Bekkenløsning fra he*****

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Jeg tror ikke jeg er den eneste som har hat bekkenløsning i svangerskapet.
Er det noen som har fått noe hjelp og det har fungert?
Sist gikk jeg til fysio, men synes ikke det hjalp noe.

Jeg har helt ekstremt vondt inni høyre rumpeball, så stråler det ned til lysken.
Jeg er bare i uke 15 og vet dessverre det blir kun verre.

Hjelp!

Jeg tror ikke jeg er den eneste som har hat bekkenløsning i svangerskapet.
Er det noen som har fått noe hjelp og det har fungert?
Sist gikk jeg til fysio, men synes ikke det hjalp noe.

Jeg har helt ekstremt vondt inni høyre rumpeball, så stråler det ned til lysken.
Jeg er bare i uke 15 og vet dessverre det blir kun verre.

Hjelp!
Jeg gikk til fysio og følte heller ikke at det hjalp - før han tok ferie. Når jeg da ikke fikk gått så begynte det å gjøre skikkelig vondt og jeg slet med å gå. Hjalp så fort jeg fikk noen behandlinger igjen, og virket som behandlingene holdt det litt i sjakk :)

Har du fått deg krykker?
Dersom ikke gå til lege og få hjelp til å skaffe deg det sammen med en sykemelding.

For enkelte hjelper fysio, andre ikke, for noen hjelper kiropraktor, andre ikke.
I mitt andre svangerskap hjalp gravidyoga en del, men da var det ikke så ille, i mitt 3. hjalp ingenting annet enn å ta det med ro og bruke krykker når jeg skulle bevege meg - fikk krykker i uke 10-12 en gang

Signerer krykker, bruk de forebyggende. Og ikke press deg selv til å klare alt mulig. I slutten av mitt siste svangerskap måtte mannen hjelpe meg med alt, dobesøk, dusj, osv, så det kan bli skikkelig skikkelig ille.

Det anbefales ikke krykker, da det kan gjøre vondt verre. Jeg kan godt sykle, da har jeg lite/ingen smerter.
Det er mer når jeg sitter i sofaen eller ligger i senga.

Er deltidssykemeldt.

Det anbefales ikke krykker, da det kan gjøre vondt verre. Jeg kan godt sykle, da har jeg lite/ingen smerter.

Er deltidssykemeldt.
Vi er nok forskjellige, for meg var sykkel drepen :p (sammen med gåing generelt da)
Jeg kunne ikke sitte i samme stilling for lenge, heller ikke ligge i samme stilling. Men samtidig grusomt vondt å snu seg :dead:
Hvorfor er det ikke anbefalt krykker? Hva kan bli verre? Jeg brukte ikke krykker, og har enda vondt til tider, 1år etter fødsel:sorry:

Bekkenløsning i og mellom 4 svangerskap. Også skade på IS ledd pga gjentatte perioder med bekkenløsning, betennelse og smerte.

Balanse mellom avlastning og aktivitet har vært alfa omega. Gjennomføre bevegelser og gange så "normalt" som mulig, selv om en har lyst til å vagge og unngå masse greier. Går som en modell på catwalken i løpet av dagen, skape bevegelser og unngår da ofte feilstilling og låsning i bekkenet.

Unngå monotone statiske aktiviteter. Variasjon er viktig.

Ved særlig vonde dager avlaste og være god med seg selv... Men fortsatt moderat belastning. Unngå de tingene som trigger veldig, for meg feks handlevogn, vogn, bæring av barn, for lange økter ved kjøkkenbenken osv.

Og ja! Må anbefale BBHug me pute til nattestid. Egentrening som styrker og fremmer bevegelighet i bekkenet. Bassengtrening.

Gikk litt til fysio i starten for å forebygge litt da jeg merket det startet. Ble ikke noe bedre men heller ikke noe verre. På slutte. Fikk jeg en låsning fra helve.. og da gikk jeg rett til kiropraktor. Var der noen ganger og de siste 4-5 ukene var jeg helt fin i ryggen bortsett fra at dey var tungt.

Hadde bekkenløsning fra uke 19. Gikk til kiropraktor men følte ikke det hjalp. Var på vanngym for gravide en gang i uken og det følte jeg hadde positiv effekt. Ellers var jeg gradert sykmeldt helt frem til permisjon pga bekkenet...

Vi er nok forskjellige, for meg var sykkel drepen :p (sammen med gåing generelt da)
Jeg kunne ikke sitte i samme stilling for lenge, heller ikke ligge i samme stilling. Men samtidig grusomt vondt å snu seg :dead:
Hvorfor er det ikke anbefalt krykker? Hva kan bli verre? Jeg brukte ikke krykker, og har enda vondt til tider, 1år etter fødsel:sorry:

Jeg kunne ikke få en meter på slutten sist, men å sykkle var himmelen!

« Bruk av krykker over lang tid kan svekke musklene i rygg og bekken, og senere øke/forlenge plagene. »
https://nhi.no/familie/graviditet/s...ner-i-svangerskapet/bekkenleddsmerter/?page=5

Jeg kunne ikke få en meter på slutten sist, men å sykkle var himmelen!

