Bekkenløsning/plager

Mioloo

Flørter med forumet
Er helt ny på dette, da jeg aldri hadde problemer med nr 1, men altså bekkenløsning, hjelpe meg så vondt det er?!
Skulle løpe 3 meter denne uken fra bilen til inngangsdøren, og det er seriøst det vondeste jeg har opplevd. Hver gang jeg går for mye, gjør litt store bevegelser med bekkenet eller snur meg i senga så gjør det så ubegripelig vondt, har jeg vært litt for aktiv så er det grusomt i noen dager før det roer seg igjen. Kjenner helst smertene i sitte knokene eller generelt oppi langt inni, vrient og forklare.

Dere som har det samme, hvor kjenner dere smertene, og har noen råd for å lindre eller bedre det med øvelser el?

Har innsett jeg må komme meg til Fysioterapaut, fordi dette blir grusomt å gå med i lengre tid :rolleyes: o_O
 
Jeg kjenner det mest i symfysen. Kjennes ut som om noen har kneet meg 10 ganger i skrittet.. verst på morningen eller etter en aktiv dag med mye gåing. Jordmor anbefalte fysioterapi om det blir for gale!
 
Jeg har fått et par øvelser, og jeg finner at den som hjelper mest er en slags knebøy hvor man kommer seg opp på tærne på vei opp mens man tar armene over hodet. Ellers må jeg gå ganske sakte, tempo er en stor trigger. Etter høyt tempo så stivner hele greia hvis jeg setter/ legger meg for å slappe av. En natt eller to gjør det bedre foreløpig. Ellers er sånn treningsball gull sånn at man kan lage hoftesirkler osv ganske fin.
Gått til kiropraktor med spesialisering forresten, vet ikke hva fysio gjør.
 
Jeg bruker treningsball og hvis jeg er ekstra dristig gjør jeg litt styrkeøvelser, men det blir mye sofasliting for det er for vondt å bevege seg for mye :facepalm:
 
Jeg kjenner det mest i symfysen og innside lår. Passer på å ikke gå for fort eller ta for store steg. Hvis det har vært mye stress på jobb (jobber på sykehus), kan smertene være så ille at jeg må finne alternative metoder for å komme meg ut av sengen, hehe! Vi har graviditetspute på jobb jeg kan sitte på. Fikk oppfølging av fysio sist svangerskap, men plagene er verre denne gangen. Fikk beskjed om at jeg måtte regne med det, da jeg har to tette svangerskap nå.
 
Jeg har veldig vondt i leddet mellom lårbein og hofte hver natt, når jeg ligger på siden. Bruker bb hug me pute, og det hjelper noe å få rett vinkel på det øverste beinet. Likevel våkner jeg av at det er vondt, og jeg må snu meg. Får også vondt i halebeinet hvis jeg sitter lenge. Bortsett fra dette merker jeg ingenting på dagtid i forbindelse med bevegelse :)
 
Bekkenløsning har begynt å melde seg her også. Vondt i symfysen/skrittet/hofta, det låser seg i korsryggen og det er vondt å snu seg på natta. Blir vel ikke bedre heller før etter barnet er ute!
 
Sliter selv veldig på natta med å snu meg, det krever en god del pga smertene, ikke magen. Har noen med bekkenløsning hatt god erfaring av gravid pute? Har nå kun en vanlig pute mellom bena, men lurer på om en gravid pute kunne hjulpet mer? For gidder ikke kaste vekk 1000 kr for 2 mnd hvis en vanlig pute gjør samme jobb :laughing002 Men det ser jo veldig deilig ut:love7
 
Sliter selv veldig på natta med å snu meg, det krever en god del pga smertene, ikke magen. Har noen med bekkenløsning hatt god erfaring av gravid pute? Har nå kun en vanlig pute mellom bena, men lurer på om en gravid pute kunne hjulpet mer? For gidder ikke kaste vekk 1000 kr for 2 mnd hvis en vanlig pute gjør samme jobb :laughing002 Men det ser jo veldig deilig ut:love7
Ja absolutt, elsker bbhugme!
 
