Ser jeg svarte litt feil. Vet ikke om svangerskapspenger kan kompensere for tapt inntekt, men verdt å undersøkeSvangerskapspenger skal tilsvare vanlig lønn, opptil 6K. Jeg hadde det fra 6mnd sist gang.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ser jeg svarte litt feil. Vet ikke om svangerskapspenger kan kompensere for tapt inntekt, men verdt å undersøkeSvangerskapspenger skal tilsvare vanlig lønn, opptil 6K. Jeg hadde det fra 6mnd sist gang.
Nattevakter er gyldig grunnlag for svangerskapspenger og noe hun har krav på dersom det ikke kan tilrettelegges, så det er bedre å bruke det enn å eventuelt bruke opp sykemeldingsperioden sin.Jeg var på er fordrag for noen år siden om helseplager og turnusjobbing. Det stemmer at faren for abort og prematurfødsel øker ved nattejobbing. Det er koblet til mangel på melatonin. Jeg hadde bedt om sykemelding og sagt at jeg hadde bekkenplager. Det kan ingen kreve bevis for og total avbelastning er det eneste som hjelper. Redsel for abort kan være vanskeligere å få sykemelding for i mange måneder og svangerskapspenger for. På den måten vil du få den lønnen du har hatt på natt.
Be arb giver om å bytte vakter frem til det blir ordnet, evt ta egenmelding til det blir ordnet. Ring lege/helsesøster å få hastetime, fyll ut svangerskapspenger skjemaet og overlever til arb giver.Jeg takker og bukker dypt på alle svar. Har gjort meg klokere, mer håpefull og mindre bekymret. Eneste jeg må bekymre meg for, er hvor fort jeg får hjelp/tilrettelagt eller evt svangerskapspenger, siden jeg ikke får prate med noen før tirsdag, og jeg skal alt på jobb torsdag. Men får bare krysse fingre. Takk igjen for støtte og svar.
Jeg var på er fordrag for noen år siden om helseplager og turnusjobbing. Det stemmer at faren for abort og prematurfødsel øker ved nattejobbing. Det er koblet til mangel på melatonin. Jeg hadde bedt om sykemelding og sagt at jeg hadde bekkenplager. Det kan ingen kreve bevis for og total avbelastning er det eneste som hjelper. Redsel for abort kan være vanskeligere å få sykemelding for i mange måneder og svangerskapspenger for. På den måten vil du få den lønnen du har hatt på natt.
Ja jeg har noen fridager å ta av, som jeg evt kan bruke opp...el må bruke opp snart...hehe. Så bare håper hu har en forståelse og ikke tvinger meg til å jobbe neste helg. Så skal jeg få lege el jordmor til å hjelpe meg med å søke.Be arb giver om å bytte vakter frem til det blir ordnet, evt ta egenmelding til det blir ordnet. Ring lege/helsesøster å få hastetime, fyll ut svangerskapspenger skjemaet og overlever til arb giver.
Jeg har en i familien som kun jobbet nattevakt i første svangerskap, det endte i svangerskapsforgiftning og virkelig tidlig igangsatt fødsel (tror det var uke 25), og de fant ut at dette kn være på grunn av nattevaktene. Heldigvis gikk det bra med begge to, og han er 4 år i dag og ligger like langt som andre 4 åringermen syns absolutt du skal prøve å finne en løsning på det, for deg og babyens sikkerhet og helselykketil!Hei. Jeg jobber fast nattvakt, og har gjort det i 13år. Så en tråd om høy risiko med det å jobbe natt. Jeg jobbet natt når jeg gikk med 3djemann, og det gikk jo bra. Men kjenner jeg er veldig bekymret nå. Har vært sykmeldt til nå, pga spontanabort to ganger i fjor, (mai og oktober). Begge skjedde rett etter nattevakter. Derfor fikk jeg lov til å sykmelde meg en liten periode nå. Er i uke 7, og skal egentlig jobbe att neste helg, 4netter. Men kjenner meg enda mer engstelig og bekymret nå. Er også redd for at det er nærmest umulig å få tilrettelagt, eller få mere sykmelding av legen, da jeg føler at verken sjef el lege kommer til å forstå meg. For forrige legevissit så sier legen at det er lite sannsynlig at det er grunnen....jeg kan ikke gå over til dag og natt, for det har jeg ikke råd til. Og må isåfall jobbe dobbelt så mye for å tjene det jeg tjener nå. Hva anna er isåfall anbefalt å gjøre i forhold til nattevakter? Kjenner jeg virkelig ikke tør å jobbe natt, for er så redd for at det skal gå galt. Ellers så jobber jeg natt pga jeg takler ikke å jobbe dag/kveld.
