Bedside crib eller ikke?

XuperB

Forumet er livet
Himmelbarn
Junilykke2018
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Maisløyfene 2024
Jeg er så ubestemt her, skal jeg kjøpe en bedside crib til de første månedene, eller bare ordne slik at sprinkelsenga står ved vår seng? Den tar jo mye plass, og så vet jeg ikke enda om høydene passer med vår seng (vet ene siden kan tas ned/av da). Fordelen er jo at vi sparer penger, ulempen at den tar noe større plass. Og så må jo babyen bli fryktelig liten i den de første mnd. Særlig når de bare skal ha dyne i senga. :p

Hva tenker dere andre å gjøre? :)

Blir sprinkelseng i teorien. Vår seng i praksis.

Jeg orker ikke bruke penger på en ekstra seng, når jeg allerede har en ubrukt sprinkelseng stående etter vesla. :knegg:

Vurderte bedside crib vi også, men slo det fra oss. Har ikke brukt til de to andre så satser på det går fint uten de første mnd denne gangen også[emoji6] mine har enten ligget i sprinkelsenga eller havnet i senga med oss (begge deler har vært uproblematisk) [emoji4]

Tror rett og slett vi må sette opp sprinkelsenga og se hvordan det blir i praksis før jeg avgjør noe. Vanskelig å se for seg hvor stor den blir ved siden av senga. :p

Vi har kjøpt! For oss virker det som den letteste løsningen, så slipper jeg å reise meg opp for å legge babyen i sengen etter jeg har ammet. Ligger mange brukte på finn til en ok pris, sjekk det. Så kan du bare kjøpe ny madrass :)

Vi har kjøpt! For oss virker det som den letteste løsningen, så slipper jeg å reise meg opp for å legge babyen i sengen etter jeg har ammet. Ligger mange brukte på finn til en ok pris, sjekk det. Så kan du bare kjøpe ny madrass :)
Samme tenkte jeg (slippe å stå opp om natta). Og fant en fin brukt en, så da slo vi til :)

Her går vi for sprinkel seng som vi tar av siden på å setter i spenn mellom seng og vegg. Har den på høyeste trinn og da går den til senga sånn ca. Gjorde det sist.

Vurdere bedside. Men den synes jeg er kort. Sånn i forhold til hvor fort babyen vokser og kanskje flytter på seg. Sånn at det vil fungere som en sengehest hvis du skjønner.

I tillegg som det er skrevet over. Sprinkel seng i teori... vår seng i praksis. XD det var for det meste slik sist. Så skal hun ha babynest som jeg lett kan skyve på fram og tilbake imellom sengene og puppene.

Etter erfaringer med første hadde jeg veldig lyst på Bedside crib nå, så vi har kjøpt. Den har hjul og siden kan enkelt heves, så da kan vi trille den ut som Dagseng i stua på dagtid. Dessuten kan vi justere den så den passer perfekt til høyden på senga vår, og den tar ikke mer plass en nødvendig. Så selger vi den brukt på Finn når vi er ferdig. Kjøpte den for 1500, og det synes jeg det er verdt når vi skal bruke den hver natt (og dagtid om hun vil sove der om dagen) i allefall i 6 mnd. Sprinkelseng inntil senga vår hadde blitt veldig klønete, synes jeg. Hadde nesten ikke kommet meg forbi da. Også må man borre og fikse og ordne, og kan ikke heve siden og trille med seg. Og den er uansett alt for stor for babyen de første 6 mnd. De svømmer jo rundt der :P

Vår første sov i vugge til hun begynte å sette seg opp. Sov så godt der. Også sov hun oppi senga vår etter den første amminga om natta. Men jo størr hun ble jo mer forstyrret det søvnen min at hun var oppi senga. Hadde vært fint å kunne rulle henne over i en Bedside crib da ☺️ Og bare dra henne inntil meg når vi skulle amme.

Sprinkelseng hvor jeg tar av ene siden. Gjorde det med forrige og det fungerte ypperlig.
Har aldri forstått bedside crib, med mindre man har problemer med plassen. Tar man av ene siden på en sprinkelseng fungerer det vel helt likt som en bedside crib, bare at man kan bruke den mye lenger og sparer penger?

Vi skal ha bedside crib denne gangen. Fireåringen kommer fortsatt inn til oss en del netter, når hun har problemer med pusten eller hoster. Da er det greit å ha et trygt sted til babyen.
Vi har dessuten gitt det største soverommet til frøkna, og har ikke plass til sprinkelseng på rommet vårt (alternativet er å flytte inn på gjesterommet, men ikke i like god seng). Vi må bare finne en som passer!

Sniker.

Vi valgte å bruke sprinkelsengen for og slippe å kjøpe en seng til samt at de vokser jo så fort ut av bedside crib’ene. Jeg er veldig glad for det, for vi fant ut etter bare 2 netter at det ikke var noe for oss og da skrudde vi bare på siden på sengen igjen. Den stod i veien så jeg måtte ned i fotenden for å komme meg ut av senga og det ble veldig tungvint, i tillegg fungerte ikke ammingen så jeg måtte uansett opp og da hadde den jo ingen nytte.