« Bruk av krykker over lang tid kan svekke musklene i rygg og bekken, og senere øke/forlenge plagene. »
https://nhi.no/familie/graviditet/s...ner-i-svangerskapet/bekkenleddsmerter/?page=5
Kan jo legge til at jeg ikke er spesielt glad i sykling, og dermed ikke gjort det så mye :p
Ok, det var jeg ikke klar over ang krykkene :) men da er det vel å gå i så normal gange som mulig når man må gå, og ikke overdrive/overanstrenge seg :Heartred

Er deltidssykemeldt.

Jeg ble veldig anbefalt krykker, både av kiropraktor og fysio. Uten krykkene hadde jeg havnet i rullestol.

Her er de konkrete rådene jeg fikk, skriftlig, av fysio/kiropraktor.

Siden krykkene skal avlaste et helt bekken i stedet for en fot er det beste firepunktsgange.
Motsatt hånd/krykke og fot, dvs venstre krykke sammen med høyre fot. Små skritt og prøv å ikke lene deg fremover på krykkene - krykkene skal kun avlaste.

Andre ting som kan hjelpe:

* Sove med pute mellom bena, i tillegg til sklilaken slik at det er lettere å snu seg i senga.
* Ha lik vekt på begge ben, alltid sette deg ned når du kler på deg sokker/sko/bukser (det har du sikkert funnet ut på egenhånd også).
* Gå med korte skritt, hvis du må ut på glattisen så MÅ du bruke pigger, det å skli bare litt er døden for symfysen. Krykkene bør da også ha ispigg.
* Bekkenbelte som presser bekkenet sammen (men hvis du har låsning og skjevheter i bekkenet må dette rettes opp først).
* Bassengtrening for gravide, men bare det å gå litt frem og tilbake i vann kan hjelpe, om basseng er tilgjengelig, men ikke trening for gravide.

Her er de konkrete rådene jeg fikk, skriftlig, av fysio/kiropraktor.

Siden krykkene skal avlaste et helt bekken i stedet for en fot er det beste firepunktsgange.
Motsatt hånd/krykke og fot, dvs venstre krykke sammen med høyre fot. Små skritt og prøv å ikke lene deg fremover på krykkene - krykkene skal kun avlaste.

Andre ting som kan hjelpe:

* Sove med pute mellom bena, i tillegg til sklilaken slik at det er lettere å snu seg i senga.
* Ha lik vekt på begge ben, alltid sette deg ned når du kler på deg sokker/sko/bukser (det har du sikkert funnet ut på egenhånd også).
* Gå med korte skritt, hvis du må ut på glattisen så MÅ du bruke pigger, det å skli bare litt er døden for symfysen. Krykkene bør da også ha ispigg.
* Bekkenbelte som presser bekkenet sammen (men hvis du har låsning og skjevheter i bekkenet må dette rettes opp først).
* Bassengtrening for gravide, men bare det å gå litt frem og tilbake i vann kan hjelpe, om basseng er tilgjengelig, men ikke trening for gravide.
Hvor får man kjøpt sklilaken?

Kan jo legge til at jeg ikke er spesielt glad i sykling, og dermed ikke gjort det så mye :p
Ok, det var jeg ikke klar over ang krykkene :) men da er det vel å gå i så normal gange som mulig når man må gå, og ikke overdrive/overanstrenge seg :Heartred
Sykkel er mitt transportmiddel, sykler hverdag. Har både vanlig pg elektrisk (sånn med kasse forann til å putte barna i). Ellers hadde jeg vært temmelig hjelpesløs...

Jeg hadde bekkenløsning foran (symfysen) og da er det ikke noe som hjelper. Holdt meg i sofaen... klarte knapt å gå de få meterne til do og bilen.

Men om det er noen trøst gikk min bekkenløsning 100% over etter fødselen. Med EN gang. Husker jeg ikke klarte å gå til fødestua (hadde ikke kunnet gå ordentlig eller uten store smerter på månedsvis), men få timer etter fødselen gikk jeg til barselavdelingen og det var ikke noe vondt!!

Husker jeg også slet med å finne gode steder å sitte og sittestillingen. Bilen var for vond. Måtte bytte mellom sofa og lenestol for en av dem ble vond etter for lang tid.

Men nå etterpå kan jeg omså sitte rett på et hardt gulv og det gjør meg ingenting.

Så selv om du har lenge igjen av graviditeten, vit at det går Iallefall over til slutt!

Hørt mange har glede av bassengtrening. Jeg fikk ikke prøvd det (kom meg ikke dit!)

Jeg hadde bekkenløsning foran (symfysen) og da er det ikke noe som hjelper. Holdt meg i sofaen... klarte knapt å gå de få meterne til do og bilen.

Men om det er noen trøst gikk min bekkenløsning 100% over etter fødselen. Med EN gang. Husker jeg ikke klarte å gå til fødestua (hadde ikke kunnet gå ordentlig eller uten store smerter på månedsvis), men få timer etter fødselen gikk jeg til barselavdelingen og det var ikke noe vondt!!

Husker jeg også slet med å finne gode steder å sitte og sittestillingen. Bilen var for vond. Måtte bytte mellom sofa og lenestol for en av dem ble vond etter for lang tid.

Men nå etterpå kan jeg omså sitte rett på et hardt gulv og det gjør meg ingenting.

Så selv om du har lenge igjen av graviditeten, vit at det går Iallefall over til slutt!

Hørt mange har glede av bassengtrening. Jeg fikk ikke prøvd det (kom meg ikke dit!)
Bare sånn lite apropo, for alle går det dessverre ikke over etter fødsel.

Back
Topp