Okey. Men da vet jeg det, takk for svar. Spørs om dag/kveldsvakt går, pga leddbånd skade i ankelen og ender opp på krykker hver gang jeg har hatt en dag med mye gåing..(sånn ellers altså) Men forhåpentligvis så blir det en løsning. Jeg bare kjenner bare veldig på at jeg er sinnsykt redd for å gå natt, siden det endte opp med SA to ganger i fjor rett etter nattevakter.Hei! (Sniker fra annen termingruppe)
Jeg er også natrevakt, og forrige sva.skap ledte jeg meg en del opp på hvilke rettigheter vi som arbeidstakere har ifbm svangerskap.
Med en fast nattevaktstilling er også nattillegget ditt fast, og det skal du ha uansett om du må omplasseres over til dag/kveld pga graviditeten. (Ble selv det sist, og har fått det bekreftet av virksomhetsleder, tillitsvalgt og tariffloven)
Det skal aldri gå utover deg som gravid økonomisk om det må tilrettelegges for deg Lykke til!
Ikke sant. Jeg jobbet som sagt for 10år siden natt, til det endte opp med at jeg måtte bytte til dag 20% pga bekkenløsning. Men jeg jobbet ikke dag så lenge, før vannet gikk pg gutten kom 1mnd før termin. Så kjenner frykten for prematur fødsel også...Jeg har en i familien som kun jobbet nattevakt i første svangerskap, det endte i svangerskapsforgiftning og virkelig tidlig igangsatt fødsel (tror det var uke 25), og de fant ut at dette kn være på grunn av nattevaktene. Heldigvis gikk det bra med begge to, og han er 4 år i dag og ligger like langt som andre 4 åringermen syns absolutt du skal prøve å finne en løsning på det, for deg og babyens sikkerhet og helselykketil!
Hei! Er i samme situasjon som deg, jobber 50% natt og har opplevd MA tidligere. Jeg har vært sykmeldt og tatt noen egenmeldinger frem til nå for å unngå for mange vakter på rad. Lurer litt på hvordan jeg skal gå frem fremover, kan tenke meg å jobbe så lenge som mulig, men tør ikke og har ikke sjans, energimessig, til å jobbe fulle arbeidshelger (3 vakter). Ser meg derfor nødt til å få tilrettelegging. Uaktuelt å gå over på dagtid for meg også, har jobbet kun natt i 8-9 år så det vil være en stor psykisk belastning å gå over på dagtid som du også skriver. Det jeg lurer på er om hvordan du formidlet det til arbeidsgiver, med at du ikke kan/vil omplasseres til dagtid? Ble du møtt med forståelse? For jeg regner med arbeidsgiver må «godta» det for å signere på papiret for svangerskapspenger at det ikke er mulig å tilrettelegge? Har du 100% eller gradert svangerskapspenger? Har hørt det er vanskelig å få innfridd når man i teorien kan omplasseres til dagtid. Takknemlig for svar og rådIkke greit å gå engste seg slik.. Jeg forstår veldig godt hvordan du har du har det.. Jeg er også nattevakt og jobbet som det i ca 8 år. Har også hatt en MA tidligere og var veldig bekymra rett før nattevakter. Fastlegen var ikke tvil med å sykemelde meg. Det gjorde han fra jeg var ca 5 uker på vei. Etterhvert ordnet jordmor med svangerskapspenger. Å gå rundt å stresse er verken bra for deg eller baby. Nattevakter er jo lite helsefremmede, og fastlege og JM ville ikke jeg skulle jobbe natt. Er jo også gjort en studie på at mange nattevakter på rad medfører større risiko for spontanabort. Hva med å redusere stillingen din på natt? Lun jobbe 1-2 vakter per « syklus»? Jeg jobber kun natt så å jobbe dag/kveld var ikke aktuelt for meg. Hadde bare medført mer stress og man tjener jo også betraktelig dårligere som du skriver. Jeg gikk over på svangerskapspenger ca fra 12 uke, er 25 uker på vei nå. Håper det ordner seg for deg
Hei. Jeg har fått snakket med sjefen, og ble heldigvis møtt med forståelse. Jeg fortalte alt som har skjedd tidligere med mine to spontanaborter etter nattvakt, og fikk delt mine følelser og frykt for å jobbe natta. (Er jo livanes redd for å jobbe natt). Hu er også klar over situasjonen ang ankelen, at det å gå over på dag bare er tull, da ankelen min ikke tåler den belastningen på over så så mange timer. Jeg var sykmeldt, og brukte noen fridager som jeg hadde til overs. Så sjefen var helt enig i å ikke jobbe natt, da jeg også la frem disse artiklene om hvordan det har blitt forsket på og da risikoen ved å jobbe natt. Skal til legen nå på torsdag, så håper på like forståelse der, og at hu