Ååå kanskje jeg tar å bestiller en ikveld allerede, lengter etter en god natts søvn :) Hvordan er puten, er den veldig myk eller mer fast? Er bbhugme jeg evt har sett på:)
Har hatt den siden tja uke 10 kanskje :hilarious:har nå siste tiden slitt veldig med vonde hofter og bekken på natten(uke 22) og den er genial! Trodde ikke den var verdt det jeg heller!
Det justerer man selv, er ekstra tøy på begge sidene sånn at man strammer med "klipsene" sånn at man får den fastheten man ønsker :)
 
Sliter selv veldig på natta med å snu meg, det krever en god del pga smertene, ikke magen. Har noen med bekkenløsning hatt god erfaring av gravid pute? Har nå kun en vanlig pute mellom bena, men lurer på om en gravid pute kunne hjulpet mer? For gidder ikke kaste vekk 1000 kr for 2 mnd hvis en vanlig pute gjør samme jobb :laughing002 Men det ser jo veldig deilig ut:love7
Kjøp bbhugme! Den er gull. Er liksom små kuler inni som i en sakkosekk, men man kan stramme eller løsne på den alt ettersom hvor fast man vil ha den. Selv hadde jeg bekkenplager i forrige svangerskap (og i dette) og fikk god bruk for puta i ettertid også. Tok tid før bekkenet syns det var ok å sove uten og i tillegg funker den fint som ammepute også :)

Ang behandling; dra til noen som kan kvinnehelse/gravidplager. Sitter smertene mer bak i ryggen er det mest sannsynlig låsning og en kiropraktor vil være gull (de knekker opp låsningen). Kan også anbefale osteopat da de kan både knekke opp låsninger og jobbe med det muskulære :) I tillegg kan styrketrening være veldig til hjelp (her kan behandler komme med tips til øvelser), noe jeg har erfart denne gangen. Anbefaler alle jeg kjenner som får bekkenplager om å komme seg til en behandler. Selv om man kanskje ikke blir kvitt de så kan man dempe de, og kanskje også få det bedre i ettertid :)
 
Bekkenplager forrige gang og bekkenplager denne gangen (fikk vondt i bekkenet før positiv test….heldigvis ikke så ille til å begynne med). Sist var det mest låsning bak i bekkenet ig etter hvert noe muskulært. Denne gangen har jeg holdt meg unna de verste låsningene, men hatt greit med muskulære plager i bekkenbunn, hofte og innside lår. Kan ikke løpe/gå for fort i noen meter en gang uten at jeg får svi for det i flere dager etterpå.. Har dog merket denne gangen at trening faktisk hjelper mye på plagene, i tillegg til at jeg går til osetopat med jevne mellomrom. Håper bare plagene ikke følger meg like mye i ettertid denne gangen som ved forrige svangerskap..
 
Jeg har også hatt bbhugme gravid- og ammepute siden august og jeg bruker den hele tiden. Jeg sover med den og jeg har den med i sofaen for mer komfortabel sittestilling. Når vi var på familiebesøk i Bergen en ukes tid tidligere i høst, så var puten med over fjellet. Jeg likte best å ha den så stram som mulig fram til for et par uker siden og tipper det er pga magen har begynt å bli større. Startet med en vanlig pute og to men innså fort at gravidpute var noe jeg «behøvde» og jeg har ikke angret. Er sterkt plaget med bekkenleddssmerter:)
 
Sliter selv veldig på natta med å snu meg, det krever en god del pga smertene, ikke magen. Har noen med bekkenløsning hatt god erfaring av gravid pute? Har nå kun en vanlig pute mellom bena, men lurer på om en gravid pute kunne hjulpet mer? For gidder ikke kaste vekk 1000 kr for 2 mnd hvis en vanlig pute gjør samme jobb :laughing002 Men det ser jo veldig deilig ut:love7
Vet ikke om jeg har bekkenløsning, men får dritvondt i hoftene på kveld/natt om jeg ikke bruker bbhugme! Er faktisk et must for meg. Hadde sovet så sykt dårlig uten :) men vanlig pute hjelper jo litt da.
 
Jeg holder foreløpig kroppen i sjakk denne runden ved hjelp av fysio, osteopat og yoga. Har hatt nytte av bbhugme og bekkenbelte. Jeg var mye mer sykemeldt forrige runde, men har nå funnet en «pakke» som fungerer.
 
Nå er det i gang for min del kjenner jeg. Må se om jeg kan få ordnet meg en time hos fysio. Smerter i symfyse og korsryggen. Etter en to timers tur på senteret med søstera mi i dag har jeg fått preggo vaggen:rolleyes::dead:kjempe vondt fortsatt.
 
Korsryggen er ikke fornøyd om dagen.

Føler jeg ikke kan bevege meg mye iløpet av dagen før det blir helt knekt om kvelden.

Fryktelig tungvindt.

Merker også at det gjør vondt i symfysen om jeg går mye på kort tid.

Dette blir gøy
 
Back
Topp