Besøk svigermor

Athea87

Flørter med forumet
Hei!
Hva synes dere om at svigermor, som bor en lengre flytur unna, har antydet at hun vil komme like før termin, og bo hos oss tre etterfølgende ukene og være her døgnet rundt i den spesielle tiden. Mannen min vil helst ikke be henne om å komme senere, mens jeg synes det er veldig spesielt at hun skal trenge seg på helt i utide. Hva synes dere?

Jeg hadde ikke ønsket det og hadde forklart det for mannen, og forventet at han måtte ta det opp med svigermor. Hvis ikke hadde jeg gjort det selv. Tenker det kan gjøres på en vennlig, men tydelig måte, der man forklarer at man forstår at hun gjerne ønsker å komme, men at man trenger ro og ønsker å ha den tiden sammen som par/nærmeste familie, og at dere vil invitere henne på besøk når dere er klare for det etter fødselen :) fint å også signalisere det hvis man tenker man vil trenge litt tid etter fødselen før man er klar for besøk. Jeg har en veldig ivrig svigerfamilien selv, og har antydet dette fra helt tidlig i svangerskapet. Nå tror jeg ikke lengre at de vil stille opp uanmeldt på fødestuen:p er helt innafor å sette grenser for seg selv!

Av erfaring vil jeg råde deg til å si nei, at hun kan komme 3 uker etter fødsel heller feks.

Mødre/svigermødre mener det godt å tror helt å holdent at det bare vil gagne dere med hjelp, men besøk er besøk å det vil til syvende å sist sette noen krav til dere i en allerede sårbar å krevende tid.

Barseltiden med min nr 3 var faktisk lettere med 2 barn fra før, opp mot de 2 andre gangene når vi hadde besøk.

Av erfaring vil jeg råde deg til å si nei, at hun kan komme 3 uker etter fødsel heller feks.

Mødre/svigermødre mener det godt å tror helt å holdent at det bare vil gagne dere med hjelp, men besøk er besøk å det vil til syvende å sist sette noen krav til dere i en allerede sårbar å krevende tid.

Barseltiden med min nr 3 var faktisk lettere med 2 barn fra før, opp mot de 2 andre gangene når vi hadde besøk.

Jeg er enig! Og det verste er at denne svigermoren er ekstremt lite hjelpsom, hun løfter praktisk talt ikke en finger, bare kritiserer og forteller oss hvordan ting skal gjøres, så det er fryktelig utfordrende. Hun lager aldri middag eller liknende.

Det hadde jeg aldri godtatt. Den tiden er for dere som er kjernefamilien, andre er velkomne gjester når det passer. Dere trenger tid til å finne ut av dette selv,og rom til å være sårbar og å få erfare uten andre der. Det skal ikke alltid være andre der med sine råd, det skal av og til være ting som dere erfarer og lærer selv.

Foreslå heller et besøk etterpå, mår barnet er født.

Min svigermor krevde det samme, jeg sa det ble uaktuelt. Bare si det som det er, du vil bli kjent med babyen og blø og ha det jævlig (satt på spissen) i fred før du har lyst til å varte opp folk samtidig. For det blir merarbeid med gjester uansett hvor hjelpsomme de påstår de skal være.
Jeg har sagt at de første 4 månedene i hvertfall skal vi ikke ha folk boende hos oss. Jeg kan ikke nekte svigers å komme på besøk, men de får være et par timer som alle andre og så får de bo noen andre steder. Jeg skal føde og være opptatt, det er lov å være egoistisk. Nå har jeg ganske dårlig barseltiderfaring med førstemann så det kan hende jeg virker streng, men det får bare være.

Hei!
Hva synes dere om at svigermor, som bor en lengre flytur unna, har antydet at hun vil komme like før termin, og bo hos oss tre etterfølgende ukene og være her døgnet rundt i den spesielle tiden. Mannen min vil helst ikke be henne om å komme senere, mens jeg synes det er veldig spesielt at hun skal trenge seg på helt i utide. Hva synes dere?
Hadde jeg ikke funnet meg i, og hadde sagt ifra, uansett hvordan hun hadde reagert.