hjelper meg med å søke svangerskapspenger. Blir isåfall søkt på fullt. Så da må det dokumenteres hvorfor jeg ikke kan jobbe natt, sjefen må da skrive under på at hu ikke får tilrettelagt, også må jeg bare krysse fingre for at det blir innvilget. Jeg er som sagt livredd for å fortsette natta. Jeg sover dårlig, jeg går rundt som et nervevrak hver dag og natt. Er en klump i magen...noen ganger kjennes det ut som jeg skal få et angstanfall når jeg tenker på nattjobb. Stesser som bare det....vet ikke hvor mye hår jeg har mistet pga stresset. Oh det er heller ikke bra for verken meg el baby. Så skal så absolutt fortelle alt til legen og bare håpe og be at hun hjelper meg med søknaden, at jeg får en sykmelding mens jeg venter på svar, og at det blir innvilget. Ikke vær redd for å legge frem alt av følelser og tanker. Og anbefaler at du snakker med sjefen først, for å få ting avklart der. Også er det jordmor el lege som kan søke svangerskapspenger. Håper alt går bra for deg. Skal krysse fingre og alt for deg. For det er absolutt ikke bra å gå rundt på sånne følelser.Hei! Er i samme situasjon som deg, jobber 50% natt og har opplevd MA tidligere. Jeg har vært sykmeldt og tatt noen egenmeldinger frem til nå for å unngå for mange vakter på rad. Lurer litt på hvordan jeg skal gå frem fremover, kan tenke meg å jobbe så lenge som mulig, men tør ikke og har ikke sjans, energimessig, til å jobbe fulle arbeidshelger (3 vakter). Ser meg derfor nødt til å få tilrettelegging. Uaktuelt å gå over på dagtid for meg også, har jobbet kun natt i 8-9 år så det vil være en stor psykisk belastning å gå over på dagtid som du også skriver. Det jeg lurer på er om hvordan du formidlet det til arbeidsgiver, med at du ikke kan/vil omplasseres til dagtid? Ble du møtt med forståelse? For jeg regner med arbeidsgiver må «godta» det for å signere på papiret for svangerskapspenger at det ikke er mulig å tilrettelegge? Har du 100% eller gradert svangerskapspenger? Har hørt det er vanskelig å få innfridd når man i teorien kan omplasseres til dagtid. Takknemlig for svar og råd
Hei Hvis du ønsker å jobbe natt så lenge som mulig, men ikke så mye så kan du jo få gradert sykemelding gjennom fastlegen. Det fikk jeg frem til femte mnd i forrige svangerskap.Jeg har en 60% stilling så da jobbet jeg bare 30% og jobbet aldri mer enn to nattevakter etter hverandre.Hei! Er i samme situasjon som deg, jobber 50% natt og har opplevd MA tidligere. Jeg har vært sykmeldt og tatt noen egenmeldinger frem til nå for å unngå for mange vakter på rad. Lurer litt på hvordan jeg skal gå frem fremover, kan tenke meg å jobbe så lenge som mulig, men tør ikke og har ikke sjans, energimessig, til å jobbe fulle arbeidshelger (3 vakter). Ser meg derfor nødt til å få tilrettelegging. Uaktuelt å gå over på dagtid for meg også, har jobbet kun natt i 8-9 år så det vil være en stor psykisk belastning å gå over på dagtid som du også skriver. Det jeg lurer på er om hvordan du formidlet det til arbeidsgiver, med at du ikke kan/vil omplasseres til dagtid? Ble du møtt med forståelse? For jeg regner med arbeidsgiver må «godta» det for å signere på papiret for svangerskapspenger at det ikke er mulig å tilrettelegge? Har du 100% eller gradert svangerskapspenger? Har hørt det er vanskelig å få innfridd når man i teorien kan omplasseres til dagtid. Takknemlig for svar og råd
Tusen takk for fint og oppklarende svar! Har tenkt at gradert sykemelding er alternativ 2, men kanskje å prøve å få gradert sykepenger først? Men det er kanskje ikke mulig? Anbefaler du å snakke med leder eller jordmor først? Skal ha time til jordmor neste fredag, da er det en uke til neste arbeidshelg (har ikke behov for tilrettelegging før da) Ønsker egentlig også vente lengst mulig med å informere leder Har fortstått det sånn at man ikke skal oppleve økonomisk tap ved å være gravid, men jeg er usikker på alt dette selv. Skal ikke være lett!Hei Hvis du ønsker å jobbe natt så lenge som mulig, men ikke så mye så kan du jo få gradert sykemelding gjennom fastlegen. Det fikk jeg frem til femte mnd i forrige svangerskap.Jeg har en 60% stilling så da jobbet jeg bare 30% og jobbet aldri mer enn to nattevakter etter hverandre.
