Barnevognkaos!!?

M_N86

Flørter med forumet
Jeg leser og leser, leter og ser, men blir ikke klok altså!

Om jeg har forstått det riktig nå så er det en kombivogn man må ha om man vil ha mulighet til å enkelt kunne ta ut bag fra vogna mens babyen sover i den, noe som er kjekt når man bor i 2 etg og ikke har heis. Jeg vurderer også å bruke vognbag som seng om natta i starten. Men når jeg ser på emmaljunga sine vogner, så finner jeg ikke engang ut om de har kombivogner??

Videre leser jeg at mange synes kombivogner er tunge og klønete å bruke, noe som er et minus for meg som er ei lita dame (157 høy). I tillegg sier noen at baggene er små. bah...

Og hva er egentlig fordeler å ulemper med hjul med eller uten luft? 
Til å begynne med ønsket jeg meg 3 hjul, fordi de virker så mye enklere å styre, men nå leser jeg at de er ustabile og ikke er gode å kjøre på alle slags underlag...

Er det også andre ting jeg burde tenke på i forhold til kjøp av vogn? Min samboer har førerkort og bil, mens jeg har ingen av delene, og må derfor trille mye med vogn og bruke mye kollektivtransport.
 
Hjul med luft er MYE bedre å trille, blir ikke så mye risting i vogna..
Hvis du skal kjøre mye kollektiv ville jeg tenkt på å ikke ha for stor vogn..
Jeg har trehjuling og er kjempefornøyd med den, men jeg ville tenkt på hvor tyngdepunktet er, lavere tyngdepunkt, bedre stabilitet.
Og siden du bor i 2 etasje ville jeg tenkt på at bagen ikke skulle være for tung hvis du skal bære den opp og ned. Evt kan du bruke en mykbag oppi i starten, det gjorde jeg (bodde i 4. uten heis), og den er jo mye lettere. 

Den jeg har heter easywalker sky, den har som sagt tre hjul, men det finnes også en versjon av vogna som har to hjul foran. Den har jeg ikke prøvd, men jeg er veldig fornøyd med min Sky hvertfall :) Det er vanskleig å velge, sikkert mange som er kjempefine! 
 
Du ka jo klikke av baggen enkelt og bære den opp på nesten alle duo vogner.. TFK baggen kan du f.eks bære i kalesjen så den er jo lett å bære opp og ned :) Den har også lufthjul og er fin i by og når du skal på buss osv :)

Jeg hadde brio happy og på den var det ikke noe problem å klikke av baggen og bære den inn og ut :)
 
Jeg er ikke den med mest vognerfaring.. Men jeg hadde til min forrige en bagvogn som var litt lik emmaljunga.. En god og kraftig bag, jeg syntes det var viktig da han kom i august og skulle ligge i bagen om vinteren, og ville derfor ha mye polstring..! det var jo et pluss i og for seg, han lå trygt og godt dypt nedi vogna.. Men jeg slet mye da bagen var tung og enda tyngre med baby oppi, og jeg gikk mye på babykino og på besøk til venner hvor jeg gjerne ikke kunne dra med meg vogna inn men bare ta med bag'en..

Derfor bestemte jeg meg denne gang for en lett og liten bag, det passer jo greit også da babyen ikke kommer til å tilbringe noe særlig vinter i bag'en(byttet til sportsdelen da førstemann var 7 mnd'er). Jeg kjører også buss, greit med liten vogn da, men det er også viktig at vogna får plass i bilen, vi har en liten bil.. I tillegg synes jeg at vogner som er breie er lite fint.. Derfor valgte jeg en av de minste modellene, denne er utrolig liten og lett og jeg er super fornøyd(så langt vertfall)! Kikket på treh-julinger da de virker lettere åmanøvre(sleppe å "løfte" opp forhjulene når en skal svinge, slet med vondt i håndledene forrige gang), men synes ikke det er sååå fint med bare tre hjul, så denne har fire hjul, men de to fremste er mindre og svingbare.. Jeg fikk høre at dette gjerne ikke er så gunstig med grus og ulendt terreng, har ikke fått testet ut det selv, men jeg bor ganske sentralt slik at det er få slike veier rundt her.. Men gleder meg til å prøve ut på noen av tur- veiene her da 

Jeg har kjøpt meg teutonia cosmo, kikket en del på brio go og emmaljunga nitro city, synes de virker som ganske like modeller!!



