Beregning av foreldrepenger

Blah... synes det er litt «diskriminerende» ovenfor oss som får barn på «feil» tidspunkt! Her får Erna & co skjerpe seg visst de vil at man skal få flere barn. Skjønner at de ikke kan hoste opp en bhg.plass, men 7500 kr kunne vi da fått...
Blir spennende å se hvilken løsning man går for!
Enig, bortsett fra at jeg mener at de burde kunne hosta opp en bhg-plass! Det burde enten bevilges mer penger til bhg-plasser eller legges om på ordningen. Slik det er i dag så utgjør det store forskjeller når på året man får barn, og for svært mange familier (de aller fleste faktisk) har det ganske store økonomiske konsekvenser i en tid der man faktisk får større utgifter. Lurer litt på om de som har vedtatt ordningene og bevilgningene slik de er i dag enten er blant de som får to streker på første forsøk ( og altså når man "planlegger" det) eller at de ikke har barn eller starta å prøve. De fleste av oss veit at det ikke er slik at det klaffer når man synes det passer best selv.
 
Eneste jeg trøster meg litt med er at i Danmark har de 6 måneder permisjon. Ja, SEKS mnd. Og det skal jammen meg dekke både mor og far - far har ingen lovfestet perm og dermed tar faktisk ganske få fedre særlig med permisjon. Etter dette halvåret går man over til noe som tilsvarer kontantstøtten :eek:

Vi kommer nok til å ta 100% også sette opp en plan for hvor mye som skal spares av den summen hver måned. :) jeg er bare i vikariat som går ut før fødsel og sånn sett har ikke dette med sykepenge- og feriepengeopptjening så stor vekt.
Samboer tar ut fedrekvoten en gang etter at barnet er blitt 12 mnd, jeg synes det er for tidlig å være vekke hele dager fra babyen før det så vi ville gjort det sånn uansett. Sist hadde vi januarbarn og ingen bhg plass før han var 19 mnd. Jeg synes det var veldig fint å være hjemme med han så lenge, og vi planla slik at vi hadde litt sparepenger å gå på i det halvåret fra ett år til barnehagestart. Det var nok enklere for oss fordi jeg var student og i utgangspunktet ikke hadde utgifter som krevde mer enn 10 000kr i mnd. Samboer var nyutdannet og tjente også ganske dårlig store deler av denne perioden - men alt går :) vi dro for eksempel ikke på ferier og spiste lite på restaurant og slik i denne perioden.
 
Jeg har lurt på akkurat det samme
Jeg syns det der er så merkelig, at det visstnok skal lønne seg med 100% penger og færre uker.
For min del, som skal ha hele permisjonen (medmor har ikke rett til foreldrepenger) så utgjør det - 18000 kr.hvis jeg tar 80% dekning. Men da slipper jeg også unna med 10 uker ulønnet og trenger kun 7 uker ulønnet?!
Er det bare meg som tenker helt feil, er det noe jeg har gått glipp av? For i mitt hode så er det jo det som lønner seg.
 
Mitt beste råd er å sette det opp i et Excel regneark. Start med å tenke: når starter permisjonen og hvor lenge må dere være hjemme med barnet.

Sett opp en kolonne med normalinntekt. Sett deretter opp ei kolonne ved siden av med hva du (og deretter mannen) vil ha i inntekt hver uke med 100 % foreldrepenger. Om du ønsker kan du ha en kolonne etter dette der du regner ut eventuell differanse fra normalinntekt. Videre bort i arket setter du opp en kolonne med hva dere vil ha i 80 % foreldrepenger, og gjerne en kolonne der du regner differansen mellom normalinntekt og 80 % foreldrepenger. I ukene som følger etter endt permisjon i hver kolonne setter dere inn hva dere vil ha i inntekt. Ulønna permisjon gir jo typisk kr 0.

Fra og med barnets 13. mnd legger du til 7 500 i mnd (obs! Husk å dele til ukentlig beløp om du setter opp regnearket uker) om dere ikke har bhg-plass (dette er kontantstøtte).

Nederst i differansekolonnene kan du summere "tapet" for de ulike løsningene, og se hvor mye du taper.

Husk å ta utgangspunkt i beløp etter skatt når du legger inn beløp. Marker også hvilke uke som er ferie. Inntekter slike uker vil du antageligvis budsjettere med feriepenger, som gjerne gir en høyere ukentlig/mnd utbetaling.