Når jeg forstod at jeg ikke kunne jobbe natt lenger så gikk jeg til Jordmor og vi satt og skrev søknad om svangerskapspenger sammen. JM var veldig støttende ift tidligere historikk med MA, psykisk stress osv. Hun skrev også i søknaden» kan kun tilrettelegge med kontorarbeid». Leder kan ikke etterprøve fastlege eller JM. Så skal søknaden tas med til leder og ved mitt tilfelle hvis det ikke kan tilrettelegges med kontorarbeid så ble søknaden godkjent. Leder viste god forståelse for at jeg ikke kan jobbe dag/kveld. Det er jo som å begynne i en helt ny jobb for meg som har jobbet som nattevakt de siste 7-8 årene samme som deg. Det hadde vært enda en psykisk belastning som skaper stress og det er jo uheldig for barnet. Men alt dette kan JM hjelpe deg med å få ned inen evt søknad når den tid kommer. Jeg har 100% svangerskapspenger. Det var ikke vanskelig å få innfridd, da JM spesifiserte i søknaden at jeg kun kan jobbe med kontorarbeid. Og jeg nevnte også at økonomisk er det jo ikke lønnsomt å gå fra natt til dag for meg, men er usikker på om du blir kompensert av NAV.. Mitt inntrykk er at ledere generelt ikke har så mye peiling på dette med svangerskapspenger.. men som sagt leder kan aldri etterprøve JM eller fastlege sin avgjørelse på dette så så lenge det blir spesifisert i søknaden at du ikke kan jobbe dag/kveld så skal det gå i orden Hvis du trenger råd ift hva som bør stå i søknaden hvis du bestemmer deg for det etterhvert så send meg en PM!
Takk for fint svar Godt vi er flere i samme situasjon og kan støtte og hjelpe hverandre. Vanskelig å navigere seg rundt alt dette, virker også som om mange ledere ikke vet helt. Fikk tilrettelagt 1 vakt i forrige svangerskap før jeg mistet, og da innrømmer leder( han er nokså ny) at han ikke kunne så mye om det, men han fant noen koder han kunne legge inn på vaktene mine i alle fall. Jeg sjekket aldri om jeg fikk betalt for den vakten. For det er jo helt essensielt. Enten blir det gradert svangerskapspenger eller gradert sykemelding på meg, så får prøve å finne ut av det innen neste arbeidshelg Regner med det ordner seg for deg da, høres ut som du har helt åpenbare grunner til å ikke kunne jobbe på dagtid, og når arb.giver er på din side så kan vel umulig NAV slå seg vrang massemasse lykke til selvHei. Jeg har fått snakket med sjefen, og ble heldigvis møtt med forståelse. Jeg fortalte alt som har skjedd tidligere med mine to spontanaborter etter nattvakt, og fikk delt mine følelser og frykt for å jobbe natta. (Er jo livanes redd for å jobbe natt). Hu er også klar over situasjonen ang ankelen, at det å gå over på dag bare er tull, da ankelen min ikke tåler den belastningen på over så så mange timer. Jeg var sykmeldt, og brukte noen fridager som jeg hadde til overs. Så sjefen var helt enig i å ikke jobbe natt, da jeg også la frem disse artiklene om hvordan det har blitt forsket på og da risikoen ved å jobbe natt. Skal til legen nå på torsdag, så håper på like forståelse der, og at hu hjelper meg med å søke svangerskapspenger. Blir isåfall søkt på fullt. Så da må det dokumenteres hvorfor jeg ikke kan jobbe natt, sjefen må da skrive under på at hu ikke får tilrettelagt, også må jeg bare krysse fingre for at det blir innvilget. Jeg er som sagt livredd for å fortsette natta. Jeg sover dårlig, jeg går rundt som et nervevrak hver dag og natt. Er en klump