Bekymringsmelding til barnevern

Ikke nok med det, men folk som ikke leser alt før de kommenterer... :/ blir litt oppgitt av å måtte nevne 3-4 ganger at jeg ikke planlegger noe

De føeste mener det nok godt men ser flere kommentarer sol er direkte stygge. Skjlnner du blir oppgitt. Og npr det gjelder legen, hadde bytta fastlege, for det hun sa er ikke innafor i en slik setting.

Vil bare legge til at det er ikke alle som trenger å feste fra seg før de får barn. Jeg ble gravid 20 år gammel. Så og si aldri vært på fest eller rast ifra meg. Jeg var klar for familie fra jeg var 16. Angrer overhode ikke. Selv om man ikke tror det så er det et liv etter småbarnsperioden også. Mange 30-åringer, for eksempel, her i bygda som er på fest og da er ungene så store at de føler seg trygge til å overnatte hos andre mens mamma og pappa er ute og hygger seg. Det krever litt planlegging og skjer kanskje ikke ofte, men det er mulig.

Tenkte å høre med noen jeg kjenner som jobber innenfor bv om dette til uka. Og da se ann om jeg får byttet fastlege ganske kjapt. Kunne ikke tro mine egne ører da hun nærmest forlanget at jeg måtte være 18+ og gift for å kunne ha barn. Virket ikke som hun hadde så mye medfølelse heller når jeg fortalte henne om SA’n jeg hadde hatt:( er ikke noe jeg tar lett på

Bytte innen mai er over, på nett, så har du ny fastlege fra 01.juni

Sier som mange andre (av de som svarte på det du spurte om) bytt lege. Bekymringsmelding er noe de må sende inn om det er en grunn til bekymring. Skal ikke ha noe å si på alder og i alle fall ikke på om en er gift.

Jeg ble gravid da jeg var 17 og fødte like etter jeg hadde fylt 18 år. Ingen som nevnte noen ting om barnevernet til meg. Trist å høre at du mistet :( Masse lykke til, man får til det man vil[emoji173]️[emoji173]️

Det stemmer at leger har meldeplikt til barnevernet dersom de mener at det er grunn til bekymring for et barns omsorgsituasjon. Men det er ikke sånn at leger er pliktig til å melde hver gang de har en pasient som er ung og ugift. Det kan likevel hende at akkurat denne legen mener at det å være ung og ugift er grunn til bekymring, og da kan hun jo melde, men en bekymringsmelding som kun er basert på at mor er ung og ugift vil bli henlagt av barnevernstjenesten. Det må mer til for å sette i gang en undersøkelse.

Hvorfor sa legen at om du blir gravid så må hun mld til barnevernet? Hvorfor kom den samtalen opp i utg punktet når du skriver at du IKKE har planer om å bli gravid?
Du skriver at om du blir gravid så har du termin etter du fyller 18.. har du planer om å bli gravid?

Å være gift eller ikke har ingenting å si.. de fleste som får barn sammen er jo ikke gift, så det er ikke et argument som du trenger å tenke på.

Ingen regel som sier at en jente under 18 år som blir gravid skal mld inn til barnevernet. Ikke noe automatikk i det.

MEN, Legen kan sende bekymringsmelding til barnevernet om det er grunn til bekymring.

Hvorfor sa legen at om du blir gravid så må hun mld til barnevernet? Hvorfor kom den samtalen opp i utg punktet når du skriver at du IKKE har planer om å bli gravid?
Du skriver at om du blir gravid så har du termin etter du fyller 18.. har du planer om å bli gravid?

Å være gift eller ikke har ingenting å si.. de fleste som får barn sammen er jo ikke gift, så det er ikke et argument som du trenger å tenke på.

Ingen regel som sier at en jente under 18 år som blir gravid skal mld inn til barnevernet. Ikke noe automatikk i det.

MEN, Legen kan sende bekymringsmelding til barnevernet om det er grunn til bekymring.

Nei jeg har ikke planer den nærmeste framtid enn så lenge. Spurte legen om det så skulle skje igjen, og jeg da er gravid og har termin til etter fylte 18, da fikk jeg klar beskjed om å være 18 og gift før jeg blir det. Skal bytte fastlege.

Nei jeg har ikke planer den nærmeste framtid enn så lenge. Spurte legen om det så skulle skje igjen, og jeg da er gravid og har termin til etter fylte 18, da fikk jeg klar beskjed om å være 18 og gift før jeg blir det. Skal bytte fastlege.

Skje igjen? Så du har vært gravid da? [emoji5]

[

ja det har jeg skrevet lenger opp i tråden her. Fikk dessverre en SA og det var derfor jeg var hos fastlegen og prata om det der. Var ikke et planlagt svangerskap

Åhh det fikk jeg ikke med meg, så trist, og ikke minst ufint av legen og si slikt i ek slik situasjon. Er jo naturlig at dete forhører dere om evt nytt svangerskap da, merkelig lege altså, hadde nok sendt inn en klage tror jeg.

Her tror jeg det var mange fastleger ....?¿

Så skal prøve meg litt. Tror du skal snakke med en annen lege om dette. For legen har ikke meldeplikt om du får barn før du er 18 år...evt gift??

Til det andre når hva og hvor er vel kanskje vanskelig for dere å si i en slik situasjon?

Som jeg har skrevet lenger opp, har ennå ikke noen planer. Var hos fastlegen grunnet et ikke-planlagt svangerskap som endte i SA

Jeg må en gang til nevne at jeg ikke planlegger noen ting, heller aldri planlagt noe. Var hos fastlegen grunnet en ikke-planlagt svangerskap som endte i en SA....

Beklager masse! Da har jeg virkelig lest feil!
Men du, bytt fastlege- ser av flere ting du skriver her at du har en fastlege som er på viddene! Det er ingen årsak å melde til barnevernet når du et passert seksuell lavalder! Legen har da vitterlig ingenting med å gjøre om du er gift eller ikke, eller om du er 17 eller 18 år.

Om dere er gifte eller ikke før planlagt barn, har legen ingenting med. Mange barn som blir født av par som ikke er gifte. Både unge og godt voksne. Og det er flere på deres alder som får barn. Hvis dere ønsker barn og har alt tilrette for det så er det faktisk kun deres valg og ingen andre. Man er enten for unge og noen ganger for gammel for barn uansett i andres øyne.

Og eg har aldri hørt at legen sender inne en bekymringsmelding om slike tilfeller, du er over 16 år forhold til sex og sånt.

Lykke til ❤

Tenkte å høre med noen jeg kjenner som jobber innenfor bv om dette til uka. Og da se ann om jeg får byttet fastlege ganske kjapt. Kunne ikke tro mine egne ører da hun nærmest forlanget at jeg måtte være 18+ og gift for å kunne ha barn. Virket ikke som hun hadde så mye medfølelse heller når jeg fortalte henne om SA’n jeg hadde hatt:( er ikke noe jeg tar lett på

Hadde det vært et krav, hadde barnevernet måttet stenge dørene pga fullstendig overbelastning ;) Høres også veldig merkelig ut når hun i tillegg mener at du vil bli en god mor. Like greit å bytte lege da.

Det er dessverre en del leger som ikke viser medfølelse for SA, og gjerne legger til at "det er jo så vanlig." Det betyr lite når man sitter der og gjerne er knust fra før av med hormoner som fyker i alle retninger. Veldig trist at du skulle oppleve det. :Heartred

Jeg har ikke noe konkret svar til deg for jeg vet ikke hvordan reglene er. Men synes det høres rart ut. Jeg ville byttet lege :)

Lykke til!

Back
Topp