Besøk etter fødsel

Sniker fra juniforumet..

Har varslet min familie om at jeg i utgangspunktet ikke tar i mot besøk på sykehuset da jeg vil finne ro og rutiner med babyen sammen med mannen min og det er planen :happy: Samboers familie bor ikke i Norge, så slipper heldigvis å tenke på svigers.. Men fikk beskjed av min egen mor og søster at det var totalt egoistisk av meg å si nei til besøk rett etter fødsel.:facepalm: Min mor ønsker å komme med en gang babyen er født slik at hun kan få være med på veiing og måling osv. Har gitt beskjed om at den gleden er forbeholdt far til barnet, som har førsterett på slike øyeblikk. Så får vi se hvor lenge jeg klarer å holde de unna i praksis, kommer ikke til å slippe de inn hvis de dukker opp uanmeldt.:)

Sniker fra juniforumet..

Har varslet min familie om at jeg i utgangspunktet ikke tar i mot besøk på sykehuset da jeg vil finne ro og rutiner med babyen sammen med mannen min og det er planen :happy: Samboers familie bor ikke i Norge, så slipper heldigvis å tenke på svigers.. Men fikk beskjed av min egen mor og søster at det var totalt egoistisk av meg å si nei til besøk rett etter fødsel.:facepalm: Min mor ønsker å komme med en gang babyen er født slik at hun kan få være med på veiing og måling osv. Har gitt beskjed om at den gleden er forbeholdt far til barnet, som har førsterett på slike øyeblikk. Så får vi se hvor lenge jeg klarer å holde de unna i praksis, kommer ikke til å slippe de inn hvis de dukker opp uanmeldt.:)
Totalt egoistisk? Det var også en ting å si:facepalm: Men er det en dag du virkelig har lov til å være «totalt egoistisk» så er det den dagen. Det er vel ikke engang lov å ta imot besøk på føden, så veiingen får bare fødselsledsager være med på. La være å gi dem nummeret på rommet....

Sniker fra juniforumet..

Da vi fikk nr. 1 så sa vi ikke ifra til noen at fødselen var i gang og vi sendte vel melding til våre foreldre 12t etter at hun kom ut. Det var helt fantastisk å ha de timene sammen uten forstyrrelser :happy: Vi hadde forsåvidt sagt ifra at vi ikke ville ha besøk på sykehuset, det ble respektert, men ikke uten mange sure kommentarer i forkant og etterkant. Det var uansett verdt det for når vi kom hjem 2,5 døgn etter fødselen var jeg i mer enn god nok form til å få masse besøk :happy:

Da vi fikk nr. 1 så sa vi ikke ifra til noen at fødselen var i gang og vi sendte vel melding til våre foreldre 12t etter at hun kom ut. Det var helt fantastisk å ha de timene sammen uten forstyrrelser :happy: Vi hadde forsåvidt sagt ifra at vi ikke ville ha besøk på sykehuset, det ble respektert, men ikke uten mange sure kommentarer i forkant og etterkant. Det var uansett verdt det for når vi kom hjem 2,5 døgn etter fødselen var jeg i mer enn god nok form til å få masse besøk :happy:

greit hvis dere velger å kjøre nedover selv og ikke har noen andre i familien som må passes, men med nr 1 så ville ikke samboer stå parkert der og betale og så måtte vi levere katten også. Så svigerfar kjørte oss ned om morgningen. Ga beskjed om at hun var kommet til mine foreldre , hans foreldre og besteforeldre få timer etterpå osv, men svigers faktisk kom 4 timer etter fødsel for tross vi verken hadde sagt ja eller hørt med de ansatte på forhånd.
Nå med nr 2 så må vi ha barnepass uansett så da vet jo dem + mine foreldre når det ca vil skje,
Men vært streng denne gangen om at det blir ikke
Besøk før tidligst dagen etter.

greit hvis dere velger å kjøre nedover selv og ikke har noen andre i familien som må passes, men med nr 1 så ville ikke samboer stå parkert der og betale og så måtte vi levere katten også. Så svigerfar kjørte oss ned om morgningen. Ga beskjed om at hun var kommet til mine foreldre , hans foreldre og besteforeldre få timer etterpå osv, men svigers faktisk kom 4 timer etter fødsel for tross vi verken hadde sagt ja eller hørt med de ansatte på forhånd.
Nå med nr 2 så må vi ha barnepass uansett så da vet jo dem + mine foreldre når det ca vil skje,
Men vært streng denne gangen om at det blir ikke
Besøk før tidligst dagen etter.
Vi hadde jo ingen som måtte passes og nærmeste familie bor uansett 1 time unna. Det må være veldig vanskelig når de ikke respekterer deres ønsker om besøk! Denne gangen må vi også ha barnepass til nr. 1, men tenker i utgangspunktet at det bare er hun som kommer på besøk med en gang. Besteforeldre kan vente til vi er klare, uavhengig av om det er 12t eller 5 dager etter fødsel. Håper det ikke blir altfor dårlig stemning...

