Beltestor vs. bilpute

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Når kan man begynne å bruke bilpute istedenfor beltestor på korte turer?

Minst skolealder tenker jeg da, men vet ikke om det er riktig. Mine har vært i beltestedet til de var så stor at de ikke trengte noe.

Minst skolealder tenker jeg da, men vet ikke om det er riktig. Mine har vært i beltestedet til de var så stor at de ikke trengte noe.
Er snakk om 2-3 km på en vei med lav hastighet og lite trafikk.
Vår mellomste er høyest i klassen, ca 130 høy (ja, skolealder) og vi skal ha med et par andre hjem (som er lavere).
Har 2 beltestoler og en bilpute, og tenkte å sette vår på bilputen siden hun er høyest

Er snakk om 2-3 km på en vei med lav hastighet og lite trafikk.
Vår mellomste er høyest i klassen, ca 130 høy (ja, skolealder) og vi skal ha med et par andre hjem (som er lavere).
Har 2 beltestoler og en bilpute, og tenkte å sette vår på bilputen siden hun er høyest

Hørtes helt kurant ut

Vi har to beltestoler selv, har vurdert en pute sånn til slike tilfeller men vi har jo en bakovervendt også og i praksis kjører jeg fra skolen med bare to unger så om jeg kjører en ekstra låner jeg bort eldste sitt sete.

Jeg ville nok først hørt med foreldre om de kan sitte på pute da. Eller om de vil sende med beltestol, ikke alle ønsker at barn skal sitte på pute :)
Ellers kunne jeg nok brukt pute fra de var 8-9 år

Jeg ville nok først hørt med foreldre om de kan sitte på pute da. Eller om de vil sende med beltestol, ikke alle ønsker at barn skal sitte på pute :)
Ellers kunne jeg nok brukt pute fra de var 8-9 år
Hun tenkte jo å sette sin egen på pute, så "høre med foreldrene" er jo henne selv. Eller faren dag

Tenker det er helt greit :) Kommer jo egentlig ikke an p hvor langt det er, uhell kan skje på korte turer også. Men når hastigheten er lav.

Så sant han sitter rolig og ikke sovner på turen, og belte ved skuldrene blir riktig så er det bare å kjøre på [emoji4]

Så sant han sitter rolig og ikke sovner på turen, og belte ved skuldrene blir riktig så er det bare å kjøre på [emoji4]
Hun sitter rolig, beltet sitter godt siden hun er høy og bilen liten (skal sitte foran hvor jeg slår av kollisjonsputen) og vil nok ikke sovne på en så kort tur :)

Hun sitter rolig, beltet sitter godt siden hun er høy og bilen liten (skal sitte foran hvor jeg slår av kollisjonsputen) og vil nok ikke sovne på en så kort tur :)
Tenkte eldste og ikke mellomste [emoji23] men ja hun vil nok også sitte fint på pute vil jeg tro [emoji4]

Her har storesøster noen ganger sittet på hos noen som bruker pute men passet på at de passer henne så går greit siden hun ikke sovner så sant det ikke er langturer og da sitter hun uansett på med oss [emoji4]

Tenkte eldste og ikke mellomste [emoji23] men ja hun vil nok også sitte fint på pute vil jeg tro [emoji4]

Her har storesøster noen ganger sittet på hos noen som bruker pute men passet på at de passer henne så går greit siden hun ikke sovner så sant det ikke er langturer og da sitter hun uansett på med oss [emoji4]
Eldste er 11 år og 155 høy, han sitter hverken på pute eller i beltestol

Beltestolens hovedfunksjon er jo å holde beltet rett så om beltet ligger greit på barnet spiller det ingen rolle om man bruker stol eller pute[emoji5]

Beltestolens hovedfunksjon er jo å holde beltet rett så om beltet ligger greit på barnet spiller det ingen rolle om man bruker stol eller pute[emoji5]

Ikke helt riktig. Et sete beskytter mer i en sidekollisjon enn det kun en pute gjør.

Funksjonen til et sete er å beskytte og å holde selen på plass, ja. Så sete har flere funksjoner enn pute, var poenget mitt.

Jeg har vært veldig på at eldste har skullet sitte i sete og ikke bare på pute så lenge som mulig pga beskyttelse. Satt i stol til han fylte 10 år, og har nå gått over til pute (kan sitte uten pute i noen biler der baksetet ikke er stort). Men det er forskjell på lav og høy hastighet, så jeg hadde ikke vært nøye på det akkurat på den turen ts snakker om.

Back
Topp