Behovet for informasjon fra barnehagen

Kan man "reservere" seg mot slik fotografering? Vårt barn skal ikke avbildes på Internett før hun evt selv kan publisere bilder av seg selv..

Selvsagt. Vår barnehage (yngste går nå i 1.klasse) hadde Facebook-side hvor de la ut bilder av ting de gjorde, men de la aldri ut bilder hvor man kunne se ansiktet til ungene. Det var nærbilder av hender/føtter/ting de gjorde eller ryggen til ungene. Jeg gjenkjente selvsagt parkdress og lue og slikt, men ingen på de bildene kan gjenkjennes. Synes det fungerte veldig fint, vi fikk glimt av hva som skjedde i bhg. Dette skjedde absolutt ikke hver dag, men kanskje en gang i uka per avdeling. Ikke noe som tok veldig mye tid.

Ellers så fikk vi ukesmail med hva som hadde skjedd i uka som var (felles til alle foreldre på avdelingen) og det hang fotoskjerm med bilder i garderoben så man fikk sett litt om man hentet. På småbarnsavdelingen var det lettere å få info direkte ved henting, men på storbarn med dobbelt så mange unger ble det litt mer hektisk i perioder. Men savnet aldri app med bilder og daglig oppdatering nei.

Jeg skriver hva JEG ikke ønsker - sier ikke at det er negativt for andre. Men for min praksis så vil det føre til mer tid bort fra barna. Jeg ønsker ikke det i vår barnehage. Jeg skriver ikke rapport heller.. vi har såpass lite tid i barnehage at fokuset mitt skal være på barna! "Rapporten" gis muntlig under henting. Bilder tar vi ikke voldsomt mye av - men såklart under spesielle dager eller dersom det er noe vi undrer oss med med barna f.eks, som vi kan ta videre med oss inn i arbeid. Vi tar absolutt ikke bilder hver dag. Det er viktigere for meg å SE barnet og følge det enn at foreldrene får se barna i alt de har gjort i barnehage ;)

Skriver dere ikke månedsrapporter, eller lager månedsplan? Ingen dokumentasjon på arbeidet dere gjør?
Handler ikke bare om foreldrene her, handler om barna også. Der de stolt kan selv fortelle hva de gjorde i det øyeblikket det ble tatt bilde. De fleste barn liker jo å se seg selv på bilder. Og dokumentasjon av hva barnehagen gjør.
Og ingen her som mener at du skal fly etter ungene med ett kamera hvert øyeblikk. Det er nettopp slike situasjoner du beskriver de fleste barnehager tar bilder :)

Hvis dere har så dårlig tid at dere ikke engang kan skrive rapport så bør dere se på hva dere kan gjøre annerledes. Pedagogisk leder skal bruke tid på å dokumentere arbeidet i barnehagen. Hvis ped leder ikke har tid til å gjøre arbeidet sitt så bør dere ta en prat med ledelsen for da er det noe som ikke fungerer. Hva brukes den timen ped leder har mindre til egentlig? [emoji848]

Hæ? Hvilken time sikter du til??
Jeg dokumenterer da arbeidet vårt i barnehagen! Så absolutt... men det kan gjøres på annen måte enn ved å skrive rapport i gangen?
Planleggingstiden min brukes til planlegging og evaluering av pedagogisk opplegg, oppfølging av spes ped barn (tiltaksplaner, evaluering, veieldning av foreldre, planlegging av opplegg), veiledning av kollegaer, innleie av vikarer, månedsplan, ukeplan og dagsplaner for avdeling, faglig oppdatering, observasjon av barn .... jeg har pedagogisk, administrativt og personalansvar.... jeg har møter og samarbeid med barnevern, ppt? Bup og andre samarbeidspartnere...
Dette var det jeg "kom på" på stående fot, da stillingsinstruksene ligger på jobb.. men dette er en brøkdel av de arbeidsoppgavene jeg har!

