Behovet for informasjon fra barnehagen

Vi har utarbeidet en praksis i forhold til hvordan vi skal gjøre avskjed, og denne skal alle følge. Så det skal være rimelig likt hos oss ;) HVA vi spiser opplyser vi naturligvis også om - og jeg har pleid å levert ut lister over varmmat slik at foreldre har kunnet unngå samme til middag f.eks ;) (for det er jo typisk :P). Tenker mer på at info om at ingen har spist 1 og en kvart brødskive hvorav en halv var med kaviar, og en halv med prim og den siste med makrell, ikke anses som viktig informasjon (ikke som mor heller)

Enig i det også, trenger ikke å vite hva som var på hver halvskive :p hihi
Men siden det er varmmat rimelig ofte her, så synes jeg det er kjekk info å få :D
Det skal være likt og det er fint om de ansatte gjør likt, men det finnes mye som kan oppstå og at man glemmer seg eller rett og slett ikke bryr seg. Da hadde det vært kjekt at noe lå i en app om det hadde skjedd noe spesielt den dagen :)
Nå liker jeg den digitale hverdagen da, min jobb har endret seg enormt på ti år og må si hverdagen min har både blitt lettere og bedre.
Men den er ti ganger verre da det digitale ikke virker :p

Enig i det også, trenger ikke å vite hva som var på hver halvskive :p hihi
Men siden det er varmmat rimelig ofte her, så synes jeg det er kjekk info å få :D
Det skal være likt og det er fint om de ansatte gjør likt, men det finnes mye som kan oppstå og at man glemmer seg eller rett og slett ikke bryr seg. Da hadde det vært kjekt at noe lå i en app om det hadde skjedd noe spesielt den dagen :)
Nå liker jeg den digitale hverdagen da, min jobb har endret seg enormt på ti år og må si hverdagen min har både blitt lettere og bedre.
Men den er ti ganger verre da det digitale ikke virker :p

Ja sant! Og slik ståa er hos oss så er nettet ned svært ofte... sist uke hadde jeg ikke tilgang på Internett under noen av planleggingstidene mine :S så hos oss hadde det vært krise ;)

Her bruker de mykid, men det er i grunnen lite som legges ut der annet enn dagsplan og evt beskjeder. Jeg liker å ha dag/ukeplan tilgjengelig på en app på tlf, så lett å gå inn om morningen å sjekke om d skjer noe spesielt. Hender de legger ut litt bilder, men det er ikke ofte. Så ja til app som et enkelere hjelpemiddel, men er ikke interessert i at de ansatte skal bruke hele dagen sin på å sitte å oppdatere alt som skjer på mykid.

I vår bhg legger de inn bilder på en felles side noen ganger i uka etter stengetid.
Dersom man ønsker det får man info om bleier og mat (er jo fint for dem som har problemer rundt dette).
Det er flere personer per avdeling og ungene synes det er SÅ stas å bli tatt bilde av og få se på dette hjemme. Så jeg synes det er et fint tiltak så lenge det ikke går ut over barna. For dem er det en del av leken.

Den absolutt mest morsomme og etterspurte aktiviteten på min mobil er forøvrig mellomste (altså eneste som går i bhg) som vil se på bildene av seg selv fra bhg.
(nest mest etterspurte er broren på 8 som vil se på pokemon go...)

i vår bhg skrev de hva de hadde gjort hver dag som en felles lesing av alle barn, og dette hang på oppslagstavlen ved døren.
I tillegg fortalte de muntlig hvis vår unge hadde gjort noe spesielt, og vi hadde jevnlig møte da min sønn måtte ha logoped i tillegg. Så da fikk vi vite alt som hadde med min unge å gjøre.
Når de var på turer ble det tatt bilder av barna, men tatt på en måte sånn at ungene ikke skulle bli gjenkjent. Dette ble lagt ut på barnehagens nettside der foreldre måtte logge seg inn for å kunne se.
Vi hadde egen avtale med de ansatte om å få vite mengde mat min sønn spiste da han er og har alltid vært en veldig småspist kar. Så det var viktig for å se at han faktisk fikk i seg mat.
Selv da han var baby måtte vi skrive ned mengder mme og annen mat han fikk i seg.
Men var ikke sånn at de måtte skrive ned antall brødskiver, men de måtte se at han fikk i seg minst 1 hel brødskive til måltidene.

Ser det til stadighet er flere barnehager som daglig sender bilder av barna hjem (via app) hver dag, det oppdateres bleieskift, hvor mye barnet har spist ++++ på slike apper...

Som pedagogisk leder håper jeg VIRKELIG ikke at vi kommer dit altså! Jeg har lyst til å være i stunden MED barna med hele meg - ikke tenke over at jeg må ta bilder som skal sendes.. (helt ærlig - blir ikke barna tatt nok bilder av idag??).
Jeg vil ikke være nødt til å gå unna barna mer enn jeg må allerede for å oppdatere foreldre digitalt på mat og bleieskift!! Jeg vil ikke ha mer kontortid enn jeg allerede har.. jeg vil ikke være en mindre på avdeling hverken for meg, mine kollega og ALLER minst for barna!

Jeg vil at jeg som barnehageansatt skal få bruke tiden min MED barna - jeg vil kunne vie de all min oppmerksomhet!

Skal jeg dokumentere med bilder vil jeg lage plakater MED barna, bleielisten skriver jeg kjapt på med tusj innpå badet (foreldre sjekker ved behov) og i den gode avskjeden vil jeg at barna selv skal få fortelle hva DE har gjort iløpet av dagen med meg som støttende voksen!