Sprinkelseng hvor jeg tar av ene siden. Gjorde det med forrige og det fungerte ypperlig.
Har aldri forstått bedside crib, med mindre man har problemer med plassen. Tar man av ene siden på en sprinkelseng fungerer det vel helt likt som en bedside crib, bare at man kan bruke den mye lenger og sparer penger?

Vi har god plass, og plass nok til sprinkelseng.

Men grunner til Bedside:

1. bedside kan justeres til samme høyde som madrassen. Det kan ikke sprinkelseng. Er man handy kan man fikse det selv. Vi er ikke handy. :p

2. Med sprinkelseng inntil senga blir det mer tungvint for mammaen å gå inn/ut av senga, for en sprinkelseng er mye lenger enn Bedside crib.

3. Igjen, en sprinkelseng er stor. Vi hadde vår klar før storesøster ble født, men brukte den ikke som seng før hun vokste ut av vugga. Mye lunere med seng i vuggestørrelse (som Bedside crib er).

4. Om man er kjempehandy får man sikkert gjort dette med sprinkelseng. For resten av oss er det fint at siden på Bedside crib bare kan dyttes opp og festes lett, så har man en liten og hendig seng på hjul som kan tas med ut i stua for eksempel. Så slipper man egen dagseng (som mange har)

5. Den vi har kjøpt kan forsåvidt gjøres om til benk når barnet har vokst ut av den.

6. Man kan selge den brukt for en OK pris på Finn. Vi kjøpte vår for 1500, regner med å kunne selge for 500 når vi er ferdig med den. -1000 altså

Så det totale «tapet» er veldig lite for noe som blir brukt så mange timer i døgnet og er så praktisk. I forhold til en vogn er det jo snakk om småpenger, noen turer på restaurant. Så det blir selvfølgelig en prioritering. Man kan spare inn på mye, og man velger å spare på forskjellige ting. Vi reiser for eksempel sjeldent på ferie.

Jeg er uansett spent på hvordan det blir med Bedside crib denne gangen, og gleder meg :)

Mange gode argumenter, både for og i mot! Det som taler for bedside crib foran sprinkelseng er plassen, for å ake seg ned til fotenden høres pes ut. :hilarious: Vi har ikke behov for å trille den ut noe sted, for vi har alle soverommene i andre etasje så må uansett ha en annen soveplass i stua (jeg håper at vi får ei hjemmesnekra vugge av min far, slik som søsteren min gjorde - men han er ikke like bra form nå som han var da så vil ikke stole på det). Så det er jo plassen som avgjør. Vi skal sette opp senga på prøve etterhvert, så da finner jeg vel ut av det. Klarer ikke å se for meg hvor stor den blir. :p Mannen er rimelig handy, så han får til å ordne høyden lik som senga vår om det skulle være behov - så det vil kun være hvordan det føles plassmessig å ha den ved siden av senga som vil avgjøre hva vi velger. Heldigvis god tid enda.

Vi hadde ikke bedside crib til de to første. Tror ikke det fantes da, jeg hadde i alle fall ikke hørt om det.
Vi kjøpte det til tredjemann og det var seriøst det beste vi noen gang hadde anskaffet av babyutstyr.

Vi brukte den i 8 mnd. Han sov i grunn hele natta uten å spise ved 4 mnd alder og kunne nok fint ha flyttet inn på eget rom da, men det var fantastisk godt å ha han sovende rett ved siden av meg i 8 mnd. Min søvnkvalitet var mye bedre med baby i bedside crib enn med baby i stor sprinkelseng ved siden av sengen. Tanken med de to som sov i sprinkelseng var at den skulle stå helt inntil sengen vår, men siden det gjorde et tungtvindt for meg å komme meg inn og ut av senga ble den stående i en sånn avstand at jeg måtte opp og ut av senga når babyen skulle ha mat, smokk eller en finger å holde i.

Så her blir det definitivt bedside crib igjen.

Vi hadde ikke bedside crib til de to første. Tror ikke det fantes da, jeg hadde i alle fall ikke hørt om det.
Vi kjøpte det til tredjemann og det var seriøst det beste vi noen gang hadde anskaffet av babyutstyr.

Vi brukte den i 8 mnd. Han sov i grunn hele natta uten å spise ved 4 mnd alder og kunne nok fint ha flyttet inn på eget rom da, men det var fantastisk godt å ha han sovende rett ved siden av meg i 8 mnd. Min søvnkvalitet var mye bedre med baby i bedside crib enn med baby i stor sprinkelseng ved siden av sengen. Tanken med de to som sov i sprinkelseng var at den skulle stå helt inntil sengen vår, men siden det gjorde et tungtvindt for meg å komme meg inn og ut av senga ble den stående i en sånn avstand at jeg måtte opp og ut av senga når babyen skulle ha mat, smokk eller en finger å holde i.

