Bestilt time hos jordmor/lege?

Sikkert lurt å tenke på kosthold :) Vekt er helt klart en risikofaktor ved SD, men ikke avgjørende. Jeg har hatt normal bmi ved starten på alle mine graviditeter uten at det har beskyttet meg. Samtidig er det nok mange som er overvektige som IKKE får SD. Håper du slipper unna ❤️

Hadde du noen andre risiko faktorer? Er så redd for å få svangerskaps diabetes selv, selv om jeg er slank :(
 
Jeg har allerede time hos legen neste mandag pga noe annet, men tenkte jeg skulle snakke med han om graviditeten da. Er jo usikker på hvor langt jeg er påvei pga ustabil syklus som har vart alt fra 16 dager opp til 50 dager. Jeg har opplevd flere SA og 3 MA + at jeg har operert bort den ene egglederen pga svangerskap utenfor livmoren. Går ikke ann å ikke bekymre seg for min del, så håper på å få henvisning til tidlig ultralyd. Eller ihvertfall få målt HCG :)
Du bør få henvisning med den historien. Lykke til:)
 
Hadde du noen andre risiko faktorer? Er så redd for å få svangerskaps diabetes selv, selv om jeg er slank :(
Bestemoren min på farssiden hadde svangerskapsdiabetes fant jeg ut etterhvert. Hun fikk diabetes senere i livet. Visste ikke om dette før jeg fikk det påvist i 2. svangerskap. Ble ikke testet i første graviditet, men ikke i tvil om at jeg hadde det da også. La på meg sykt mye (type 40kg) og fikk stort barn. Kostregulerte med nr 2 og da la jeg «bare» på meg 18kg og fikk 1kg mindre baby :p Veldig vanskelig å spå hvem som får, men tror ikke du trenger bekymre seg enda. Ta den glukosebelastningen i uke 24-28 så får du et klart svar. Godt å få det avkreftet også ❤️ (Mine søstre har forresten ikke hatt SD, og hun ene spiser myyye søtsaker)
 
Har TUL uke 9+2, også TUL privat uke 12+2. Hvis begge disse går fint kontakter jeg jordmor i kommunen. Tar legetime i uke 12 også. Vil ikke ha flere helsekort som må brennes pga SA!
 
Har hatt ivf, og skal på tul den 22 :) Har ikke tatt kontakt med lege eller jordmor enda, da jeg tenkte å vente til etter tul. Men så begynner jeg å se litt på nett da, at det er lurt å kontakte jormortjenesten raskt for å få plass [emoji54] Så what to do? [emoji28][emoji3] Hører til Tromsø, om det har noe å si [emoji6]
 
Ikke bestilt. Når er første kontrollen og når burde man si ifra til lege? :)
Jeg dro til fastlege dagen etter positiv test, mest fordi jeg er i dårlig form og trengte sykmelding. Jeg ba om å få ta hcg av urin(hadde bare tatt en test dagen før, så trengte bekreftelse). Legen satte meg opp på kontroll 6 uker senere(er altså i uke 6 nå). Når du burde si ifra kommer vel kanskje litt an på livssituasjonen din, tidligere svangerskap, jobb og sånt? Om det er behov for tett oppfølging, tilrettelegging på jobb evt sykmelding o.l. Selv kjente jeg at det var godt å bare få fortelle det til noen og komme inn i systemet med kontroller osv. [emoji4]
 
Har ikke bestilt enda, men lurer på å bare gjøre det selv om det er en stund til uke 8-12. Så er det gjort, liksom :)
 
Snakket med jordmor på tlf i dag, og hun satte meg opp på time allerede på fredag. Ble overrasket, da jeg kun er 6+6 da.
 
Har ikke bestilt enda, men lurer på å bare gjøre det selv om det er en stund til uke 8-12. Så er det gjort, liksom :)
Det har jeg gjort med legen. Var innom for noe annet, så tenkte jeg liksågodt kunne sette opp time. Så har man en dato å glede seg til[emoji4]
 
Jeg dro til fastlege dagen etter positiv test, mest fordi jeg er i dårlig form og trengte sykmelding. Jeg ba om å få ta hcg av urin(hadde bare tatt en test dagen før, så trengte bekreftelse). Legen satte meg opp på kontroll 6 uker senere(er altså i uke 6 nå). Når du burde si ifra kommer vel kanskje litt an på livssituasjonen din, tidligere svangerskap, jobb og sånt? Om det er behov for tett oppfølging, tilrettelegging på jobb evt sykmelding o.l. Selv kjente jeg at det var godt å bare få fortelle det til noen og komme inn i systemet med kontroller osv. [emoji4]

hcg av urin? kan man måle eksakt nivå i urin?
 
Kontaktet legesenteret på mandag, da jeg hadde litt spotting(heldigvis over nå[emoji1374]). De trodde ikke det var normalt, og jeg ble egentlig bare mer engstelig av det de sa. De skulle snakke med legen og ringe opp igjen. Hørte aldri noe mer. Ringte jordmor med noen spørsmål i dag. Fikk time førstkommende mandag [emoji4][emoji1374]
 
Kontaktet legesenteret på mandag, da jeg hadde litt spotting(heldigvis over nå[emoji1374]). De trodde ikke det var normalt, og jeg ble egentlig bare mer engstelig av det de sa. De skulle snakke med legen og ringe opp igjen. Hørte aldri noe mer. Ringte jordmor med noen spørsmål i dag. Fikk time førstkommende mandag [emoji4][emoji1374]
Huff... At det går an å skremme folk sånn. Man er jo så engstelig fra før av. Godt det har sluttet nå [emoji4] Håper du får en fin time på mandag! [emoji173]️
 
Back
Topp