Bekkenløsning

tredjegangsmamma♡

Betatt av forumet
Dere med bekkenløsning enten nå eller fra tidligere svangerskap.
Hvilken symptomer har dere?
Er dere i jobb eller sykemeldt? Hvor mye?
Hva gjør du for å lindre?

Trenger sårt tips og råd. Andre svangerskap og andre gang med bekkenløsning. Vil begynne tidligere med forebyggende arbeid.
 
Dere med bekkenløsning enten nå eller fra tidligere svangerskap.
Hvilken symptomer har dere?
Er dere i jobb eller sykemeldt? Hvor mye?
Hva gjør du for å lindre?

Trenger sårt tips og råd. Andre svangerskap og andre gang med bekkenløsning. Vil begynne tidligere med forebyggende arbeid.
Eg har allerede beg å få bl og hadde Det halve forrige svangerskap...
eg jobba 50% no men pga trøtthet.
Mine tips som funker godt for meg:
* ta det litt meir med ro
* sett deg ned midt i matlaging/husarbeid viss du kjenne det i bekkenet
* støvsuging er anbefalt å overlate til andre
* tren i bassenget, vannjogging el bassengtrening for gravide/eldre
*ha pute mellom beina når du ligger på sida
* ikkje dra beina opp på sida når du sitter i sofaen
* gå til fysio/kiropraktor så er spes på BL
*dropp lange gåturer

For meg er det litt vanskelig å roa ned, men blitt flinkare for får så vondt når eg står lenge på kjøkken og laga mat feks. mine symptomer er mest i skrittet, sist bevega det seg utover i hofta og bak ryggen..(kommer nok snart der òg)... kor kjenner du det?
Tidligare i veka var det voldsomt vondt fordi eg trena masse og høyrte ikkje heilt på kroppen. Var til ei fantastisk kiropraktor denna veka som jobba masse med bekken og hofter, lytta til meg og kom med tips! Etter det blei eg heilt utslitt og sov lenge;) samt har berre trent ein gang sia i basseng. No kjenner eg ikkje så masse sia eg tar det med ro itillegg... ;) veit det er den beste medisinen. Kva gjere du så funker for deg foreløpig? Har dei bassengtrening i din kommune kanskje?
 
Eg har allerede beg å få bl og hadde Det halve forrige svangerskap...
eg jobba 50% no men pga trøtthet.
Mine tips som funker godt for meg:
* ta det litt meir med ro
* sett deg ned midt i matlaging/husarbeid viss du kjenne det i bekkenet
* støvsuging er anbefalt å overlate til andre
* tren i bassenget, vannjogging el bassengtrening for gravide/eldre
*ha pute mellom beina når du ligger på sida
* ikkje dra beina opp på sida når du sitter i sofaen
* gå til fysio/kiropraktor så er spes på BL
*dropp lange gåturer

For meg er det litt vanskelig å roa ned, men blitt flinkare for får så vondt når eg står lenge på kjøkken og laga mat feks. mine symptomer er mest i skrittet, sist bevega det seg utover i hofta og bak ryggen..(kommer nok snart der òg)... kor kjenner du det?
Tidligare i veka var det voldsomt vondt fordi eg trena masse og høyrte ikkje heilt på kroppen. Var til ei fantastisk kiropraktor denna veka som jobba masse med bekken og hofter, lytta til meg og kom med tips! Etter det blei eg heilt utslitt og sov lenge;) samt har berre trent ein gang sia i basseng. No kjenner eg ikkje så masse sia eg tar det med ro itillegg... ;) veit det er den beste medisinen. Kva gjere du så funker for deg foreløpig? Har dei bassengtrening i din kommune kanskje?
Jeg kjenner det konstant i korsryggen. Stråler ned til lår og når jeg går kjenner jeg det foran og litt i lysken.
Men jobber 100% natt på en akutt ungdomspsyk så blir mye sitting men kan også vøre travelt så kjennner det tærer på og topper seg når jeg sover kun i 3 timer ca og har migrene hver dag.

Men jeg vet de har gravidsvømming her det forsøkte jeg sist svangerskap men det for meg ble mer ett ork en det gjorde godt for bekkenet. Har ei fysio jeg har gått til fast fra etter sist svangerskap siden jeg har hatt prolaps men føler ikke hun kan så mye om dette med bekkenløsning og symfyse snerter om du forstår.
 
Min erfaring etter 3 svangerskap med bekkenløsning er at det beste er hvile og å ta det med ro før det får utvikle seg. Kiropraktor kan hjelpe hvis det er noen låsninger, også øvelser med fysio. Godt med en stor pute mellom bena når du skal sove, eks bbhugme. Jeg har sydd en selv av to gamle dyner og et dynetrekk, synes 1400 kr for en pute er alt for mye. Det viktigste man kan gjøre er å ta det med ro, hver gang man presser seg blir det verre.
 
Jeg er gravid for første gang så har ikke noen tidligere erfaring med dette. Har allerede begynt og få en del problemer med bekkenet, da spesielt rundt symfysen, men også noe i korsryggen og rundt halebeinet.

Til nå har jeg lagt merke til spesielt to ting som gjør det lettere og være meg;
- pute mellom beina når man ligger på siden.
- når jeg skal ut av bilen, ut av senga etc gjør jeg dette med samlede bein. :)
 
Min erfaring etter 3 svangerskap med bekkenløsning er at det beste er hvile og å ta det med ro før det får utvikle seg. Kiropraktor kan hjelpe hvis det er noen låsninger, også øvelser med fysio. Godt med en stor pute mellom bena når du skal sove, eks bbhugme. Jeg har sydd en selv av to gamle dyner og et dynetrekk, synes 1400 kr for en pute er alt for mye. Det viktigste man kan gjøre er å ta det med ro, hver gang man presser seg blir det verre.
Bbhugme puta ble kjøpt ved første graviditet :) så den er hellig! Men må nok kanskje krype til korset å få sykemelding for det sliter meg ut.
 
