Barseltid

Da kan jeg ikke si meg noe annet en imponert! Og du er heldig som har Svigers :) har også fantastiske svigerforeldre som har hjulpet mye :) nå er de 5 år eldre, pensjonister og med sviktende helse. Så regner ikke med så mye denne gangen. Alt blir en bonus. Skal definitivt investere i close caboo og en annen sele jeg ble anbefalt på en bæregruppe. Er alene med barna annenhver uke når mannen jobber skift og uten bil blir det buss og å ta føttene til hjelp :) du er tøff!!

Har heldigvis en gutt som ikke er så veldig krevende av seg, og som sover godt, så håper det går ganske greit. Mannen har forbud mot å jobbe overtid da, det kan jo bli interessant om han får til. :p Men slitsomt blir det nok i perioder, håper bare nestemann også er sovebaby. :p

Bæretøy er gull! Har både seler og elastisk sjal + ringslynge og meh dai. Gleder meg til å bære nyfødt igjen, syns det var så skummelt sist så det ble lite i starten. Nå er jeg mye tryggere på det. :)
 
Forventninger til barseltiden;

* Først og fremst gruer jeg meg til jul, siden jeg har termin omtrent rett på juleaften (22.12. etter TUL-termin og 26.12. etter OUL-termin). Vi feirer normalt jul med mine foreldre, så det blir meg + mann + våre barn + mine foreldre + mine søsken og ett svigersøsken. Det er veldig koselig, men jeg tror det blir litt mye for både meg og babyen dersom jeg nettopp skulle være utskrevet fra sykehuset (om gutten kommer før/på TUL-termin). Og litt trist å gå helt glipp av jula dersom gutten kommer slik at jeg må ligge på sykehus juleaften. Håper sånn sett på at han holder seg inne til den 25.12.

* Kropp: de to forrige graviditetene har jeg gått opp ca 15 kg og noenlunde gått ned igjen alt innen permisjonen var ferdig, ser ut som jeg ligger an til det samme nå (+8 kg for øyeblikket). Har lite strekkmerker og løs hud, men man ser jo på magen min at jeg har vært gravid... og det er helt ok. Så utseendemessig har jeg vært ganske fornøyd med kroppen etter fødsel, men funksjonsmessig derimot... Etter fødsel nummer 2 fikk jeg skikkelig bekkenløsning og slet med å både gå, sitte og ligge i månedsvis etter fødsel. I tillegg ble jeg klipt og sydd nedentil, og det ble ikke gjort særlig bra dessverre - så jeg hadde mye smerter i stingene og måtte tilslutt få mannen min til å klippe av de siste en lørdags kveld fordi jeg omtrent gråt av smerte. I tillegg har de sydd noe feil, så jeg har en rar, hard arrkant rett ved åpningen, som jevnlig blir irritert og blør når jeg tørker meg på do eller har sex. Skikkelig irriterende.

* Søsken: barnet mitt får en storesøster som gleder seg til en baby til, som leker godt med 1-åringen vi har nå, og som har vist veldig lite sjalusi (et par runder med tårer over "dere vil jo bare leke med babyen" og litt "se på meg, se på meg!", men det anser jeg som lite, altså). Med henne går det nok helt greit. Men så har vi i tillegg ei som vil være 15 måneder når babyen kommer, som fremdeles ammer idag (avvennes veldig snart!), og som virkelig ikke kan forventes å skjønne "ikke putt fingre i øynene på babyen" og lignende problemstillinger. I tillegg skal vi ikke ha henne i barnehage i år, så de kommer til å gå veldig oppå hverandre. Men...

* Heldigvis skal pappaen være hjemme! Han har for tiden en ganske liten prosjektbasert stilling, så han har ca. en samling i måneden der han er 1-2 dager i Oslo, ellers jobber han hjemmefra. I tillegg, siden han ofte velger å jobber på kveld/natt og allerede er våken, så tar han mye av nattevåket, spesielt mellom midnatt og 3-4-tiden om morgenen, så jeg har ikke slitt noe særlig med søvnunderskudd.

* De to forrige barna har vært friske, vokst bra, null ammeproblemer, så der blir jeg rimelig sjokkert hvis vi får noe annet! (Ja, jeg vet at det er en sjanse for at barnet blir født med problemer... men nå snakket vi om "forventninger".)
 