Nå har jeg svigermor nært, men tenker det kommer helt an på forholdet dere i mellom og formen din. Jeg hadde likt at min svigermor bodde her, men nå har vi verdens beste forhold og hun er en utrolig ressurs. Med minste her måtte jeg ta det helt med ro og da ville det vært god hjelp. I ditt tilfelle føler jeg jo du bare må si nei siden det blir mer stress. :)

Hadde stått med døra åpen og armene utstrakt…
Svigermor er best!

men vi er jo ulike da, så du bør vel prate litt med mannen din..

Hadde fått beskjed om at det ikke er aktuelt. Jeg var helt ødelagt etter fødsel, mye smerter og klarte såvidt å stå oppreist. Hadde absolutt ikke vært aktuelt å måtte varte opp besøk.

Med første kom svigermor noen dager før fødsel og ble 2-3 uker etter fødsel. Hun bodde hos oss. Jeg synes ikke noe om det. Men det ble bare sånn - hadde ikke så mye jeg skulle ha sagt da. Hun var i tillegg med på selve fødsel og moren min da :p Når svigermor var hos oss lagde hun mat i ny og ned, ryddet og vasket, men på hennes premisser og mest til seg selv. Resten av tiden satt hun på iPaden sin, fikk ikke mye hjelp ellers så hun var mer til bry. Hun var hjemme hos oss 24/7 (med unntak av de få butikk turene hennes) Så ble ikke mye alene med første. Barnefar jobbet hver dag så var mye svigermor, meg og sønnen i hus. Jeg synes absolutt det hadde vært bedre om hun kom 2-3 uker etter fødsel.

Vi er fortjellige og det er svigermødrer og :p
Jeg hadde min svigermor på besøk når eldste var noen uker og aldri mer skall hun få komme når jeg er gravid eller med nyfødd baby. hun satt stort sett på sofan og jeg som hadde en kollik baby var en zombie. Sov varken natt eller dag. Når baby sov på dagen så måtte jeg trø til og lage mat vaske rydde og alt annet. Hun var bara til bry og nermare fortalte alt hvordan vi sko gjør det:mad: hun hadde sin andre sønn her 5 minutt fra oss men nei då hun åkte aldri dit. Var bare hos oss.
Så jeg hadde nok tatt en snakk med mannen og sakt nei til besøk.

Vi er fortjellige og det er svigermødrer og :p
Jeg hadde min svigermor på besøk når eldste var noen uker og aldri mer skall hun få komme når jeg er gravid eller med nyfødd baby. hun satt stort sett på sofan og jeg som hadde en kollik baby var en zombie. Sov varken natt eller dag. Når baby sov på dagen så måtte jeg trø til og lage mat vaske rydde og alt annet. Hun var bara til bry og nermare fortalte alt hvordan vi sko gjør det:mad: hun hadde sin andre sønn her 5 minutt fra oss men nei då hun åkte aldri dit. Var bare hos oss.
Så jeg hadde nok tatt en snakk med mannen og sakt nei til besøk.
Høres så altfor kjent ut!

Høres så altfor kjent ut!
Jeg har fødd 2 andre barn etter det og vi har ikke invitert eller gitt hun sjans at spør om hun kan komme :p har heller ikke reist på besøk hos henne før barna var 1 år :p men nå bor hun 3000 km fra oss så vi ses stort sett 1 gang i året

Her tenker jeg det til syvende og sist det er du som bestemmer. Det er i hovedsak du som skal ta deg av den lille mtp amming (hvis du skal det). Du skal også komme deg etter fødsel og svangerskapet. dersom du føler du ikke orker å ha noen hos deg 24/7, så må faktisk mannen din ta den samtalen med sin mor.

Jeg elsker privatliv, så der hadde jeg satt foten ned. Du har jo samboer med deg de første ukene. Hadde nok bedt henne komme når vi hadde kommet litt mer til hektene og fått rutiner på ting.
Hadde også sagt Max en uke. Foreldrene mine kommer innimellom, men en uke er Max altså.

Da er jeg lei, og vil ha sofaen min tilbake :p

Jeg er veldig glad i svigermor, men her trødde de så enormt over streken da nr 1 ble født og jeg blir fortsatt sint når jeg tenker på det. Vi satte klare grenser med nr 2 og pga corona i tillegg kom de på besøk etter 6 uker. Det var en veldig mye bedre opplevelse for både oss og dem vil jeg tro. Så jeg ville ventet til babyen er født og så se det an om du orker besøk eller vil avvente :)

Back
Topp