Beregning av foreldrepenger

De 80% vs 100%, det beregnes også til maks 6G? Hvis jeg tjener mer enn 6G får jeg ikke dekket mellomlegget opp til normallønn, så jeg får ikke 100% uansett. Ville jeg fått 6G hvis jeg tjente 8G og søkte om 80%? (Gir det mening hva jeg spør om her?) Jeg antar det er 80% av 6G altså.
Men hvis man søker om 80%, har man da lov til å jobbe 20% ved siden av? Eller søker man om gradert permisjon i stedet?
Jeg er enslig og må ta hele permisjonen selv, og får vel fort rundt 6 måneder ulønnet hvis jeg tar 100% og ikke får bhg (usannsynlig her jeg bor). Men jeg er selvstendig næringsdrivende med en jobb hvor det er mulig å ta noen småoppdrag med baby "på slep", så jeg kunne klart å spe på litt hvis det er lov.

Septembertermin var mye enklere altså...

det er 6G som er det dei reknar ut frå uansett.
Og nei. Du kan ikkje jobbe 20% ved 80% uttak. 80% uttak er berre ein måte å dra permisjonen sin ut på. Ein skal ha heilt fri frå jobb om ein vel 80% lønn. Eller for deg då, 80% av 6G.

Vil tru det beste (mest økonomiske iallefall) for deg er 100% uttak og at du søker utsettelse kvar gong du tar på deg oppdrag/jobbar. Då flytter du siste dag med foreldrepenger for kvar arbeidsdag du søker utsettelse for.

Husk at du som enslig blir prioritert til barnehageplass!
 
Ja, etter folketrygdloven er retten til feriepenger sterkt begrenset. Feriepenger beregnes for det første kun med 10,2 % (de fleste har rundt 12 % til vanlig) og for det andre beregnes feriepengene kun av de første 12 ukene (15 uker om man har 80 % foreldrepenger). Får man foreldrepengene direkte fra arbeidsgiver i stedet, får man ofte beregnet feriepenger på vanlig måte, dvs med all utbetaling gjennom hele året som grunnlag. Det blir derfor en enorm forskjell. 12 uker i grunnlag kontra typisk 47. (hvor lang permisjon man tar vil jo også påvirke dette).

Tusen takk for oppklaring :)
I mitt tilfelle vil jeg få utbetalt feriepenger i 2022 på grunnlag av 3 mnd. i 2021 fra arbeidsgiveren min, i tillegg til de 10,2% av de første 12 ukene fra NAV. Da tror jeg at jeg sånn ca. har klart å regne meg fram til hvor mye jeg bør spare for å komme opp på et "normalt" feriepengenivå.

Veldig greit å være klar over disse tingene på forhånd - som førstegangs er det jo ingen som advarer deg mtp. dette!
 
det er 6G som er det dei reknar ut frå uansett.
Og nei. Du kan ikkje jobbe 20% ved 80% uttak. 80% uttak er berre ein måte å dra permisjonen sin ut på. Ein skal ha heilt fri frå jobb om ein vel 80% lønn. Eller for deg då, 80% av 6G.

Vil tru det beste (mest økonomiske iallefall) for deg er 100% uttak og at du søker utsettelse kvar gong du tar på deg oppdrag/jobbar. Då flytter du siste dag med foreldrepenger for kvar arbeidsdag du søker utsettelse for.

Husk at du som enslig blir prioritert til barnehageplass!
Hvor fremgår det at man ikke kan ha gradert permisjon ved 80 % uttak? Man kan fint legge dette inn i nav sin egen foreldrepengeplanlegger, og det er også det som fremgår av folketrygdloven slik jeg forstår den.

Av folketrygdloven paragraf 14-16 (som regulerer graderte foreldrepenger ved kombinasjon av arbeid) fremgår det av fjerde ledd at dersom uttaket er mindre enn 100 prosent av valgt sats, (sats viser tilbake til 100 eller 80 %), så forlenges uttaket tilsvarende.
 