Husk også å tenke på hvordan de ulike valgene av løsning vil påvirke eventuell utbetaling av feriepenger i 2022. Dette kan du ta med i en egen linje i beregningen nederst f.eks.

Dette er skrevet i "hurten og sturten", så veldig mulig jeg glemte flere tips om hva du bør føre opp eller tenke på. Slike regneark er ikke for alle, men kan være en grei måte for å skaffe oversikt.

Lykke til!

Edit:må legge til at jeg føler det er så "feilen skrive "hvor mye man taper". For det er jo ikke et tap å få barn! Men regner med alle skjønner hva jeg mener. Dette er jo kun en oversikt over hvordan de ulike løsningene slår ut økonomisk.

Får man kontantstøtte fra 13 mnd uansett hvilken % man jobber selv? Vi skal løse noen mnd før barnehagestart med at jeg jobber redusert og at min mor skal ha ungen resten :)
 
Får man kontantstøtte fra 13 mnd uansett hvilken % man jobber selv? Vi skal løse noen mnd før barnehagestart med at jeg jobber redusert og at min mor skal ha ungen resten :)
Ja, det er ikke vilkår om at far og mor må arbeide for at man har rett til kontantstøtte. Tror nav sine sider om kontantstøtte er blitt forholdvis gode og lettleste nå, så man kan sikkert finne svar på mange spørsmål der også :)
 
Ja, det er ikke vilkår om at far og mor må arbeide for at man har rett til kontantstøtte. Tror nav sine sider om kontantstøtte er blitt forholdvis gode og lettleste nå, så man kan sikkert finne svar på mange spørsmål der også :)

Driver å leiter meg grønn på NAV... Lurer også på hva aktivitetsplikten til mor er når far tar uker fra fellesperioden. Finner ikke noe tall på NAV, men leser slt fra 75-85% på diverse forum :banghead:
 
Driver å leiter meg grønn på NAV... Lurer også på hva aktivitetsplikten til mor er når far tar uker fra fellesperioden. Finner ikke noe tall på NAV, men leser slt fra 75-85% på diverse forum :banghead:

Det burde jo absolutt stått tydeligere inne på nav foreldrepenger sine sider, men jeg fikk svar fra chat roboten. Minst 75% er korrekt svar.
Screenshot_20201116_231133_com.android.chrome.jpg
 
For meg utgjør forskjellen på 80% og 100% permisjon ca 21 000 i kroner. Dvs at med 80% lønn får jeg 21 000 mindre i utbetaling totalt.
Vi har landet på 100% permisjon med 6 eller 8 uker uker ulønnet permisjon så jeg begynner på jobb etter jul først. Dette er litt fordi vi planlegger å få en til ganske kjapt dersom vi er så heldige at det klaffer. Og det å få beregnet ny permisjon utfra 80% lønn er ikke noe særlig gunstig :)
Samboer er selvstendig næringsdrivende i et yrke der han ikke kan ha 15 uker fri, så vet ikke enda hvordan vi løser hans del av permisjonen. han har løpende utgifter som ikke stopper selv om han ikke er på jobb, så mulig det blir gradert permisjon på han eller mye jobb mens jeg er i permisjon.
Her også må samboer jobbe litt kontinuerlig for å holde hjulene i gang, han tar gradert perm sånn at han jobber fra kontoret en dag i uken. Planen er at jeg er hjemme den dagen og «tar igjen» arbeidsdagen lørdag eller søndag.
 
I følge nav så kan du søke fra uke 22+0, men de anbefaler å søke 4-6 uker før uke 37+0 (det er da du starter permisjonen din)
Ellers så har Veivalsa rett i at du kan søke intill 3 måneder etter permisjonen har startet.

For partneren din (dersom du har) så er det andre regler.
Sniker
Man starter vel permisjon på 37+3?
 
Sniker
Feriepenger fra nav beregnes kun ut ifra de første 12 eller 15 ukene.
 
Obs! Viktig også å tenke på egen helse. Om man har ulike helsemessige problemer eller erfaring fra tidligere som gjør at man tenker at det KAN være sannsynlig at man skulle bli sykemeldt eller lignende etter endt permisjon, så bør man også tenke på dette når man velger 80 vs 100 prosent. Siden 100 % antageligvis gir lengre periode med ulønna, så vil man fort kunne miste retten til sykepenger om man bli syk rett etter ulønna permisjon. Man må vel jobbe visst lenge etter ulønna permisjon før man har rett på sykepenger og slike ting tror jeg. Men om.man uansett må ha ulønna permisjon så lenge at man mister denne retten, så får det neppe så mye å si om man velger 80 eller 100 prosent.


