Barnevogner

Setive

Flørter med forumet
Hvilke er best, 3 hjul eller 4 hjul?
Synes dem med tre hjul ser så ustabile ut?
 Og at det må være umulig å komme frem på snøføret med?
Men samtidig virker dem fine på bar asfalt, men kanskje ikke skog?

Så lurer jeg på en ting til, skal dere kjøpe barnevogn som kan bytte ut baggen, ala duo vogn fra simo, eller oppgraderer dere vognen etterhvert som barnet vokser?
 Vogner er jo så himla dyre så jeg tenker jo at det lønner seg å kjøpe en duo vogn  f.eks, istede for å drive å bytte hele tiden.....

Dere med barnevogn erfaring, hjeeeeeelp!
Heheemoticon

jeg bor i bergen med mye slaps om vinteren så da er 4hjuling det beste.. vet at det er mange med 3hul som har problemer med hjulet foran og har gått tilbake til 4hul, men det kan jo bare være tilfeldig også! 

IKKE ta vogn med tre hjul! de er bla forbudt i mange bhg'er, må være en god grunn til det :P

Jeg skal ha emaljunga edge duo :)

Jeg har simo kombi fra sist gang. Har ikke råd til å kjøpe nye. Hadde jeg hatt det så hadde jeg ikke nølt en gang. Angra fra første dag den ble tatt i bruk at vi kjøpte den. Noe problemer hele tiden.

Det med 3-eller 4-hjul er veldig smak og behag, de fleste 3-hjulinger du får nå er veldig stødige, men de blir ganske brede bak og kan være ustødige hvis du skal opp og ned fra ulike høyder som fortauskanter eller ut og inn av bussen. Jeg foretrekker 4 hjul! På den vognen vi har nå er det 4 faste hjul, men hvis vi skal ha søskenvogn kommer jeg til å kjøpe en vogn med to faste og to svingbare hjul for litt enklere manøvrering..

Man kjøper som oftest en duo- eller kombivign, mens vanlig er duovogn der du har en bag i begynnelsen for så å klikke av bagen og klikke på sportsdelen som følger med når bagen er for liten. I en kombivogn har du en bag, enten har eller myk, oppi sportsdelen. Det er veldig få vogner som selges som kun dypvogn.

Jeg skal ha Brio Go , det er fire hjul, de to hjulene foran er svingbar, slik at det ikke blir så tungt for meg å trille.

indigo85 skrev:
Jeg har simo kombi fra sist gang. Har ikke råd til å kjøpe nye. Hadde jeg hatt det så hadde jeg ikke nølt en gang. Angra fra første dag den ble tatt i bruk at vi kjøpte den. Noe problemer hele tiden.

Uff da! Har hørt så mye posetivt om simo kombi, så hadde egentlig bestemt meg for den.....Men hva er gærnt med den da?

Krøllo skrev:
Jeg skal ha Brio Go , det er fire hjul, de to hjulene foran er svingbar, slik at det ikke blir så tungt for meg å trille.

Er dem lettere å trille når hjulene er svingbare?

Setive skrev:

indigo85 skrev:

Uff da! Har hørt så mye posetivt om simo kombi, så hadde egentlig bestemt meg for den.....Men hva er gærnt med den da?

En ting så er den veldig tung. Flere av de jeg kjenner som har hatt den har sleti med dekka, så vi hadde alltid med sykkelpumpe tilfelle den gikk tom på veien. Også på min detter kallesjen av på den heletiden.  Det var noe mer også, men husker ikke helt nå.

Vi har emmaljunga edge duo fra forrige gang. Så den blir å bruke nå også. Syns den har vært helt grei i grunn.

Vi har fra før, kommer til å bruke den rett og slett fordi det er økonomisk i forhold til å kjøpe ny... MEN, vi har 3 hjul og jeg skulle gjerne hatt 4... Syns den er ekkel å trille i skog og mark og snø, som du nevner. 
Jeg ville også valgt en vogn der det er plass til varer under, vår har nesten ikke plass til noe under og det er elendig hvis du skal ut og handle f.eks matvarer med vogna.. Du kan jo ikke trille vogn og handlevogn samtidig. Og det er ikke så lett og bære med seg poser når du triller vogn heller. Så dette er mine tips.
Men det du sier om duo/kombi-vogn ville jeg nok gått for ja. Jeg syns det blir for dyrt og kjøpe først "baby"-vogn med bare bag og så en ny en når du skal gå over til sportsvogn. Vår gutt vokste fort og bagen var altfor liten så allerede etter 4 måneder så gikk vi over til sportsvogn :( Jeg hadde ikke lyst, men gutten var for lang til den lille bagen så vi hadde ikke noe valg. Hadde jeg kjøpt vogn idag ville jeg helt klart gått for Emmaljunga eller Simo-vogn! Sikle, sikle...:) Lykke til i barnevognsjungelen! :)

