Bekymringer..

Lillevenn2016

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Jeg er første gangs gravid og har egentlig bekymret meg mye gjennom hele gravidtiteten.. Var på tidlig ul rundt uke 10 og fikk se hjerte slå og en liten krabat som beveget seg og ble beroliget av det, men nå er jeg bekymret igjen.. Er 16+3 og føler jeg har mistet de få symptomene jeg hadde... Er livredd for å miste .. Tror jeg har lest litt for mange skrekkhistorier og klarer ikke helt å finne roen.. Er det bare jeg som er så bekymret eller er det flere der ute?? Må nevne at jeg skal til jordmor på torsdag og tenker å ta det opp med henne da dette er noe som gjør at jeg ikke klarer å nyte graviditeten.. :( håper jeg snart klarer å finne roen og glede meg over dette lille mirakelet..

Er også førstegangs og hadde akkurat samme bekymringer selv da jeg kom til rundt uke 15. Kvalmen forsvant, jeg hadde ingen synlig mage og symptomene var generelt borte, følte meg ikke gravid i det hele tatt. Var på OUL i uke 18 og alt var fint og kjenner nå masse spark daglig, snart uke 21 nå. Er visst veldig vanlig at symptomene forsvinner rundt andre trimester :) du kan jo høre om jordmor har mulighet til å finne hjertelyden med doppler for å få roet nervene litt :)

Sniker fra mai. Jeg er nå over 30 uker på vei, og har hele veien hatt veldig lite symptomer, enkelte lange perioder har det vel knapt vært noe tegn på graviditet overhodet (med unntak av manglende mensen), så det å ha lite symptomer trenger ikke å være negativt :) Utover i andre trimester pleier uansett de fleste å ha en "lettere" periode på mange områder i forhold til symptomer, så det er "etter boka" at de symptomene du hadde forsvant.

Er det lenge til du skal på OUL? Etter det ble det ihvertfall veldig virkelig for meg. Jeg var ikke så veldig bekymra da, men har morkaka foran og måtte vente en stund på å kjenne tydelig liv, så husker at OUL var en veldig spesiell opplevelse, det var en helt frisk, sprellende liten skapning der inne, som enda ikke hadde gitt noe livstegn til meg, men de begynte å komme etter det. Og etter det begynte vi med litt innkjøp og sånn, og det var også en veldig fin ting :)

De aller aller fleste svangerskap forløper helt komplikasjonsfritt og med friske barn som resultat. Og de gangene ting ikke er helt som det skal, så klarer de i de fleste fall å gjøre noe med det. Vet ikke om det hjelper å høre? Samtidig så er hvert svangerskap ulikt, og det er nok kanskje lett å hele tiden bli gående å sammenligne med andre, og det er jo ikke alltid så lurt i tilfelle du gjør det :) Det høres lurt ut å ta det opp med jordmor når du skal dit. Har du vært der før og har god kjemi? Jordmødre kan være fine å snakke med om sånne ting :)

Sniker fra mai. Jeg er nå over 30 uker på vei, og har hele veien hatt veldig lite symptomer, enkelte lange perioder har det vel knapt vært noe tegn på graviditet overhodet (med unntak av manglende mensen), så det å ha lite symptomer trenger ikke å være negativt :) Utover i andre trimester pleier uansett de fleste å ha en "lettere" periode på mange områder i forhold til symptomer, så det er "etter boka" at de symptomene du hadde forsvant.

