Behovet for informasjon fra barnehagen

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Ser det til stadighet er flere barnehager som daglig sender bilder av barna hjem (via app) hver dag, det oppdateres bleieskift, hvor mye barnet har spist ++++ på slike apper...

Som pedagogisk leder håper jeg VIRKELIG ikke at vi kommer dit altså! Jeg har lyst til å være i stunden MED barna med hele meg - ikke tenke over at jeg må ta bilder som skal sendes.. (helt ærlig - blir ikke barna tatt nok bilder av idag??).
Jeg vil ikke være nødt til å gå unna barna mer enn jeg må allerede for å oppdatere foreldre digitalt på mat og bleieskift!! Jeg vil ikke ha mer kontortid enn jeg allerede har.. jeg vil ikke være en mindre på avdeling hverken for meg, mine kollega og ALLER minst for barna!

Jeg vil at jeg som barnehageansatt skal få bruke tiden min MED barna - jeg vil kunne vie de all min oppmerksomhet!

Skal jeg dokumentere med bilder vil jeg lage plakater MED barna, bleielisten skriver jeg kjapt på med tusj innpå badet (foreldre sjekker ved behov) og i den gode avskjeden vil jeg at barna selv skal få fortelle hva DE har gjort iløpet av dagen med meg som støttende voksen!

Sånn... det var mine tanker denne natten!
Og en liten bønn om å ikke la barna bli "offer" for det digitale jaget også i barnehagen (mer enn nødvendig)

For noen gode refleksjoner!!! Jeg er så enig. Jeg vil heller at personalet i mine barns barnehage er tilstede i øyeblikket med barna, enn å bruke tiden på unødvendig dokumentasjon.

Vi bruker MyKid i vår barnehage. Der fyller de kun inn viktige beskjeder, ukesplaner og hvor mye ungen har sovet. I tillegg kan de legge ut bilder og info om hva de har gjort på slutten av dagen.
De fyller ut bleieskift fortsatt på do som foreldrene kan sjekke når de henter og hva de har spist på en lapp og det synes jeg er greit.

Jeg synes det er et supert verktøy for å kunne se litt av det som skjer i barnehagen, få beskjeder digitalt enn å ha masse på print som er lett å glemme.

Personalet i barnehagen er superflinke til å være tilstede, leke på gulvet osv. Hvis en av seks ansatte bruker to min på å oppdatere med litt bilder og info ser jeg ikke hvorfor det skal være krise:) De er flinke til å fortelle oss ved henting hvis barnet har gjort noe morsomt, noe nytt, hvordan dagen har vært uansett;)

Jeg er helt enig. Og vi har app.
Om bleieliste og soveliste er reg på den ipaden eller lista på veggen er samme for meg bare den fylles ut. (dengang jeg hadde barn som sov og byttet bleier var den på veggen. Og den var sjekket daglig for det var av div årsaker viktig informasjon)

Det tas åpenbart mye bilder i bhg vår, men de legges ikke inn i app daglig. Det er en økt av og til tydeligvis. Helt greit. De la dem på pc og tagget med navn før også, men da ble de skrevet ut og lagt i permen.

Det jeg liker best med appen er at jeg har månedsplanen der. Dagsraporten leser jeg ikke, med mindre ingen kunne fortelle meg når jeg hentet (jeg har et barn som "husker ikke" og når jeg da henter og den voksne ikke har vært sammen med førskolegruppen i dag varierer det mellom de ansatte i hvor stor grad de likevel vet hva hun har gjort på. Da sjekker jeg appen og snakker med henne så "husker hun litt bedre")

At man fortløpende skal vite h a barna gjør på er unødvendig.

Bortsett fra den praksisen jeg verdsatte i vår forrige bhg. Den mor eller far som måtte gå fra et gråtende barn i garderoben (det må man jo av og til) fikk en sms av typen "alt går bra, leker nå med tog sammen med Tobias" etter en stund

I vår bhg er det tavler og lister som gjelder og syntes det er mer enn nok [emoji5] legges ut bilder innimellom.

