Besøk osv

R

Rumpestell

Guest
Hei, har nylig blitt far, å med det så er det besteforeldre med inn i bilde. Men dama tenker kun på sin familie, når vi først skal der besteforeldrene bor, så er det kun snakk om sin egen familie, min mor som da bor like ved får bare se barnebarnet i noen timer før vi reiser utover til foreldrene hennes og blir i flere dager. Skjønner at hun vil være hjemme hos sine egne, men det må jo være en mulighet til og fordele det? Eller er jeg helt ute å kjører?

Forstår ikke heeeelt: moren din bor rett ved dere, mens hennes foreldre bor langt unna? Er det ikke naturlig at man må bli noen dager om man reiser langt, mens man normalt sett ikke overnatter hos noen som man kan reise innom på dagstur? :) Eller misforstod jeg deg kanskje?

Er ikke så flink til å forklare meg men moren min bor 20minutter unna hennes foreldre, med andre ord så kjører vi forbi plassen moren min bor på, før vi kommer frem til hennes foreldre

Forstår ikke heeeelt: moren din bor rett ved dere, mens hennes foreldre bor langt unna? Er det ikke naturlig at man må bli noen dager om man reiser langt, mens man normalt sett ikke overnatter hos noen som man kan reise innom på dagstur? :) Eller misforstod jeg deg kanskje?

Jeg tror han mener at besteforeldrene bor på omtrent samme sted, men et stykke unna den nybakte familien.

Og at de er innom hans foreldre bare noen timer mens de blir flere dager hos hennes familie selv om besteforeldrene bor i nærheten av hverandre.

Isåfall synes jeg at det bør fordeles bedre, men helt nøyaktig klarer man jo ikke få det.

Det er litt forskjell her også, min mamma bor en time unna oss, så der er det dagsbesøk, men besøker vi samboer sin familie overnatter vi. Evt at vi er innom blde hans mor og hans far den helga.

Aha! Ja nei da er det jo litt rart. Om det bare er 20 min mellom hennes foreldre og dine foreldre, er det ingen grunn til at man er "mer" den ene eller andre plassen - om alle ønsker det. Kan jo være mange grunner til at man ikke ønsker å være så lenge på sted X eller Y :)

Min egen erfaring er at jeg trengte en del fred og ro etter fødsel. Selv om svigermor er bare snill og god kan jeg aldri være like avslappet i hennes selskap som i min mors. Så jeg synes det er helt forståelig at dere besøker din mor og bor hos hennes..

Det er såklart ikke politisk korrekt å forskjellsbehandle besteforeldre, men jeg trengte hvertfall omsorg selv - en omsorg bare mamma kunne gi meg <3

Jeg tenker at det bør fordeles litt mer ja. Som ei skriver over kan man være skjør etter fødsel,og dermed ikke ønske folk man kanskje ikke kjenner så veldig godt på seg,og at man kan foretrekke egen familie over svigers. Men dere er jo to som får barn,og du kan jo også føle behov for å ikke være oppå svigers. Mor går gjennom selve fødselen og hormoner mm,men far går jo også gjennom noe her.

I mine tanker bør dere også tenke på om den første tiden med babyen bør forbeholdes dere som familie,og at dere er mest hjemme hos dere selv. Jeg ville ikke selv at verken den ene eller andre familien skulle være så tett på helt i begynnelsen,det kom en tid for det senere. Evt bør dere snakke om når dere skal besøke din mor noen dager. Det er jo ikke bare vondt for henne å bli satt til side,men sikkert litt vondt for deg å oppleve at det bare er hennes familie som teller.

Det bør fordeles litt bedre ja. Her er det omvendt. Hehe. Vi bor vegg i vegg med svigers mens min familie bor ca 2 timer unna.

Har jo full forståelse over at hun vil være hjemme til sin mor, men uansett så føler jeg at det blir litt feil med tanke på at min mor får ett besøk på 2timer, men hennes familie får være med oss i 6dager i strekk.. min mor ringte jo selvfølgelig i sted, å lurte på når vi kom osv, å da fortalte jeg henne hvordan det ble. Hun ble litt lei seg, så tok jeg det opp med dama på en ROLIG måte, men hun ble jo selfølgelig forbanna av en eller annen grunn

Har jo full forståelse over at hun vil være hjemme til sin mor, men uansett så føler jeg at det blir litt feil med tanke på at min mor får ett besøk på 2timer, men hennes familie får være med oss i 6dager i strekk.. min mor ringte jo selvfølgelig i sted, å lurte på når vi kom osv, å da fortalte jeg henne hvordan det ble. Hun ble litt lei seg, så tok jeg det opp med dama på en ROLIG måte, men hun ble jo selfølgelig forbanna av en eller annen grunn
Skjønner deg og din mor veldig godt.
Dette er altfor stor forskjell tenker jeg, siden de bor så nære. Hvor langt er det fra der dere bor og til besteforeldrene?