Endå verre å ha valgt 80% tenke eg. Då blir sjukepengene, om ein har rett på det, berekna ut frå 80% foreldrepenger..
 
Endå verre å ha valgt 80% tenke eg. Då blir sjukepengene, om ein har rett på det, berekna ut frå 80% foreldrepenger..
Det er sant, men vi tar åpenbart utgangspunkt i ulike situasjoner. Det jeg prøvde å formidle, som kanskje ikke klm godt frem, var at dersom alternativet er ingen sykepenger er beregning basert på 80 % bedre. Det sier seg jo selv at om man blir syk rett etter en permisjon med 100 % eller 80 % foreldrepenger, så er det jo bedre med 100 % enn 80 %. Men det var jo ikke det som var poenget. Poenget var jo om man blir syk på et senere tidspunkt, hvor man med 100 % foreldrepenger hadde måtte vært i en situasjon med ulønnet permisjon FØR man ble syk og dermed mista retten til sykepenger.

Eksempelvis om man velger 100 % foreldrepenger, og deretter tar ulønnet permisjon i 10 uker (bare tok det som et eksempel fordi man ved 80 % foreldrepengerfår 10 uker lengre permisjon), og SÅ blir syk, så har man ikke rett på sykepenger i det hele tatt. Om man velger 80 prosent ville man ha rett på sykepenger om man ble syk på samme tidspunkt.

Når det er sagt, så anbefaler jeg likevel de fleste å velge 100 %, ut fra et rent økonomisk synspunkt. Men muligheten til å velge 80 % er sikkert aktuell for enkelte av ulike årsaker, deriblant dersom man har underliggende sykdommer eller andre ting som gjør man ekstra sårbar mtp ulønna permisjon.
 
De 80% vs 100%, det beregnes også til maks 6G? Hvis jeg tjener mer enn 6G får jeg ikke dekket mellomlegget opp til normallønn, så jeg får ikke 100% uansett. Ville jeg fått 6G hvis jeg tjente 8G og søkte om 80%? (Gir det mening hva jeg spør om her?) Jeg antar det er 80% av 6G altså.
Men hvis man søker om 80%, har man da lov til å jobbe 20% ved siden av? Eller søker man om gradert permisjon i stedet?
Jeg er enslig og må ta hele permisjonen selv, og får vel fort rundt 6 måneder ulønnet hvis jeg tar 100% og ikke får bhg (usannsynlig her jeg bor). Men jeg er selvstendig næringsdrivende med en jobb hvor det er mulig å ta noen småoppdrag med baby "på slep", så jeg kunne klart å spe på litt hvis det er lov.

Septembertermin var mye enklere altså...
 
De 80% vs 100%, det beregnes også til maks 6G? Hvis jeg tjener mer enn 6G får jeg ikke dekket mellomlegget opp til normallønn, så jeg får ikke 100% uansett. Ville jeg fått 6G hvis jeg tjente 8G og søkte om 80%? (Gir det mening hva jeg spør om her?) Jeg antar det er 80% av 6G altså.
Men hvis man søker om 80%, har man da lov til å jobbe 20% ved siden av? Eller søker man om gradert permisjon i stedet?
Jeg er enslig og må ta hele permisjonen selv, og får vel fort rundt 6 måneder ulønnet hvis jeg tar 100% og ikke får bhg (usannsynlig her jeg bor). Men jeg er selvstendig næringsdrivende med en jobb hvor det er mulig å ta noen småoppdrag med baby "på slep", så jeg kunne klart å spe på litt hvis det er lov.

Septembertermin var mye enklere altså...
Ja, er ganske sikker på at det du beskriver med 80 % av 6G er riktig. Ellers ville jo alle som tjener over 6G være tjent med 80 %, noe som ville vært mye mer kostbart for staten. Så du må nok regne 80 % av 6G. Både jeg og mannen ville fått avkorting om vi hadde fått foreldrepengene direkte fra NAV, fordi vi tjener over 6G. Men vi får utbetalingen fra våre arbeidsgivere, som også dekker mellomlegget mellom 6G og faktisk lønn.