 
Jeg lurer på hvor i landet du bor? Det har ganske mye å si når du velger vogn.. Vogn med små svingbare jul foran er sikkert super når du bor i en av de større byene, men for de som meg som bor på en liten plass i nordnorge, der det er vanskelig å komme seg fram på vinteren med store mengder snø og slaps er dette ikke aktuellt. Her er det kun Simo og Emmaljunga som er gode nok på vinteren.

Vil absolutt anbefale lufthjul, da man kommer lettere fram med dette om vinteren, eller i terreng. Hadde Emmaljunga scooter(uten lufthjul) til datteren min da vi ville ha en lettere vogn enn duovogna til datteren vår. Denne var kjempefin å bruke på sommeren, men synes det var mer tungvindt på vinteren. Har ikke erfaring med trehjulinger.

Du kan jo også kjøpe Duo-kombi vogn.. Da har du i pose og sekk med den lille kombibagen, og den store duobagen..

Lykke til i jakten på den perfekte vogna! ;)
 
Ååh, takk for så mange fine svar og tips herlige mennesker! :D
Jeg skal sjekke ut de vognene som er nevnt, og har så absolutt deres meninger om dem med meg i tenkeboksen ;)

Songbird_84: Jeg bor i Trondheim, men ikke midt i sentrum og litt opp i høyden fra byen, så om vinteren er det godt med snø her også, så det er nok noe jeg burde ta med i vurderingen. I tillegg er det en del grusveier akkurat rundt huset vårt.
At det finnes en duo kombi-vogn gjør meg egentlig bare mer forvirret haha, men jeg får vel sjekke ut det også! 
Skulle vært mulig å bare designe sin egen vogn, enkelt å greit!

Tar gjerne imot flere erfaringer og synspunkter også! :)
 
Vi er kjempe fornøyd med vår emmaljunga city cross :) Bagen kan du lett kneppe av og bære med deg, eller du kan droppe bagen og heller kjøpe quadrolift og ha i sportsdelen fra nyfødt :) Den kan også brukes som vognpose når de blir eldre :) Den har ikke lufthjul, men jeg synes hjulene er kjempe gode, og vi går mye i alt salgs terreng med hundene! Det er også en liten og lett vogn (for å være en sånn type vogn) 
 


*Annie86* skrev:
Vi er kjempe fornøyd med vår emmaljunga city cross :) Bagen kan du lett kneppe av og bære med deg, eller du kan droppe bagen og heller kjøpe quadrolift og ha i sportsdelen fra nyfødt :) Den kan også brukes som vognpose når de blir eldre :) Den har ikke lufthjul, men jeg synes hjulene er kjempe gode, og vi går mye i alt salgs terreng med hundene! Det er også en liten og lett vogn (for å være en sånn type vogn) 


Jeg har også hørt masse positivt med emmaljunga city cross.. Har mange venninner som har denne vognen og de er super fornøyd med alt.. Selv har jeg emmaljunga egde duo. Kjempe fornøyd med denne. Den er større en city crossen, men god å kjøre og med understellet vi valgte akseptabelt tung i forhold til å løfte opp i en suv..
Hadde det ikke vært for at vi måtte ha en høyere vogn enn city crossen fordi mannen er 190 cm høy, så hadde vi gått for den.. Men er kjempe fornøyd med vognen vi har valgt, og kommer til å bruke den til babyen i magen også..
 
Jeg bor på byåsen i trondheim, på stavset ved granåsen og vi kommer nok til å handle en emmaljunga edge duo, en kombivogn. Den er tung nok til at den er stødig på vinter å slapseføre, som det stort sett er hele vinteren her. Enkel å ta av bag slik at den kan taes med opp og ned da vi bor i 2 etg, og en veldig stødig vogn :) bagen er ganske romslig som jeg synes er litt viktig da den rommer mye varme klær og dyner osv, og så kan den brukes lenge.
 
Jeg bor på byåsen i trondheim, på stavset ved granåsen og vi kommer nok til å handle en emmaljunga edge duo, en kombivogn. Den er tung nok til at den er stødig på vinter å slapseføre, som det stort sett er hele vinteren her. Enkel å ta av bag slik at den kan taes med opp og ned da vi bor i 2 etg, og en veldig stødig vogn :) bagen er ganske romslig som jeg synes er litt viktig da den rommer mye varme klær og dyner osv, og så kan den brukes lenge.
 
