Betale for svangerskapsrelaterte undersøkelser?

Tindo

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Jeg har vært til fastlegen min to ganger de siste månedene for å ta ta prøver som er relatert til svangerskapet (glukosebelastning og gallesyreprøve). Nå fikk jeg plutselig regning for begge disse. Kan dette stemme, jeg trodde alle undersøkelser som har med graviditeten å gjøre var gratis? Det er jo ikke all verdens summer, men jeg kan ikke huske at jeg har betalt noe som helst for legeundersøkelse eller prøver i tidligere svangerskap,såbjeg stusser litt over det.
 
Man må betale for forbruksmateriell. For sukkerbelastningen er det sukkergørra man betaler for.

Jeg skjønner ikke hvorfor utstyr til blodprøvetakning og urinprøver ikke er forbruksmateriell.
 
Man må betale for forbruksmateriell. For sukkerbelastningen er det sukkergørra man betaler for.

Jeg skjønner ikke hvorfor utstyr til blodprøvetakning og urinprøver ikke er forbruksmateriell.
Ah, ok. Det forklarer jo det med glukosebelastningen da. Kult å betale for å sitte kvalm i to timer da..
Men den gallesyreprøve var jo bare en blodprøve. Må jeg betale fordi det var noe ekstra utenom de vanlige kontrollene da? Jeg kan jo ikke akkurat noe for at jeg trengte omekatra oppfølging i svangerskapet.
 
Vet ikke mht gallesyreprøve. Jeg har hatt ett par ekstra runder innom lege og sykehus pga blodsukker og ikke betalt ekstra. Men kanskje noe annet når jeg blir fulgt opp som ved svangerskapsdiabetes. Er gallesyre noe som kan bli problem under svangerskap?
 
Jeg har vært til fastlegen min to ganger de siste månedene for å ta ta prøver som er relatert til svangerskapet (glukosebelastning og gallesyreprøve). Nå fikk jeg plutselig regning for begge disse. Kan dette stemme, jeg trodde alle undersøkelser som har med graviditeten å gjøre var gratis? Det er jo ikke all verdens summer, men jeg kan ikke huske at jeg har betalt noe som helst for legeundersøkelse eller prøver i tidligere svangerskap,såbjeg stusser litt over det.

Man betaler for utstyr i ifbm en del undersøkelser, glukosebelastning er en av dem :) kan være det er noe sånt for galleayreprøve også.
 
Vet ikke mht gallesyreprøve. Jeg har hatt ett par ekstra runder innom lege og sykehus pga blodsukker og ikke betalt ekstra. Men kanskje noe annet når jeg blir fulgt opp som ved svangerskapsdiabetes. Er gallesyre noe som kan bli problem under svangerskap?
Ja, jeg gallesyrenivå er det man sjekker for å se om man har utviklet hepatose pga svangerskapet.
 
Jeg tror kun du skal betale for materiale ifm. glukosebelastning, men dette kan du spørre HELFO om. Sjekk at regningene ikke inkluderer konsultasjon, denne skal være gratis. Det samme gjelder hvis legen bare har tatt blodprøver el.l.
 
Jeg måtte også betale for glukosetesten, for den drikkeflasken. Selv om jeg har frikort også.
 
Jeg måtte også betale for glukosetesten, for den drikkeflasken. Selv om jeg har frikort også.
Dette er egentlig for dårlig når det er staten selv som vil teste glukose hos en viss gruppe gravide kvinner.. det blir litt som om man skal betale for materiell ifm. fostervannsprøve (ikke si at man gjør det?).
 
Ring legekontoret og spør? Og ta evt kontakt med. Helfo for å få kartlagt reglene?
 
Enkelte får beskjed om å gå på apoteket og kjøpe den glukosedrikken selv. Synes også det er litt dårlig at gravide som blir anbefalt å ta testen (eller aller helst absolutt bør) skal betale for den, men men...
 
