besteforeldre som røyker...

GulletMitt.

Første møte med forumet
Svigers røyker inne, men ikke når jeg kommer på besøk (fordi jeg har røyk-allergi). Det hender de ikke klarer å gå ut om vinteren og da sitter de på kjøkkenet å røyker. Problemet er jo at hele huset har åpent-rom-løsning. T.o.m 2.etasje der alle soverommene er. Nå har vi fått ei lita jente, som snart er 3.mnd. Vi tok henne med dit for første gang nå i helgen. I og med at jeg ammer tar jeg ikke allergimedisiner. Jeg hadde problemer med å sove pga. tett hode, rennende nese og sviende øyne. Og jeg er oppriktig bekymret for vesla når vi tar henne med i hus der det til daglig røykes inne... Selv er jeg jo helt hysterisk når det gjelder røyk. Alt vi har hatt med stinker når vi har vært på besøk der, og jeg vasker ALT og lufter ALT når vi kommer hjem igjen. Er det noen andre som har det sånn?
Svigerfar sliter både psykisk og fysisk for tiden. Det at de har måttet gå ut å røyke når jeg er på besøk kan det virke som har vært et irritasjonsmoment for han tidligere... nå som han er så langt nede, og min samboer forsøker desperat å hjelpe han opp med humøret, så tør jeg ikke ta opp at jeg syntes det er et problem å være i huset der og at han må slutte å røyke inne for godt dersom jeg og vesla skal komme på besøk. Nesten så jeg har lyst til å ha med telt så jeg og vesla kan sove i hagen når vi skal opp dit på en ukes-ferie i sommer... Er det noen som har vært i en lignende situasjon og har noen tips å komme med? Hvordan bør jeg eventuelt gå frem for å ta opp problemet?

Fortvilet mor

hmm....Røyker han inne når dere er på besøk nå som det er sommer, eller mente du at røyklukten henger igjen i huset siden han røyker til vanlig?

Han røyker ikke inne når vi er på besøk (det må i så fall være når vi sover), men det lukter røyk i hele huset...

Jeg synes ikke man kan forlange annet enn at de røyker ute når dere er på besøk, og så lenge de gjør det tar de jo hensyn.

Og be de slutte og røyke inne, i eget hus, for godt - det synes jeg er litt for drøyt!

Skjønner at du ikke vil be han om å slutte å røyke inne for godt, siden det er hans hus, og han i tillegg er syk.
Men du kan jo forklare at nå som du ikke kan ta allergimedisin og reagerer sterkere på røykluft enn tidligere, er du bekymret for ferieuken der i sommer.
Kanskje kommer svigerforeldrene dine med et forslag selv til hvordan de kan løse dette, eller iallefall passer på å lufte veldig godt ut til dere kommer.

Det er deres hus, og du har ikke noe med hva de gjør der...så får det heller være opp til deg om du vil dra dit eller ikke, men jeg synes jo det er overhysteri å reagere slik når de faktisk tar hensyn å røyker ute mens dere er der. 
Men ja, jeg er enig med deg, det er forferdelig ekkelt å være i et hus som er innrøyka, blæh! 

du kan ikke forlange at de ikke skal røyke inne i sitt eget hus, den er for drøy og de tar jo hensyn. her har jeg svigerforeldre og svigerbesteforeldre alle røyker inne til daglig, men så ille er dte ikke da de røyker ute når vi er der og lyfter godt når de vet vi kommer.

selvom det lukter så er det jo ikke røyk der fordet.

MathiasOgMamma skrev:
Vanskelig, vanskelig.

Har selv svigers som røyker inne. Men vi overnatter ikke der og mini kommer heller aldri til å overnatte der (dette av andre grunner enn røykinga da).
Men man kan liksom ikke nekte folk å røyke i eget hjem og de tar hensyn, selv om røykelukt henger igjen i huset.

Men hva med å ta en telefon til de og si at dere gleder dere til å komme på besøk, men er så stuss på dette med røykinga og at du har problemer med det og at barn ikke skal utsettes for røyk?
Legg dette frem på en pen måte, snakk gjerne med svigermor og se om dere kan komme til en løsning.
Er ikke sikkert de tenker på at det plager dere.
Ha døren til deres soverom godt lukket, så kommer ikke all lukten inn der og luft masse på dagtid. Siden soverommet er i 2. etasje, kan kanskje vinduet stå oppe hele dagen.