Jeg melder meg inn og sier at jeg bare rister på hodet her! Alt for masse å velge mellom, blir ikke klok på noe av det! 
 
Vil bare igjen skyte inn her at jeg har alltid hatt trehjuling, og har aldri opplevd den som ustabil. Hvis du skal ta mye kollektivtransport ser jeg for meg at det er lettest å manøvrere en vogn med svingbare fremhjul i hvert fall  Lykke til med valget! :-)
 
Jeg har en tfk. Den har tre hjul hvor forhjulet er svingbart (det finnes en hvor hjulet er fast også). Er super fornøyd!!! Den er ikke ustabil i det hele tatt. Jeg bor ikke i en stor by og det er masse snø her også og opplevde ikke det som noe problem. Den er enkel og fin å ha med på bussen, lett å legge sammen og putte inn i bilen og du slipper å vippe vognen på bakhjulene for å komme deg inn i heisen på kjøpesenteret :) Det må man nemlig på en vogn med 4 hjul....Bare legg merke til det når du går ute blandt folk at alle mødrene med vogner på 4 hjul må vippe den for å kunne svinge. Jeg så på det som en belastning hvertfall :) Latskapen lenge leve! Men det vil ikke si at de er tunge å trille fordet. Har ingen erfaring med 4 hjul....
Tfk har ogå luft i hjulene. På vinterføre er luft bedre enn plast. Plasten kladder veldig i snøen og vognen blir tung å trille...Vi har en hund også som vi går mye med på skogsstier og her har jeg heller ikke opplevd at det har vært noe problem. Man kan låse forhjulet så det blir litt mer stabilt å trille over steiner osv....Da humper ikke vognen like mye, og jeg tenker i mitt hodet at en vogn med 3 hjul er litt smalere enn en på 4 så den manøvrerer seg bedre i terrenget.
Dette er hvertfall mine meninger og erfaringer om en tfk på 3 hjul. Angrer ikke et sekund på mitt valg!
 
Så flott at det var så mange med nyttige erfaringer her! :) Alltids kjekt å ha med slikt i vurderingen. Men jeg ser det går nok mye på smak og behag og hvilke behov man har.. Tror kanskje størsteparten av problemet er å sette seg inn i hva som er tilgjengelig på markedet, og  å finne ut hvilken vogn/merke som har det man trenger.
Så om det kommer flere erfaringer: gjerne nevn hvilken vogn du har hatt/eventuelt ønsker deg!
 
hei, hei:)

Vi har hatt MANGE vogner, da jeg har vært litt over gjennomsnittet interessert i vogner:p

Så her kommer mine meninger om de vi har hatt:p

Startet med emmaljunga edge duo,
positivt: kjempe fornøyd med bag-delen, da den er stor og romslig.. å så stopper det egentlig der:p
negativt: det er samme kalesje både på bag-delen og sports-delen, noe som gjør at sportsdelen ikke blir 100% tett, jeg syns den var veldig åpen i bakkant.
I tillegg er myggnettingen innebygd, noe jeg trodde var kjempe positivt, men som jeg endte opp med å hate. For den blir aldri 100% tett, så om du er i et mygg-hull er du nødt å ha enda en myggnetting over!
Syns også sportsdelen er lav, og alt for bratt i ryggen, og ganske smal(kjempe trangt med en voksipose)
Og bremsen smeller så du nesten alltid vekker barnet når du setter den på.

så som du sikkert skjønner solgte vi denne.

Kjøpte så som vogn nr 2 Stokke xplory: dette var bare fiasko fra første stund:p eneste positive var utsende og at jenta vår ELSKET og sitte i den. 
Men den var tung og pakke sammen, tok stor plass, tung og løfte, vanskelig og trille så lenge du ikke var inne på et kjøpesenter.

solgte denne ganske så fort.

kjøpte så TFK joggster twist, og ELSKER ALT ved denne vognen. Den er kjempe enkel og trille, lett og løfte, luft hjul, stoooor og romslig inni, store stødige bakhjul som gjør den kjempe enkel og løfte opp og ned trapper, håndbremse og tar liten plass i bilen.