Så å påstå at jeg ikke gjør jobben min fordi jeg ikke skriver rapport blir nok ganske så feil ;) pedagogisk dokumentasjon er det vel strengt talt også det jeg skal drive med.. ikke nødvendigvis dokumentasjon i form av en rapport på veggen.... for å faktisk være litt "pirkete" her ;)

Skriver dere ikke månedsrapporter, eller lager månedsplan? Ingen dokumentasjon på arbeidet dere gjør?
Handler ikke bare om foreldrene her, handler om barna også. Der de stolt kan selv fortelle hva de gjorde i det øyeblikket det ble tatt bilde. De fleste barn liker jo å se seg selv på bilder. Og dokumentasjon av hva barnehagen gjør.
Og ingen her som mener at du skal fly etter ungene med ett kamera hvert øyeblikk. Det er nettopp slike situasjoner du beskriver de fleste barnehager tar bilder :)

Såklart skriver jeg månedsbrev og månedsplan og jeg dokumentere arbeidet! Men jeg skriver ikke hva vi har gjort på en tavle i gangen hver dag... nå var jo dette ett svar på det at å få alt digitalt hver dag var kjappere enn å skrive rapport på veggen. I hovedinnlegget skriver jeg HVER DAG som her blir ett viktig poeng! Hører om barnehager som lover å sende 5 bilder hver dag hjem til foreldrene.. med 18 unger så løper du da ganske mye rundt med kamera istedenfor å faktisk være tilstede i leken ;)
Og dokumentasjon av arbeidet i form av bilder synes jeg barna skal være en del av.. vi snakker om, klipper ut, limer på bilder og skriver det barna selv ønsker at skal stå ut ifra bildene - på en plakat som de stolt kan ta mamma/pappa i hånden og ta m inn på avdeling for å se ;)

Såklart skriver jeg månedsbrev og månedsplan og jeg dokumentere arbeidet! Men jeg skriver ikke hva vi har gjort på en tavle i gangen hver dag... nå var jo dette ett svar på det at å få alt digitalt hver dag var kjappere enn å skrive rapport på veggen. I hovedinnlegget skriver jeg HVER DAG som her blir ett viktig poeng! Hører om barnehager som lover å sende 5 bilder hver dag hjem til foreldrene.. med 18 unger så løper du da ganske mye rundt med kamera istedenfor å faktisk være tilstede i leken ;)
Og dokumentasjon av arbeidet i form av bilder synes jeg barna skal være en del av.. vi snakker om, klipper ut, limer på bilder og skriver det barna selv ønsker at skal stå ut ifra bildene - på en plakat som de stolt kan ta mamma/pappa i hånden og ta m inn på avdeling for å se ;)
Jeg kjenner ingen bhg som dender bilder pg rapporter hver dag , det rr ikke det som var poenger med det heller så da må jo noen gjøre det bare fordi de vil.
For oss tar det altså ikke noe lenger tid enn det vi brukte på å skrive ting på papir/printe ut bilder psv

Jeg kjenner ingen bhg som dender bilder pg rapporter hver dag , det rr ikke det som var poenger med det heller så da må jo noen gjøre det bare fordi de vil.
For oss tar det altså ikke noe lenger tid enn det vi brukte på å skrive ting på papir/printe ut bilder psv

Men greia er jo at innlegget mitt sikter til akkurat den atferden! Ikke til bruk av appen generelt - men til den overdrevne bruken av dokumentasjon "bare" for å dokumentere. Og da tar det ting bort ifra der vi bør være. Da BLIR det merarbeid som går utover barna.

