Besteforeldre som ikke bryr seg!

Å kjære vene. Tror jeg ville tatt en prat om prioriteringene deres og gitt klar melding om at de ikke er velkommen om de skal sitte klint med mobilen eller tørka foran tv. Kanskje begynne å sette mobilen på "hotell" når de kommer inn?

Dagsbesøk er en ting, men boende i 5 uker? Og så lite interessert? Hvorfor kom de egentlig?

de kommer fra endre enden av Norge, derav langt besøk, men begge fikk ekstra ferie på grunn av alder å da reiste de bare. De sier de kom for å være med oss, å så skulle gjøre det lettere for meg før lillebror kommer (vi er også midt i en flytteprosess). Men jeg kjenner st de hjelper ikke så mye.

Men vi tar nå en dag av gangen å blir det for mye så evakuerer jeg og lillemor til hytta.

de kommer fra endre enden av Norge, derav langt besøk, men begge fikk ekstra ferie på grunn av alder å da reiste de bare. De sier de kom for å være med oss, å så skulle gjøre det lettere for meg før lillebror kommer (vi er også midt i en flytteprosess). Men jeg kjenner st de hjelper ikke så mye.

Men vi tar nå en dag av gangen å blir det for mye så evakuerer jeg og lillemor til hytta.
Ja, men er de ikke interessert får de heller ta inn på hotell, ikke bruke dere som hotell!

Hvis det hadde vært meg hadde jeg sagt ifra til samboer om at hvis de ikke endrer seg så drar jeg bort med barna. En ting er hva jeg kunne klart å holde ut, men når det går utover barna i så stor grad som du beskriver og det er snakk om 5 uker (!) hadde jeg ikke funnet meg i det.

5 uker:confused: Snakk om å ta seg til rette hvis de faktisk bare bestemte dette selv.

Hvis de syns barna bråker på morgenen så får de ta inn på hotell. Dette er barna sine hjem, besteforeldrene er på besøk, besøket får innrette seg etter regler osv i huset.

Hvis du hadde gjort dem oppmerksomme på at datteren din sto foran dem å ville gi nattaklem, tror du de hadde gitt det da?
Jeg tror jeg hadde gått bort, løfta opp datteren min og kjørt henne oppi ansiktet dems og tulla. Men det er sånn vi kan gjøre med vår datter da. Suss og klem:rolleyes:

(Vær litt forsiktig med å være passiv aggressiv som går ut over datteren. Som å si at de synes tv er viktigere enn henne)

Høres ut som dere er gratis hotell egentlig?

Jeg har aldri tilbrakt mer enn en ettermiddag/ kveld med mine svigers og kan nok ikke sette meg skikkelig inn i situasjonen din, men jeg hadde nok tenkt at 1-2 uker med den typen ‘hjelp’ holder i massevis.

God klem:Heartred håper at det med tiden blir bedre og at svigersene blir mer interessert i barna når de blir større.
Noen mennesker klarer ikke helt forholde seg til babyer og smårollinger desverre.​

Hvordan har det gått med dere?:) Hørtes ikke akkurat ut som drømmesommeren stod for døra:confused:

Konfrontere. Jeg har kofrontert min svigermor mer enn en gang. Jeg aksepterer ikke at de snakker nedlatende om mitt barn. Altså: Hvis de bor hos dere, får de finne seg i å bli vekt tidligere enn vanlig. De må også finne seg i å trøste å være til stede for din datter. Hvis de ikke aksepterer det, hadde jeg foreslått hotell. Beklager altså, men her går alltid mine unger først. De skal føle seg sett og hørt av de voksne rundt seg, og ikke føle seg oversett og til bry. De legger merke til mer enn vi sner.
Lykke til! Ikke god situasjon å være i, men tenk på ungen din som mest sannsynlig får med seg mer enn en tror.
Håper det løser seg for deg!
Enig her. Konfrontasjon. Om det skjer én gang, så ville jeg nok ikke sagt noe, men når dette tydeligvis er er mønster, så må det tas tak i. Enten må de oppføre seg (og det betyr at de ikke kan ignorere tilstedeværelsen av et lite barn), eller så kan de bo på hotell. Når det er sagt, så for etter jeg ikke at folk skal leke med og rulle rundt på gulvet med ungen min, mate og ta bleieskift osv. Men det handler om å møte et annet menneske med varme og omsorg. At hun ikke ville ha henne på fanget, ok, men man må finne seg i å bli forstyrret og takle dette på en god måte uten at barn skader seg, dernest kunne trøste når det oppstår uhell. Så får hun heller se på TV på soverommet eller etter at barnet har lagt seg.

Ta det opp på en rolig måte. Det faller litt inn under husregler. Små barn i hus hvor du er på besøk= du kan ikke bare gjøre som hjemme og forvente å få sitte i fred.

nei, det ble en passe kaotisk sommer kan du si. Nå er vi heldigvis i uke 2 med normale forhold. Bare glad for å være oss 3 en liten stund til.
Huff. Håper virkelig at dere får en fin høst dere 3!

hm mine tanker: Er det slik at de ike har barnebarn fra før? Og ikke husker/aner hvordan man snakker med babyer. Sønnen dems er jo voksen mann nå så er jo en hel del år siden. Og kommer de kanskje fra en annen kultur/land?
Feks mine foreldre ante ikke hvordan man snakket til barnebarn1. De snakket som voksne. Ikke noe kosing og litt sånn som du beskriver det. Men de følgte med på hvordan mamman og pappan var med ungen...og tanter og onkler..og etterhvert fanget de opp noen "triks"...med barnebarn2 gikk det mye bedre..her var babyspråk, lek,kos og bæring lært. Med barnebarn 3 var det enda litt mer..og nå har de 8 barnebarn og drar på turer, passer på dem, osv osv....
Bare en tanke..

Hvis dere har en natta rutine så få med besteforeldrene på den? Type nuss til pappa før natta, nuss til bestemor, nuss til bestefar?
Eller nr dere koser og babyen ser på bestemor "vil bestemor være med å leke/vil du at bestemor skal være med/skal bære..."

Tenker også at når hun sier ting som "gå til mamma så får bestemor fred" så kan du kanskje svare med at "nei, hun vil kanksje leke litt med bestemor. Vil ikke bestemor leke? Kom skal jeg leke med deg da.."...så lærer kanskje bestemoren seg hvordan man bør være med et barn...

Aner ikke hva som kan funke eller om det aldri vil funke men mine tips iallefall :(
Lykke masse til.

Back
Topp