Bekymret

*solmåne*

Flørter med forumet
Nå har vi strevd med mat i snart 5 mnd (fast føde), men mini vil ikke ha!!! Har prøvd alle former og varianter, og nå gir jeg snart opp. Vil heller ikke han mme, men tar pupp. Ho trenger jo jern osv.... Nekter også tran og d-vit.dråper.

På hs sier de at vi må tilby mat osv.............. men d gjør vi jo!!!!!!!!!!! Har også prøvd å ikke gi mat en periode og det synes mini var helt greit. Andre folk har også prøvd, men nei her gapes det ikke opp. Er ingen problem med svelging (smerter osv). Må jo han mat!!!!!!!!!

Veier knappe 7.4 kg og er 72 lang. Går nesten ikke opp i vekt :(

Mini krabber, reiser seg opp og er generelt veldig aktiv. Sover kanskje 2 lurer på 1-2 timer per dag. På natt er det 2 puppinger og så står vi opp 04.30. Gud bedre nå er jeg rett og slett dritt lei!!!!!!!!

Kom med tips vær så snill.........

Huff!
Liker hun ingenting? Ikke grøt eller fruktmos foreksempel??
Jeg ville begynt med en ting f.eks et glass fruktmos og prøvd det flere ganger, samme smak og bare det! Etthvert som hun begynner å like det så kan du blande litt grøt i den! Så kutter du gradvis ned på fruktmosen og øker grøten!

Høres kjempe slitsom ut.. Har du prøvd med brødskive? Her er det kjempe populært å plukke bitene opp selv og putte i munnen.
Var bare det jeg kom til å tenke på, og har dessverre ikke noen andre råd til dere. Håper hun begynner å spise snart!

Har prøvd alt dette der!!! Brødskive kaster mini på gulvet eller bare griser med, har null interesse av å ta ting til munnen. Fruktnett har vi prøvd x -antall ganger og det bare grises med og kastes rundt...

Huff1 Høres slitsomt ut ja! Men jeg tror det i allefall er viktig at du bare holder på en ting en liten stund, de trenger ofte en tid på å venne seg på noe nytt!

drikki?
skorpe?
huff nei ikke lett å gi råd her..
eneste jeg kan komme på er å sette ungen i stolen og la han få grise..og kansje selv etterhvert ta noe i munnen..
Men regner jo med du har prøvd alt..
Så det eneste jeg da ser for meg er at du tar med mat..mme, grøt, skive og mer til hs, og ber henne prøve å mate ham, så hun kan se hvor gale det er, så kansje hun kan komme med noen råd..

Har hørt om flere barn som ikke har skjønt poenget med mat før de er 9-10 måneder. Vet også om folk som har fullammet til barnet er et år, så selv om det ikke e ideelt går det nok helt bra, så lenge hun ikke er slapp.

Kan det ha blitt en ond sirkel? At du blir stresset og at det blir en dårlig stemning rundt måltidene?
Hva med å tilby henne mat hver gang du spiser? Bare en liten smakebit, prøve å lage god stemning og ikke stresse med det (lettere sagt enn gjort sikkert...). Kanskje det vil hjelpe?

Vi spiser alltid sammen!! Legger mat foran ho, men er ikke interessert. Har også prøvd å gå på cafe, lekeplassen, skogstur osv, men nei!!

Skal på hs i morgen pga dette her..... De vet om det men sier bare at d kommer osv, men nå har vi drevet på i ca 5 mnd så ikke vet jeg.

Ååå, høres veldig slitsomt ut! Tulla her har heller ikke vist så stor matlyst, men begynner heldigvis nå å bli litt mere interessert. Men fortsatt går det mye i pupp.. Minst hver 3. time. Det er i alle fall bra at hun fortsatt vil ammes! Håper du får noen gode råd på HS..

Får dere i henne noe som helst mat?? Her gikk det lenge i bare noen ts grøt el middag til hvert måltid.. Lite, men i alle fall noe..

Kanskje spising har blitt et stressmoment? Huff, ikke lett dette.. Regner med at dere har forsøkt "alt".. Forsøkt å gi han en bananbit (el noe annet litt fast, men mykt) som han kan leke med selv. De er jo i en alder hvor det meste er innom munnen, så kanskje noe ender inni der? Eller kanskje bare ta en pause.. Roe ned en stund og så forsøke sakte på nytt? Drikker han fra kopp, flaske ol? Lage tyyyyynn grøt?!?
Vi (les: jeg) stresset en del med mat i begynnelsen, men fant ut at dersom jeg forsøkte å "tvinge" i henne mat, ble alt mye værre.. Nå slutter jeg dersom hun ikke vil ha mere, selv om hun har spist lite.. Ammer heller etter måltid (ammer "alltid" før) også..

Litt rotete dette, men lykke til!!

ORIGINAL: Trinea

Har hørt om flere barn som ikke har skjønt poenget med mat før de er 9-10 måneder. Vet også om folk som har fullammet til barnet er et år, så selv om det ikke e ideelt går det nok helt bra, så lenge hun ikke er slapp.

Kan det ha blitt en ond sirkel? At du blir stresset og at det blir en dårlig stemning rundt måltidene?
Hva med å tilby henne mat hver gang du spiser? Bare en liten smakebit, prøve å lage god stemning og ikke stresse med det (lettere sagt enn gjort sikkert...). Kanskje det vil hjelpe?