Men greia er jo at innlegget mitt sikter til akkurat den atferden! Ikke til bruk av appen generelt - men til den overdrevne bruken av dokumentasjon "bare" for å dokumentere. Og da tar det ting bort ifra der vi bør være. Da BLIR det merarbeid som går utover barna.
Men de aller fleste klarer jo å regulere det fint selv
Det blir merkelig for meg å bli så irritert på noe som ikke er ment å brukew på den måten

Hæ? Hvilken time sikter du til??
Jeg dokumenterer da arbeidet vårt i barnehagen! Så absolutt... men det kan gjøres på annen måte enn ved å skrive rapport i gangen?
Planleggingstiden min brukes til planlegging og evaluering av pedagogisk opplegg, oppfølging av spes ped barn (tiltaksplaner, evaluering, veieldning av foreldre, planlegging av opplegg), veiledning av kollegaer, innleie av vikarer, månedsplan, ukeplan og dagsplaner for avdeling, faglig oppdatering, observasjon av barn .... jeg har pedagogisk, administrativt og personalansvar.... jeg har møter og samarbeid med barnevern, ppt? Bup og andre samarbeidspartnere...
Dette var det jeg "kom på" på stående fot, da stillingsinstruksene ligger på jobb.. men dette er en brøkdel av de arbeidsoppgavene jeg har!

Så å påstå at jeg ikke gjør jobben min fordi jeg ikke skriver rapport blir nok ganske så feil ;) pedagogisk dokumentasjon er det vel strengt talt også det jeg skal drive med.. ikke nødvendigvis dokumentasjon i form av en rapport på veggen.... for å faktisk være litt "pirkete" her ;)

Du skrev at du hadde så liten tid, så da lurte jeg. Og siden vi er pirkete så skrev jeg heller aldri at du ikke gjør jobben din fordi du ikke skriver en rapport på veggen. Det er ikke det som er tema.

Jeg lurer også på siden du skrev tidligere at du gir "rapporter" til foreldre ved henting. Hvordan gjør du det da når kl er 16:05, og mellomvakten har dratt. Du er alene på avdelingen med 10 barn. 3 av foreldrene kommer så og si samtidig, så det er 7 barn på avdelingen og 3 foreldre i garderoben som lurer på hvordan det har gått, hva dere har gjort, om barnet deres har spist til måltidene og hvordan det går med en som sliter med å komme inn i leken. Hadde det ikke vært greit å hatt en form for skriftlig rapport enten den henger på veggen, sendes på mail eller i en app? Jeg bare spør.

Men de aller fleste klarer jo å regulere det fint selv
Det blir merkelig for meg å bli så irritert på noe som ikke er ment å brukew på den måten

Nå er jeg ikke så fryktelig irritert at det gjør noe heiller? Var mer ett hjertesukk for barna... også håper jeg naturligvis ikke at foreldre begynner å forvente at ting skal være slik!

Men som det står i hovedinnlegget så var det bare tanker i natten.. skriver ikke at det irriterer meg heller.. og er absolutt ikke noe jeg ofrer mye frustrasjon og tid på å tenke på! Men i går kveld så tenkte jeg på det ;)

Men er det meningen at DU skal være tilstede i leken?? Barna på 4 og 5 år leker veldig fint sammen selv, og det er ikke alltid nødvendig at de voksne deltar aktivt i leken. Noen leker er voksne med på, og andre må barna få være i fred.

Men er det meningen at DU skal være tilstede i leken?? Barna på 4 og 5 år leker veldig fint sammen selv, og det er ikke alltid nødvendig at de voksne deltar aktivt i leken. Noen leker er voksne med på, og andre må barna få være i fred.

At jeg er tilstede betyr ikke at jeg deltar ;)?
Ganske mange barn idag sliter med sosial kompetanse og trenger voksne som er nære for å støtte og veilede slik at de faktisk mestrer i leken! I en barnehagegruppe har vi som regel flere av disse :)

