Besøk svigermor

Jeg er veldig glad i svigermor, men her trødde de så enormt over streken da nr 1 ble født og jeg blir fortsatt sint når jeg tenker på det. Vi satte klare grenser med nr 2 og pga corona i tillegg kom de på besøk etter 6 uker. Det var en veldig mye bedre opplevelse for både oss og dem vil jeg tro. Så jeg ville ventet til babyen er født og så se det an om du orker besøk eller vil avvente :)
Hva var det de gjorde, som gikk over streken? Blandet seg inn i alt og korrigerte dere hele tiden?

Det kommer helt an på forholdet, men ut fea hva du beskriver tror jeg dere alle er tjent med ærlighet. Si drt med kjærlighet og oppriktighet for å såre minst mulig. Si at dette er en veldig spesiell tid du har sett for deg ha alene med mannen din, der det blir mye følelser og nye rutiner dere gjerne vil finne ut av i ro og fred. At hun er hjertelig velkommen på besøk, men ikke kan bo der feks. Selv hadde jeg svigermor her fra før fødsel, og det var bare til veldig god hjelp. Men hvis du tror det ikke blir tilfelle, heller bare til bry, ville jeg vært ærlig (ikke si at hun vil være til bry da hehe) og sagt dere vil være alene den tiden.

Det kommer helt an på forholdet, men ut fea hva du beskriver tror jeg dere alle er tjent med ærlighet. Si drt med kjærlighet og oppriktighet for å såre minst mulig. Si at dette er en veldig spesiell tid du har sett for deg ha alene med mannen din, der det blir mye følelser og nye rutiner dere gjerne vil finne ut av i ro og fred. At hun er hjertelig velkommen på besøk, men ikke kan bo der feks. Selv hadde jeg svigermor her fra lenge før fødsel til lenge etter. Gruet meg veldig, siden jeg er veldig privat. Men hun tråkket meg overhodet ikke på tærne før, enda så hormonell jeg var. Og etterpå fikk jeg bare sitte og kose med babyen, mens hun lagde middag hver dag og ordnet opp i huset etc. Altså veldig god hjelp. Men hvis du tror det ikke blir tilfelle, heller bare til bry, ville jeg vært ærlig (ikke si at hun vil være til bry da hehe) og sagt dere vil være alene den tiden.

jeg tror det kommer like mye ann på behovene til kommende mor;-) jeg elsker svigermor hun er den beste i verden og så hjelpsom, men hadde ikke vært aktuelt å ha henne boende her rett etter fødsel, jeg trenger å være alene og i ro og fred og blir så tappet av energi av å ha folk rundt meg heletiden:-/

Hei!
Hva synes dere om at svigermor, som bor en lengre flytur unna, har antydet at hun vil komme like før termin, og bo hos oss tre etterfølgende ukene og være her døgnet rundt i den spesielle tiden. Mannen min vil helst ikke be henne om å komme senere, mens jeg synes det er veldig spesielt at hun skal trenge seg på helt i utide. Hva synes dere?
Hadde ikke akseptert det. Det kan være fantastisk, men det kan også være katastrofalt med 100vis av velmente råd som du ikke vil ha . Er nærmeste nabo med min sviger, hun tok knekken på meg et par ganger med kommentrer og «råd»

Alle er forskjellige. Jeg hadde ikke taklet at mine svigers flyttet inn til oss heller. Har hendt at jeg nesten har klikket når vi har vært for lenge sammen.. de mener godt, men det kan bli litt mye eller på feil måte.. Men jeg har flyttet inn til mine foreldre en uke etter fødsel 2 ganger.. den ene fangen fordi jeg var ganske dårlig selv og storebror og mann hadde omgangsyke. Den andre gangen var det pga vi var midt i en flytteprosess.. verdens dårligste tidspunkt.. så måtte flytte midlertidig inn til dem. Si nei du. Fortell at de skal få vite når den lille kommer og de når se kan planlegge besøk :)