Vi har Emmaljunga Nitro City fra førstemann. Den er "lett" i forhold til mange andre vogner. Har 4 hjul hvor de to foran er svingbare. Dette gjør at den er lettere å svinge på, da man slipper å tippe den for å vri på vogna. På "normalt" underlag kan man svinge vogna med to fingre på vogna.. 

Jeg er ikke noe fan av å traske i snø i utgangspunktet.. hater snø. Vogna vi har er nok ikke den optimale på snøføre, men ellers er den super. 

Med bag er det greit med plass i hylla under. Når man bytter til sportsdelen blir det litt trangt å bruke hylla til oppbevaring. Det er vel det eneste negative jeg kan si om vogna vi har.. Løsningen jeg har valgt er å henge to handlekroker på håndtaket man holder på. Så har jeg en plass å henge det jeg shopper :) 

Vi har simo kombi fra før av. Er egentlig kjempe fornøyd med den, men som noen sa over at den er egentlig ganske tung, så det er litt kjiipt med tanke på at jeg bor i blokk uten heis. Men vet enda ikke om jeg skal ha søskenvogn eller hva jeg gjør enda, snuppa er jo ikke fylt 2 engang når neste man blir født.

Setive skrev:

Så lurer jeg på en ting til, skal dere kjøpe barnevogn som kan bytte ut baggen, ala duo vogn fra simo, eller oppgraderer dere vognen etterhvert som barnet vokser?
 Vogner er jo så himla dyre så jeg tenker jo at det lønner seg å kjøpe en duo vogn  f.eks, istede for å drive å bytte hele tiden.....

Heheemoticon

Smak og behag....
Jeg hadde tre forskjellige 3-hjulinger til førstemann.... Teutonia s3, Mountain Buggy og Babytravel Icon Sport. aldri funnet dem hverken ustabile eller vansklige å komme frem med. Jeg fikk barn 3 desember, og hadde dermed en del vintermnd å kjempe meg igjennom....
Fremhjulet på 3-hjulingene kan låses så det ikke svinger v feks, snø... og så låser du den opp når du kommer på vanlig vei- om det er grus, asfalt eller skog :)
Det er mye lettere å trille en 3-hjuling, ettersom du ikke trenger å hele tiden tippe vogna opp på bakhjula for å justere kjøreretningen... Har ingen ting vondt å si om denne type vogn..
Forbud mot 3-hjulinger i bhg har jeg aldri hørt om.....

Du kan kjøpe vogn med kun sportsdel, men svært sjelden kun med babybag... Kjøper du en kombivogn har du sportsdel med en babybag OPPI sportsdelen. Det betyr at du må drasse med deg sportsdelen selv når du egentlig ikke bruker den.. det blir og ekstra slitasje på sportsdelen. En DUOvogn har en babybag og en sportsdel. Disse brukes hver for seg. Flere og flere vogner går nå over til denne typen..

Det du må tenke på når det kommer til valg av vogn er dine behov... skal du reise mye med buss? Skal vogna inn og ut og bil-passer vogna inn i bilen? Bor du i 100 etg i blokk eller kan du trille vogna rett inn i gangen?

denne runden har jeg kjøpt en 4-hjuling med svingbare fremhjul (eller bakhjul om du vender styret). Bugaboo Camelon. denne vogna ble vagt fordi den er liten og lett. Har fått ny bil siden sist med en brevsprekk til bagasjerom..

og det aller viktigste jeg finner i en vogn; kan du ha sportsdelen mot deg? jeg har veldig liten lyst til å ha min 5 mnd gamle baby vendt fra meg når h*n er så liten...