Du skrev at dere skrev ingen rapporter, mente dette falt under rapporter så måtte spørre ;)
Kjenner ingen barnehager som gjør det slik at de skal ta så mye bilder i løpet av en dag, da vil jeg si det er barnehagen som er problemet og ikke den digitale hverdagen. Det digitale er jo med på å forenkle hverdagen vår, gi mer tid til andre ting. Det var mye motstand da pcen tok over for skrivemaskinen også, det var forandring. Men se hvor mye mer tid den ga oss til å gjøre annet. Jeg har ingen tro på at å legge inn ett bleieskift i app tar lenger tid en å krysse av på ett skjema, derimot er jeg helt enig med det at man kan ikke fly med kamera i hånden å ha kun fokus på hva som skal i i appen isteden for å være tilgjengelig og sammen med barna .
Vår barnehage har en digital skjerm der de legger ut bilder, og de får jeg aldri sett på for ungene mine er på parkeringsplassen før jeg rekker å ha fått samlet alt sammen under henting, og ved levering er den avslått. Så jeg hadde syntes det hadde vært bedre å sett bildene i enn app der vi kunne satt oss ned etter middag i ro og fred. (Nå sender den ene avdelingen dette på Mail til meg, det er jeg utrolig takknemlig for)
Jeg forstår det slik at du synes ikke det er så viktig at vi foreldre får vite hva som skjer i barnehagen i løpet av dagen? men for meg som mamma er det viktig for meg å vite om barna mine har spist godt, hva de spiste, har de gjort noe gøy, sovet lenge, sa de noen nye ord i dag, oppdaget de noe spennende jeg elsker å være involvert i barnehage hverdagen også. Så en app hadde jo forenklet informasjonen som blir gitt både muntlig og skriftlig i dag. De vet at jeg liker å høre og lese om hverdagen så de er flinke til å involverer meg, men så er det en ny person der eller veldig hektisk ved henting så da vet jeg ingenting om dagen til mine barn.
Så jeg synes ikke app høres så grusomt tidskrevende eller vanskelig, men heller ett godt verktøy i hverdagen :)

At jeg er tilstede betyr ikke at jeg deltar ;)?
Ganske mange barn idag sliter med sosial kompetanse og trenger voksne som er nære for å støtte og veilede slik at de faktisk mestrer i leken! I en barnehagegruppe har vi som regel flere av disse :)

Så klart. Og tenk så glade foreldrene til de barna som sliter med sosial kompetanse blir av å se et par bilder av barna sine i leken. Ungene har stor glede av å se bilder selv.

Uansett tenker jeg at du har et poeng, men samtidig betyr det ikke at det å ta noen bilder behøver å være like vanskelig som du fremstiller det som. ;)

I barnehagen til junior brukte en av de ansatte to minutter av sin tid på å skrive kort på en tavle om hva de hadde gjort den dagen. Helt generelt. Vært på tur, akt i akebakken osv.. Veldig fint for oss foreldre, for da visste vi hva vi kunne snakke med barnet om i løpet av ettermiddagen. Sette litt tid til å prate med barnet om hva som har skjedd den dagen.

Vi har aldri krevd full rapport om antall bleier eller hvor lenge barnet har sovet, hvem det har lekt med eller lignende, så lenge alt har vært normalt. Men om noe var unormalt, så fikk vi stort sett vite det ved henting, men vi hadde også full forståelse for at det kunne være mye å gjøre for de ansatte når vi hentet.

Er det virkelig for mye forlangt av foreldre å få vite litt om hva som har skjedd i løpet av en dag? Vi betaler for at noen skal passe på barna våre. Og vi ønsker bare å hjelpe til med å følge opp våre barn. Om de ansatte bruker 2 minutter på å skrive hva dagen har inneholdt, sp vi kan prate med barna om det, er det virkelig feil? Nei, jeg mener ikke at de ansattr skal sende 5 bilder til hver forelder hver dag, eller skrive lange rapporter om hvert enkelt barn. Men kan vi ikke kreve at vi får vite noe om hva som skjer på avdelingen? Ikke bare i form av periodeplaner, men i form av noen stikkord om den dagen? Er det virkelig for mye forlangt?
Og at dersom det skjer noe unormalt, så får vi vite om det også? Kanskje før nest siste vakt går fra jobb, så den ene ansatte som er igjen på ettermiddagen slipper å gi beskjeder når han//hun er alene med flere barn? Vi har krav på informasjon, men detaljnivået om barnas utvikling kommer på foreldresamtalene.. Ikke til hverdags.