Så til neste barn nå skal vi bare kjøpe babybag til TFK vognen!

har vært et par små vogner innimellom her, men disse som er av nyttig informasjon.

Har en simo kombi som sovevogn i bhg, men den har jeg ikke brukt selv, da den bare står der, så kan ikke uttale meg om den.

Håper du blir klok i denne vognjungelen!:) ikke enkelt og bestemme seg!

Men skal du kjøpe TFK vil jeg anbefale deg og bestille den fra Tyskland.

i Norge koster det 6800kr bare for sportsdelen(om du ikke kommer over et tilbud).
Og vi betalte 4800kr tilsammen for vognen, fleecepose(som koster 1000kr i Norge), koppholder(200-400kr? i Norge) og regntrekk(tror det koster 200kr), OG for frakten og tollen.

Så vi sparte noen kroner på det:)
 
Til snuppa hadde vi en Quinny freestyle 3xl, og den var jeg super fornøyd med! Det er en 3-hjuling med lufthjul. Og noe som jeg syns er litt viktig; Den har vendbar sittedel! Jeg har aldri opplevd at den har vært ustabil.
Her er den;
 
Så solgte vi den og kjøpte en Emmaljunga scooter, FY FADER så tung den er å trille i forhold! Så jeg anbefaler virkelig en 3-hjuling, eller evnt en med svingbare hjul foran. 

Denne gangen tror jeg vi skal prøve teutonia spirit s3, men er ikke helt sikker enda.. Det er jo såå mange forskjellige vogner og velge mellom! 
Her er den iallefall; 
 


AnitaL skrev:
hei, hei:)

Vi har hatt MANGE vogner, da jeg har vært litt over gjennomsnittet interessert i vogner:p

Så her kommer mine meninger om de vi har hatt:p

Startet med emmaljunga edge duo,
positivt: kjempe fornøyd med bag-delen, da den er stor og romslig.. å så stopper det egentlig der:p
negativt: det er samme kalesje både på bag-delen og sports-delen, noe som gjør at sportsdelen ikke blir 100% tett, jeg syns den var veldig åpen i bakkant.
I tillegg er myggnettingen innebygd, noe jeg trodde var kjempe positivt, men som jeg endte opp med å hate. For den blir aldri 100% tett, så om du er i et mygg-hull er du nødt å ha enda en myggnetting over!
Syns også sportsdelen er lav, og alt for bratt i ryggen, og ganske smal(kjempe trangt med en voksipose)
Og bremsen smeller så du nesten alltid vekker barnet når du setter den på.

så som du sikkert skjønner solgte vi denne.

Kjøpte så som vogn nr 2 Stokke xplory: dette var bare fiasko fra første stund:p eneste positive var utsende og at jenta vår ELSKET og sitte i den. 
Men den var tung og pakke sammen, tok stor plass, tung og løfte, vanskelig og trille så lenge du ikke var inne på et kjøpesenter.

solgte denne ganske så fort.

kjøpte så TFK joggster twist, og ELSKER ALT ved denne vognen. Den er kjempe enkel og trille, lett og løfte, luft hjul, stoooor og romslig inni, store stødige bakhjul som gjør den kjempe enkel og løfte opp og ned trapper, håndbremse og tar liten plass i bilen.

Så til neste barn nå skal vi bare kjøpe babybag til TFK vognen!

har vært et par små vogner innimellom her, men disse som er av nyttig informasjon.

Har en simo kombi som sovevogn i bhg, men den har jeg ikke brukt selv, da den bare står der, så kan ikke uttale meg om den.

Håper du blir klok i denne vognjungelen!:) ikke enkelt og bestemme seg!

Men skal du kjøpe TFK vil jeg anbefale deg og bestille den fra Tyskland.

i Norge koster det 6800kr bare for sportsdelen(om du ikke kommer over et tilbud).
Og vi betalte 4800kr tilsammen for vognen, fleecepose(som koster 1000kr i Norge), koppholder(200-400kr? i Norge) og regntrekk(tror det koster 200kr), OG for frakten og tollen.

Så vi sparte noen kroner på det:)

Har sett litt på tfk jeg også, men det eneste minuset er at man ikke kan snu sittedelen..
Men hvor bestilte du den fra? Kiddies24.com?
 
