Bedside crib

-Molli-

Betatt av forumet
Marshmallows 2022
Som førstegangs så tenker jeg og grubler på hva vi trenger og ikke.:rolleyes:
Dere med erfaring. Fordel/ulempe med bedside crib? Dere som har brukt det, er dere fornøyd med denne løsningen? Jeg vurderer babybay bedside crib eller fillikid sin til å ha i starten.:anyone

Vi kjøpte det til første, ble ikke brukt i det heletatt :hilarious: Han lå enten i babynest i senga vår, eller bare samsov med meg (lett tilgang på puppen). Men folk er jo forskjellige, noen sover veldig dårlig med barna i samme seng og da fungerer det sikkert veldig fint med bedside crib. Jeg elsket og elsker fremdeles å samsove med gutten min når han vil det selv :Heartred Nå velger han selv om han vil sove sammen med oss eller på sitt eget rom.

En billigere løsning på bedsidecrib, dersom dere har plass, er å skru av den ene siden på en sprinkelseng å ha inntil sengen deres. Babyene passer ikke oppi bedsiden så veldig lenge uansett:happy:

Jeg fikk låne en bedside crib, men han våknet straks jeg satt han over. Så den ble prøvd men aldri brukt, hehe. Baby måtte ha nærhet for å finne roen også synes jeg det er lettete med amming når man samsover. Men det er individuelt.
Ville heller kjøpt en sprinkelseng som man kan heve/senke bunnen med mulighet til å fjerne den ene siden i stedet. :-)

Her brukte vi bedside fra dagen vi kom hjem fra sykehuset, kunne ikke klart oss uten:happy:

Er i samme situasjon som deg. Vi ligger begge to veldig urolig, så er litt bekymret for samsoving. Men vurdere og kjøpe brukt da jeg ser mange selger det siden de ikke er brukt..

Er i samme situasjon som deg. Vi ligger begge to veldig urolig, så er litt bekymret for samsoving. Men vurdere og kjøpe brukt da jeg ser mange selger det siden de ikke er brukt..
Er det samme her. Samsoving tør jeg ikke med det da vi sover urolig begge to. Jeg ser at jeg kan få tak i rimelige på finn.no. Så kjøper jeg heller ny madrass og selger bedside crib når vi går over til evnt vanlig sprinkelseng. Så var det om det var vits io_O Uansett om det blir amming eller ikke så er det nok fint å ha baby så nærme.

Som førstegangs så tenker jeg og grubler på hva vi trenger og ikke.:rolleyes:
Dere med erfaring. Fordel/ulempe med bedside crib? Dere som har brukt det, er dere fornøyd med denne løsningen? Jeg vurderer babybay bedside crib eller fillikid sin til å ha i starten.:anyone

Vi kjøpte sprinkelseng hvor vi kunne ta av den ene siden. Brukt det de første 6 mnd med nummer en og to. I starten ligger de der med Babynest. Når de blir større tar vi «pølsa» fra babynestet og legger under strekklakenet i sprinkelsenga slik at de ikke ruller over på magen.

Vi har likt å bruke sprinkelsengen fremfor å måtte kjøpe en bedside crib, som blir enda mer å måtte oppbevare etterpå.

Vi kjøpte sprinkelseng hvor vi kunne ta av den ene siden. Brukt det de første 6 mnd med nummer en og to. I starten ligger de der med Babynest. Når de blir større tar vi «pølsa» fra babynestet og legger under strekklakenet i sprinkelsenga slik at de ikke ruller over på magen.