Du skrev at dere skrev ingen rapporter, mente dette falt under rapporter så måtte spørre ;)
Kjenner ingen barnehager som gjør det slik at de skal ta så mye bilder i løpet av en dag, da vil jeg si det er barnehagen som er problemet og ikke den digitale hverdagen. Det digitale er jo med på å forenkle hverdagen vår, gi mer tid til andre ting. Det var mye motstand da pcen tok over for skrivemaskinen også, det var forandring. Men se hvor mye mer tid den ga oss til å gjøre annet. Jeg har ingen tro på at å legge inn ett bleieskift i app tar lenger tid en å krysse av på ett skjema, derimot er jeg helt enig med det at man kan ikke fly med kamera i hånden å ha kun fokus på hva som skal i i appen isteden for å være tilgjengelig og sammen med barna .
Vår barnehage har en digital skjerm der de legger ut bilder, og de får jeg aldri sett på for ungene mine er på parkeringsplassen før jeg rekker å ha fått samlet alt sammen under henting, og ved levering er den avslått. Så jeg hadde syntes det hadde vært bedre å sett bildene i enn app der vi kunne satt oss ned etter middag i ro og fred. (Nå sender den ene avdelingen dette på Mail til meg, det er jeg utrolig takknemlig for)
Jeg forstår det slik at du synes ikke det er så viktig at vi foreldre får vite hva som skjer i barnehagen i løpet av dagen? men for meg som mamma er det viktig for meg å vite om barna mine har spist godt, hva de spiste, har de gjort noe gøy, sovet lenge, sa de noen nye ord i dag, oppdaget de noe spennende jeg elsker å være involvert i barnehage hverdagen også. Så en app hadde jo forenklet informasjonen som blir gitt både muntlig og skriftlig i dag. De vet at jeg liker å høre og lese om hverdagen så de er flinke til å involverer meg, men så er det en ny person der eller veldig hektisk ved henting så da vet jeg ingenting om dagen til mine barn.
Så jeg synes ikke app høres så grusomt tidskrevende eller vanskelig, men heller ett godt verktøy i hverdagen :)

Jo såklart skal foreldrene få tilbakemeldinger om dagen og vi har gode rutiner på dette i avskjedssituasjonen, hvor barna er aktivt med og viser/forteller om dagen. Er som sagt ikke appen og digitale verktøy som er tidskrevende/vanskelig i seg selv... når det forenkler er det topp - hvis det gir forventninger om at ALT skal overdokumenteres, så mener jeg det blir galt! Jeg ser liksom ikke behovet i å notere hva hvert enkelt barn spiste? Jeg legger merke til om barna spiser mer/mindre enn vanlig og gir da tilbakemelding om dette ;) føler jeg har nær og god dialog med foreldrene, og at de føler de får godt innsyn i barnas hverdag. Å snakke med hver enkelt mener jeg også bidrar til god relasjon med barna fordi vi er avhengige av trygge foreldre for å få trygge barn ;) istedenfor at alt er notert så peker jeg på konkrete observasjoner om akkurat deres barn, hvor jeg får vist engasjement på en annen måte enn hvis det bare har vært skriftliggjort

Så klart. Og tenk så glade foreldrene til de barna som sliter med sosial kompetanse blir av å se et par bilder av barna sine i leken. Ungene har stor glede av å se bilder selv.

Uansett tenker jeg at du har et poeng, men samtidig betyr det ikke at det å ta noen bilder behøver å være like vanskelig som du fremstiller det som. ;)

Bilder tar vi jo såklart - poenget var jo at jeg ikke synes det er behov for å sende hjem bilder av hvert barn hver dag

Jeg er helt enig!
Vi har ikke sånn app, og det vi gjør er å ta bilder når vi er på tur/gjør noe spesielt, og så limer vi bildene på pappark og henger opp på veggen i garderoben. Da er ungene med og forteller om turen/aktiviteten slik at vi kan skrive litt sitater også. Jeg syns det er nok.

Jeg synes det er topp med moderne løsninger MEN det må fungere.

