Barseltårer?

karolina

Forelsket i forumet
Plages dere av barseltårer?
Jeg har vært hjemme nå i tre dager med gutten min, og hver kveld så griner jeg så jeg trur jeg skal kaste opp. Jeg er hele tiden å sjekker at han puster, ikke er for varm eller kald. Jeg oroer meg at han sover for mye, sover for lite, at han får for lite mat, at jeg ammer feil. Får ikke slappe av. Jeg vil heller ikke gå fra han, uten ligger mestadels i soverommet og ser på han. Har fått sove litt, men ikke mye.

Så er jeg veldig opptatt av at samboeren min skal få nok søvn så han klarer å skifte bleie på natten, men jeg er oftest med han å bare ser på. Han sier han er lykkelig, men jeg ser på han at han er litt stressa. Får ikke snakke orntlig (ordentligt, är dålig på norska[&:]) med han, da han er som gutter flest. [:D]

Ja-barseltårer her og[;)]de kommer når jeg ikke føler meg som en god mor eller er veldig sliten-feks. som i går når han ikke sov etter jeg hadde ammet han x antall ganger-han var våken fra kl.12.30 - 23.30...måtte fram med smokken tilslutt og etter at jeg satt å strøk han over øynene sovna han etterhvert..skal ikke mye til før en bekymring eller to kommer,men trøster meg med at så lenge han viser tegn på tilfredshet noen ganger gjennom dagen og bleiene er fylt med begge deler-har han det bra[:D]håper du etterhvert får roet deg ned og får slappe av.

har det enda jeg og Emilia er 4 uker... masse lei meg å griner for alt!! mest pga ammingen... føler meg så mislykket når jeg ikke klarer å få nok melk til snuppa[:(] og sliten av å amme og gi flaske rett etterpå... kan sitte å mate i 1 1/2 time i strekk..... ofte!!! og snuppa blir så sint å lei seg når det ikke kommer mer melk av puppene!!
Samtidig er jeg mye irritert... føler til tider at jeg som må gjøre alt vet mannen min prøver så godt han kan men jeg føler lissom ikke det er nok!! Han er på jobb og rett etter jobb så drar han å hjelperonkelen sin med å bygge hus... når han da kommer hjem er han sliten å vil slappe av... mens da har jeg styret hele dagen, ikke rekket å spise så mye og har sittet med puppa ute ofte samt gitt flaske.... og da føler jeg det urettferdig nåer han bare kan komme hjem, spise og sette seg ned å se på tv!! Ja han skifter bleier osv men skulle ønske jeg fikk enda mer hjelp!!!
I går kveld rant det over for meg... la oss kl 22.30 og da lå snuppa til puppen frem til 23.30 også ble hun døds sint fordi det var tomt for melk, jeg hadde da ikke laget noe erstatning og spurte mannen om han kunne gå opp å lage, da sa han bare kan ikke du gjørr det så kan hun ligge her meg meg... da klikket det for meg, for da hadde jeg ligget å puppet en time og ville prøve å roe henne ned,og da ble han irritert fordi han måtte opp... og sa bare nei jeg kan slutte å legge meg jeg, for jeg trenger ikke søvn.... hallo lissom han har ikke hatt en våken natt og aldri lagt seg etter kl 24... så da klikket det for meg og jeg sa bare at nå drar jeg til oslo så jwg kan få litt mer hjelp enn det du gir meg!! uff grein som en unge også... og jeg fikk dårlig samvittighet... han hjelper jo til men føler ofte at alt går over på meg...