Jeg bor også i nordnorge, i snøland.. OG til forrige hadde Vi en emmaljunga duo edge, og var helt ok fornøyd med den.. Men vi har ei sportsvogn med to svingbare hjul foran, og jeg kan ikke leve uten lengre.. Vil ha ei stor og god vogn (spes. liggemål i bag og sportsdel), lufthjul, store nok hjul mtp snø, og forhjulene må være svingbare!

Valget faller sannsynligvis på Trille Hippa Light. Dette er en dnask duovogn, med en ekstra bag inni duobagen, slik at det er lett å bære baby med seg i begynnelsen. Bagen har liggemål 85 cm, som jeg syntes er viktig, siden jeg vil ha den lille i bag så lenge som mulig ut mot neste vinter også.. 

Det at hjul som er svingbare ikek funker i snø og på grus, syntes jeg personlig bare er tull.. Det er jo bare å låse hjulene foran, så har man jo fire faste hjul, og vogna er mye mer fleksibel! 

Se den fiiine vogna :
http://www.youtube.com/watch?v=PZLOwmthmP0&feature=player_embedded

 


Piamsk skrev:


AnitaL skrev:
hei, hei:)

Vi har hatt MANGE vogner, da jeg har vært litt over gjennomsnittet interessert i vogner:p

Så her kommer mine meninger om de vi har hatt:p

Startet med emmaljunga edge duo,
positivt: kjempe fornøyd med bag-delen, da den er stor og romslig.. å så stopper det egentlig der:p
negativt: det er samme kalesje både på bag-delen og sports-delen, noe som gjør at sportsdelen ikke blir 100% tett, jeg syns den var veldig åpen i bakkant.
I tillegg er myggnettingen innebygd, noe jeg trodde var kjempe positivt, men som jeg endte opp med å hate. For den blir aldri 100% tett, så om du er i et mygg-hull er du nødt å ha enda en myggnetting over!
Syns også sportsdelen er lav, og alt for bratt i ryggen, og ganske smal(kjempe trangt med en voksipose)
Og bremsen smeller så du nesten alltid vekker barnet når du setter den på.

så som du sikkert skjønner solgte vi denne.

Kjøpte så som vogn nr 2 Stokke xplory: dette var bare fiasko fra første stund:p eneste positive var utsende og at jenta vår ELSKET og sitte i den. 
Men den var tung og pakke sammen, tok stor plass, tung og løfte, vanskelig og trille så lenge du ikke var inne på et kjøpesenter.

solgte denne ganske så fort.

kjøpte så TFK joggster twist, og ELSKER ALT ved denne vognen. Den er kjempe enkel og trille, lett og løfte, luft hjul, stoooor og romslig inni, store stødige bakhjul som gjør den kjempe enkel og løfte opp og ned trapper, håndbremse og tar liten plass i bilen.

Så til neste barn nå skal vi bare kjøpe babybag til TFK vognen!

har vært et par små vogner innimellom her, men disse som er av nyttig informasjon.

Har en simo kombi som sovevogn i bhg, men den har jeg ikke brukt selv, da den bare står der, så kan ikke uttale meg om den.

Håper du blir klok i denne vognjungelen!:) ikke enkelt og bestemme seg!

Men skal du kjøpe TFK vil jeg anbefale deg og bestille den fra Tyskland.

i Norge koster det 6800kr bare for sportsdelen(om du ikke kommer over et tilbud).
Og vi betalte 4800kr tilsammen for vognen, fleecepose(som koster 1000kr i Norge), koppholder(200-400kr? i Norge) og regntrekk(tror det koster 200kr), OG for frakten og tollen.

Så vi sparte noen kroner på det:)

Har sett litt på tfk jeg også, men det eneste minuset er at man ikke kan snu sittedelen..
Men hvor bestilte du den fra? Kiddies24.com?


Man får kjøpt en ny type vognbag som man kan klikke til så barnet også kan sitte i den. Da kan du ha barnet mot deg og fra deg i tfk. Den nye baggen skal vi kjøpe til neste mann nå, for savnet også å ha barne mot meg i begynnelsen.
Så de hadde den på Barnas Hus, men helt klart: bestill fra Tyskland!
 
Back
Topp