Min fjerde gang med bekkenløsning nå, og mitt viktigste tips er å ikke presse seg. Det er bedre å redusere på aktivitet og lytte til kroppen. Ikke bli inaktiv heller, men forsøke å unngå alle belastende aktiviteter. Ingen tunge løft, ikke vri og skli, ha bena samlet inn og ut av bil, ha lik vekt på begge bena når du står. Bli heller sykemeldt gradert, enn å vente til du ikke kan gå. For det kan bli helt vanvittig vondt og hemmende.
 
Merker tendenser til bekkenløsning, men er ikke så vondt enda.

Jeg liker å gå tur, har jo hund. Vil det forværre bekkenløsningen? Er det ting man burde unngå liksom?

Kjenner det er veldig godt for kroppen å gå men kan bli veldig sliten i ryggen hvis det blir for langt og mye.
Ja, dessverre forverra lange tura BL. Ta heller korte tura, og oftare viss det lar seg gjera. Evt gå i skog og mark og ikkje på asfalt... lytt til kroppen og snu før du kjenne vondtheta. Evt ta deg ein tur i svømmehallen på vannjogging viss du vil avlasta litt ;)
 
Ja, dessverre forverra lange tura BL. Ta heller korte tura, og oftare viss det lar seg gjera. Evt gå i skog og mark og ikkje på asfalt... lytt til kroppen og snu før du kjenne vondtheta. Evt ta deg ein tur i svømmehallen på vannjogging viss du vil avlasta litt ;)
Ble litt lei meg nå. Men skal ta rådene til meg. Heldigvis har jeg skogen rett ved huset, men er ikke akkurat tur-føre der enda noen mnd. Men da blir det kortere turer på hunden fremover:)
Gikk langt med henne i helgen og rett på kjøpesenteret etterpå. Var så utrolig sliten i rygg og bekken da jeg kom hjem:shifty:
 
Ja
Ble litt lei meg nå. Men skal ta rådene til meg. Heldigvis har jeg skogen rett ved huset, men er ikke akkurat tur-føre der enda noen mnd. Men da blir det kortere turer på hunden fremover:)
Gikk langt med henne i helgen og rett på kjøpesenteret etterpå. Var så utrolig sliten i rygg og bekken da jeg kom hjem:shifty:
Ja eg har blitt så fortvila av ting eg har måtta gitt opp pga BL... :( men helsa først, og prøva å finna alternativ! Asfalt og kjøpesenter e noko av da versta for mine hofter og bekken... ja lytt til kroppen og gjer hyggelige ting innenfor det du orker:)
 
Merker tendenser til bekkenløsning, men er ikke så vondt enda.

Jeg liker å gå tur, har jo hund. Vil det forværre bekkenløsningen? Er det ting man burde unngå liksom?

Kjenner det er veldig godt for kroppen å gå men kan bli veldig sliten i ryggen hvis det blir for langt og mye.


Hatt bekkenløsning før og bare venter på at det skal bli igjen. Så leter også etter tips for forebygging. Jeg går iallefall 30 min tur med hunden min hver dag. Helt avhengig av å komme meg ut. Blir ikke lange fjellturer men har veldig lyst å komme meg på noen lengre turer.

Har iallefall lest at mtp bekkenløsning skal en unngå å "vagge" når en går, heller rulle føttene mer. Tenker mye på dette når jeg går tur
 
Er gravidsvømming noe dere får tilbud om av kommunen/arbeidsgiver?
Det er i regi av kommunen men må melda seg på sjølv og betala sjølv. Eg er gradert sykemeldt så fekk legen te å skriva i sm at det anbefaltes at pasienten deltar på bassengtrening den dagen kl... hadde ikkje hatt muligheten ellers.
 
Det er i regi av kommunen men må melda seg på sjølv og betala sjølv. Eg er gradert sykemeldt så fekk legen te å skriva i sm at det anbefaltes at pasienten deltar på bassengtrening den dagen kl... hadde ikkje hatt muligheten ellers.

Ok. Slikt skulle vært gratis for forebygging og som helsefremmende tiltak. Søstern fikk det, ikke organisert trening men gratis svømming. Vi jobber i samme kommune men ikke samme arbeidsplass. Tror ellers ikke de har svømmetrening for gravide her, men det høres bra ut :happy:
 
Ok. Slikt skulle vært gratis for forebygging og som helsefremmende tiltak. Søstern fikk det, ikke organisert trening men gratis svømming. Vi jobber i samme kommune men ikke samme arbeidsplass. Tror ellers ikke de har svømmetrening for gravide her, men det høres bra ut :happy:
Ja da burde vore gratis! Betala 80 kr kvar gong, og då kan ein bruka bassenget og badeland etterpå. Syns det er deilig å legga seg i terapi badet etterpå, varmt og godt for musklene! Du kan jo evt prøva ut vannjogging då! Da syns eg va ganske bra når svømmingen begynna å bli vondt!
 
Jeg har også begynt å få vondt i korsrygg og bekken. Det blir enda verre når jeg går lange turer. Jeg ble tipset om gravidsvømming, noe jeg vurderer å sjekke ut, til tross for at det koster 130kr hver gang. Har hørt det er veldig bra og verdt pengene..
 
Jeg har ikke bekkenløsning, men bekkenlåsning, men jeg selv følge treningsmetoder på nettet for å trene bekkenet.

Jeg holder på å dø av smerte hver gang jeg ligger og nyser!! Er så jævlig vondt!!
 
Back
Topp