ble langt det her he he

ORIGINAL: connie83

har det enda jeg og Emilia er 4 uker... masse lei meg å griner for alt!! mest pga ammingen... føler meg så mislykket når jeg ikke klarer å få nok melk til snuppa[:(] og sliten av å amme og gi flaske rett etterpå... kan sitte å mate i 1 1/2 time i strekk..... ofte!!! og snuppa blir så sint å lei seg når det ikke kommer mer melk av puppene!!
Samtidig er jeg mye irritert... føler til tider at jeg som må gjøre alt vet mannen min prøver så godt han kan men jeg føler lissom ikke det er nok!! Han er på jobb og rett etter jobb så drar han å hjelperonkelen sin med å bygge hus... når han da kommer hjem er han sliten å vil slappe av... mens da har jeg styret hele dagen, ikke rekket å spise så mye og har sittet med puppa ute ofte samt gitt flaske.... og da føler jeg det urettferdig nåer han bare kan komme hjem, spise og sette seg ned å se på tv!! Ja han skifter bleier osv men skulle ønske jeg fikk enda mer hjelp!!!
I går kveld rant det over for meg... la oss kl 22.30 og da lå snuppa til puppen frem til 23.30 også ble hun døds sint fordi det var tomt for melk, jeg hadde da ikke laget noe erstatning og spurte mannen om han kunne gå opp å lage, da sa han bare kan ikke du gjørr det så kan hun ligge her meg meg... da klikket det for meg, for da hadde jeg ligget å puppet en time og ville prøve å roe henne ned,og da ble han irritert fordi han måtte opp... og sa bare nei jeg kan slutte å legge meg jeg, for jeg trenger ikke søvn.... hallo lissom han har ikke hatt en våken natt og aldri lagt seg etter kl 24... så da klikket det for meg og jeg sa bare at nå drar jeg til oslo så jwg kan få litt mer hjelp enn det du gir meg!! uff grein som en unge også... og jeg fikk dårlig samvittighet... han hjelper jo til men føler ofte at alt går over på meg...

ble langt det her he he

kjenner meg også igjen det du skriver om at mannen hjelper til,men at man ikke føler det er nok..man blir jo helt utslitt av å sitte lenka til en stol med puppen ute...er irritert jeg og-overraskende irritert noen ganger..ammingen ser jeg du holder på med noen gange ri 1,5 time-det gjorde jeg også i begynnelsen,før helsesøstra sa det var altfor lenge-max en halvtime-så anbefaler deg å prøve det isteden-sitt med stoppeklokka og huk henne av med en finger når tiden er gått-så kan du evt.stelle henne og deretter gi en "attpåtår" hvis hun virker som hun vil ha det. Fungerer kjempefint her nå-bortsett fra i går..men hverdagen vår ble en litt annen etter jeg leste om en slik "ornings". Vi stelte litt som det passa seg/lukta o.l og noen ganger var han jo bare sulten og lå og skrek etter mat på stellebordet-mens nå er han stort sett fornøyd under stellet[:D]

men jeg har ikke nok melk dessverre[:@] så med flaske å pupp kan jeg bruke 1 !/2 time ikke bare med puppen nei he he... men jeg er mest deppa fordi jeg ikke har nok melk til snuppa og at jeg ikke klarer å øke det uansett hva jeg prøver[:(] sliten av alt som heter amming

men jeg har ikke nok melk dessverre[:@] så med flaske å pupp kan jeg bruke 1 !/2 time ikke bare med puppen nei he he... men jeg er mest deppa fordi jeg ikke har nok melk til snuppa og at jeg ikke klarer å øke det uansett hva jeg prøver[:(] sliten av alt som heter amming

åja-huff...nei da skjønner jeg..måtte holde på sånn i begynnelsen jeg også-kjempesliiit!! tar hun pupp om natta da?for lest at dersom de ikke gjør det, kan produksjonen bli dårligere..

er ikke bare, bare å bli mamma og pappa nei!!

Kjenner meg igjen i mye av det dere skriver. Særlig dette med ammingen. Jeg hadde heller ikke nok melk og styret på med amming og tillegg. Så fikk jeg brystbetennelse og til tross for pumping mistet jeg desverre melken. Følte meg som en skikkelig dårlig mor og gråt masse. Var et nederlag å måtte begynne med bare flaskemating. Men, så hadde jeg hjemmebesøk av helsesøster og hun støttet meg veldig i dette med at det gikk veldig bra med de som bare får erstatning og hun sa at jeg hadde gjort en stor innsats for å få til ammingen.

Etter dette har ting vært mye bedre og jeg tror nok Oda merker at jeg har det bedre også[:)]

Vil anbefale alle som "sliter" litt å snakke med helsesøsteren sin.

ORIGINAL: lilletitti

Kjenner meg igjen i mye av det dere skriver. Særlig dette med ammingen. Jeg hadde heller ikke nok melk og styret på med amming og tillegg. Så fikk jeg brystbetennelse og til tross for pumping mistet jeg desverre melken. Følte meg som en skikkelig dårlig mor og gråt masse. Var et nederlag å måtte begynne med bare flaskemating. Men, så hadde jeg hjemmebesøk av helsesøster og hun støttet meg veldig i dette med at det gikk veldig bra med de som bare får erstatning og hun sa at jeg hadde gjort en stor innsats for å få til ammingen.