Ønsker også at de voksne skal være mest mulig med barna [emoji4]

Vi bruker my kid. Tar oss ikke tid til å sende ut bilder hver dag. Men vi krysser barna inn, ut og lager sovelister. Noen ganger skriver vi også dagen vår, men dette gjør vi gjerne sammen med barna der de forteller meg hva jeg skal skrive om dagen vår.
Foreldre er super fornøyd! Ofte er hentetiden hektisk og vi har ikke alltid tid til den gode samtalen. Og da kan de oppdatere seg på mykid.

Jeg trenger ikke så mye info at jeg ønsker en app. Fikk som regel en helt grei oppsummering muntlig da vi hentet i bhg. I perioder hvor de har hatt mange små barn bruker de skjema for å fylle inn når de legges og våkner og bleieskift, dette regner jeg med er kjekt og at de fortsetter med.

Vi lager rapport en gang i uken eller når vi gjør noe spesielt å dalegger vi ved bilder, bilder tas jo uansett
Soving legger vi inn men det tar jo ikke akkurat lang tid
Å så sendes det beskjeder om tomt for bleier ol

Jeg var skeptisk da dette ble innført men det tar virkelig ikke lenger tid enn da vi beukte skjemaer

Jeg tenker at den digitaleverden tar deg ikke mer bort fra barna enn de arbeidsoppgavene du allerede har gjør. Bilder tar man jo og de legges inn på dataen i dag, nå enn app isteden, lister skrives jo, nå skrives de på appen isteden.
Alt nytt er jo litt skremmende og vi liker ikke forandringer på arbeidsplassene våre. Men så lever vi nå i en digitalverden, barna våre lever her allerede. Jeg ser ikke hvorfor appen skal stjele så dyrebar tid, og jeg ser heller ikke hvorfor den skal erstatte de gode samtalene, den er kun ett godt arbeidsverktøy som gir foreldre litt innsikt i hva barna våre gjør og hvordan de har det :)
Jeg må si jeg elsker å få bilder av barnehagen, se de smilene og gleden mine barn viser til de ansatte og barna i barnehagen. Det er ting jeg går glipp av som mor, så når de ansatte sender meg bilder så blir jeg utrolig glad.
Man trenger jo ikke å ta helt av selv om man har en app (som sikkert noen gjør), men små Glimt av hverdagen, og alt av informasjon legges inn der isteden for å skrive ut en haug med papir. (Stort pluss miljøvennlig) Det er mine tanker om app i barnehagen, der jeg kun ser på det som en positiv ting. Men blir det slik at den ansatte må dokumentere det minste lille ting, sender mange bilder i løpet av dagen til alle foreldre osv så kan jeg se at ja da vil tid med barna forsvinne og da er det ikke lenger noe positivt med dette. :)

Vi fikk en utfyllende mail/"avis" ca en gang i mnd. Med masse bilder og det de hadde gjort i det siste. Det var veldig fint å få synes jeg. Daglig oppdatering via tavler og lapper er mer enn nok i det daglige.

Vi har MyKid i den nye barnehagen. Sjekker den kanskje en gang i uken. Har ikke behov for daglige oppdateringer og bilder. Vil heller høre kort om dagen når vi henter.

Kan man "reservere" seg mot slik fotografering? Vårt barn skal ikke avbildes på Internett før hun evt selv kan publisere bilder av seg selv..

Helt enig :) når største var i barnehagen skrev de litt om dagen på en tavle som hang i garderoben. Ellers sa de ifra om det var noe spess. Oasset perfekt for oss [emoji5] nå er det apper,bleieregsistrering osv, helt unødvendig og skremmende etter min mening.

I bhg til jenta vår er det bleie- og sovelister og tavle på veggen hvor de skriver litt om dagen. Bilder skriver de ut og henger på veggene på avdelingen og i garderoben. Ser ikke at det kan ta noe særlig mer tid å registrere dette digitalt i stedet. Jeg tenker det blir litt hva man gjør det til.

Det handler vel mest om hva vi som foreldre forventer og krever. Jeg hadde, selv med en app, aldri forventet å få fortløpende oppdateringer om hva de gjør, hvor mange brødskiver hun spiser og hvilke votter hun har på ute.