Er det et alternativ at din mor møter deg og baby en stund i løpet av den tiden dere er hos hennes foreldre?

Hvor gammel er baby?
Siden dere kan være borte så lenge om gangen mener jeg.

Hadde det vært meg, hadde jeg ønsket å være hjemme hos meg selv, og bare vært oss 3, og tatt det med ro så rett etter fødsel. Dere skal jo også tilpasse dere som en familie og bli kjent med den lille. Tilpasse dere en ny hverdag som ikke skal basere seg på annen familie. Dere kan jo ikke fortsette å reise sånn gjennom hele permisjonen. Jeg tror jeg hadde følt at jeg ikke fikk bli kjent med min egen baby hvis jeg skulle ha så mye familie rundt meg hele tiden som skulle holde, kose og bli kjent.
Føler du at du får noe tid med din egen baby?

Vi reiste ikke noe sted i det hele tatt de første ukene vi, familie kom til oss på besøk i stedet.

Kan det være en idé at din mor kommer på besøk til din samboeres foreldre nå som dere er der? Så får hun sett dere mer hun også?

Enig i at det er veldig skeiv fordeling av tid med besteforeldre. Selv om din samboer ikke likte at du tok dette opp med henne, burde du kanskje gjøre det en gang til og spørre om det er en spesiell grunn til at hun ønsker å være så mye hjemme hos sine foreldre? Kan hun ha noen utfordringer som hun syntes er vanskelig å snakke om? Fødselsdepresjon? Angst? Nært knyttet/avhengighet til sin mor?

Lykke til, håper dere finner ut av det!

Dette synes jeg er så vanskelig. Jeg har på følelsen av at det som oftest er farmor og farfar som blir forfordelt når det kommer til tid med barnebarn. Kan du og baby besøke foreldrene dine, mens mor er hjemme hos sine og hviler f.eks?

Dette synes jeg er så vanskelig. Jeg har på følelsen av at det som oftest er farmor og farfar som blir forfordelt når det kommer til tid med barnebarn. Kan du og baby besøke foreldrene dine, mens mor er hjemme hos sine og hviler f.eks?
man er jo ikke borte i fra sin nyfødte baby.

man er jo ikke borte i fra sin nyfødte baby.
Altså, jeg tenker at en time eller to der baby er med pappan sin hos farmor går helt fint.
Det hadde jo vært det samme som om pappan tar vare på sitt barn mens mamman sover ut feks.

Jeg mener at det er både en mamma og en pappa her som er blitt foreldre, og det er besteforeldre på begge sider.
Babyen er vel ikke bare forbeholdt mamma og hennes familie, en pappa vil også vise frem og være sammen med sin familie.
Derfor mener jeg at dette er veldig skjevt fordelt, og at mamman ikke bare kan ta hensyn til seg selv

Altså, jeg tenker at en time eller to der baby er med pappan sin hos farmor går helt fint.
Det hadde jo vært det samme som om pappan tar vare på sitt barn mens mamman sover ut feks.

Jeg mener at det er både en mamma og en pappa her som er blitt foreldre, og det er besteforeldre på begge sider.
Babyen er vel ikke bare forbeholdt mamma og hennes familie, en pappa vil også vise frem og være sammen med sin familie.
Derfor mener jeg at dette er veldig skjevt fordelt, og at mamman ikke bare kan ta hensyn til seg selv
hun bor jo 20min unna. hva om den nyfødte blir sulten eller gråter så mye at det kun et puppen som hjelper? ds er den for langt unna.

hun bor jo 20min unna. hva om den nyfødte blir sulten eller gråter så mye at det kun et puppen som hjelper? ds er den for langt unna.
Da får farmor komme sånn at de er i nærheten da, og kan gå hjem til mor.
For alt vi vet ammer de ikke heller.

Jeg bare mener at man får finne løsninger som passer alle, og ikke bare en familie. Det er ikke bare mor som er blitt forelder og alt er forbeholdt henne og hennes familie.

Back
Topp