Når det gjelder kroppen skal jeg ha 6 uker treningsfri etter fødsel. Jeg regner også med å være rimelig posete denne tiden. Og håper at jeg er i førgravid tilstand 9 mnd etter fødsel - akkurat i tide til Oslo halvmaraton. Jeg har en del halvmaraton og langdistanseløp over 10 km bak meg så jeg vet hva jeg går til.

Sambo tar ut avspasering etter hans 2 uker og går rett inn i juleferie. Så han regner ikke med å være på jobb før i januar.

Jeg håper på sovebaby, men er forberedt på det motsatte. Jeg forventer at sambo tar sin del av stell og pass - noe som jeg fant ut med forrige barnefar ikke nødvendigvis kommer sånn helt av seg selv.

Husarbeid blir nedprioritert fra min side. Dette er tydelig kommunisert til resten av husstanden.

Forrige gang meldte jeg meg på KK-mila som da ble 9 mnd etter fødsel, og jeg kom meg fint tilbake i form til det. Denne gangen tenker jeg og mannen på å melde oss på oslo maraton, men da 10 km distansen for min del. Håper jeg kjenner at kroppen er i stand til det for det var en utrolig motivasjon å vite at jeg hadde dette konkrete å se frem mot for å komme i form.
Sist ventet jeg ca 5 uker før jeg begynte på et kurs for mammatrim på et lokalt treningssenter. Utrolig bra opplegg med en fysioterapaut som er spesielt utdannet på bekken og bekkenbunnsmuskulatur. Er jo helt avhengig av at bekkenbunnen er opptrent før man går i gang med hardere trening etter fødsel :)
 
Forrige gang meldte jeg meg på KK-mila som da ble 9 mnd etter fødsel, og jeg kom meg fint tilbake i form til det. Denne gangen tenker jeg og mannen på å melde oss på oslo maraton, men da 10 km distansen for min del. Håper jeg kjenner at kroppen er i stand til det for det var en utrolig motivasjon å vite at jeg hadde dette konkrete å se frem mot for å komme i form.
Sist ventet jeg ca 5 uker før jeg begynte på et kurs for mammatrim på et lokalt treningssenter. Utrolig bra opplegg med en fysioterapaut som er spesielt utdannet på bekken og bekkenbunnsmuskulatur. Er jo helt avhengig av at bekkenbunnen er opptrent før man går i gang med hardere trening etter fødsel :)
Løp er morsomt :) og en veldig god grunn for å trene. Jeg vurderte å melde meg på ecotrail 2020, men siden det går i mai ville jeg kun fått 3 måneder med løpetrening og det tenkte jeg er for brutalt, selv for 10 km. Jeg trenger 3 mnd bare for å få opp grunnformen og 3-3,5 mnd for å heve meg til 21 km. Nå driver jeg med styrketrening og bekkenbunn så satser på å ha et godt utgangspunkt for løpetreningen. Har til og med funnet nye løpesko jeg skal ønske meg til jul (Altra Kayenta) også tenkte jeg å pigge de som jeg bruker nå siden de begynner å bli litt slitt.

Skal også kjøpe løpevogn, men det blir til våren. Tror det passer fint å kjøpe det til mai. Da bør sprell kunne sitte i vogn.
 
Løp er morsomt :) og en veldig god grunn for å trene. Jeg vurderte å melde meg på ecotrail 2020, men siden det går i mai ville jeg kun fått 3 måneder med løpetrening og det tenkte jeg er for brutalt, selv for 10 km. Jeg trenger 3 mnd bare for å få opp grunnformen og 3-3,5 mnd for å heve meg til 21 km. Nå driver jeg med styrketrening og bekkenbunn så satser på å ha et godt utgangspunkt for løpetreningen. Har til og med funnet nye løpesko jeg skal ønske meg til jul (Altra Kayenta) også tenkte jeg å pigge de som jeg bruker nå siden de begynner å bli litt slitt.

