Bekymringsmelding til barnevern

Tenkte å høre med noen jeg kjenner som jobber innenfor bv om dette til uka. Og da se ann om jeg får byttet fastlege ganske kjapt. Kunne ikke tro mine egne ører da hun nærmest forlanget at jeg måtte være 18+ og gift for å kunne ha barn. Virket ikke som hun hadde så mye medfølelse heller når jeg fortalte henne om SA’n jeg hadde hatt:( er ikke noe jeg tar lett på
Du bytter bare fastlege på www.helsenorge.no :) Da gjelder det fra 1. neste mnd tror jeg :)

Gjør det ja. Sikkert godt å snakke med noen andre også. Altså. Burde ikke ha noe å si med å være gift eller ikke gitt. Da burde jeg vært meldt også. Gifta oss ikke før ungen var 2 år jo. Og jeg ble gravid som 18 år.

Trist å høre om SA'en [emoji169] Noe medfølelse kunne fastlegen vist da [emoji169]

Jeg kan ikke skjønne at hun hadde kommet noen vei med det. Man skal ha en grunn når en sender bekymringsmelding.

Nei hun er slett ikke pliktig tildelt! Det er ingen lov i Norge som sier at man må være 18 og gift for å være foreldre.

Klart jeg ikke vil anbefale det, men legen har kun meldeplikt om man tenker det er noe bekymringsfullt ved det.

Jessufader så mange meninger det skulle være her.
Jeg ble gravid som 17 åring fødte som 18 åring.
Har idag snart tre barn, hus, jobb og alt er bare fint.
Jeg var klar for det og ønsket barnet veldig.

Det finnes nok av mødre på langt over 30 som
Ikke skulle vært mor for å
Si det sånn. Har ingenting å si om dere er gift eller ikke.
Hun kan kun melde inn til BV dersom hun er bekymret for det kommende barnet... som svar på ditt spørsmål!

Hei er det noen som vet om fastlegen er pliktet til å sende inn bekymringsmelding om man blir gravid som 17-åring, men har ikke termin før etter fylte 18 år?
Har pratet med fastlegen min og jeg bare synes det er så rart at hun sa det.

Hu ba oss vente til tidligst bursdagen min med å begynne å prøve og helst være gift til barnet kommer, for da er hu ikke "pliktet" lenger
Det har jeg aldri hørt.
Jeg gikk gravid som 16/17 åring (ble mor som 17-åring) og har aldri fått beskjed om det. Aldri vært i kontakt med barnevernet på noen måte.

Å helst være gift? Altså..er selvsagt fint det, men gammeldags i mine ører.. ingen lovverk som sier at en må gifte seg.
Tror du har en litt i overkant spesiell lege.

Vi giftet oss da jeg var 20. Og ja, det går helt fint å bli ung mor :) Her valgte vi å få barn etter at jeg hadde en SA da jeg var 16. (Kunne aldri si at babyen var planlagt..å hjelpes, da ble det drama...)
Du må kjenne på det selv.
I dag er jeg 24, og har fått barn nr.2. Alt har gått knirkefritt. Føler en alltid får høre skrekkhistorier om unge mødre..

Masse lykke til! :Heartred

Last edited:
Nei, de er ikke forpliktet til å melde inn bekymringsmelding! Er det dog en årsak til at legen er bekymret, så skal legen melde bekymring. Jeg tror dog da at legen tenker på bekymring for deg som er 17 år og planlegger en graviditet, kontra en ufødt unge.

Og du, vent med å få barn om du kan! Ras litt fra deg og vær tenåring og ung voksen før du tar dette enormt store skrittet!

Wow. Seriøst? Hvem er du til å bestemme det?!
Man får jo aldri biologiske barn for barnets beste, så ergo er det å få barn er en egoistisk handling. Men å planlegge barn som 17åring er ikke bare egoistisk, det er uansvarlig og viser bare at man ikke er moden nok.

Da tror jeg faktisk jeg hadde byttet fastlege.
Jeg ville ikke stolt på at en fastlege hadde holdt seg faglig oppdatert med så gamledagse holdninger.
Det er mange som får barn når de er unge og det er ingen automatikk i å melde dem til barnevernet for det, legen har heller ingen rett til å vite om barnet er planlagt eller ikke.
Over halvparten av barn som fødes i Norge i dag har foreldre som ikke er gift, skal det være grunn til å melde til barnevernet vil de få veldig mye å gjøre

Ville byttet fastlege fort som fy. Er mange gode fine og fortåelsesfulle fastleger der ute og er da ingen grunn til å ha enn sånn lege. Aldri hørt om at man blir meldt når man er ung. Kjenner ei som ble gravid som 17 åring og mor som 18 åring. Aldri hørt om noe bv der. Mange eldre som blir meldt til bv og da av andre grunner. Nr man føler for å få barn burde være opp til en selv og ikke noe noen andre har noe med. Bekymrings melding til bv sender man jo hvis man trur det er noe alvorlig som foregår og ikke at foreldrene er for unge eller ikke gift.

