De 80% vs 100%, det beregnes også til maks 6G? Hvis jeg tjener mer enn 6G får jeg ikke dekket mellomlegget opp til normallønn, så jeg får ikke 100% uansett. Ville jeg fått 6G hvis jeg tjente 8G og søkte om 80%? (Gir det mening hva jeg spør om her?) Jeg antar det er 80% av 6G altså.
Men hvis man søker om 80%, har man da lov til å jobbe 20% ved siden av? Eller søker man om gradert permisjon i stedet?
Jeg er enslig og må ta hele permisjonen selv, og får vel fort rundt 6 måneder ulønnet hvis jeg tar 100% og ikke får bhg (usannsynlig her jeg bor). Men jeg er selvstendig næringsdrivende med en jobb hvor det er mulig å ta noen småoppdrag med baby "på slep", så jeg kunne klart å spe på litt hvis det er lov.
Septembertermin var mye enklere altså...
det er 6G som er det dei reknar ut frå uansett.
Og nei. Du kan ikkje jobbe 20% ved 80% uttak. 80% uttak er berre ein måte å dra permisjonen sin ut på. Ein skal ha heilt fri frå jobb om ein vel 80% lønn. Eller for deg då, 80% av 6G.
Vil tru det beste (mest økonomiske iallefall) for deg er 100% uttak og at du søker utsettelse kvar gong du tar på deg oppdrag/jobbar. Då flytter du siste dag med foreldrepenger for kvar arbeidsdag du søker utsettelse for.
Husk at du som enslig blir prioritert til barnehageplass!