Så her blir det definitivt bedside crib igjen.
Godt å høre at du hadde så god erfaring med Bedside crib. Gleder meg veldig til å prøve! Har kjøpt seng og madrass og laken, så nå mangler bare babyen :P ❤️

Jeg savnet det de første 2 mnd med forrige, så vi har investert i det nå :) Hadde KS sist, og ble knotete å reise seg opp og plukke opp baby fra sprinkelseng, når jeg skulle være forsiktig med magemusklene. Selger den bare når baby er utvokst! :)

Sniker. Vi hadde det til yngste og sngrer virkelig ikke. Den var gull :)

Vi har god plass, og plass nok til sprinkelseng.

Men grunner til Bedside:

1. bedside kan justeres til samme høyde som madrassen. Det kan ikke sprinkelseng. Er man handy kan man fikse det selv. Vi er ikke handy. :p

2. Med sprinkelseng inntil senga blir det mer tungvint for mammaen å gå inn/ut av senga, for en sprinkelseng er mye lenger enn Bedside crib.

3. Igjen, en sprinkelseng er stor. Vi hadde vår klar før storesøster ble født, men brukte den ikke som seng før hun vokste ut av vugga. Mye lunere med seng i vuggestørrelse (som Bedside crib er).

4. Om man er kjempehandy får man sikkert gjort dette med sprinkelseng. For resten av oss er det fint at siden på Bedside crib bare kan dyttes opp og festes lett, så har man en liten og hendig seng på hjul som kan tas med ut i stua for eksempel. Så slipper man egen dagseng (som mange har)

5. Den vi har kjøpt kan forsåvidt gjøres om til benk når barnet har vokst ut av den.

6. Man kan selge den brukt for en OK pris på Finn. Vi kjøpte vår for 1500, regner med å kunne selge for 500 når vi er ferdig med den. -1000 altså

Så det totale «tapet» er veldig lite for noe som blir brukt så mange timer i døgnet og er så praktisk. I forhold til en vogn er det jo snakk om småpenger, noen turer på restaurant. Så det blir selvfølgelig en prioritering. Man kan spare inn på mye, og man velger å spare på forskjellige ting. Vi reiser for eksempel sjeldent på ferie.

Jeg er uansett spent på hvordan det blir med Bedside crib denne gangen, og gleder meg :)

Ahaaa, mulig jeg er i overkant heldig med en handy mann. Også er jeg kanskje i overkant opptatt av å spare her og der
For å få sprinkelsenga lun har jeg brukt babynestet oppi senga

Ahaaa, mulig jeg er i overkant heldig med en handy mann. Også er jeg kanskje i overkant opptatt av å spare her og der
For å få sprinkelsenga lun har jeg brukt babynestet oppi senga
Jeg er også ganske opptatt av å spare, men på andre ting :) Har for eksempel kun fløyet to ganger de siste fem årene, og da for å besøke familie. Så når jeg bruker 8000 kr på vogn (eller 1500 på bedside crib) vet jeg om kjempemange som bruker det dobbelte på årlige sydenturer. Alle har ting de synes er viktigere, og ting som er mindre viktig. Har et vennepar som kjøper minst mulig, arver/kjøper brukt det de må ha. Og de reiser hele tida. Så de prioriterer bare forskjellig. Og det er helt ok. For min del er det å ha ting som gjør hverdagen enklere noe jeg vil prioritere over ferier. Som å ha robotstøvsuger, robotgressklipper, en god vogn (skal jo trille hver dag). Osv.

Men om sprinkelseng fungerer som bedside crib og du er fornøyd med det er jo det helt supert :) Sist da vi hadde vugge brukte vi sprinkelsenga i stua som "lekegrind". Så den ble jo brukt i den perioden også, bare ikke som seng. Nå har vi solgt den. Og skal gå for en annen: sikler på 140*70cm sprinkelseng fra Done by Deer som vi kan fjerne siden på og bruke som stor seng, så da trenger vi jo ikke kjøpe den før i 2019 en gang. Den koster en del, men vil jo også kunne brukes i mange år, og forhåpentligvis kunne selges brukt for en OK pris på Finn når vi blir ferdige med den.

Uansett er babyutstyr til 1000-1500 noe jeg ikke tenker så mye på. Skal ha ammepute til 1000 (cozyfix), bæresele til 1300 (ergobaby adapt). Babynest har jeg ikke helt bestemt meg for enda... Men i såfall blir det nok det fra babydan til 350kr, for det får plass i Emmaljunga-vogna. Uansett er alt det jeg kjøper billigere enn en Sydentur. Ikke at jeg ikke kunne tenke meg en Sydentur altså. Men prioriterer det bort. :) Hadde en forferdelig barseltid sist, pga kolikk i 5 mnd, så jeg tenker at jeg gjør det jeg kan for at det skal bli en så fin tid som mulig nå (man kan jo ikke planlegge for kolikk da! men har kjøpt vogn med god demping igjen, fordi det var gull sist)

Har planene klare, hehe ;)

Back
Topp