Barselgruppe på helsestasjon

Luckie

Elsker forumet
Hei!

Var pappaene med på første barseltreffet på HS?
Her sa helsesøster at pappaene var hjertelig velkommen..
 
Her har ingen menn vært med på noen av treffene, kun oss mødre :p
 
Her var det vel med en pappa :) Min ville bli med, men hadde obligatorisk forelesning :(
 
Fikk barn i 2010 og 2012, ingen fedre med på barselgruppe med eldste. Nr 2 skrek så mykje at eg valgte å ikkje delta.
 
Har via tre grupper for mine tre barn enda tilgode å treffe en far tror jeg, det var jo på dagtid mens vi var i permisjon. Fedrene var på jobb.
 
Ingen fedre i sikte her heller, men det er jo fordi de er på jobb.

Om noen fedre hadde blitt med noen av de andre på barselgruppen hadde jo det vært helt greit:)

eller om det feks var en pappa som ble med istedenfor en mamma om det var noen som hadde valgt at pappaen skulle ha mer av permisjonen. Hadde det bare vært koselig:)
 
Ingen pappaer her heller. De fleste har jo vært på jobb.
 
Pappaen til mitt barn var ikke med, men det var fire andre fedre med i gruppen totalt den første gangen og 2 som også kom den påfølgende gangen. Vi har bare hatt to treff til nå :)
 
Er det barselgruppe så mange steder? Her har ikke kommunen råd til sånt så her får ingen barselgruppe. Man prøver å få de som har født i samme mnd på en time med fysioterapaut men det er alt.
 
Var en pappa med første gangen på nr 2 på første var det aldri fedre med.
 
Er det barselgruppe så mange steder? Her har ikke kommunen råd til sånt så her får ingen barselgruppe. Man prøver å få de som har født i samme mnd på en time med fysioterapaut men det er alt.
Skjønner ikke hvordan en kommune ikke kan ha råd til det..
I den ene kommunen min er det i hvert fall slik at helsestasjonen arrangerer og inviterer til ett treff hver gang 10 babyer (tilhørende samme helsestasjon) er født, hvor helsesøster deltar første 40min for å få gang på samtalen. Neste treff på helsestasjonen var uten noen ansatte, men HS setter opp tidspunkt og holder av ett møterom. Alle senere treff har vi avtalt privat etter utveksling av kontaktinformasjon.

I nabokommunen treffes de litt oftere på helsestasjonen før de må ta ansvar selv, 4 ganger tror jeg, men ikke så ofte at jeg tenker det kan være særlig ressurskrevende :)
 
Skjønner ikke hvordan en kommune ikke kan ha råd til det..
I den ene kommunen min er det i hvert fall slik at helsestasjonen arrangerer og inviterer til ett treff hver gang 10 babyer (tilhørende samme helsestasjon) er født, hvor helsesøster deltar første 40min for å få gang på samtalen. Neste treff på helsestasjonen var uten noen ansatte, men HS setter opp tidspunkt og holder av ett møterom. Alle senere treff har vi avtalt privat etter utveksling av kontaktinformasjon.

I nabokommunen treffes de litt oftere på helsestasjonen før de må ta ansvar selv, 4 ganger tror jeg, men ikke så ofte at jeg tenker det kan være særlig ressurskrevende :)

Samme her. Vi hadde to treff på HS, og så arrangerte vi selv etterpå.
 
Skjønner ikke hvordan en kommune ikke kan ha råd til det..
I den ene kommunen min er det i hvert fall slik at helsestasjonen arrangerer og inviterer til ett treff hver gang 10 babyer (tilhørende samme helsestasjon) er født, hvor helsesøster deltar første 40min for å få gang på samtalen. Neste treff på helsestasjonen var uten noen ansatte, men HS setter opp tidspunkt og holder av ett møterom. Alle senere treff har vi avtalt privat etter utveksling av kontaktinformasjon.

I nabokommunen treffes de litt oftere på helsestasjonen før de må ta ansvar selv, 4 ganger tror jeg, men ikke så ofte at jeg tenker det kan være særlig ressurskrevende :)
Det er at hs må ha betalt. De fyllingene som har sittet på rådhuset de siste 20 årene har dyttet problemene foran seg og kost seg med masse ansatte og lønn. Så nå må alle kommunale bygg pusses opp eller bygges nytt. Hvis ikke får kommunen problemer med staten. Kommunene har ligget på underskudd i mange år og har havnet på en liste for det. De på rådhuset fikk oss av listen men må nå bruke masse penger på de ødelagte byggene. Men mange på rådhuset og folk som bor her stemmer mot eiendomsskatt og da forsvinner alle sosiale ting. Alle ungdomsklubber har halvert sin støtte og mister den nok snart, ingen barselgruppe i regi av helsestasjonen, redusert betaling for bhg kan forsvinne osv. Takket være de som ikke pusset opp skolen for 20 år siden fordi naboen trengte en jobb. Utrolig hvor mange stillinger som har forsvunnet de siste årene og spart inn litt penger. Skolen barn våre skal begynne på skal rives og bygges ett annet sted. Skolen er såpass gammel at svigermor gikk der og den så akkurat lik ut. Enkelte bygg her er enda eldre.
 
Koster da ikke penger med barselgrupper. De møtes jo når helsesøster allerede er på jobb. Sitter da bare inne på et rom å snakker.
 
Koster da ikke penger med barselgrupper. De møtes jo når helsesøster allerede er på jobb. Sitter da bare inne på et rom å snakker.
Det koster penger fordi rommet blir brukt og hs må passe på. Her er det nesten umulig å få time til jordmor og hs fordi det er flere barn og gravide her enn ansatte og timer på helsestasjonen. Det er såpass ille at det er slutt på drop in veiing av babyer, man må ha time. De har ikke tid, rom, eller kapasitet til å få ordnet barselgruppe og kommunen for de ikke penger. Sett at det blir ca 12 barselgrupper i året, hs må da ha betalt for de timene hu bruker på å sende mld til alle og på de minuttene hu bruker på å vise hvor de skal sitte osv. Den tiden bruker ikke hs da på ordinære timer og de må da ansette en hs til for å få gjort unna den allerede lange køen. Det er en logikk bak det, men man må virkelig grave og se hvor de faktisk sparer pengene. Alt i denne kommunene er dårlig og det fordi de vil unngå eiendomsskatt. Vi hadde også gratis bleier på hs for å ikke måtte dra med alt opp( er 3 etasje), men det hadde heller ikke kommunen råd til. Kommunene har også lagt ned aktivitets avdelingen på gamlehjemmet. Der var det en ansatt. Selv om mange ikke skjønner der så er en ansatt over 300 000 kr i året og mye for en kommune med flere millioner i gjeld og utgifter på flere milliarder ventende.
 
Her var vi fire mødre og fire fedre med på første treff til treff nr to var vi igjen 2 mødre og en far tredje treffet var vi to mødre igjen da avsluttet vi hele barselgruppa.
 
Er det barselgruppe så mange steder? Her har ikke kommunen råd til sånt så her får ingen barselgruppe. Man prøver å få de som har født i samme mnd på en time med fysioterapaut men det er alt.

Det er jo den timen med fysioterapeut som er første barselmøte, sånn er det her. Deretter er det opp til de som var på det ene møtet å holde kontakten. Noen helsestasjoner arrangerer 3 treff før man er på egne bein, men det er ikke uvanlig at det kun er ett treff. Rart de ikke oppmuntrer det treffet med fysio til å være første barselmøte da ;)
 
Back
Topp