Betale for time hos legen

Jeg trudde man ikke skulle betale når man er gravid? i hvertfall når det gjelder svangerskapet? Jeg skal til legen onsdag, men jeg skal ikke betale uansett for jeg har frikort :D

I følge Helfo skal man ikke betale egenandel ved konsultasjoner og undersøkelser som er i forbindelse med graviditet...
Her betaler vi ikke noe, fra den dagen man sier man er gravid, og så lenge man er hos lege med svangerskapsrelaterte plager...

I følge Helfo skal man ikke betale egenandel ved konsultasjoner og undersøkelser som er i forbindelse med graviditet...
Her betaler vi ikke noe, fra den dagen man sier man er gravid, og så lenge man er hos lege med svangerskapsrelaterte plager...
Gjelder det ved hcg prøver også da? Mon tro om jeg skal si dette til de neste gang!!!

Man skal ikke betale når man er gravid samme hvor "offisielt" det er eller ikke. Så fort du nevner at du er gravid skal det være gratis. Det er hvertfall slik jeg har forstått det.

Jeg tok blodprøver på torsdag å slapp å betale! :) fikk beskjed at nå som jeg var gravid, så var det gratis!

Man skal ikke betale når man er gravid samme hvor "offisielt" det er eller ikke. Så fort du nevner at du er gravid skal det være gratis. Det er hvertfall slik jeg har forstått det.
Er ikke praksis på mitt legekontor... :(
allerede betalt de over kr.300 på de to siste gangene jeg var der... Skal dit på nytt på onsdag for å få helseskjema, så da regner jeg hvertfall med jeg skal slippe å betale!!!!!

Har du prøvd å klage på det? For meg høres det ut som du bør ha rett på tilbakebetaling for det. Det skal vel ikke spille noen rolle hvor langt på veg man er så lenge regelen er at det er gratis i graviditeten?

Har du prøvd å klage på det? For meg høres det ut som du bør ha rett på tilbakebetaling for det. Det skal vel ikke spille noen rolle hvor langt på veg man er så lenge regelen er at det er gratis i graviditeten?
Hvis det står nedskrevet noe sted kan jeg kanskje ta dette med meg å vise de på onsdag!
Jeg reagerte første gangen, og spesielt andre gangen.
De burde jo virkelig ha samme praksis over alt, og hvertfall hvis det står svart på hvitt noe sted!

Hvis det står nedskrevet noe sted kan jeg kanskje ta dette med meg å vise de på onsdag!
Jeg reagerte første gangen, og spesielt andre gangen.
De burde jo virkelig ha samme praksis over alt, og hvertfall hvis det står svart på hvitt noe sted!

Jeg skal lete litt og se om jeg finner noe. Har faktisk ikke lest det noe sted, bare hørt at alt skal være gratis. Kan være kjekt for andre å vite også om reglene er at det skal være gratis hele vegen.

Testet hcg to ganger sist uke; den ene gangen fikk jeg beskjed om at det var gratis - den andre måtte jeg betale, men ikke store beløpet ^-^

Her er det eneste jeg finner:

Noen slipper egenandel

I noen tilfeller slipper du å betale egenandel – og da får fastlegen refundert dette beløpet fra folketrygden. Det gjelder barn og ungdom under 16 år, gravide som går til svangerskapskontroll eller har svangerskapsrealterte plager, pasienter med frikort , pasienter godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, eller dersom du oppsøker legen på grunn av alvorlig smittsom sykdom, herunder kjønnssykdom.

http://www.fastlegen.no/hva-er-fast...eler/betaling-hos-legen/betaling-av-egenandel

Fant noe her og. dette samsvarer med det jeg ble fortalt hos legen :)

https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Alle gravide får tilbud om ni gratis svangerskapskontroller som skal sørge for at du får råd og veiledning, slik at både du og barnet har det best mulig.

Back
Topp