Vi kommer heller ikke til å si noe om når vi drar på sykehuset. Har lyst å være i fødsel i fred og ro uten x antall meldinger "Hvordan går det??"
Som en bonus da er det gøy å overraske med en melding eller telefon om at nå hat det skjedd <3
Vi må ha hundepass, men det er søster i nabohuset som står for, og hun sprer ikke ryktene videre om vi sier ifra.
Det synes jeg er fint, ønsker skal respekteres.
Heldigvis er alle i vår familie slik, veldig respektfulle/hensynsfulle.

Jeg får inntrykk av at det er flest foreldre som er masete på å få se barnet umiddelbart?
Kan det være pga den "eldre" generasjonen, da det var mer høytidelig å sette barn til verden? Og ikke så mye fokus på selve kvinnens ve og vel?
Nå er det heldigvis slik, at de oppfordrer til ro og fred i barseltiden.
Så det er kanskje en "kultur" krasj..
Ønsker og forventninger samsvarer ikke mellom oss unge og de voksne/eldre.
Jeg vet ikke, bare noen tanker.

Jeg tenker at dere styrer selv, men på generelt grunnlaf synes jeg det er urettferdig å skille mellom egne foreldre og svigers. Jeg håper jeg slipper å bli stilt i andre rekke når min sønn skal få barn :) det er derimot forskjell på hvordan foreldre er som personer, noen er mer slitsomme enn andre uavhengig av om det er foreldre eller svigers.

Det er du som har født, men det er også mannen din sitt barn, og jeg synes retten til å vise frem barnet skal være likt for dere.

Jeg skjønner ikke folk som bare dukker opp på sykehuset uten avtale først da. På vårt sykehus var det før 1 time besøkstid på kvelden, og vi hadde selvsagt ringt og snakket med alle besteforeldrene i forkant om at de fikk komme da.

Jeg skjønner hva du mener med at "sønnen har fått barn" men det er jo strengt tatt ikke sønnen din som har strevet og slitt for å få ut ungen, er revna fra hist til her eller har sydd igjen et keisersnitt arr, det er det dama som har gjort og hun er SLITEN! Det er barnet og føderen som bør stå i fokus og det synes jeg at besteforeldre (og mannen) skal respektere! Og det er mye mer komfortabelt å ha noen der som kjenner deg ut og inn helt fra barndommen av som sin egen mamma eller pappa enn folk som du "fått på kjøpet" med en mann. Men om man har god kjemi med svigers, kjør på! Men i barselperioden så bør barn og mor komme først.

Vi kommer heller ikke til å si noe om når vi drar på sykehuset. Har lyst å være i fødsel i fred og ro uten x antall meldinger "Hvordan går det??"
Som en bonus da er det gøy å overraske med en melding eller telefon om at nå hat det skjedd <3
Vi må ha hundepass, men det er søster i nabohuset som står for, og hun sprer ikke ryktene videre om vi sier ifra.
Det synes jeg er fint, ønsker skal respekteres.
Heldigvis er alle i vår familie slik, veldig respektfulle/hensynsfulle.

Jeg får inntrykk av at det er flest foreldre som er masete på å få se barnet umiddelbart?
Kan det være pga den "eldre" generasjonen, da det var mer høytidelig å sette barn til verden? Og ikke så mye fokus på selve kvinnens ve og vel?
Nå er det heldigvis slik, at de oppfordrer til ro og fred i barseltiden.
Så det er kanskje en "kultur" krasj..
Ønsker og forventninger samsvarer ikke mellom oss unge og de voksne/eldre.
Jeg vet ikke, bare noen tanker.
Hos oss har alle i besteforeldregenerasjonen vært veldig opptatt av det er opp til oss når vi er klare for besøk, og at de på ingen måte ønsker å trenge seg på, men er klare når vi vil. Vi har blitt oppfordret til å si ifra om det er noe de kan bidra med, og at vi må være flinke til å gi uttrykk for egne meninger og ønsker, og ikke la oss overkjøre av noen. Så tror kanskje det er mer variasjoner mellom familier enn mellom generasjoner? Min mor er 71år. Mange av besteforeldrene her er vel yngre vil jeg anta.