Skal også kjøpe løpevogn, men det blir til våren. Tror det passer fint å kjøpe det til mai. Da bør sprell kunne sitte i vogn.
Ja absolutt en god måte å ha noe å sikte på!
Imponerende med en jevn trening på den distanse men man finner jo det man liker selv! Til september neste år har du jo da tid til å finne formen til løpet. Trener også bekkenbunn så mye jeg kan nå, men jeg kjente at den trengte en ekstra boost etter fødselen sist. Kommer langt med et godt grunnlag da!

Har ikke hørt om de skoene men skal ta en titt! Alltid gøy med nye sko i gave ;)
 
Jeg er veldig forberedt på en krevende barseltid. Begge søstrene har vært noen skikkelig urolige skrikerunger fra dag én ;) Gjorde ikke så mye annet enn å gå rundt med skrikende baby i armene, både dag og natt. Veldig slitsom tid.. Sannsynligvis har de begge vært plaget med vondt et sted etter krevende fødsler, så om denne også blir født som stjernekikker skal vi sjekke opp nakken raskt i hvert fall.

Det som blir annerledes denne gangen er at søstrene er så store at de er på skolen på dagtid. Så jeg har jo mulighet til å hvile og kanskje sove på dagen om nettene er krevende. Med nr. 2 var storesøster på 21 måneder hjemme og hun krevde jo sitt. Vi var i åpen barnehage fra lillesøster var 1 uke gammel :wacky: Måtte ut på lekeplasser osv med (ofte skrikende) baby i vogna for at storesøster skulle finne på noe. Så det var slitsomt å aldri få hvilt ut.

Blir annerledes nå med "bare" meg og baby hjemme! Gleder meg til det. Men veldig forberedt på at minstesøster også kan være en urolig en og at barseltiden blir krevende. Så får det heller bli en positiv overraskelse om det skulle komme en rolig sovebaby denne gangen xsmile9
 
Jeg er veldig forberedt på en krevende barseltid. Begge søstrene har vært noen skikkelig urolige skrikerunger fra dag én ;) Gjorde ikke så mye annet enn å gå rundt med skrikende baby i armene, både dag og natt. Veldig slitsom tid.. Sannsynligvis har de begge vært plaget med vondt et sted etter krevende fødsler, så om denne også blir født som stjernekikker skal vi sjekke opp nakken raskt i hvert fall.

Det som blir annerledes denne gangen er at søstrene er så store at de er på skolen på dagtid. Så jeg har jo mulighet til å hvile og kanskje sove på dagen om nettene er krevende. Med nr. 2 var storesøster på 21 måneder hjemme og hun krevde jo sitt. Vi var i åpen barnehage fra lillesøster var 1 uke gammel :wacky: Måtte ut på lekeplasser osv med (ofte skrikende) baby i vogna for at storesøster skulle finne på noe. Så det var slitsomt å aldri få hvilt ut.

Blir annerledes nå med "bare" meg og baby hjemme! Gleder meg til det. Men veldig forberedt på at minstesøster også kan være en urolig en og at barseltiden blir krevende. Så får det heller bli en positiv overraskelse om det skulle komme en rolig sovebaby denne gangen xsmile9

Høres strevsomt ut! Vurdert bæretøy? Kan i mange tilfeller hjelpe om en har en som gråter mye. Praktisk å ha hendene fri pluss det ikke belaster kroppen like mye som det å bære i armene gjør. Mulig du forsøkte det sist da.
 
Forsøkte bæretøy med nr. 2 etter erfaringene med nr. 1. Men vi fikk det liksom ikke helt til, greide ikke plassere henne ordentlig inni der, hun kava seg opp og ble mer urolig enn rolig. Men det var nok teknikken vår det var noe galt med, fikk det liksom ikke ordentlig til og gav det opp..
 
Forsøkte bæretøy med nr. 2 etter erfaringene med nr. 1. Men vi fikk det liksom ikke helt til, greide ikke plassere henne ordentlig inni der, hun kava seg opp og ble mer urolig enn rolig. Men det var nok teknikken vår det var noe galt med, fikk det liksom ikke ordentlig til og gav det opp..

Var det sjal dere prøvde, eller sele? Kan være litt vanskelig i starten ja, jeg turte knapt å bære i sjalet de første ukene. :p Øvde meg på knyting og å putte en bamse nedi i lengre tid før jeg prøvde med lille. :hilarious:
 
Back
Topp