Er det lenge til du skal på OUL? Etter det ble det ihvertfall veldig virkelig for meg. Jeg var ikke så veldig bekymra da, men har morkaka foran og måtte vente en stund på å kjenne tydelig liv, så husker at OUL var en veldig spesiell opplevelse, det var en helt frisk, sprellende liten skapning der inne, som enda ikke hadde gitt noe livstegn til meg, men de begynte å komme etter det. Og etter det begynte vi med litt innkjøp og sånn, og det var også en veldig fin ting :)

De aller aller fleste svangerskap forløper helt komplikasjonsfritt og med friske barn som resultat. Og de gangene ting ikke er helt som det skal, så klarer de i de fleste fall å gjøre noe med det. Vet ikke om det hjelper å høre? Samtidig så er hvert svangerskap ulikt, og det er nok kanskje lett å hele tiden bli gående å sammenligne med andre, og det er jo ikke alltid så lurt i tilfelle du gjør det :) Det høres lurt ut å ta det opp med jordmor når du skal dit. Har du vært der før og har god kjemi? Jordmødre kan være fine å snakke med om sånne ting :)
Tusen takk for et flott svar :-) skal til henne for første gang nå på torsdag men har bare hørt mye positivt om henne:) skal på OUL 5. April og det føles som en evighet men samtidig så gleder jeg meg masse for tror nok ikke det vil gå helt opp for meg før jeg får se den lille igjen og se at alt er bra:) har som deg generelt hadd lite symptomer gjennom graviditeten så langt bortsett fra kvalme, men når det bare plutselig forsvant ble jeg ekstra bekymret. Syns egentlig det er litt betryggende å høre at flere ikke har så mye symptomer. For som du sier det er lett å sammenligne seg med andre gravide og det er vel mye derfor jeg blir bekymret også :) jobber med meg selv hver dag for å prøve å glede meg men har slitt såppass mye med disse bekymringene at det ikke har vært noen enkel oppgave å glede seg. Følte svaret ditt var veldig betryggende og det setter jeg stor pris på :-)

Er også førstegangs og hadde akkurat samme bekymringer selv da jeg kom til rundt uke 15. Kvalmen forsvant, jeg hadde ingen synlig mage og symptomene var generelt borte, følte meg ikke gravid i det hele tatt. Var på OUL i uke 18 og alt var fint og kjenner nå masse spark daglig, snart uke 21 nå. Er visst veldig vanlig at symptomene forsvinner rundt andre trimester :) du kan jo høre om jordmor har mulighet til å finne hjertelyden med doppler for å få roet nervene litt :)
Tenkte jeg skulle høre om det var mulig å få lett etter hjertelyden, tror nok det ville vært veldig betryggende å vite at det faktisk fremdeles er et lite bankende hjerte der inne :-) tusen takk for svar :)

Hei hei, du er absolutt ikke den eneste med de følelsene. Jobber hardt for å legge de følelsene til sides å prøve og fokusere på at jeg føler meg bedre. Nå er det heldigvis ikke lenge til OUL for min del, men jeg vet hvordan du har det. Snakk med jordmor og ikke legg skjul på bekymringene. Er best å få snakket om dem med noen som kan dette. Er ikke bra for det eller den lille om du er bekymret og ikke klarer å nyte tiden.

En ting jeg har lært meg...Dr. Google kan være en farlig innflytelse! :/ Prøv å holde deg unna skrekkhistorier siden de skaper mer bekymring enn ro☺️

Tenkte jeg skulle høre om det var mulig å få lett etter hjertelyden, tror nok det ville vært veldig betryggende å vite at det faktisk fremdeles er et lite bankende hjerte der inne :-) tusen takk for svar :)

Ba selv om det da jeg var på legetime rundt uke 16, syntes det ble lenge å vente to uker til OUL når jeg var såpass bekymret. Alt er helt sikkert i orden med den lille! :) <3

Er IKKE førstegangs, og gått konstant bekymra :P roet seg litt nå heldigvis, 21 uker

Hei hei, du er absolutt ikke den eneste med de følelsene. Jobber hardt for å legge de følelsene til sides å prøve og fokusere på at jeg føler meg bedre. Nå er det heldigvis ikke lenge til OUL for min del, men jeg vet hvordan du har det. Snakk med jordmor og ikke legg skjul på bekymringene. Er best å få snakket om dem med noen som kan dette. Er ikke bra for det eller den lille om du er bekymret og ikke klarer å nyte tiden.

