bekymret på grunn av sykepenger!

mammaidesember

Glad i forumet
Er litt bekymret med tanke på sykepenger. Jeg er nå nesten 27 uker gravid og har fått sykemelding i en måned på grunn av stressbelastende jobb, ingen mulighet til å tilrettelegge og smerter i ryggen på grunn av jobbingen. Jeg har bare kontrakt på deltid, dvs. noen få timer i uken, men har jobbet tilsvarende 80-100% de siste 5 månedene og kanskje tilsvarende 50-80% månedene før det. Min bekymring er at ei kollega som har vært syk en stund fortalte hun ikke hadde fått sykepenger. Jeg har fått meg leilighet, bor alene og er helt avhengig av sykepenger. Det er sjefen som må sende lønnsslippene til NAV og stoler ikke på at ting skjer. Jeg har vel rett på sykepenger? Hvordan kan jeg passe på at jeg får sykepengene jeg skal og får så mye jeg skal? Fant ikke nr. hans, har egentlig aldri hatt bruk for det før i og med at jeg aldri har vært syk osv, så sendte en mail om at han måtte sende lønnsslipper til nav. Hvordan vite at ting skjer og hvordan passe på at jeg får pengene jeg skal ha? Jeg har krav på sykepenger tilsvarende de siste månedene?

Jeg har også nettopp begynt på sykepenger pga de samme årsakene som deg. Har 35% stilling, men har jobbet ca 60% siste året.
Legen min fylte ut et skjema, med begrunnelse, fra folketrygden. Og arb.giver måtte sende inn inntektsopplysninger fra NAV. Da tar de et gj.snitt av de siste 6 mnd, siden jeg har hatt variabel lønn. Arb.giver måtte også krysse av på det skjemaet fra legen om at han ikke kunne tilrettelegge, og jeg måtte sende det til NAV.
En uke etterpå fikk jeg brev fra NAV om at de ikke hadde mottatt inntektsopplysningene mine, og at de måtte få det om senest 2 uker for å få det godkjent. For min del var ikke det noe problem, siden arb.giver hadde sendt det inn dagen før. Men vil tro da at hvis du ikke hører noe fra NAV om det, så er alt ok.

Hvis det er sjefen som kjører lønn hos dere er det han som skal sende inntektsopplysnigner til NAV. Hvis dere har noen andre som jobber på lønn, er det dem. Om du ikke stoler på at det skjer, kan du skrive ut skjemaet på hjemmesidene til NAV. Skjemaet heter hvertfall noe lønnsopplysninger for sykepenger/svangerskapspenger eller noe slikt, også drar du innom jobb, får dem til å fylle ut og leverer det til NAV selv. Om du ikke er syk skal du forresten ikke være sykmeldt. Om du ikke kan jobbe pga du ikke får tilrettelegging i graviditeten har du krav på svangerskapspenger. Les mer om det på NAV sine sider. Lykke til.

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡

Anbefaler at du ringer til nav og får sjekket opp at all dokumentasjon er inne. Fikk ikke sykepenger, og da var det for at arb.giver ikke hadde fylt ut inntektsopplysninger. Og inntekt regnes av de 6 siste mnd om du har variabel inntekt. Og om du ikke er enig med de så kan du sende inn timelister og lønnsslipper selv til nav.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Anbefaler at du ringer til nav og får sjekket opp at all dokumentasjon er inne. Fikk ikke sykepenger, og da var det for at arb.giver ikke hadde fylt ut inntektsopplysninger. Og inntekt regnes av de 6 siste mnd om du har variabel inntekt. Og om du ikke er enig med de så kan du sende inn timelister og lønnsslipper selv til nav.

Har en sterk følelse av at nettopp det kommer til å skje! Tusen takk, skal gjøre det :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg var gjennom dette i fjor og det ble masse styr. Var sykmeldt i 7 mnd hvor arbeidsgiver betalte ut lønn utifra hvor mye jeg hadde fast. Ettersom det var bare en liten brøkdel av det jeg egentlig jobbet fikk jeg alt for lite. Måtte mase mange ganger på sjefen min for at han skulle sende riktig informasjon til Nav. Viste seg etterhvert at han fortsatt bare sendet inn opplysning om min faste stilling, så tilslutt var det ei snill dame fra Nav som tok en tlf for å forklare at han også måtte sende inn opplysninger om det jeg hadde jobbet utenom det faste. Fikk ettehvert etterbetalt da, men måtte vente i mange mnd :-/

Jeg fikk beskjed fra Nav her at de ikke godtar mine lønnsslipper som dokumentasjon på inntekt. Det er et eget skjema som skal fylles ut av arbeidsgiver, og det er visst det eneste de godtar. Jeg skjønner ikke hvorfor da, for jeg ser ikke at jeg kunne ha juksa med lønnsslippene på noe vis...

Jeg fikk beskjed fra Nav her at de ikke godtar mine lønnsslipper som dokumentasjon på inntekt. Det er et eget skjema som skal fylles ut av arbeidsgiver, og det er visst det eneste de godtar. Jeg skjønner ikke hvorfor da, for jeg ser ikke at jeg kunne ha juksa med lønnsslippene på noe vis...

Selvfølgelig må arb.giver fylle ut skjema :) men om hun ikke er enig i beregningen av sykepenger , altså beregningen av inntekt så kan hun selv levere dokumentasjon av sin inntekt, timelister, lønnsslipper osv. Det er jo den samme dokumentasjonen som arb.giver bruker til å beregne inntekt til sin arb.taker.

Har du ikke krav på svangerskapspenger iom at jobben ikke kan tilrettelegge?

Selvfølgelig må arb.giver fylle ut skjema :) men om hun ikke er enig i beregningen av sykepenger , altså beregningen av inntekt så kan hun selv levere dokumentasjon av sin inntekt, timelister, lønnsslipper osv. Det er jo den samme dokumentasjonen som arb.giver bruker til å beregne inntekt til sin arb.taker.

Fikk bare beskjed fra nav her om at de ikke tok imot lønnsslipper fra meg, men det kan være litt forskjell fra kontor til kontor :-)

Fikk bare beskjed fra nav her om at de ikke tok imot lønnsslipper fra meg, men det kan være litt forskjell fra kontor til kontor :-)

Hmm, ja det kan godt hende, har også opplevd å få forskjellige beskjeder hos nav, alt ettersom hvem jeg prater med :/

Jeg sendte inn lønnsslipper og forklarte situasjonen min... de hadde tatt inntekten for hele året og delt på 12. Det ble feil i og med at jeg var student halve året, men jobbet tilnærmet 100 % siste halvåret.

Back
Topp