Bekymringstråd

Hun treningsinstruktøren jeg hadde var veldig på at det var noen ting som var verre enn andre tidlig i svangerskapet. F.eks. skulle jeg ikke ta knebøy langt ned siden det kunne være veldig uheldig.
Takk for innspill! :Heartpink Da skal jeg være påpasselig med å unngå det fremover!

Eneste jeg passet på i går var at pulsen ikke skulle bli for høy, men tenkte ikke noe over at øvelsene i seg selv kunne føre til noe. Slapp heldigvis med skrekken (denne gang), men kjenner jeg må lese meg opp på hvilke øvelser man bør være forsiktig med.

Jeg trener et sted hvor veldig mange er veldig aktive i svangerskap og har ikke hørt at dype knebøy skal unngås i graviditet og det er ingen som unngår det. Kan ikke si at jeg kan forstå årsaken til det medisinsk heller? Når man søker på det kommer det opp at det er fordelaktig i graviditet da det styrker bekkenbunn etc. Så lenge man gjør det smertefritt og holder seg unna maksvekt skal det ikke være noe problem ved normal graviditet (kan være spesielle forhold hvor man får beskjed om å unngå det selvsagt). Jeg skal ikke være bastant her altså men stusser litt på uttalelsen. Å unngå makspuls og maksløft er det eneste jeg har fått beskjed om fra jordmor :)

Last edited:
Jeg trener et sted hvor veldig mange er veldig aktive i svangerskap og har ikke hørt at dype knebøy skal unngås i graviditet og det er ingen som unngår det. Kan ikke si at jeg kan forstå årsaken til det medisinsk heller? Når man søker på det kommer det opp at det er fordelaktig i graviditet da det styrker bekkenbunn etc. Så lenge man gjør det smertefritt og holder seg unna maksvekt skal det ikke være noe problem ved normal graviditet (kan være spesielle forhold hvor man får beskjed om å unngå det selvsagt). Jeg skal ikke være bastant her altså men stusser litt på uttalelsen. Å unngå makspuls og makspuls er det eneste jeg har fått beskjed om fra jordmor :)
Enig med deg her! Tror det er svært lite man må unngå i svangerskapet. Det er sunt å trene det man er vandt til men som du sier unngå økter med ekstremt høy puls. Jeg var på Hyrox (blanding mellom CrossFit og løping) i dag tidlig og hadde både høy puls og gjorde masse ulike harde øvelser.

Leste også en artikkel i går om at det er svært mange myter fra gammelt av som fortsatt henger igjen og som skremmer gravide som vil trene. Det er svært godt dokumentert at trening bare er sunt i et ellers sunt svangerskap.

Jeg trener et sted hvor veldig mange er veldig aktive i svangerskap og har ikke hørt at dype knebøy skal unngås i graviditet og det er ingen som unngår det. Kan ikke si at jeg kan forstå årsaken til det medisinsk heller? Når man søker på det kommer det opp at det er fordelaktig i graviditet da det styrker bekkenbunn etc. Så lenge man gjør det smertefritt og holder seg unna maksvekt skal det ikke være noe problem ved normal graviditet (kan være spesielle forhold hvor man får beskjed om å unngå det selvsagt). Jeg skal ikke være bastant her altså men stusser litt på uttalelsen. Å unngå makspuls og makspuls er det eneste jeg har fått beskjed om fra jordmor :)
Googlet litt på det selv nå også og ser at det står det samme som du sier. Vet ikke hvorfor hun instruktøren sa jeg skulle unngå å gå så langt ned nå :dontknow Hun har også en del av de gravid og mor og baby timene, så tenkte ikke så mye over at det ikke stemte :dontknow

Takk for oppklaringene dere! Vanskelig dette her, man er jo så redd for å gjøre noe feil. Men da kjører jeg på med styrkeøkter i hvert fall, så får jeg heller holde meg på det nivået jeg er nå, og ikke øke når det kommer til vekt.