Etter dette har ting vært mye bedre og jeg tror nok Oda merker at jeg har det bedre også[:)]

gir du bare flaske eller?

ja, er bare flaske nå. Hender hun "sutter" litt på puppen på kvelden, men det er bare for kosen[;)]

ja, er bare flaske nå. Hender hun "sutter" litt på puppen på kvelden, men det er bare for kosen[;)]

oki... for jeg må snart ta ett valg jeg også... er for mye slit å gi begge deler til en hver tid!! men skal prøve sånn hjelpe bryst først.... må lissom prøve alt før jeg går over kunn til flaske!!! men i alle bøker jeg leser så står det at alle skal klare å ha nok melk til barnet eller øke det..... det skjønner ikke jeg for jeg føler virkelig at jeg prøver alt men har bare for lite melk uansett

ORIGINAL: karolina

Plages dere av barseltårer?
Jeg har vært hjemme nå i tre dager med gutten min, og hver kveld så griner jeg så jeg trur jeg skal kaste opp. Jeg er hele tiden å sjekker at han puster, ikke er for varm eller kald. Jeg oroer meg at han sover for mye, sover for lite, at han får for lite mat, at jeg ammer feil. Får ikke slappe av. Jeg vil heller ikke gå fra han, uten ligger mestadels i soverommet og ser på han. Har fått sove litt, men ikke mye.

Så er jeg veldig opptatt av at samboeren min skal få nok søvn så han klarer å skifte bleie på natten, men jeg er oftest med han å bare ser på. Han sier han er lykkelig, men jeg ser på han at han er litt stressa. Får ikke snakke orntlig (ordentligt, är dålig på norska[&:]) med han, da han er som gutter flest. [:D]

jepp, har også bsarseltårer denne gangen. litt rart for var ikke slik sist. kan gråte bare sambo tuller eller noe. veldig irriterende....

oki... for jeg må snart ta ett valg jeg også... er for mye slit å gi begge deler til en hver tid!! men skal prøve sånn hjelpe bryst først.... må lissom prøve alt før jeg går over kunn til flaske!!! men i alle bøker jeg leser så står det at alle skal klare å ha nok melk til barnet eller øke det..... det skjønner ikke jeg for jeg føler virkelig at jeg prøver alt men har bare for lite melk uansett

akkurat dette sa jeg til helsesøster også. Hun sa at det nok ikke var helt riktig, men at for de aller fleste er det sånn. Helt enig med deg at det er utrolig stressende med begge deler og måltidet tar utrolig lang tid. All ære til deg som prøver alt og ikke gir opp, blir det flaskebarn på deg tilslutt trenger du i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke har gjort det du kan[;)]

akkurat dette sa jeg til helsesøster også. Hun sa at det nok ikke var helt riktig, men at for de aller fleste er det sånn. Helt enig med deg at det er utrolig stressende med begge deler og måltidet tar utrolig lang tid. All ære til deg som prøver alt og ikke gir opp, blir det flaskebarn på deg tilslutt trenger du i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke har gjort det du kan[;)]

ja veldig stessenes fordi det tar masse tid hele tiden... man gjør lissom ikke annet føler man!! nei får ikke dårlig samvittigeht men jeg vil så gjerne fordi det er så enkelt med puppen.... synes det med flaske er så mye mas.... må sterillisere alt til en hver tid... koke vann, avkjøle det osv.... men det er sikkert bare en vanesak alså...

er helt klart enklere med puppen, men også en vanesak med bruk av flasker.

Nå hadde jeg flaskebarn sist også og har dermed en del rutiner inne.[:)]

-Har kjøpt sterilisator som tar seks flasker av gangen.

-Koker opp vann for et døgn av gangen, fyller på flasker og setter i kjøleskapet (varmer så flasken i mikroen, før jeg har oppi pulveret).

-har kjøpt inn boks som jeg kan fylle på pulver for tre måltider (til å ha med på turer)

-har kjøpt sånn beholder til flaskene som gjør at de holder seg varme lenge (til å ha med på turer)

-Koker opp vann for et døgn av gangen, fyller på flasker og setter i kjøleskapet (varmer så flasken i mikroen, før jeg har oppi pulveret).