Sånn... det var mine tanker denne natten!
Og en liten bønn om å ikke la barna bli "offer" for det digitale jaget også i barnehagen (mer enn nødvendig)

Er så enig med deg! Som mor trenger jeg ikke vite at når har barnet mitt fått ny bleie, spist eller sovet. Vil mye heller få to ord med en ansatt når jeg kommer som kan fortelle meg i korte drag hvordan dagen har gått. I perioder spiser datteren vår lite, da er det greit å spørre om hun også gjør det i barnehagen osv. Har kollegaer som får pling på tlf når bleie er skiftet og de blir jo helt desperate viss ikke meldingen om at barnet nå sover kommer før ut på ettermiddagen. Jeg stoler på at personalet skifter bleie når det er nødvendig, og skulle vi oppdage at det ikke er gjort og barnet er blitt sår, så har jeg ingen problemer med å gi beskjed om at det må passes bedre på. Det holder lenge og se på listen på veggen at i dag sov datteren vår den halvtimen som er avtalt at hun skal sove.

Hos oss legges bilder ut på en nettside som er passordbeskyttet. Det kommer bilder der innimellom og barnet syns det er veldig gøy å gå inn der og se på bilder og fortelle mamma og pappa hva barna heter og hva de har gjort på de ulike bildene.

Vår barnehage bruker også mykid og vi er veldig fornøyde med det.
I den forrige barnehagen vår fikk vi alt på papir og jeg personlig syns all papirflyten blir litt mye. (Lett at det blir borte pluss at vi tenker litt på miljøet).
På mykid legger de ut bilder i blant, skriver litt om dagen i dag (om de har tid), informasjon som f.eks grilling på fredag.
Det er en generell oversikt over dagen (gjelder alle barna) og vi får ikke vite noe om hvor mye de har spist eller hvor ofte de har vært på do.
Samtidig forteller de litt når vi henter om spesifikke ting vårt barn har gjort. Om hun f.eks fikk hjelpe til å lage mat osv.
Det virker som det er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage om hvor mye informasjon som går ut.
Jeg har også en "jeg husker ikke/jeg vet ikke"-barn og setter pris på å få vite litt hva de har gjort i løpet av en dag.

Sett bort fra den vanlige dokumentasjonen så syns jeg det begynner å bli litt vel mye "foreldreovervåkning". De skal få en muntlig beskjed om dagen ved henting, men de trenger ikke rapport om alt som har skjedd. Med mindre det er noe unormalt så bør ikke bleieskift, soving og matinntak være det som fortelles heller, det bør jo handle om hva barnet har opplevd. Har det lekt idag, lært noe nytt, gjort noe spesielt, sagt noe morsomt.

Hvis man sørger for en digital fotoramme på avdelingen så bruker man minimalt med tid og får vist så mye, bildene sier mest, og det engasjerer barna til å fortelle foreldrene selv. Hvis vi fotodokumenterte noe en dag, eller flere ganger iløpet av en uke, så satte vi bare minnebrikken i ramma, og lot bildene gå på shuffle hele tiden. Rammen var i garderoben, i barnehøyde, og der kunne vi se på bildene og snakke om de sammen både under henting og ellers :) Dette gjorde jo at ungene plutselig husket hva de hadde gjort, og ville med stor iver fortelle og vise foreldrene :)

I barnehagen til junior brukte en av de ansatte to minutter av sin tid på å skrive kort på en tavle om hva de hadde gjort den dagen. Helt generelt. Vært på tur, akt i akebakken osv.. Veldig fint for oss foreldre, for da visste vi hva vi kunne snakke med barnet om i løpet av ettermiddagen. Sette litt tid til å prate med barnet om hva som har skjedd den dagen.

Vi har aldri krevd full rapport om antall bleier eller hvor lenge barnet har sovet, hvem det har lekt med eller lignende, så lenge alt har vært normalt. Men om noe var unormalt, så fikk vi stort sett vite det ved henting, men vi hadde også full forståelse for at det kunne være mye å gjøre for de ansatte når vi hentet.

Er det virkelig for mye forlangt av foreldre å få vite litt om hva som har skjedd i løpet av en dag? Vi betaler for at noen skal passe på barna våre. Og vi ønsker bare å hjelpe til med å følge opp våre barn. Om de ansatte bruker 2 minutter på å skrive hva dagen har inneholdt, sp vi kan prate med barna om det, er det virkelig feil? Nei, jeg mener ikke at de ansattr skal sende 5 bilder til hver forelder hver dag, eller skrive lange rapporter om hvert enkelt barn. Men kan vi ikke kreve at vi får vite noe om hva som skjer på avdelingen? Ikke bare i form av periodeplaner, men i form av noen stikkord om den dagen? Er det virkelig for mye forlangt?
Og at dersom det skjer noe unormalt, så får vi vite om det også? Kanskje før nest siste vakt går fra jobb, så den ene ansatte som er igjen på ettermiddagen slipper å gi beskjeder når han//hun er alene med flere barn? Vi har krav på informasjon, men detaljnivået om barnas utvikling kommer på foreldresamtalene.. Ikke til hverdags.

Har du lest noe av det jeg har skrevet? Foreldrene hos meg får så absolutt vite hva som har skjedd de... det er jo ikke dette innlegget handlet om i hele tatt!?

Back
Topp