Når det tar kortere tid å skrive med tusj på ei tavle så vil jeg ikke gjøre det på en app. Da får heller foreldrene huske å lese på den hver dag når de henter. Men det finnes kanskje en smartboard som kan lagre infoen digitalt?

Det samme med fellesliste. Veldig kjekt med et system der man huker av barn, kan velge ulike "lister" med barn og når barna er registrert sist står med klokkeslett. Men når systemet henger og det tar tid å scrolle nedover for å finne riktig unge osv så er det mer tidkrevende. Man må av med votter for at touch skal fungere osv.

Jeg tar bilder/film som pedagogisk dokumentasjon. Dette er ikke nytt. Og nå er det mye lettere enn den gangen vi måtte framkalle bilder. Vi viser på TV i garderoben til foreldrene, men bruker også sammen med ungene om å snakke om det vi har gjort. Men jeg er litt lei av "portrettbilder" av ungen, man skal faktisk ha et budskap med bildene. I bhg til datteren min fikk vi se litt video på foreldresamtalen :)

Jo såklart skal foreldrene få tilbakemeldinger om dagen og vi har gode rutiner på dette i avskjedssituasjonen, hvor barna er aktivt med og viser/forteller om dagen. Er som sagt ikke appen og digitale verktøy som er tidskrevende/vanskelig i seg selv... når det forenkler er det topp - hvis det gir forventninger om at ALT skal overdokumenteres, så mener jeg det blir galt! Jeg ser liksom ikke behovet i å notere hva hvert enkelt barn spiste? Jeg legger merke til om barna spiser mer/mindre enn vanlig og gir da tilbakemelding om dette ;) føler jeg har nær og god dialog med foreldrene, og at de føler de får godt innsyn i barnas hverdag. Å snakke med hver enkelt mener jeg også bidrar til god relasjon med barna fordi vi er avhengige av trygge foreldre for å få trygge barn ;) istedenfor at alt er notert så peker jeg på konkrete observasjoner om akkurat deres barn, hvor jeg får vist engasjement på en annen måte enn hvis det bare har vært skriftliggjort

Men du er da vel ikke der til enhver tid du heller? Etter åtte år som barnehagemamma så er det noe jeg vet er at alle de ansatte er forskjellige og mener forskjellig om hva som er relevant å informere om, og de ansatte blir også syke så kommer det en vikar osv. Så får man ingen informasjon :)
Vår barnehage har fokus området på mat, barna er med på å lage og bake maten selv, derfor er jeg også opptatt av hva spiste dere i dag. Kjipt å servere samme middagen etter barnehagen eller kanskje det var noe nytt og spennende ;)
Den digitale verden skal jo forenkle ikke gjøre det vanskeligere. Den blir det man gjør den til :)

Men du er da vel ikke der til enhver tid du heller? Etter åtte år som barnehagemamma så er det noe jeg vet er at alle de ansatte er forskjellige og mener forskjellig om hva som er relevant å informere om, og de ansatte blir også syke så kommer det en vikar osv. Så får man ingen informasjon :)
Vår barnehage har fokus området på mat, barna er med på å lage og bake maten selv, derfor er jeg også opptatt av hva spiste dere i dag. Kjipt å servere samme middagen etter barnehagen eller kanskje det var noe nytt og spennende ;)
Den digitale verden skal jo forenkle ikke gjøre det vanskeligere. Den blir det man gjør den til :)

Vi har utarbeidet en praksis i forhold til hvordan vi skal gjøre avskjed, og denne skal alle følge. Så det skal være rimelig likt hos oss ;) HVA vi spiser opplyser vi naturligvis også om - og jeg har pleid å levert ut lister over varmmat slik at foreldre har kunnet unngå samme til middag f.eks ;) (for det er jo typisk :P). Tenker mer på at info om at ingen har spist 1 og en kvart brødskive hvorav en halv var med kaviar, og en halv med prim og den siste med makrell, ikke anses som viktig informasjon (ikke som mor heller)

Back
Topp