Eg skjønte kva du meinte. Men i mange av eksemplene som kom opp var det snakk om dei skulle ha eksempelvis to eller fire mnd uten lønn etter foreldrepermisjon. Altså at det uansett vart ein periode utan løn. Og då tenker eg det er best med 100% uttakk og mest penger totalt.
Ja, det er jeg enig i. Det er jo naturligvis viktig å ta med i vurderinga for den enkelte :) og som sagt, for de aller fleste vil 100 % være mest økonomisk, spesielt for oss for får barn i mars og kanskje uansett må ha noe ulønna (om man ikke velger dagmamma).
 
Tusen takk for oppklaring :)
I mitt tilfelle vil jeg få utbetalt feriepenger i 2022 på grunnlag av 3 mnd. i 2021 fra arbeidsgiveren min, i tillegg til de 10,2% av de første 12 ukene fra NAV. Da tror jeg at jeg sånn ca. har klart å regne meg fram til hvor mye jeg bør spare for å komme opp på et "normalt" feriepengenivå.

Veldig greit å være klar over disse tingene på forhånd - som førstegangs er det jo ingen som advarer deg mtp. dette!
Nei,kjenner flere som har fått den "rett i fleisen" året etter. Er jo ikke akkurat noe de fleste går og tenker på. Man må nesten høre om det fra andre for å bli klar over det. Nav sine sider har blitt bedre enn de var for et par år sida, men de er langt fra gode nok. Jeg går normalt rett i lov og forarbeider, da de sier meg mer enn nav sine sider. Er virkelig en jungel dette!
 
Hvor fremgår det at man ikke kan ha gradert permisjon ved 80 % uttak? Man kan fint legge dette inn i nav sin egen foreldrepengeplanlegger, og det er også det som fremgår av folketrygdloven slik jeg forstår den.

Av folketrygdloven paragraf 14-16 (som regulerer graderte foreldrepenger ved kombinasjon av arbeid) fremgår det av fjerde ledd at dersom uttaket er mindre enn 100 prosent av valgt sats, (sats viser tilbake til 100 eller 80 %), så forlenges uttaket tilsvarende.

Er det ikke mer det at hvis man er gradert i 80% og skal jobbe 20% så vil man få utbetalte 80% av 80% foreldrepenger + 20 % lønn om det er den prosenten man jobber?
 
Er det ikke mer det at hvis man er gradert i 80% og skal jobbe 20% så vil man få utbetalte 80% av 80% foreldrepenger + 20 % lønn om det er den prosenten man jobber?
Jepp, det jeg også mener.
 
Jepp, det jeg også mener.
Jeg hadde en periode med gradert av 80% uttak. Aner ikke med utbetaling, men fikk sikkert 50% «80% lønn» for perm.delen og 50% av 100% for arbeid. Fikk begge deler av arbeidsgiver, de dekker mellomlegg mellom 6g og lønn, så forskjellen ble vesentlig mindre enn om keg skulle fått perm.delen av nav.

Forresten noen som vet om all permisjon kan graderes? også de obligatoriske 6 uker til mor?
 
Jeg hadde en periode med gradert av 80% uttak. Aner ikke med utbetaling, men fikk sikkert 50% «80% lønn» for perm.delen og 50% av 100% for arbeid. Fikk begge deler av arbeidsgiver, de dekker mellomlegg mellom 6g og lønn, så forskjellen ble vesentlig mindre enn om keg skulle fått perm.delen av nav.

Forresten noen som vet om all permisjon kan graderes? også de obligatoriske 6 uker til mor?
Ah ok!

De første 6 ukene rett etter fødsel til mor kan ikke graderes.

"Unntatt fra gradert uttak er den delen av stønadsperioden som er forbeholdt moren". Her jamføres det til bestemmelsen som regulerer at disse 6 ukene er forbeholdt mor.
 
Hvor fremgår det at man ikke kan ha gradert permisjon ved 80 % uttak? Man kan fint legge dette inn i nav sin egen foreldrepengeplanlegger, og det er også det som fremgår av folketrygdloven slik jeg forstår den.

Av folketrygdloven paragraf 14-16 (som regulerer graderte foreldrepenger ved kombinasjon av arbeid) fremgår det av fjerde ledd at dersom uttaket er mindre enn 100 prosent av valgt sats, (sats viser tilbake til 100 eller 80 %), så forlenges uttaket tilsvarende.