En ting jeg har lært meg...Dr. Google kan være en farlig innflytelse! :/ Prøv å holde deg unna skrekkhistorier siden de skaper mer bekymring enn ro☺️
Ja Dr. Google er skumle greier og sikkert mye av årsaken også til at jeg bekymrer meg. Litt kontrollfreak da kanskje, og ønsker helst å vite alt som foregår i kroppen til enhver tid. Har gitt meg selv forbud mot å google ting nå for tiden :p det gjør jo bare ting vondt verre og det er jo gjerne der skrekkhistoriene dukker opp..

Håper bekymringene roer seg snart her og.. Blir tullete i hodet av det
JAH, det kan du trygt si! Har sotte på gråten så mange ganger fordi jeg Jar vært så engstelig. Godt når man nærmer seg de "trygge" 23 ukene.

JAH, det kan du trygt si! Har sotte på gråten så mange ganger fordi jeg Jar vært så engstelig. Godt når man nærmer seg de "trygge" 23 ukene.
Først så gikk jeg og ventet på de "trygge" uke 12, nå er det oul jeg venter på, også blir det vel som du sier uke 23 . Håper jeg klarer å finne roen etter oul da! Nesten skummelt hvor glad man kan bli i den lille selv om den ikke er født enda....

Først så gikk jeg og ventet på de "trygge" uke 12, nå er det oul jeg venter på, også blir det vel som du sier uke 23 . Håper jeg klarer å finne roen etter oul da! Nesten skummelt hvor glad man kan bli i den lille selv om den ikke er født enda....
Amen!!

Mange gode og fine svar over her :-) Jeg ville bare si at jeg forstår så inderlig hva du mener. Jeg er også førstegangs, og tolker alle nye ting som skjer med kroppen. Jeg tror bekymringene bare er en start på det å bli mamma. Da vil man jo det beste for barnet sitt, og jeg er ganske sikker på at det finnes noen bekymringer da også. :-)

Etter 23 fullgåtte uker kan barnet reddes dersom det skulle skje noe slik jeg har forstått.
Ok, ja, mener å ha hørt det jeg og. Har prøvd å la være å tenke for mye på det, for jeg ber til høyere makter om at frøet holder seg fast hver dag. Bare en mnd igjen til 23...krysser fingrene!

Sniker fra juli. Jeg er nå 25 uker, og er fortsatt engstelig. Var mye mer engstelig før, men det har roet seg. Det roet seg etter at jeg begynte å kjenne daglig liv (ca uke 20). Men fremdeles sitter engstelsen i. Som noen skriver over, det er jo morsinstinktet som kicker inn, og alt vi ønsker er at barna våre skal ha det bra. Helt utrolig hvor mye man kan elske et lite frø som man aldri før har møtt.
Vet at denne engstelsen er irriterende og slitsomt. Du skal vite at du ikke er alene hvertfall! De fleste er nok engstelige som oss. Men likevel beundrer jeg de som klarer å slappe mer av i svangerskapet.
Du skal til jordmor i dag, skriver du. Da kan du få høre hjerteslag. Jeg hørte de med doppler for første gang i uke 15 :)
Lykke til! Det går nok helt fint :)

Ble absolutt ikke mindre bekymret av jordmor timen.. Hun klarte ikke finne hjertelyden..
Det skal du ikke bekymre deg så mye over. Jeg endte (av medisinske grunner) på legevakt og til slutt føden på Ullevål på mandag. I taxien til sykehuset var det like før jeg sprakk av engstelser for legen på legevakt hadde skrevet at han "ikke hørte normal fosterlyd" :o Kom på føden på Ullevål, hvor utstyret og kompetansen var på topp, og de fant hjertelyd innen noen sekunder :) Hjertelyd kommer helt an på kompetanse, utstyr og (ikke minst) hvordan den lille ligger i magen :)

Når skal du til OUL?

Back
Topp