellig fra den ene dagen til neste, og fra uke til uke. Etter at du tydelig har kjent "spark" hver dag, kan det være en god regel at du faktisk kjenner etter liv hver dag."

Videre: "Etter ca. 28. uke blir bevegelsesmønsteret fastere. De fleste kvinner kjenner likevel ikke alle bevegelsene som barnet gjør. Har du imidlertid ikke merket bevegelser hele dagen bør du legge deg ned, drikke et glass søt saft og signalisere til barnet ditt at du ønsker kontakt. Du kan "dytte litt" på magen din eller spille høy musikk for å vekke henne. Kanskje vet du hvordan hun ligger også, og hvordan hun vil ha det når dere skal kommunisere. Antagelig vil du oppleve kontakt bare ved at du legger deg flatt og gjør deg mottagelig ved kjærlige lette bevegelser over magen.
Skulle du ikke få kontakt, kan du prøve igjen litt senere. Er du derimot bekymret kan du ta kontakt med jordmor eller lege, eventuelt med fødeavdelingen. Når du nærmer deg terminen bør du være bevisst på plutselige endringer i bevegelsesmønsteret."

Last edited:
Back
Topp