-har kjøpt inn boks som jeg kan fylle på pulver for tre måltider (til å ha med på turer)

-har kjøpt sånn beholder til flaskene som gjør at de holder seg varme lenge (til å ha med på turer)

hvor får man kjøpt sånn sterilisator? tenkt på det jeg også[:D] gjør ting mye enklere he he....

hvor får man kjøpt sånn sterilisator? tenkt på det jeg også[:D] gjør ting mye enklere he he....

kjøpte min på Babyshop. Finnes en variant som du putter i mikroen og en som går på strøm. Veldig kjekt[:)]

Kjenne me igjen i masse i de dokke skrive:/: ) De e meste når e e sliten eller trøtt å han ikkje sovna. Han sjønna ikkje heilt ditta me soving, han bruka 1-2 tima på å sovne. Om natta også. Å de e veldi frustrerende. Men heldivis så bor e i kjelleren til mamma å i nabohuse bor foreldra til bf: ) Så dei e VELDI flink til å hjelpe til: ) Vertfall i bynnelsen, får da grein e vær gang e måtte amme. E e ikkje vandt til at nokken e avhengig av me. Å da blei de slitsomt når han skulle ha pupp vær time. Mamma trodde e hadde fått fødselsdeprisjon. Får de blei aldri nokke kos me han får e amma å stelte han så sov han. Når e holdt han når han hva våken så bynnte han bare å leite etter pupp, uansett om de hva bare 10 min siden e amma han:/ Men de e bedre no da, men no har han økedøgn:/ Våkna vær 2 time om natta å sover så vidt på dagen. No e farmora ute å trilla tur me han: )

Jeg er mest lei meg fordi jeg ikke er så lykkelig som jeg liksom "bør" være.
I natt begynte jeg å gråte fordi snuppa våknet, og jeg måtte snu meg mot henne og gi pupp mens jeg egentlig ville ligge og holde rundt sambo og gråte, og inni meg ble jeg skikkelig irritert på henne. Så fikk jeg dårlig samvittighet for at jeg kunne ha sånne negative følelser, hun gjorde jo ikke noe galt, og dermed gråt jeg. [:(]
Sånne episoder har jeg en del av.

Forrige gang hadde jeg MYE barseltårer..! Og jeg kjenner meg VELDIG godt igjen i det du skriver connie83.. Akkurat sånn hadde jeg det sist.. Jeg var ikke forberedt på at det skulle bli så store problem med ammingen.. Jeg var på vei inn i en depresjon tror jeg, men med god hjelp fra mamma og en fantastisk helsesøster, så ordna det seg.. Jeg hadde melk altså, men Sindre ville ikke ta brystet.. Så jeg følte han avviste meg..
Men.. Jeg og måtte bare ta valget om å prøve å kutte helt å stresse med ammingen, og helsesøster sa noe fint til meg da: "mamming er mye viktigere enn amming!"

Tror mange føler på dette med dårlig samvittighet, og at man kanskje får lite hjelp av samboer, og man blir jo sliten av å våkne hver 3. time på natta.. Men snakk om det..! Snakk med helsesøster eller få ut litt frustrasjon her inne evt..
Det er et vanlig "problem" at man er nedfor etter fødsel, og kanskje spesielt første gangen, når alt er så nytt og det er en stor omveltning.. [:)]

Klem til dere alle som er litt nedstemt for tiden, uavhengig av hvilken grunn.. [:)]

Gråt mye den første uka jeg.. Men er bedre nå. Første tiden var det pupp heeele tiden (føltes hvertfall sånn) og jeg var SÅ sår og følte meg lenket til stolen. Da kom tårene rennende:\ Hadde bare lyst til å gjøre noe annet enn å amme. i tillegg til at jeg ikke hadde noe morsfølelse og følte ikke en slik ubetinget kjærlighet som alle prater om. Noe jeg fremdeles ikke gjør:\ Men merker morsfølelsen og kjærligheten kommer snikende nå! Tror jeg?[&:] Var ikke noe overveldene følelser av ubetinget kjærlighet etter fødsel hvertfall, men er jo ikke alle det kommer sånn for heller da?Er 3 uker etter fødsel nå snart, og NOE kjenner jeg jo[8D]

Back
Topp