Da tror jeg faktisk jeg hadde byttet fastlege.
Jeg ville ikke stolt på at en fastlege hadde holdt seg faglig oppdatert med så gamledagse holdninger.
Det er mange som får barn når de er unge og det er ingen automatikk i å melde dem til barnevernet for det, legen har heller ingen rett til å vite om barnet er planlagt eller ikke.
Over halvparten av barn som fødes i Norge i dag har foreldre som ikke er gift, skal det være grunn til å melde til barnevernet vil de få veldig mye å gjøre
Da skulle vi også vært meldt [emoji6]
Enda vi er i 30-40-åra [emoji13]

Man får jo aldri biologiske barn for barnets beste, så ergo er det å få barn er en egoistisk handling. Men å planlegge barn som 17åring er ikke bare egoistisk, det er uansvarlig og viser bare at man ikke er moden nok.
Og dette vet du fordi du fikk barn som 17-åring, eller?
Hvordan er det mer uansvarlig enn å få barn i 25-40 årene?
Når alt ligger til rette; økonomi, bosted, jobb osv? Alder er bare et tall. Modenhet går ikke alltid på alder ;) Ikke alle som er party jenter eller uansvarlige bare pga alderen sin.
Setter punktum her for min del.

Legen er pliktig på generelt grunnlag til å melde ifra når hun synes noe er bekymringsverdig, og det går faktisk på skjønn.
Hvorvidt man er gift eller ikke, er selvfølgelig ikke relevant rent lovlig, men i hennes øyne er kanskje et forhold litt mer seriøst når man er gift, enn når man bare er ungdomskjærester.
Hun har uttalt seg litt uheldig, men hun er likefremt pliktig til å si ifra, og at hun sier ifra til deg synes jeg er realt gjort, da hun fint kunne meldt ifra allerede nå, siden du fremdeles er som et barn å regne ifht. myndighetsalder.

Ikke ta dette som et angrep, men som en observasjon fra noen som garantert har sett mange ulike kvinner i mange ulike situasjoner komme inn som gravide, mødre og prøvere.
Det er ikke til å stikke under stol at man gjerne kan trenge en håndfull flere år på seg for å fullføre skole, være sikre på forholdet sitt, finne ut hvem man er/skal bli osv. når man fremdeles er i tenårene.
Ta heller en prat med henne om hvordan hun kan bistå dere i prosessen. :)

Nei nei og nei. Er man over seksuel lavalder er det ingen grunn til å melde

Nei hun er slett ikke pliktig tildelt! Det er ingen lov i Norge som sier at man må være 18 og gift for å være foreldre.

Klart jeg ikke vil anbefale det, men legen har kun meldeplikt om man tenker det er noe bekymringsfullt ved det.

Som jeg har skrevet lenger opp, har ennå ikke noen planer. Var hos fastlegen grunnet et ikke-planlagt svangerskap som endte i SA
Nei, de er ikke forpliktet til å melde inn bekymringsmelding! Er det dog en årsak til at legen er bekymret, så skal legen melde bekymring. Jeg tror dog da at legen tenker på bekymring for deg som er 17 år og planlegger en graviditet, kontra en ufødt unge.

Og du, vent med å få barn om du kan! Ras litt fra deg og vær tenåring og ung voksen før du tar dette enormt store skrittet!

Jeg må en gang til nevne at jeg ikke planlegger noen ting, heller aldri planlagt noe. Var hos fastlegen grunnet en ikke-planlagt svangerskap som endte i en SA....

Og kjære vene så mange dømmende svar det kom her da[emoji15]

Så leit at du måtte gjennom en sa :( Vi er mange her som har opplevd det, så vi vet hva du føler <3

Å være gift er ikke et kriterie for å bli gravid. Da skulle ganske mange her vært meldt inn. Jeg hadde skiftet lege om det er mulig. Kan heller ikke tenke meg at man automatisk blir meldt bare fordi man er 17. Om hun hadde sett at det var grunn til bekymring så hadde jeg skjønt det, men forstår det sånn at det ikke er tilfelle.

Back
Topp