Barnevogn i sverige

Det er noe rimeligere, særlig Emmaljunga som jo er et svensk merke. Men, i følge loven må så dyre varer fortolles når du tar det med inn i Norge, og det spiser opp fortjenesten.
 
Den er det med fortolling som gjør det dyrt igjen desverre.
 
Det er noe rimeligere, særlig Emmaljunga som jo er et svensk merke. Men, i følge loven må så dyre varer fortolles når du tar det med inn i Norge, og det spiser opp fortjenesten.

Er det noen som har kjøpt det i sverige?
Er det rimeliger noe sted?


Barnevogner er tollfrie så det trenger du ikke å tenke på.
Når jeg sjekket i 2016 var det lite å spare, hvis jeg tok med utgiftene for å reise til Sverige ble det så og si lik pris. Mener det også er forskjell på garanti. At det er ett år i Sverige og to år i Norge, men dette er jeg ikke 100% sikker på. Hvis noe er galt / blir ødelagt med vogna må man da helt til Sverige evt sende per post for å reparere den (de fleste barnebutikker i Norge tar kun i mot vogner kjøpt i deres butikk).
 
Vi stoppet på Nordbysenteret i fjor på vei hjem fra ferie. Der har de en ganske stor babybutikk med stort utvalg av vogner, men den vognen vi såg på var det ikke noe særlig å spare på. Var samme beløp i SEK som i NOK. Sparte mer på å bestille den på internet med en rabattkode.
 
Var og tittet her om dagen på et svært varehus i sverige, synes faktisk det så litt dyrere ut når jeg hev et kjapt blikk på emmaljunga :p
Nå har vi kjøpt vogn allerede, men mannen la også merke til det
 
Barnevogner er tollfrie så det trenger du ikke å tenke på.
Når jeg sjekket i 2016 var det lite å spare, hvis jeg tok med utgiftene for å reise til Sverige ble det så og si lik pris. Mener det også er forskjell på garanti. At det er ett år i Sverige og to år i Norge, men dette er jeg ikke 100% sikker på. Hvis noe er galt / blir ødelagt med vogna må man da helt til Sverige evt sende per post for å reparere den (de fleste barnebutikker i Norge tar kun i mot vogner kjøpt i deres butikk).
De reglene ble endret en gang Har selv handlet i Sverige før. Men nå er det ikke toll heller men moms( kom jeg på i gravid tåka) og da havner man på norsk pris. Er vel strengt galt svigerfar som har handlet siden han har kontor i Karlstad.
 
Barnevogner er tollfrie så det trenger du ikke å tenke på.
Når jeg sjekket i 2016 var det lite å spare, hvis jeg tok med utgiftene for å reise til Sverige ble det så og si lik pris. Mener det også er forskjell på garanti. At det er ett år i Sverige og to år i Norge, men dette er jeg ikke 100% sikker på. Hvis noe er galt / blir ødelagt med vogna må man da helt til Sverige evt sende per post for å reparere den (de fleste barnebutikker i Norge tar kun i mot vogner kjøpt i deres butikk).

Du må betale norsk moms på barneutstyr, og skal dermed kjøre på rødt.
 
Sakset fra Tolletaten:
«Dersom du har vore utanfor Noreg i meir enn 24 timar, kan du ta med deg varer for inntil
6 000 norske kroner utan å betale toll og avgifter. Denne verdigrensa er den totale summen på varene du har handla, inkludert kvotevarene.

Er utanlandsopphaldet kortare enn eit døgn, kan du éin gong i løpet av 24 timar ta med deg varer for
3 000 norske kroner toll- og avgiftsfritt. Denne verdigrensa er den totale summen på varene du har handla, inkludert kvotevarene.»

Dersom du og partner har vært ute av landet i 24 timer kan dere altså handle for 12.000 til sammen, eventuelt 6000 til sammen, dersom dere er på «harrytur». Men så er det ikke så enkelt heller.
«Varer som utgjør eit heile, kan du ikkje dele og innføre over fleire reiser, eller av fleire personar. Dette gjeld sjølv om verdien av den enkelte del er mindre enn verdigrensa. Har du til dømes kjøpt eit kjøkken for 50 000 kroner, kan du ikkje trekkje ut delar av kjøkkenet for å fylle opp den tollfrie kvota på 3 000 eller 6 000 kroner. Men du kan da bruke den tollfrie kvota på andre varer innanfor verdigrensa.»

Så om man finner noe til en bra pris (under 3000/6000kr) og holder seg innenfor disse reglene vil jeg tro det er penger å spare i Sverige, like fullt som fra DK eller andre land. Prisene på vogner i DK er lavere enn i Norge, i følge min søster som bor der. Det kan jo også hende det lønner seg å betale MVA for noen varer, men da skal man ha fått et innmari godt tilbud.
 
Last edited:
Du må betale norsk moms på barneutstyr, og skal dermed kjøre på rødt.



Det er forskjell på moms og toll. Jeg sa bare at det ikke er noe tollavgift på barnevogn (eller barneutstyr generelt).
En mulighet for å unngå problemer er å bestille den via svensk nettbutikk så ordner de med alt av moms, eks
Kjopbarnevogn.no
 
Det er forskjell på moms og toll. Jeg sa bare at det ikke er noe tollavgift på barnevogn (eller barneutstyr generelt).
En mulighet for å unngå problemer er å bestille den via svensk nettbutikk så ordner de med alt av moms, eks
Kjopbarnevogn.no

Man må uansett innom tollen, og fortolle, selv om du slipper tollavgift. Jeg har aldri påstått at man må betale toll.
 
Man må uansett innom tollen, og fortolle, selv om du slipper tollavgift. Jeg har aldri påstått at man må betale toll.

Det er kun vis du har kjøpt varer over 3000/6000 kr du må innom tollen, akkurat som ved alt annet man kjøper i Sverige over den summen.
 
Back
Topp