I din situasjon ville jeg bedt mannen si at det passer dårlig og at hun kan komme på er kortere besøk når dere er komfortable mer det. Tiden etter fødsel er veldig spesiell og å ha en slik person rundt seg 24/7 tipper jeg vil gi mye stress. Jeg er glad i både mamma og svigermor, men jeg hadde ikke orket å ha andre mennesker i huset. Vi har hatt svigers på besøk samme dagen som vi kom hjem fra sykehuset og det holdt. (Ikke vondt ment)

jeg tror det kommer like mye ann på behovene til kommende mor;-) jeg elsker svigermor hun er den beste i verden og så hjelpsom, men hadde ikke vært aktuelt å ha henne boende her rett etter fødsel, jeg trenger å være alene og i ro og fred og blir så tappet av energi av å ha folk rundt meg heletiden:-/
Ja, var det jeg mente.. Mener hun bør være ærlig og si hva hun ønsker :)

Svigermor var her når nr 3 ble født. Ikke helt planlagt. Hun var her på juleferie og nr 3 skulle komme et par uker uti januar. Men sånn ville det deg ikke. Vannet gikk lille julaften på kvelden, og natt til første juledag ble lillemor født i planlagt hjemmefødsel med jordmor på badet mens de eldste var i stua med svigermor. Hun ble her noen dager som planlagt men dro hjem før nyttår som også planlagt. Hun er hjelpsom og sammen med mannen min ordnet hun det meste så jeg bare fikk slappe av.

Når vi ventet nr 2 ba vi min mor komme for å passe eldste. Vi bodde langt unna alle så vi trengte barnevakt

Men da vi fikk eldste sa jeg fra at vi skulle ikke ha noen boende med oss de første dagene. Det er helt lov. Vi hadde folk boende der når det var dåp

Uff.
Nå tenker jeg bare på min eks-svigermor, da gubbens mor ikke lever lenger.. så har bare det å gå etter. Men.. hun er veldig snill og alt - men å ha henne gående oppå seg i et par uker.. prøvde det jeg også. Holdt på å klikke. Enda hun var relativt hjelpsom på enkelte vis. Med mat og klesvask. Men usj. Nei. Veldig greit å kunne gjemme seg vekk altså. Å IKKE ha besøk hele tiden. Spesielt for en som meg som er veldig introvert :p

Hvis dette ikke er noe du har lyst til, så si nei. Å presse seg på med nyfødt i hus.. ikke ok når du ikke vil det.

Poenget mitt som jeg ikke fikk skrevet da jeg ble avbrutt av en unge, er at det a henger både av ditt forhold til svigermor og situasjonen ellers.

Men tre uker. Mot deres vilje. Av en som ikke hjelper til.

Er for lenge. Og for invaderende. Og for slitsomt.

For andre kan det være godt. For meg så det helt fint at svigermor var her når minste ble født. (jeg selv hadde derimot ikke ro over meg og insisterte på idiotiske ting som å dra i middag hos mine foreldre andre juledag. Greit nok. Men å pokker meg presse meg inn i en liten kjole. Et døgn etter jeg fødte. Idioti. For meg. Jeg så det i ettertid. Jeg skulle sørget for mer ro de første dagene. For meg)

Hei!
Hva synes dere om at svigermor, som bor en lengre flytur unna, har antydet at hun vil komme like før termin, og bo hos oss tre etterfølgende ukene og være her døgnet rundt i den spesielle tiden. Mannen min vil helst ikke be henne om å komme senere, mens jeg synes det er veldig spesielt at hun skal trenge seg på helt i utide. Hva synes dere?
Absolutt ikke greit. For det første burde hun spørre deg om det er greit, for det andre burde ho tåle å høre nei.
dersom du ikke orker noen innpå deg, så er det helt greit. Du kan bare ringe henne, si at du forstår hennes behov og ønsker, men at du tror det kommer til å bli for vanskelig for deg som fødende. Si at hun er velkommen etter fødsel, men at du vil ha tiden alene den første tiden. Var nettopp det jeg svarte min egen mor som ville komme, da var jeg høflig avvisende bare, for det var helt uaktuelt!

Back
Topp