Begrense matinntaket?

Tekoppen

Betatt av forumet
Novemberlykke 2015
Marsboere 2020
Hei!

Vi har alltid hatt litt problemer med å få i lillegutt nok mat. Nå i det siste, etter at han har begynt å gå har dette løst seg veldig fint og han har knekt matkoden virker det som :happy:
I dag var vi på en ekstra kontroll hos HS pga lite vektoppgang på 1årskontrollen og nå sier HS at vi må passe på at vi ikke gir han for mye mat. Hun mente han ikke burde få mer enn en brødskive til hvert måltid. Jeg syns det er ille å ikke gi gutten min den maten han vil ha når han nå faktisk viser at han er mere sulten.

Hva tenker dere om begrensning av mat på barn på 13 mnd?

Kan legge til at han er en veldig aktiv gutt på 83 cm og som veier 11,1 kg.

Beklager lagt innlegg, det ble litt lenger enn jeg hadde tenkt :p

Jeg hadde ikke begrenset maten. Det du opplyser om vekt/høyde-ratioen forteller meg at du har en helt normal gutt :) Når de går, bruker de jo kroppen mer og trenger mer mat. De forbrenner mer energi.

Så følg magefølelsen din :) Som sagt, hadde jeg ikke hørt på helsesøster.

Bare kjør på tenker jeg!

Jeg har aldri hatt noe problem med frøkna vår når det gjelder mat. Hun har begynt i barnehagen nå og spiser litt mindre, tror det er fordi at når vi har vært hjemme så sitter jeg ved bordet og spiser samtidig mens i barnehagen så går de fra når de er ferdige så hun vil sikkert ned og leke med de andre. Hun ligger på den øverste kurven nå og helsesøster sa at vi må følge litt med, så "hun ikke blir for tjukk og får problemer med å bevege seg for da mistrives de". Min datter får variert og sunt kosthold. Er så vidt hun får smake kjeks hvis vi er borte så jeg er ikke så veldig bekymret. Hun har absolutt ikke noe problem med å bevege seg så jeg lot det rett og slett gli inn det ene øret og ut det andre. (Har en venninne med en datter som er så godt som helt lik på høyde og vekt, MEN 1 måned yngre og hun har ikke fått beskjed om å passe på. Og vi har samme helsesøster!)

Tenker at så lenge kostholdet er sunt, sønnen din er fornøyd og han har energi gjennom dagen så hadde jeg bare latt han spise til han er mett. Det går jo i bølger for han som for oss. Så kan du heller ta tak i det hvis du ser at han begynner å bli veldig rund og lite aktiv :happy:

Tenker at så lenge kostholdet er sunt, sønnen din er fornøyd og han har energi gjennom dagen så hadde jeg bare latt han spise til han er mett. Det går jo i bølger for han som for oss. Så kan du heller ta tak i det hvis du ser at han begynner å bli veldig rund og lite aktiv :happy:
Det er jeg helt enig i :) Og så lenge kostholdet er sunt, skal det jo svært mye til for at barnet blir veldig overvektig, også :)

Lillemor spiser minst to brødskiver til de måltidene hun får det. Spiser en god porsjon middag og havregrøt til kvelds. Ingen som har sagt at vi skal begrense matinntaket. De spiser jo så lenge de er sulten, og så lenge de ikke går rundt æ småspiser hele dagen så tenker jeg at de må få spise så mye de vil

Nei det hadde jeg ikke gjort! Synes dere har en gutt med en helt perfekt vekt ifht høyde jeg: -)

Mener å ha hørt at barn under 2 år stort sett regulerer matinntaket sitt selv ifht hvor mye energi kroppen trenger (ta den påstanden der litt med en klype salt. Jeg husker ikke hvor jeg har det ifra).

La gutten få spise og kose seg. Ingenting er bedre enn små barn med god apetitt!

Min gutt var 80 cm og veide 11,3 kg på 1 års kontrollen. Legen sa det var helt perfekt vekt i forhold til høyde og at han så frisk og fin ut. Vi gir han jo vanlig mat og ikke noe ekstra som han kan bli tykk på. Han var en stor baby selv når han kun fikk melk. Siste mnd har han blitt mye mer aktiv og går med vogn dagen lang i bhg og kun vokst i lengde og ikke i bredda:) hadde ikke følt meg komfortabel med å begrense matinntaket hans så lenge han får grovbrød og sundt pålegg.

Henger meg på vurderingene til alle over, hadde ikke gjort det.

Har selv en plutt som beskrives av bhg som et lite matvrak, kan spise sin tredje porsjon med lunsj mens de andre forlengst har gått tilbake til lek, spiser da likevel frukt og godt med middag og grøt når han kommer hjem - har kun fått beskjed om å fortsette som vi gjør av hs

Enig med alle her! Vår lille spiser alt fra en halv til tre skiver på et måltid - alt etter hvor sulten han er. Hadde ikke falt meg inn å nekte mer mat til et tydelig sultent barn!

Nei huff, gi ungen maten han trenger for å bli mett. Skjønner ikke hs som får seg til å si sånne ting....

På grunn av sykehusinnleggelser på mini har jeg ikke fått sjekket svarene deres før nå. Men det var godt å se nå at dere tenker det samme som meg! Da fortsetter vi med god samvittighet å gi lillegutt den maten han vil ha når han får matlysten tilbake igjen. Takk for svar alle sammen :)

Back
Topp