Det er også tradisjon i familien min med at tanter og onkler som kommer på besøk for første gang, etter at babyen har kommet hjem, har med seg lunsj eller middag. Det er veldig deilig å slippe å være verdskap, men heller bli vartet opp litt.

Hos oss har alle i besteforeldregenerasjonen vært veldig opptatt av det er opp til oss når vi er klare for besøk, og at de på ingen måte ønsker å trenge seg på, men er klare når vi vil. Vi har blitt oppfordret til å si ifra om det er noe de kan bidra med, og at vi må være flinke til å gi uttrykk for egne meninger og ønsker, og ikke la oss overkjøre av noen. Så tror kanskje det er mer variasjoner mellom familier enn mellom generasjoner? Min mor er 71år. Mange av besteforeldrene her er vel yngre vil jeg anta.

Det er også tradisjon i familien min med at tanter og onkler som kommer på besøk for første gang, etter at babyen har kommet hjem, har med seg lunsj eller middag. Det er veldig deilig å slippe å være verdskap, men heller bli vartet opp litt.
Det er sikkert riktig, at det er variasjoner mellom familier, ikke generasjoner.
Det du beskriver fra din familie, slik er det hos oss også. Veldig godt og avslappende. Ingen forventer noe, de bare vil høre med oss hva vi vil. Og det er så godt. Det gjør det mindre anstrengt også, så da er det enda enklere å ta imot besøk så fort vi føler vi vil vise frem barnet :)
Jeg har som sagt, kun en venninne jeg gruer meg til å få besøk av, hun er snill, men fryktelig intens.

Jeg blir litt trist av å lese her, ser det er mye anstrengte relasjoner. Det er jo leit.
Det er viktig å være raus med alle rundt seg, men det bør jo gå begge veier for at det skal oppeleves godt.

Man må bare si i fra på forhånd om hva man ønsker tenker jeg ☺️
Jeg er en skikkelig sosial type, og hadde besøk rett etter fødsel og med engang vi kom hjem. Kommer til å gjøre det samme denne gangen også, hvis forholdene ligger til rette for det. MEN alle er ikke som meg da, vi er forskjellige, og jeg tenker vi må ta hensyn til lille og oss selv den første tiden. Vær tydelig til de i rundt. Ønsker man ikke besøk, så be de pent om å vente. Det må de bare respektere, selv om det blir sure miner.

Med storesøster hadde jeg så mye adrenalin etter fødsel at jeg hadde et superstort behov for å fortelle ALLE i familien om den rå fødselen :laughing002
Her er familien veldig forståelsesfulle da, og de vil ikke trenge seg på rett etter fødsel, det er jeg som har invitert og gitt klart signal. De er heller ikke slik at de forventer å bli oppvarta, tvert i mot er det min mormor som ofte bringer med seg hele kakebutikken og middag for flere dager; så jeg har blitt oppvartet. De vaska jo huset vårt helt ut av det blå før vi kom hjem fra sykehuset med storesøster ❤️

Det jeg har bestemt meg for denne gang - og allerede sagt fra om, er at jeg ønsker ikke besøk før storesøster har fått møte lillesøster. Hun først ❤️

Ved første barn sa jeg til alle på forhånd at ingen måtte forvente å komme på besøk, vi tok kontakt når vi var klare for det. Veldig glad for det (og var kanskje heldig med omkretsen) men når lille var født, var det mange som gratulerte, men ingen maste om å komme opp som jeg husker. Vi sa derimot til folk at de kunne komme siden vi alle var i god form, og det var veldig koselig med besøk. Kommer til å gjøre det på samme måte denne gangen. Eneste fordel med å få besøk på sykehuset er at der blir det mer naturlig å kaste folk ut igjen, enn om de kommer hjem i din stue. Er mer sykehusregler å ta hensyn til :-)

Kommer an på søvn , er jeg helt zombie orker jeg ikke mye besøk. Gikk veldig fint sist. Men jeg vet jo at man kan få begge deler ;)

Back
Topp