Vi har likt å bruke sprinkelsengen fremfor å måtte kjøpe en bedside crib, som blir enda mer å måtte oppbevare etterpå.
Gjorde akkurat det samme her ❤️

Smart med sprinkelseng uten ene siden. Står den støtt mot foreldresengen? Hvordan forankrer du den?:) vi har ikke mulighet å "låse" den mot vegg.
Jeg har lurt på babynest, men leser overalt at det er frarådet om natten. Jeg har sydd et par tidligere til andre og har tenkt å lage et til jenta vår som kommer, men trodde det var forbeholdt dagtid:joyful:

Smart med sprinkelseng uten ene siden. Står den støtt mot foreldresengen? Hvordan forankrer du den?:) vi har ikke mulighet å "låse" den mot vegg.
Jeg har lurt på babynest, men leser overalt at det er frarådet om natten. Jeg har sydd et par tidligere til andre og har tenkt å lage et til jenta vår som kommer, men trodde det var forbeholdt dagtid:joyful:

Vi hadde heller ikke mulighet til å sette inntil vegg og seng så vi stripset den fast i beina på senga, fungerte supert :) Mini lå oppi der veldig lite i starten uansett, men brukt den litt i ettertid når han var mellom 2-3 år og ville sove sammen med oss :)

Vi brukte forresten babynest på natten også, pappan i hus sover både urolig og veldig tungt så jeg turte ikke å ha mini liggende bare rett i mellom oss, men oppi babynesten lå han veldig «beskyttet». Helt siden han ble født har jeg også sovet ekstremt lett og våkner av den minste lyd eller bevegelse så har ikke vært noe redd for å la han sove i babynestet :happy:

Jeg blir nok å ha planlagt keisersnitt, og fra sist keisersnitt så slet jeg veldig med å løfte baby på natta på grunn av såret. Vi hadde henne i babynest mellom oss i senga, men da måtte jeg jo løfte henne ut for å amme, og det gikk ikke. Så endte faktisk opp med å sove sittende lenge, med baby sovende i armene mine (hun lå på rygg hele tiden, så det var da noe…). Ikke akkurat trygg samsoving, men jeg hadde ingen annen løsning. Denne gangen må jeg prøve noe annet, for å få til noe som er tryggere. Så leste jeg at noen hadde en tynn madrass, som de dro baby over fra bedsidecrib og over i senga, og det kunne jeg kanskje fått til også etter keisersnittet. Noen som har erfaring og har prøvd det? Eventuelt andre som har hatt keisersnitt og fått løst utfordringa på natta?

Jeg blir nok å ha planlagt keisersnitt, og fra sist keisersnitt så slet jeg veldig med å løfte baby på natta på grunn av såret. Vi hadde henne i babynest mellom oss i senga, men da måtte jeg jo løfte henne ut for å amme, og det gikk ikke. Så endte faktisk opp med å sove sittende lenge, med baby sovende i armene mine (hun lå på rygg hele tiden, så det var da noe…). Ikke akkurat trygg samsoving, men jeg hadde ingen annen løsning. Denne gangen må jeg prøve noe annet, for å få til noe som er tryggere. Så leste jeg at noen hadde en tynn madrass, som de dro baby over fra bedsidecrib og over i senga, og det kunne jeg kanskje fått til også etter keisersnittet. Noen som har erfaring og har prøvd det? Eventuelt andre som har hatt keisersnitt og fått løst utfordringa på natta?

Mulig jeg bare har veldig lange pupper, men det var ingen problem å amme selv om baby lå i babynestet her :hilarious: la meg bare litt oppå «kanten» til babynestet å «rullet ut puppen» :hilarious:

Mulig jeg bare har veldig lange pupper, men det var ingen problem å amme selv om baby lå i babynestet her :hilarious: la meg bare litt oppå «kanten» til babynestet å «rullet ut puppen» :hilarious:
Haha, praktisk. Jeg er ikke så velsignet på puppefronten:laughing002

Slik ser jeg for meg å kunne gjøre det også, hvis mulighetene for amming er der denne gangen:hilarious:

Haha, praktisk. Jeg er ikke så velsignet på puppefronten:laughing002
Ikke jeg heller :laughing002 Men kanskje jeg har for høy kant på babynestet. Har sett andre nest med lavere kant. Men hvordan gjorde du det når du skulle gi fra andre pupp @fotballbaby ? :wacky: Her spør vi om alt :rolleyes:

Ikke jeg heller :laughing002 Men kanskje jeg har for høy kant på babynestet. Har sett andre nest med lavere kant. Men hvordan gjorde du det når du skulle gi fra andre pupp @fotballbaby ? :wacky: Her spør vi om alt :rolleyes:

Hehe, bare å spørre i vei :D På akkurat samme måte, bare la meg litt mer på mage istedenfor på siden også ammet jeg med den «øverste puppen» :hilarious:
Det skal sies at jeg fikk ikke til dette de første 2 ukene, da sleit vi litt med sugetaket på baby og jeg hadde voldsomt store og sprengte pupper så da satt jeg meg opp i senga med baby liggende på en ammepute. Men etterhvert ble det enklere og jeg syntes det var ekstremt praktisk å ha baby i samme seng i babynestet :D
Babynestet vi brukte hadde en veldig myk kant, så den var ikke i veien :happy:

Hehe, bare å spørre i vei :D På akkurat samme måte, bare la meg litt mer på mage istedenfor på siden også ammet jeg med den «øverste puppen» :hilarious:
Det skal sies at jeg fikk ikke til dette de første 2 ukene, da sleit vi litt med sugetaket på baby og jeg hadde voldsomt store og sprengte pupper så da satt jeg meg opp i senga med baby liggende på en ammepute. Men etterhvert ble det enklere og jeg syntes det var ekstremt praktisk å ha baby i samme seng i babynestet :D
Sånn gjorde jeg det også etterhvert når keisersnittet grodde :) Da hadde jeg ingen problem med å amme på den måten, men da uten babynest. Men når du satt i starten, la du baby ned i mellom? Klarte babyen å sove videre? Her våkna hun med en gang jeg la henne ned, så vi fikk jo aldri sove :dead:

Sprinkelsenga vi kjøpte var tung nok til at den sto støtt, men vi satt den i tillegg på slike gummiunderlag som du får kjøpt til vaskemaskin/tørketrommel som forhindrer at sengen kan skli på gulvet. Ser andre har skrevet at de har stripset/bundet, det er jo også fornuftig om du har mulighet.

Når vi kjøpte Sleepyhead deluxe Babynest i 2017 var dette faktisk godkjent av LUB. Jeg finner imidlertid ingen info om det nå, så mulig det ikke stemmer lengre. Vi kommer til å bruke både Babynest og sengekant denne gangen også. Jeg sover bedre når jeg vet at barnet ligger i Babynest/med pølsa under lakenet og ikke klarer å snu seg over på magen. Vi testet noen netter uten, og rundt 3-4 mnd alder var jo barna over på magen rett som det var..

Hahaha akkurat det samme som her i hus! Ikke noe problem å vippe den ene eller andre puppen over kanten:hilarious: hadde tipsa svigerinna mi om det, så fortalte ho i ettertid at ikke ho var begavet nok til å få det til:hilarious:

Last edited:
Sånn gjorde jeg det også etterhvert når keisersnittet grodde :) Da hadde jeg ingen problem med å amme på den måten, men da uten babynest. Men når du satt i starten, la du baby ned i mellom? Klarte babyen å sove videre? Her våkna hun med en gang jeg la henne ned, så vi fikk jo aldri sove :dead:

Ja det gikk forsåvidt greit å legge han ned i mellom så lenge jeg passet på at han var ordentlig sovnet før jeg la han ned. Lot han som regel sove litt med puppen i munnen først, så koble fra og la han sove litt uten puppen før jeg la han ned forsiktig. Ikke alltid det funket da, men :angelic: Har hørt ett tips om å legge en varmeflaske for å varme opp der babyen skal sove, da blir det ikke like stor overgang fra å ligge inntil mamma ❤️

Back
Topp