Huff, det hørtes skikkelig slitsomt ut! Jeg syns det tok lang tid med min gutt også, men han spiser greit nå så jeg kan vel bare tenke meg hvor sliten og lei du er av dette. Ikke minst hvis du var som meg, som gledet meg til "fast føde"-stadiet, at det skulle bli stas å se h*n bli glad og ivrig over å få smake noe annet enn melk...
Har egentlig ikke så gode råd, men syns det Trinea sier over her virker fornuftig. Håper du får noen gode råd hos hs, noen må jo hjelpe dere med dette. Lykke til!

Huff, det høres utrolig slitsomt ut. Har ingen gode råd dessverre, men ville bare gi deg en klem! Virker jo som dere har prøvd alt! Får håpe det snur og at matvettet er like rundt hjørnet!

Uff, det hørtes veldig fælt ut..[:(] Hvis vektoppgangen er dårlig ville jeg bedt om å bli henvist til barnelege. Det kan være mange grunner til at et barn spiser lite og legger lite på seg, og har det gått over lang tid og gått utover vekten, bør det utredes. Lykke til imorgen![:)]

Høres ikke så kjekt ut nei..
Men jeg syns det er rart at hs ikke har sagt noe om døgnrytmen og nattmaten jeg da.. For når det er sånn, med flere nattmåltider og gryyyytidlige morgener, så påvirker det gjerne spisingen.
Jeg tror jeg ville forsøkt å avvenne nattmaten jeg, og så "tvunget" mini til å sove lenger på morgenen. Det blir noen harde døgn, men det er verdt det..
Om det skulle ende i at du ikke får i mini mer fast føde, så får du mest sannsynlig lengre netter og mer søvn i det minste, og da står du bedre rustet til å takle disse problemene en liten stund til.
masse masse lykke til!!

Åssen gikk det i dag??[8|]

Takk for alle gode tips og trøsteklemmer!!! Setter jeg stor pris på...

Vært på hs i dag og brukte nærmere 2 timer der, en ernærings/familieveileder ble også hentet inn (ei som driver med barn og spisevegring). Kom til enighet om at vi prøver grøt 4 ganger til dagen(3-4 timer mellom) og så pupp. Skal sitte på samme sted, bruke samme skje, kopp og tallerken hver gang. Kniper mini igjen munnen og vil ikke ha skal vi avslutte srax.

Har gjort dette 2 ganger siden hs i dag og måtte avslutte etter 2 min!!! Dvs. ingen fast føde i dag!!!!!!!!! Gjør vondt i hjertet mitt, stakkars lille venn.... Håper det løsner etterhvert.

Dette skal prøves i en uke, så skal vi ha hjemmebesøk under måltid. Er snakk om filming og analysering osv.... Trodde aldri dette skulle skje min lille hjerteknuser.

Uff.. ikke noe særlig det der altså.. Håper opplegget funker![:)] Uansett mener jeg at du kan be dem om en henvisning til barnelege også, det er ikke sikkert det sitter i psyken, kan jo være noe fysisk også..[8|]

ORIGINAL: LadyDa

Uff.. ikke noe særlig det der altså.. Håper opplegget funker![:)] Uansett mener jeg at du kan be dem om en henvisning til barnelege også, det er ikke sikkert det sitter i psyken, kan jo være noe fysisk også..[8|]

Barnelege blir det neste hvis ikke hennes opplegg fungerer!! Krysser fingrene.... 

Huff. Det hørte ikke greit ut.
Godt ta dere får oppfølging.
Masse lykke til[:)]

har har ikke vesla ville spise middag siden vi begynte for et par måneder siden, men da vi begynte med nutres sine 8 mnd middag så spiste hun plutselig, prøvde igjen med nutres 6 mnd, da lukker hun bare munnen igjen. Grøt har hun heller ikke vært noe særlig på til vi traff på en spesiell som hun liker.

Så det kan kanskje plutselig snu, om dere fortsetter og prøve nye ting [:)] Håper det snur og at dere får i henne mat.

har du prøvd kavring? eller prøvd å gi henne litt leverpostei rett fra fingeren din så får hun litt jern i seg hvertfall.

Lykke til. [:)]

ORIGINAL: Falk88

har har ikke vesla ville spise middag siden vi begynte for et par måneder siden, men da vi begynte med nutres sine 8 mnd middag så spiste hun plutselig, prøvde igjen med nutres 6 mnd, da lukker hun bare munnen igjen. Grøt har hun heller ikke vært noe særlig på til vi traff på en spesiell som hun liker.

Så det kan kanskje plutselig snu, om dere fortsetter og prøve nye ting [:)] Håper det snur og at dere får i henne mat.

har du prøvd kavring? eller prøvd å gi henne litt leverpostei rett fra fingeren din så får hun litt jern i seg hvertfall.

Kavring og leverpostei er prøvd, men nei vil ikke ha!! Det eneste vi ikke har forsøkt er syltetøy og sjokoladepålegg osv....... Ble anbefalt å holde oss til et grøtslag 4 ganger om dagen i en uke til vi får hjemmebesøk!!

Hittil har det ikke vært noen suksess.....
Lykke til. [:)]

Back
Topp