Eg skreiv at ho ikkje kunne ha 80% sats og jobbe 20% i tillegg. Ho spør om ho i så fall må søke gradert uttak. Og det må ho.
Då kan ho søke 80% sats og gradert uttak i tillegg for å jobbe 20%.
 
Eg skreiv at ho ikkje kunne ha 80% sats og jobbe 20% i tillegg. Ho spør om ho i så fall må søke gradert uttak. Og det må ho.
Då kan ho søke 80% sats og gradert uttak i tillegg for å jobbe 20%.
Sats og gradert uttak er to ulike ting. Så per definisjon kan ho jo det, men det er jo naturligvis slik at den faktiske utbetalingen per mnd nødvendigvis reduseres med andel man arbeider når man har gradert uttak, men så forlenges foreldrepengeperioden tilsvarende. Så ho får fortsatt 80 % foreldrepenger av foreldrepengegrunnlaget. Men tidspunktet for uttaket forskyves pga arbeid. Sumbeløpet ho får utbetalt i løpet av foreldrepengeperioden er altså den samme om man jobber gradert eller ikke. Altså får man fortsatt 80 %.

Tror likevel vi er enige om at man fint kan velge 80 % sats og ha gradert uttak pga arbeid :) det var jo også det jeg hadde svart ho da ho stilte spørsmålet ;)
 
Last edited:
Sats og gradert uttak er to ulike ting. Så per definisjon kan ho jo det, men det er jo naturligvis slik at den faktiske utbetalingen per mnd nødvendigvis reduseres med andel man arbeider når man har gradert uttak, men så forlenges foreldrepengeperioden tilsvarende. Så ho får fortsatt 80 % foreldrepenger av foreldrepengegrunnlaget. Men tidspunktet for uttaket forskyves pga arbeid. Sumbeløpet ho får utbetalt i løpet av foreldrepengeperioden er altså den samme om man jobber gradert eller ikke. Altså får man fortsatt 80 %.

Tror likevel vi er enige om at man fint kan velge 80 % sats og ha gradert uttak pga arbeid :) det var jo også det jeg hadde svart ho da ho stilte spørsmålet ;)

eg har ikkje sett at du har svart ho før meg. Så min kommentar var ikkje for å rette på deg. Men for å gi ho svar. Og det har eg gjort. Ho spør om ho kan jobbe 20% ved sidan av om ho tar ut 80% sats, eller om ho då må søke gradert. Noko ho jo må.
Ho kan jo velge 100% sats og ta den ut gradert og jobbe 20%, eller ho kan velge 80% sats og ta den gradert og jobbe 20%. Ho vil ved 80% sats då få mindre utbetalt frå nav enn om ho vel 100% sats.
..Vi meiner nok det samme.
 
Får man kontantstøtte fra 13 mnd uansett hvilken % man jobber selv? Vi skal løse noen mnd før barnehagestart med at jeg jobber redusert og at min mor skal ha ungen resten :)
Man får kontantstøtte uansett når barnet er 13 mnd og ikke går i bhg. Men hvis barnet går litt i bhg så minker kontantstøtten med like mye prosent:)
 
Sniker fra november.
Jeg husker det var noe med utbetalingen av feriepenger året etter permisjonen min sist jeg fødte (i 2017). Jeg husker jeg fikk MYE mindre utbetalt, ettersom det kom fra NAV og ikke arbeidsgiveren min... Jeg hadde 100% og ikke noe ulønnet fri. Noen som husker eller vet hva dette kommer av, eller hvordan reglene er for det nå?

Har tenkt å prøve å sette til side litt penger hver mnd. denne gangen, - både med tanke på smellen jeg gikk på i sommerferien året etter, og fordi jeg denne gangen skal ha 7 uker ulønnet fri.
Ja, hvis du får lønn fra nav i foreldrepengeperioden beregnes bare feriepenger fra de 12 første ukene (tror jeg).. Men hvis du lønnes av arbeidsgiver og arbeidsgiver får tilbake fra nav, så beregnes feriepenger av hele året som normalt.
Det er mer kostbart for arb.giver å lønne, men veldig mange gjør det uansett, så den gravide ikke lider av det. Både i forrige jobb og nå får jeg lønn fra arb. giver og får dermed feriepenger som normalt!
 
Back
Topp