Mitt råd er altså, snakk med de. Ja, det er kanskje ubehagelig, men det må da være verre å gå en uke å irritere seg og bli dårlig........... Masse lykke til

Takk for gode råd :)

Svigerfar så ikk sønnen vår på 8 uker fordi vi ikke ville besøke de pga at de røyker inne, og det henger godt igjen. så uansett om de ikke røyker der når vi er der så merkes det godt, for huset er så lite.  Vi bor 7 min unna hverandre med bil, men det blei tydeligvis for langt for de å kjøre til oss ><

Vi har det samme problemet. Svigermor røyker inne, men hun går ut når vi er der da. Likevel lukter det jo røyk av ALT, også på soverommet der vi skal sove, for der står døra oppe til vanlig. Med en gang jeg kommer, lukker jeg døra og lufter, men man blir jo aldri helt kvitt lukta. Jeg må også vaske alt av klær og utstyr vi har hatt med oss når vi kommer hjem, for det lukter så surt.

Da x-en til svigermor bodde der, nektet han å gå ut og røyke mens vi var på besøk, så da fikk vi låne leiligheten til broren til sambo i stedet. Jeg vet at mange rynket på nesa da (alle i sambo sin familie røyker), men jeg orket ikke å bo i det røykhølet. Selv nå synes jeg ikke det er noe særlig å bo der fordi det stinker sånn, og det setter seg i gardiner, tepper, vegger, ALT.

Jeg er enig med de andre, man kan ikke be noen slutte å røyke for godt i sitt eget hus. Men har dere noen andre dere kanskje kan sove hos, da? Og bare være hos besteforeldrene på dagen? Du kan jo forklare dem (en gang til) at du ikke tåler røyk og ikke orker å få røyklukt i alle klær, og si at dere har funnet et annet sted å sove. Hvis de virkelig vil ha dere boende hos seg, så vil de kanskje foreslå å lufte/vaske skikkelig og slutte å røyke inne en stund før dere kommer?

*Frk.Mamma skrev:
du kan ikke forlange at de ikke skal røyke inne i sitt eget hus, den er for drøy og de tar jo hensyn. her har jeg svigerforeldre og svigerbesteforeldre alle røyker inne til daglig, men så ille er dte ikke da de røyker ute når vi er der og lyfter godt når de vet vi kommer.

Jo, jeg hadde forlangt at de ikke skulle røyke inne så lenge vi var på besøk.

maltesers skrev:

*Frk.Mamma skrev:

ja men ikke til daglig, selvfølgelig når man er på besøk, men kan ikke forlange at de skla slutte og røyke til daglig i sitt eget hus

*Frk.Mamma skrev:

maltesers skrev:

*Frk.Mamma skrev:

ja men ikke til daglig, selvfølgelig når man er på besøk, men kan ikke forlange at de skla slutte og røyke til daglig i sitt eget hus

Nei, det er igrunn sant. Men fordi svigerfar og dama røyker i huset så er vi aldri på besøk der. Så en dag fikk vi mld at de ikke hadde røyka inne på en uke så da tok vi en tur Det lukta ikke,  men det måtte faktisk det til for at vi kom på besøk.

Vi har to-timers reisevei til foreldrene våre, så når vi først er der på besøk overnatter vi gjerne ei natt eller to. Ellers hadde det ikke vært store problemet. Når vi skal dit på ferietur om to uker skal jeg huske å lukke døren til soverommet med engang vi kommer, og henge opp dyner og alt ute før vi skal legge oss. Hvis det hjelper så er jo det godt :)
Jeg er helt sikker på at svigermor hadde gjort alt for barnebarnet sitt, hun hadde sikkert sluttet å røyke om det var så, men svigerfar er sta og vrang. Og når vi nå er midt oppi denne situasjonen med den dårlige helsa og det forferdelig dårlige humøret hans er jo dette ikke akkurat det beste tidspunktet å ta opp røyking. Jeg husker så godt en av de første gangene jeg møtte han, da snakket han så stygt om ei dame, også spurte jeg hvorfor han hadde så mye i mot henne, og da sa han at det var fordi hun hadde bedt han gå ut for å røyke midt i et møte fordi hun ble dårlig av røyk. Etter det har jeg vært veldig forsiktig med å diskutere akkurat det temaet med han.... ...

kan hende at han hadde tenkt annerledes siden det nå er snakk om barnebarnet sitt og ikke meg...