Du kan også ta gradert permisjon og jobbe ved siden av selv om du velger 80 %.
 
Sniker fra november.
Jeg husker det var noe med utbetalingen av feriepenger året etter permisjonen min sist jeg fødte (i 2017). Jeg husker jeg fikk MYE mindre utbetalt, ettersom det kom fra NAV og ikke arbeidsgiveren min... Jeg hadde 100% og ikke noe ulønnet fri. Noen som husker eller vet hva dette kommer av, eller hvordan reglene er for det nå?

Har tenkt å prøve å sette til side litt penger hver mnd. denne gangen, - både med tanke på smellen jeg gikk på i sommerferien året etter, og fordi jeg denne gangen skal ha 7 uker ulønnet fri.
 
Sniker fra november.
Jeg husker det var noe med utbetalingen av feriepenger året etter permisjonen min sist jeg fødte (i 2017). Jeg husker jeg fikk MYE mindre utbetalt, ettersom det kom fra NAV og ikke arbeidsgiveren min... Jeg hadde 100% og ikke noe ulønnet fri. Noen som husker eller vet hva dette kommer av, eller hvordan reglene er for det nå?

Har tenkt å prøve å sette til side litt penger hver mnd. denne gangen, - både med tanke på smellen jeg gikk på i sommerferien året etter, og fordi jeg denne gangen skal ha 7 uker ulønnet fri.
Ja, etter folketrygdloven er retten til feriepenger sterkt begrenset. Feriepenger beregnes for det første kun med 10,2 % (de fleste har rundt 12 % til vanlig) og for det andre beregnes feriepengene kun av de første 12 ukene (15 uker om man har 80 % foreldrepenger). Får man foreldrepengene direkte fra arbeidsgiver i stedet, får man ofte beregnet feriepenger på vanlig måte, dvs med all utbetaling gjennom hele året som grunnlag. Det blir derfor en enorm forskjell. 12 uker i grunnlag kontra typisk 47. (hvor lang permisjon man tar vil jo også påvirke dette).
 
Jeg regner med å måtte ta en til to uker ulønnet før samboer starter sin permisjon. Dette fordi jeg ikke gidder å starte på jobb rett før jul, men heller vil vente til 1.jan. Jeg har i tillegg circa 8 uker ferie neste år (6 ferieuker for 2021 + 2 uker overført fra 2020). Er det smartest å ta det i følgende rekkefølge mtp sykepengeopptjening (har hørt at ulønnet permisjon kan fucke til ting)?
1.permisjon
2.ulønnet perm
3.ferie
Det er sant, men vi tar åpenbart utgangspunkt i ulike situasjoner. Det jeg prøvde å formidle, som kanskje ikke klm godt frem, var at dersom alternativet er ingen sykepenger er beregning basert på 80 % bedre. Det sier seg jo selv at om man blir syk rett etter en permisjon med 100 % eller 80 % foreldrepenger, så er det jo bedre med 100 % enn 80 %. Men det var jo ikke det som var poenget. Poenget var jo om man blir syk på et senere tidspunkt, hvor man med 100 % foreldrepenger hadde måtte vært i en situasjon med ulønnet permisjon FØR man ble syk og dermed mista retten til sykepenger.

Eksempelvis om man velger 100 % foreldrepenger, og deretter tar ulønnet permisjon i 10 uker (bare tok det som et eksempel fordi man ved 80 % foreldrepengerfår 10 uker lengre permisjon), og SÅ blir syk, så har man ikke rett på sykepenger i det hele tatt. Om man velger 80 prosent ville man ha rett på sykepenger om man ble syk på samme tidspunkt.

Når det er sagt, så anbefaler jeg likevel de fleste å velge 100 %, ut fra et rent økonomisk synspunkt. Men muligheten til å velge 80 % er sikkert aktuell for enkelte av ulike årsaker, deriblant dersom man har underliggende sykdommer eller andre ting som gjør man ekstra sårbar mtp ulønna permisjon.

Eg skjønte kva du meinte. Men i mange av eksemplene som kom opp var det snakk om dei skulle ha eksempelvis to eller fire mnd uten lønn etter foreldrepermisjon. Altså at det uansett vart ein periode utan løn. Og då tenker eg det er best med 100% uttakk og mest penger totalt.
 
Back
Topp