Lykke til!!

indigo85 skrev:

Setive skrev:

indigo85 skrev:

En ting så er den veldig tung. Flere av de jeg kjenner som har hatt den har sleti med dekka, så vi hadde alltid med sykkelpumpe tilfelle den gikk tom på veien. Også på min detter kallesjen av på den heletiden.  Det var noe mer også, men husker ikke helt nå.

Hmmm....da tror jeg vi stryker den av lista....

Jeg har Emmaljunga Mondial og er veldig fornøyd. Bruker den til mini ennå, vi har ikke kjøpt noen annen vogn, annet enn en sykkelvogn som vi også bruker som vogn.
Den funker godt på slaps og snøføre, og er veldig stødig. I tillegg er bagen stor, så mini kunne bruke den en god stund (heldigvis, for han ble fort veldig lang). Kommer til å bruke den igjen med stor glede :) Det som selvfølgelig er dumt med en stor duovogn med 4 hjul er at det er ingen shoppingvogn, men det går greit, og passer bra for meg.

liseann skrev:

Setive skrev:

Heheemoticon

Smak og behag....
Jeg hadde tre forskjellige 3-hjulinger til førstemann.... Teutonia s3, Mountain Buggy og Babytravel Icon Sport. aldri funnet dem hverken ustabile eller vansklige å komme frem med. Jeg fikk barn 3 desember, og hadde dermed en del vintermnd å kjempe meg igjennom....
Fremhjulet på 3-hjulingene kan låses så det ikke svinger v feks, snø... og så låser du den opp når du kommer på vanlig vei- om det er grus, asfalt eller skog :)
Det er mye lettere å trille en 3-hjuling, ettersom du ikke trenger å hele tiden tippe vogna opp på bakhjula for å justere kjøreretningen... Har ingen ting vondt å si om denne type vogn..

Du kan kjøpe vogn med kun sportsdel, men svært sjelden kun med babybag... Kjøper du en kombivogn har du sportsdel med en babybag OPPI sportsdelen. Det betyr at du må drasse med deg sportsdelen selv når du egentlig ikke bruker den.. det blir og ekstra slitasje på sportsdelen. En DUOvogn har en babybag og en sportsdel. Disse brukes hver for seg. Flere og flere vogner går nå over til denne typen..

Det du må tenke på når det kommer til valg av vogn er dine behov... skal du reise mye med buss? Skal vogna inn og ut og bil-passer vogna inn i bilen? Bor du i 100 etg i blokk eller kan du trille vogna rett inn i gangen?

denne runden har jeg kjøpt en 4-hjuling med svingbare fremhjul (eller bakhjul om du vender styret). Bugaboo Camelon. denne vogna ble vagt fordi den er liten og lett. Har fått ny bil siden sist med en brevsprekk til bagasjerom..

og det aller viktigste jeg finner i en vogn; kan du ha sportsdelen mot deg? jeg har veldig liten lyst til å ha min 5 mnd gamle baby vendt fra meg når h*n er så liten...

Lykke til!!

Takk for litt mer utfyllende svar =)

Setive skrev:

liseann skrev:

Setive skrev:

Heheemoticon

Smak og behag....

Lykke til!!

Takk for litt mer utfyllende svar =)

Lurer du på mer, så bare spør.... hadde litt barnevogndilla forrige runde:)

Haha, skjønte det =)

Takk skal du ha, da må vi finne tilbake til deg etter neste barnevogn titt. Eller, kanskje du kan hjelpe meg nå.
Har er passat med stort bagasjerom, problemet er vel at jeg har ett hundebur baki der. Men dytter jeg hundeburet helt inn til ene sida, skal der vel være plass til en barnevogn liggende på siden. Kommer til å bli noen byturer, men hovedsakelig bruke vogna mer aktivt i skogen med tanke på tur med hund. Bor på østlandet, men med slekt på vestlandet så bør den være ganske grei på vinterføre. Har en liten grusvei ned til huset ,så skal ikke opp 100 etg i blokk ;p

Hva slags vogn ser du for deg da, o store barnevogn orakel ;p ?

Vi er kjempe fornøyde med bugaboo cameleon. Hadde ikke problemer med å kjøre den på snø, men i løs grus, går det nesten ikke på fram. Da snur vi bare styret, sånn at de små hjulene kommer bak. Kan også kjøpe store hjul fremme. 

Jeg vurderte brio go, men den er hardere (fjærene) enn bugaboo, så da ble det den. 

Back
Topp