Jeg tenker at den digitaleverden tar deg ikke mer bort fra barna enn de arbeidsoppgavene du allerede har gjør. Bilder tar man jo og de legges inn på dataen i dag, nå enn app isteden, lister skrives jo, nå skrives de på appen isteden.
Alt nytt er jo litt skremmende og vi liker ikke forandringer på arbeidsplassene våre. Men så lever vi nå i en digitalverden, barna våre lever her allerede. Jeg ser ikke hvorfor appen skal stjele så dyrebar tid, og jeg ser heller ikke hvorfor den skal erstatte de gode samtalene, den er kun ett godt arbeidsverktøy som gir foreldre litt innsikt i hva barna våre gjør og hvordan de har det :)
Jeg må si jeg elsker å få bilder av barnehagen, se de smilene og gleden mine barn viser til de ansatte og barna i barnehagen. Det er ting jeg går glipp av som mor, så når de ansatte sender meg bilder så blir jeg utrolig glad.
Man trenger jo ikke å ta helt av selv om man har en app (som sikkert noen gjør), men små Glimt av hverdagen, og alt av informasjon legges inn der isteden for å skrive ut en haug med papir. (Stort pluss miljøvennlig) Det er mine tanker om app i barnehagen, der jeg kun ser på det som en positiv ting. Men blir det slik at den ansatte må dokumentere det minste lille ting, sender mange bilder i løpet av dagen til alle foreldre osv så kan jeg se at ja da vil tid med barna forsvinne og da er det ikke lenger noe positivt med dette. :)

Enig med deg.

Man behøver virkelig ikke bruke så lang tid på det, og TS fremstiller det som noe veldig negativt og tidskrevende. Ja til å få det digitalt enn å lese en rapport som henger på døren.

Mine barn elsker å se bildene av seg selv, og de forteller oss om turene/aktivitene.

Enig med deg.

Man behøver virkelig ikke bruke så lang tid på det, og TS fremstiller det som noe veldig negativt og tidskrevende. Ja til å få det digitalt enn å lese en rapport som henger på døren.

Mine barn elsker å se bildene av seg selv, og de forteller oss om turene/aktivitene.

Jeg skriver hva JEG ikke ønsker - sier ikke at det er negativt for andre. Men for min praksis så vil det føre til mer tid bort fra barna. Jeg ønsker ikke det i vår barnehage. Jeg skriver ikke rapport heller.. vi har såpass lite tid i barnehage at fokuset mitt skal være på barna! "Rapporten" gis muntlig under henting. Bilder tar vi ikke voldsomt mye av - men såklart under spesielle dager eller dersom det er noe vi undrer oss med med barna f.eks, som vi kan ta videre med oss inn i arbeid. Vi tar absolutt ikke bilder hver dag. Det er viktigere for meg å SE barnet og følge det enn at foreldrene får se barna i alt de har gjort i barnehage ;)

Jeg skriver hva JEG ikke ønsker - sier ikke at det er negativt for andre. Men for min praksis så vil det føre til mer tid bort fra barna. Jeg ønsker ikke det i vår barnehage. Jeg skriver ikke rapport heller.. vi har såpass lite tid i barnehage at fokuset mitt skal være på barna! "Rapporten" gis muntlig under henting. Bilder tar vi ikke voldsomt mye av - men såklart under spesielle dager eller dersom det er noe vi undrer oss med med barna f.eks, som vi kan ta videre med oss inn i arbeid. Vi tar absolutt ikke bilder hver dag. Det er viktigere for meg å SE barnet og følge det enn at foreldrene får se barna i alt de har gjort i barnehage ;)

Hvis dere har så dårlig tid at dere ikke engang kan skrive rapport så bør dere se på hva dere kan gjøre annerledes. Pedagogisk leder skal bruke tid på å dokumentere arbeidet i barnehagen. Hvis ped leder ikke har tid til å gjøre arbeidet sitt så bør dere ta en prat med ledelsen for da er det noe som ikke fungerer. Hva brukes den timen ped leder har mindre til egentlig? [emoji848]

Back
Topp