Er enig med dere at jeg ikke kan forlange at de skal slutte å røyke inne i sitt eget hus til daglig, det er jo helt opp til dem... men noen ganger kunne jeg virkelig ønske at jeg hadde rett til det;)
De ønsker også at vi en gang skal overta huset, men å flytte så langt unna nåværende bosted for å bo i et hus man blir dårlig av å bo i tror jeg neppe kommer på tale for min del...

Du kan jo ikke forlange at de skal slutte å røyke i sitt eget hus, selv om jeg egentlig syns de burde ta mer hensyn når det er en liten baby i hus.. Men jeg tror ikke jeg hadde dratt på besøk til dem da, forklar saken til dem, og be dem heller på besøk til dere? Der bestemmer dere, og kan si at om de vil røyke så MÅ de ut. Jeg blir skikkelig dårlig av røyk selv, og ville aldri tatt en baby med der det blir røykt inne. Fordi om de ikke røyker så mye inne akkurat når dere er der, så setter jo røyken seg i absolutt i alt!

Nå har ingen av oss allergi så det blir ikke helt det samme. Men her røyker mormor og dealen er at vi sier ifra en stund før vi kommer så hun får luftet før vi ankommer. Vi kan dessverre sjelden bare stikke innom men det er nå bare sånn. Jeg kan ikke få henne til å slutte å røyke inne når vi ikke er der, kun når vi er på besøk og da er det ikke noe problem.

Det er da slik at jenta mi sine ting lukter røyk når vi kommer hjem, det samme med mine klær også. Men det bare vasker jeg. Når hun er på overnatting bruker mormoren rent sengetøy som hun har vasket, tørket ute og oppbevart i tette poser frem til bruk. :-)

Det er noe vi har måttet veie opp mot hverandre det med å tåle noe røyk eller å miste en mormor (har bare mormor og en farmor). Min mor er psykisk syk så å be henne om å kutte en livlinje er ikke aktuelt. Og snuppa ELSKER å være hos mormor og de er mye ute når hun er der så det fungerer for oss.

jeg tenker som så at det er dems sitt hus og kan ikke tvinge folk til å slutte å røyke inne
De viser jo velvilje med at de røyker ute når derre er der og er jo bra det slik sett

Har selv en mor som røyker, de få gangene vi er der så røyker ho ute,men ja jeg merker på klærne og slikt når vi kommer hjem at det lukter røyk,men tenker som så at jeg kan ikke nekte de i sitt eget hus. >De røyker ikke inne her når de er her

Det høres ut som en veldig kjedelig situasjon! Og det er helt sikkert vanskelig for deg å si fra, spesielt pga svigerfaren din. Jeg bare fikk en idé - er ikke noen mulighet for at dere kunne leid en campingvogn og hatt i hagen eller noe den uken dere er der? For jeg ville IKKE bodd i et innrøykt hus med en liten baby - og når du faktisk blir syk av å være der inne så må de klare å forstå at dere velger å ihvertfall sove et annet sted... :)

Tweak skrev:
Nå har ingen av oss allergi så det blir ikke helt det samme. Men her røyker mormor og dealen er at vi sier ifra en stund før vi kommer så hun får luftet før vi ankommer. Vi kan dessverre sjelden bare stikke innom men det er nå bare sånn. Jeg kan ikke få henne til å slutte å røyke inne når vi ikke er der, kun når vi er på besøk og da er det ikke noe problem.

Det er da slik at jenta mi sine ting lukter røyk når vi kommer hjem, det samme med mine klær også. Men det bare vasker jeg. Når hun er på overnatting bruker mormoren rent sengetøy som hun har vasket, tørket ute og oppbevart i tette poser frem til bruk. :-)

Det er noe vi har måttet veie opp mot hverandre det med å tåle noe røyk eller å miste en mormor (har bare mormor og en farmor). Min mor er psykisk syk så å be henne om å kutte en livlinje er ikke aktuelt. Og snuppa ELSKER å være hos mormor og de er mye ute når hun er der så det fungerer for oss.

kan egentlig bare signere alt du har skrevet her!

Den lille røyklukta min lillemor blir utsatt for noen få overnattinger i året nekter jeg å tro kan gjøre noe skade... :)

God lufting og røyking ute pleier å hjelpe, og så lenge du kan forklare med allergi og en liten baby burde det jo gå greit.

Her røyker både mamma og svigermor, men etter at mini kom har de begge fått røykfrie hjem:) (Uten at vi har sagt noenting) Det eneste stedet mini blir utsatt for passiv røyking er hos oldemoren som vi har besøkt to ganger så lenge jeg har vært i bildet. Hun går ut når hun er med oss ellers.

Back
Topp