Betale for svangerskapsrelaterte undersøkelser?

Nei, det stemmer ikke. Alle timer som er direkte svangerskapsrelatert skal være gratis. Feks om du får hastetime hos legen pga blødning eller mistanke om uvi eller lignende. Hastetimer sånn er jo ikke en del av standard svangerskapsoppfølging.
Men om du bestiller en legetime, mens du er gravid, som ikke omhandler noe svangerskapsrelatert (feks inngrodd negl eller forstuet håndledd) så skal man betale vanlig konsultasjon.
Ah, takk for oppklaringen! Da er det jo rart at man skal betale for forbruksmateriell i noen tilfeller, men ikke i andre (jeg betalte i alle fall ikke for blodprøvene i uke 12)..

Slik jeg har skjønt det er det opp til hver enkelt lege/legekontor om de ønsker å ta betalt for forbruksmateriell. Jeg måtte betale for glukosedrikken samt en graviditetstest hos fastlegen. Var vel mellom 100 og 150 det kostet. I tillegg betalte jeg 50-100 kr hos den private gynekologen hvor jeg hadde 3 tul i uke 7-12 (var henvist dit før graviditet så trengte ikke betale fullt for timene).

generelt så betaler man aldri for blodprøver når man har legetime. MEN dersom man tar blodprøver utenom legetime så kan man måtte betale for såkalt forbruksmateriell. Og ja, noen tar for det, andre tar ikke. Ganske rart egentlig, men 500 kr for blodprøver og glukosebelastning er uansett langt overfor hva de har lov å kreve. Så kontakt Helfo og spør, og kontakt legekontoret og spør hva de har tatt seg betalt for.

Back
Topp