Ja, jeg ble litt overrasket selv at jeg måtte betale dette. Disse testene er jo ikke noe jeg MÅ ta, men jeg ble anbefalt det av lege og jordmor. Så jeg føler ikke jeg kan risikere å ikke ta dem da.
Hadde det vært første gang jeg var gravid, da jeg var student med liten inntekt, hadde vært litt krise å plutselig å få to regninger på til sammen over 500 kr.
 
Ja, jeg ble litt overrasket selv at jeg måtte betale dette. Disse testene er jo ikke noe jeg MÅ ta, men jeg ble anbefalt det av lege og jordmor. Så jeg føler ikke jeg kan risikere å ikke ta dem da.
Hadde det vært første gang jeg var gravid, da jeg var student med liten inntekt, hadde vært litt krise å plutselig å få to regninger på til sammen over 500 kr.
500kr?! For glukosebelastning og en anen blodprøve?
 
500? De må ha misforstått noe. Jeg betalte ikke en gang for graviditetstest da den var positiv :p betalte en annen gang da den var negativ
 
Er ganske sikker på at det er selve svangerskapskontrollene (de som er standard oppsett) som er gratis :) Alt annet vil komme utenom.
 
Er ganske sikker på at det er selve svangerskapskontrollene (de som er standard oppsett) som er gratis :) Alt annet vil komme utenom.
Nei, det stemmer ikke. Alle timer som er direkte svangerskapsrelatert skal være gratis. Feks om du får hastetime hos legen pga blødning eller mistanke om uvi eller lignende. Hastetimer sånn er jo ikke en del av standard svangerskapsoppfølging.
Men om du bestiller en legetime, mens du er gravid, som ikke omhandler noe svangerskapsrelatert (feks inngrodd negl eller forstuet håndledd) så skal man betale vanlig konsultasjon.
 
Nei, det stemmer ikke. Alle timer som er direkte svangerskapsrelatert skal være gratis. Feks om du får hastetime hos legen pga blødning eller mistanke om uvi eller lignende. Hastetimer sånn er jo ikke en del av standard svangerskapsoppfølging.
Men om du bestiller en legetime, mens du er gravid, som ikke omhandler noe svangerskapsrelatert (feks inngrodd negl eller forstuet håndledd) så skal man betale vanlig konsultasjon.

Enig. Jeg har høyrisiko svangerskap og er til kontroll både hos jordmor/lege og på sykehuset opptil to ganger i uka, så jeg følger ikke standard oppsett. Jeg tar masse blodprøver og ultralyd og andre undersøkelser, det er gratis. Alt svangerskapsrelatert er og skal være gratis. Men som du sier, alt utenfor svangerskapet betaler man egenandel, feks jeg fikk halsbetennelse i begynnelsen av svangerskapet og betalte selvsagt for egenandel for den konsultasjonen.
 
Jeg har ikke betalt for noe som helst svangerskapsrelatert hos legen etter jeg ble gravid, og har forstått at det er slik det skal være :) Aldri betalt for noe materiell heller.

Har også hatt legetimer for å diskutere/vurdere sykemelding i svangerskapet, disse har jeg heller ikke betalt for - da de er svangerskapsrelaterte.

Sjekk det opp med legekontoret ditt, synes 500,- hørtes mye ut.
 
Ja, jeg ble litt overrasket selv at jeg måtte betale dette. Disse testene er jo ikke noe jeg MÅ ta, men jeg ble anbefalt det av lege og jordmor. Så jeg føler ikke jeg kan risikere å ikke ta dem da.
Hadde det vært første gang jeg var gravid, da jeg var student med liten inntekt, hadde vært litt krise å plutselig å få to regninger på til sammen over 500 kr.

Sniker igjen
Da har det skjedd noe feil. Jeg betalte totalt 120 kr eller noe sånt for alt som hadde med glukosebelastningen å gjøre :p
 
Back
Topp