Takk for oppklaringene dere! Vanskelig dette her, man er jo så redd for å gjøre noe feil. Men da kjører jeg på med styrkeøkter i hvert fall, så får jeg heller holde meg på det nivået jeg er nå, og ikke øke når det kommer til vekt.
Jeg har hatt coach(utdannet) gjennom strongbody i et år nå, hun jeg har er også sertifisert til å coche gravide. Legger ved bilde av det hun skrev til meg angående treningen. Screenshot_20260106_195513.jpgScreenshot_20260106_195450.jpg

Jeg har hatt coach(utdannet) gjennom strongbody i et år nå, hun jeg har er også sertifisert til å coche gravide. Legger ved bilde av det hun skrev til meg angående treningen. Vis vedlegget 477080Vis vedlegget 477081
Takk for at du deler, dette høres fornuftig ut! :Heartpink Vi får passe på å lytte til kroppen, og huske at dette ikke er perioden for å presse seg selv til det ytterste.

Jeg kjenner at jeg er veldig bekymret i dag. Er 5+5 og i fomiddag kom det blod :sad015
Det var et par tørk med friskt blod også stoppet det opp. Er kun helt lyserosa nå i kveld.
Jeg opplevde det ikke i mitt forrige svangerskap, så ble skremt!
Jeg er så usikker om jeg skal se dette an eller kontakte legen i morgen.
Jeg vet de ikke får gjort noe fra eller til uansett :rolleyes:

Jeg kjenner at jeg er veldig bekymret i dag. Er 5+5 og i fomiddag kom det blod :sad015
Det var et par tørk med friskt blod også stoppet det opp. Er kun helt lyserosa nå i kveld.
Kan jo kontakte legen for å høre. Kan gjerne føles litt betryggende å snakke me noen som kan dette bedre enn å google selv :Heartpink håper det bare var et engangstilfelle og at alt er bra:love7

Uff, stakkars! Det er så skummelt med blod altså. Håper du slutter å blø og at det er uskyldig. :Heartred Hvis det er noen trøst så er det veldig mange som blør ila svangerskapet og som det går bra med. Stor klem

Hvordan går det med deg i dag? :Heartred

Min bekymring er bare at jeg ikke har noen spesielle symptomer. Sist hadde jeg jo en del murringer i det minste. Så blir spennende å se på onsdag om det fortsatt er utvikling der inne.

Hadde veldig intense murringer sist, og tenkte det var pga myomet mitt og at livmor er fysisk dyttet opp i et hjørne siden myomet har tatt over plassen. Da må jo livmor "ta tilbake" plassen sin, så kjente jo at hele myomet ble dyttet over til høyre side av magen. Myomet har ikke havnet så langt over på høyre siden denne gangen heller :nailbiting:

Hvis dere lurer så kjenner jeg myomet siden det er like stort som 1,5 grapefrukt. Spesielt når jeg ligger flatt så buler den jo veldig ut av magen.

Min bekymring er bare at jeg ikke har noen spesielle symptomer. Sist hadde jeg jo en del murringer i det minste. Så blir spennende å se på onsdag om det fortsatt er utvikling der inne.

Hadde veldig intense murringer sist, og tenkte det var pga myomet mitt og at livmor er fysisk dyttet opp i et hjørne siden myomet har tatt over plassen. Da må jo livmor "ta tilbake" plassen sin, så kjente jo at hele myomet ble dyttet over til høyre side av magen. Myomet har ikke havnet så langt over på høyre siden denne gangen heller :nailbiting:

Hvis dere lurer så kjenner jeg myomet siden det er like stort som 1,5 grapefrukt. Spesielt når jeg ligger flatt så buler den jo veldig ut av magen.
Kjente du dette så tidlig forrige gang da? Vil tro at livmor fortsatt er veldig liten

Kjente du dette så tidlig forrige gang da? Vil tro at livmor fortsatt er veldig liten
Ja, kjente det sånn umiddelbart! Når jeg mistet også var den jo bare 8+5, men man kunne se utrolig godt at magen gikk ned. Var veldig overrasket over hvor mye magen hadde vokst :hilarious: Myomet flyttet seg jo tilbake også fikk jeg den kulen mer mindt på igjen da. Da ble jo magenlitt større. Mye bevegelse som skjedde med en gang :hilarious:

Back
Topp