HereWeGoAgainx4
Betatt av forumet
Hjertet banket og alt så fint ut med lille knøttet i magen 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Så godt at alt gikk braHjertet banket og alt så fint ut med lille knøttet i magen![]()

Så leit å høre! Lykke til videreDa har jeg endelig får bekreftelsen jeg har ventet på, og må innse der ikke blir en aprilspire på meg. Kanskje jeg er heldig og får en ny mulighet senere. Vil ønske dere alle masse lykke til videre i graviditeten

Så ufattelig trist, sender deg mange styrkeklemmerDa har jeg endelig får bekreftelsen jeg har ventet på, og må innse der ikke blir en aprilspire på meg. Kanskje jeg er heldig og får en ny mulighet senere. Vil ønske dere alle masse lykke til videre i graviditeten

Min mor hadde den femte barnesykdommen når hun var gravid med den ene søstra mi, gikk bra med de. Skjønner at du er beskymra, men om det er det du har hatt er det jo egentlig en liten sjanse for at babyen får en alvorlig infeksjon selv om den blir smittet. Nå er det mange år siden søstra mi var født, men er lurt å si i fra om det så du får tettere oppfølging for å se at det går bra med babyen om det var den femte barnesykdommen du hadde.Litt bekymret nå. 1,5-åringen har vært syk siden søndag, men frisk og tilbake i bhg i dag. Men de ringte fra bhg og spurte om vi tenkte hun hadde/har den femte barnesykdommen. Dette er mitt første barn, så har ikke noe erfaring med dette, men leste selvfølgelig om det og det står at det kan være farlig for fosteret hvis gravide også får det. Hva bør jeg gjøre for å sjekke det ut? Har hatt vond hals og en kveld med feber selv, bare vanlig dårlig som følge av graviditen nåSkal heldigvis på ultralyd i dag, så får se hvordan det står til, men det sier kanskje ikke noe mtp denne eventuelle sykdommen?
Uff så trist :// ta vareDa har jeg endelig får bekreftelsen jeg har ventet på, og må innse der ikke blir en aprilspire på meg. Kanskje jeg er heldig og får en ny mulighet senere. Vil ønske dere alle masse lykke til videre i graviditeten
Lykke til!Du bør bestille en time hos fastlegen, så kan de ta blodprøver av antistoffer for å sjekke om du allerede er immun og, hvis ikke, om du er nylig smittet. I så fall vil du få ekstra oppfølging i svangerskapet, selv om sannsynligheten heldigvis er liten for at babyen tar skade av det. Eventuelle komplikasjoner hos baby vil først vise seg minimum to uker etter du ble syk, oftest vesentlig lenger. I det usannsynlige tilfellet at baby utvikler symptomer (anemi) så er det også mulig å behandle baby med en blodoverføring mens den ligger i magen. Derfor er det lurt å få det avklart tidlig så det kan bli fulgt opp.Litt bekymret nå. 1,5-åringen har vært syk siden søndag, men frisk og tilbake i bhg i dag. Men de ringte fra bhg og spurte om vi tenkte hun hadde/har den femte barnesykdommen. Dette er mitt første barn, så har ikke noe erfaring med dette, men leste selvfølgelig om det og det står at det kan være farlig for fosteret hvis gravide også får det. Hva bør jeg gjøre for å sjekke det ut? Har hatt vond hals og en kveld med feber selv, bare vanlig dårlig som følge av graviditen nåSkal heldigvis på ultralyd i dag, så får se hvordan det står til, men det sier kanskje ikke noe mtp denne eventuelle sykdommen?
Min mor hadde den femte barnesykdommen når hun var gravid med den ene søstra mi, gikk bra med de. Skjønner at du er beskymra, men om det er det du har hatt er det jo egentlig en liten sjanse for at babyen får en alvorlig infeksjon selv om den blir smittet. Nå er det mange år siden søstra mi var født, men er lurt å si i fra om det så du får tettere oppfølging for å se at det går bra med babyen om det var den femte barnesykdommen du hadde.
Takk for gode svarDu bør bestille en time hos fastlegen, så kan de ta blodprøver av antistoffer for å sjekke om du allerede er immun og, hvis ikke, om du er nylig smittet. I så fall vil du få ekstra oppfølging i svangerskapet, selv om sannsynligheten heldigvis er liten for at babyen tar skade av det. Eventuelle komplikasjoner hos baby vil først vise seg minimum to uker etter du ble syk, oftest vesentlig lenger. I det usannsynlige tilfellet at baby utvikler symptomer (anemi) så er det også mulig å behandle baby med en blodoverføring mens den ligger i magen. Derfor er det lurt å få det avklart tidlig så det kan bli fulgt opp.
Så, 1) kontakte fastlege og be om antistoffer og 2) be om å bli henvist til sykehus/gynekolog om du skulle være så uheldig å være nylig smittet.
Her kan du også lese litt selv om du ønsker: https://nhi.no/familie/graviditet/s...jon-i-svangerskapet/infeksjon-i-svangerskapet
Snakket med jordmor om det på ultralyd i dag, og hun sa hun aldri hadde hørt om at det hadde skjedd noe med barnet. Godt mulig jeg har antistoffer også. Men skal snakke med legen bare for å være på den sikre siden om at jeg har gjort det jeg kan.Nei, det er heldigvis veldig sjelden! Du skal ha max uflaks - det må både være det barnet ditt har hatt, du må aldri ha hatt det før, det må smitte fosteret (ca. 30% sjanse) og fosteret må få symptomer (ca. 10% av de som faktisk blir smittet). Hvis man ganger opp alle de sannsynlighetene der så ser man at det heldigvis skal veldig mye til!Takk for gode svarSnakket med jordmor om det på ultralyd i dag, og hun sa hun aldri hadde hørt om at det hadde skjedd noe med barnet. Godt mulig jeg har antistoffer også. Men skal snakke med legen bare for å være på den sikre siden om at jeg har gjort det jeg kan.