i magen...noen ganger kjennes det ut som jeg skal få et angstanfall når jeg tenker på nattjobb. Stesser som bare det....vet ikke hvor mye hår jeg har mistet pga stresset. Oh det er heller ikke bra for verken meg el baby. Så skal så absolutt fortelle alt til legen og bare håpe og be at hun hjelper meg med søknaden, at jeg får en sykmelding mens jeg venter på svar, og at det blir innvilget. Ikke vær redd for å legge frem alt av følelser og tanker. Og anbefaler at du snakker med sjefen først, for å få ting avklart der. Også er det jordmor el lege som kan søke svangerskapspenger. Håper alt går bra for deg. Skal krysse fingre og alt for deg. For det er absolutt ikke bra å gå rundt på sånne følelser.
Hei. Jeg har fått snakket med sjefen, og ble heldigvis møtt med forståelse. Jeg fortalte alt som har skjedd tidligere med mine to spontanaborter etter nattvakt, og fikk delt mine følelser og frykt for å jobbe natta. (Er jo livanes redd for å jobbe natt). Hu er også klar over situasjonen ang ankelen, at det å gå over på dag bare er tull, da ankelen min ikke tåler den belastningen på over så så mange timer. Jeg var sykmeldt, og brukte noen fridager som jeg hadde til overs. Så sjefen var helt enig i å ikke jobbe natt, da jeg også la frem disse artiklene om hvordan det har blitt forsket på og da risikoen ved å jobbe natt. Skal til legen nå på torsdag, så håper på like forståelse der, og at hu hjelper meg med å søke svangerskapspenger. Blir isåfall søkt på fullt. Så da må det dokumenteres hvorfor jeg ikke kan jobbe natt, sjefen må da skrive under på at hu ikke får tilrettelagt, også må jeg bare krysse fingre for at det blir innvilget. Jeg er som sagt livredd for å fortsette natta. Jeg sover dårlig, jeg går rundt som et nervevrak hver dag og natt. Er en klump i magen...noen ganger kjennes det ut som jeg skal få et angstanfall når jeg tenker på nattjobb. Stesser som bare det....vet ikke hvor mye hår jeg har mistet pga stresset. Oh det er heller ikke bra for verken meg el baby. Så skal så absolutt fortelle alt til legen og bare håpe og be at hun hjelper meg med søknaden, at jeg får en sykmelding mens jeg venter på svar, og at det blir innvilget. Ikke vær redd for å legge frem alt av følelser og tanker. Og anbefaler at du snakker med sjefen først, for å få ting avklart der. Også er det jordmor el lege som kan søke svangerskapspenger. Håper alt går bra for deg. Skal krysse fingre og alt for deg. For det er absolutt ikke bra å gå rundt på sånne følelser.
Oi, det visste jeg faktisk ikke. Tusen takk for beskjed. Da må jeg kanskje bruke noen feriedager istedenfor da?? El egenneldinger kanskje.....Bare så du er obs, for jeg har pratet med NAV flere ganger om dette; du skal IKKE ha sykemelding mens du venter på svar på svangerskapspenger; men gå rett ut av arbeid.
Nav overprøver sjeldent legens eller jordmors oppfordring om svangerskapspenger; så det går nok fint. Jeg har ikke måttet dokumentere eller forklare noe ekstra selv.
Men, om du sykemeldes samtidig, kan det bli kluss med utbetalinger og diverse...
Også; arbeidsgiver må huske å sende inntektsmelding på inntekten DU VILLE HA HATT om du ikke hadde vært sykemeldt etc de siste mnd; for der ble det kluss for meg..
Oi, det visste jeg faktisk ikke. Tusen takk for beskjed. Da må jeg kanskje bruke noen feriedager istedenfor da?? El egenneldinger kanskje.....