Hei! Har dere begynt å se på barnevogn ennå? Hvilken barnevogn skal dere kjøpe, og hvorfor? Jeg prøver å finne ut hvilken jeg skal gå for, og har sett litt på både Britax
3, Bugaboo Fox 3 og Emmaljunga NXT90, men har ingen kjennskap eller erfaring med noen vogner. Noen av disse, eller noen andre, som anbefales/frarådes?
Britax smile 3:
- Veldig allsidig vogn
- forholdsvis liten sammenlagt, det finnes større og mindre
- litt liten bag, men gjør som regel ikke så mye for en høstbaby, for til våren bytter man til sittedel likevel. Kalesjen på bag er kort så anbefaler Tinkafu Solskjermforlenger som bare knytes på
- Tåler det meste av terreng, skjønt det finnes heftigere terrengvogner
- forholdsvis lett
- håndtaket er fint opp til personer på ca 185-190. Er man 190 eller høyere ville jeg har testet, da det kn være for kort. Passer veldig godt til meg på 160, men savner større justeringsmulighet.
- stor og romslig handlekurv
- flat sittedel (som vil si at man legger ryggen ned fremfor å vippe hele setet bakover). Denne er stor og romslig, kan være litt stor akkurat når man bytter til sittedel, men med et innlegg (minimizer) løser det seg inntil babyen er større.
- fantastisk stor og god kalesje på sittedelen, sittedel virker også lun og god ved vind og mer vær.
- vendbar sittedel
Bugaboo Fox3:
- Den letteste og aller smidigste vogna av disse. Den oppleves helt stabil på tross av lav vekt, det har etter min mening mer med konstruksjon enn vekt å gjøre.
- dempingen er god, men med nyfødt baby vil de fleste vogner riste litt. Opplever likevel dempingen til bugaboo som såpass god at det ikke gjør så mye.
- triller godt på det meste av underlag og kan fint gå en tur på grusstier også, men er «veldig god på terreng» den viktigste egenskapen så ville jeg valgt en annen vogn. Den takler likevel både lett terreng og snø!
- god og romslig bag
- man bruker samme kalesje til bag og sittedel og dette er den beste og mest funksjonelle jeg har vært borti av kalesjer. Luftemulighet på nyeste kalesje og man kan bytte til sommerkalesje ved behov
- vendbar sittedel av ergonomisk type. Altså hele setet bikkes bakover. Kun 3 innstillinger. Skulle jeg ønske meg noe her, så var det en ekstra innstilling i setet slik at barnet kunne sitte litt mer rett men ikke HELT rett slik som øverste innstilling er. Men ikke noe som gjør den ubrukelig.
- de minste babyene sitter godt i denne sittedelen og den halvveis bakoverlente hvilestillingen er fin for refluksbabyer. Min siste baby hatet vognbag så den kunne typ ikke brukes. Fikk endelig gått korte turer da hun fikk sitte i denne sittedelen fra rundt 3 måneder.
- handlekurven er ok stor.
sin er betraktelig større til sammenligning.
- tar lite plass i bilen
Emmaljunga nxt90:
Her mener jeg nyeste modell heter select? Ville utvilsomt valgt denne fremfor en av de eldre modellene på bruktmarkedet da dempingen er forbedret i nyeste modell. Jeg solgte min fordi jeg opplevde den som stiv, tung, uten demping, tung å manøvrere selv på asfalt, babyen ristet veldig på grus, tok mye plass sammenlagt.
Men, vil legge til at dette med vogn er individuelt og en smakssak. Alle disse tre vognene er gode vogner som det selges mye av
for noen er nxt90 drømmevogna og jeg tror nok jeg hadde likte den nye modellen bedre.
De som liker vogna peker på stabil, god på snø og i terreng og romslig som positive egenskaper.
Andre vogner du kan titte litt på som minner om disse over er:
Easywalker Harvey 3
Joolz Day+
Babyjogger City select 2 (hvis du vil ha søskenvogn i samme slengen)
Cybex Priam