Barnevernet

Febbis

Gift med forumet
Jeg leser stadig tråder hvor det skrives at "dere" hadde ringt barnevernet med engang!!!!

Jeg er glad jeg ikke omgåes dere som ikke har terskel for å ringe inn bekymringmelding til barnevernet!

Det misbrukes og mishandles så mange barn i dette landet, hvor folk snur seg vekk, men hvis foreldrene tar seg en øl; DA ringer vi!!!!!
Tror dere barnevernet tar seg bedre av barna enn foreldrene gjør???? Tror dere barn har godt av å bli kasteballer i systemet, fra fosterhjem til forsterhjem til barnehjem til ungdomshjem osv...... ????

For det første: har aldri sett noen snakke om barnevernet pga at foreldrene tar seg en øl

For det andre: det skal MYE til for at et barn blir fratatt foreldrene sine, plassert i fosterhjem osv.
Barnevernet er der for å hjelpe barnet, men også foreldrene. De ønsker i det lengste at barna skal være sammen med foreldrene sine. De aller fleste blir ikke kasteballer i systemet.
I første omgang er det jo bare samtale med foreldrene for å se om det er noe bak mistanken. Er det ikke det, så blir det ikke noe mer heller..

For det tredje: Hvis du virkelig tror det du selv skriver, anbefaler jeg deg å ta kontakt med barnevernet å få litt informasjon. Dette blir bare for dumt.

enig med deg !
Aner ikke hva nr dit er engang..

Herregud, er ikke sånn at viss du tar deg en fest mister du ungen med en gang. De går jo inn å ser hva de kan hjelpe familen med først samtaler,  helge avlastning ++ .. 

Jeg må egentlig bare si meg delvis enig. Jeg synes faktisk en telefon for mye er bedre enn en for lite, og i visse tilfeller så trenger det ikke være mange tegn ute å går heller. Hvis noe skurrer og man tror det kan ligge mere bak, så ville jeg heller ringt enn å latt være så viser det seg senere at det ikke var som det skulle likevel.

Men av at noen tar seg en øl, nei.

ORIGINAL: Labambie

For det første: har aldri sett noen snakke om barnevernet pga at foreldrene tar seg en øl

For det andre: det skal MYE til for at et barn blir fratatt foreldrene sine, plassert i fosterhjem osv.
Barnevernet er der for å hjelpe barnet, men også foreldrene. De ønsker i det lengste at barna skal være sammen med foreldrene sine. De aller fleste blir ikke kasteballer i systemet.
I første omgang er det jo bare samtale med foreldrene for å se om det er noe bak mistanken. Er det ikke det, så blir det ikke noe mer heller..

For det tredje: Hvis du virkelig tror det du selv skriver, anbefaler jeg deg å ta kontakt med barnevernet å få litt informasjon. Dette blir bare for dumt.

Jeg VET at barna ikke blir satt i fosterhjem men engang, de blir plassert i "nødhjem"
Jeg jeg faktisk veldig godt hvordan dette fungerer.

Innlegget mitt er basert på de innleggene jeg leser hvor folk skriver de hadde ringt barnvernet med engang!

Og jo: De aller fleste blir kasteballer i systemet hvis det er blitt tatt en avgjørelse om at foreldrene ikke er i stand til å ta vare på barna sine[;)]

Jeg bryr meg heller en gang for mye enn en gang for lite[;)]
men er vel ingen som ringer barnevernet etter 1 øl? Har kun sett att det har vært snakk om fulle foreldre.... og da hadde jeg glatt ringt! Fulle folk og barn hører ikke sammen!!

ORIGINAL: Febbis

Jeg VET at barna ikke blir satt i fosterhjem men engang, de blir plassert i "nødhjem"

Innlegget mitt er basert på de innleggene jeg leser hvor folk skriver de hadde ringt barnvernet med engang!

Og jo: De aller fleste blir kasteballer i systemet hvis det er blitt tatt en avgjørelse om at foreldrene ikke er i stand til å ta vare på barna sine[;)]

Det er da absolutt ikke noe galt med det? Det er isåfall tungtveiende grunner til det! De som TROR at det er pga småting har jo misforstått...

Eeeh, hvis det er tatt en avgjørelse om at foreldrene ikke er i stand til å ta vare på barna sine, så har de det VERTFALL ikke bedre hjemme!!?![8|] Da er det jo kjempebra at noen har fanga opp at noe skurrer, og ringt og skaffa de hjelp!

ORIGINAL: .meta.

Eeeh, hvis det er tatt en avgjørelse om at foreldrene ikke er i stand til å ta vare på barna sine, så har de det VERTFALL ikke bedre hjemme!!?![8|] Da er det jo kjempebra at noen har fanga opp at noe skurrer, og ringt og skaffa de hjelp!

Og det skal ganske mye til før barna blir tatt fra foreldrene, mange foreldre trenger bare veilendning og hjelp fra barnevernet... de er ikke sånne vakter som tar barna dine om du ikke gjør alt perfekt!!

Blir litt redd når jeg ser hva slags syn mange har på barnevernet!! Virker som det er MANGE der ute, som har alt for høy terskel for ringe!! Så jeg har helt motsatt syn på dette enn HI..

Tviler og på at noen ringer BV fordi foreldrene har tatt EN øl..

jeg jobber som lærer og har i den forbindelse vært nødt til å kontakte barneværnet. det har aldri hendt at de har kommet å tatt barna, men de observerer og veileder foreldrene og sammen finner en løsning.
De er her for å hjelpe foreldre, ikke ødelegge for dem!

ORIGINAL: GULLUNGEpåVEI

Hallo... en bekymringsmelding til barnevernet gjør ikke så barnet automatisk blir en kasteball i barnevernet!
Fosterhjem og barnehjem er en nødløsning!

Jeg har jobbet på barnevernvakta[;)] Bra at folk melder sin bekymring og bryr seg! Mange tiltak som hjelper uten at det er så stor inngripen i familielivet! MEN får voksne folk til å tenke seg om litt!

Sign! Jeg ringte faktisk inn bekymringsmelding på ei venninne av meg for et par år siden. Gutten ble sendt bort til "barnevakter" HELE tiden. Han kom til oss første gang 4mnd gammel, å da ble han en uke. Så var han til mamman et par dager åsså videre til noen andre. Jeg er fadder på gutten, så tilbydde meg at gutten kunne komme til oss istedet, mens hun prøvde å rydde opp i livet sitt. Han var hos oss over 200dager pr år!

Så til slutt ringte jeg barnevernet og leverte en bekymringsmelding. I samarbeid med dem fortsatte vi å ha gutten ganske mye, mot at mamman hans hadde han selv når han ikke var hos oss. Mamman fikk hjelp til barnehage, og annen hjelp hun trengte.

Gutten er nå en lykkelig gutt på snart 4år, mamman er lykkelig samboer med en ny mann, de venter barn sammen til sommeren, og gutten er nå på besøk hos oss en og annen helg bare for å besøke "tante" og "onkel" og den obligatoriske uken i sommerferien, da han er her på ferietur [:D]

Så at barnevernet og det å levere bekymringsmelding dit gjør barna til kasteball i systemet er BULLSHIT! De hjelper barna, men de hjelper også foreldrene til å ta seg av barna sine. Det skal MYE til for at barna blir tatt fra foreldrene.

Men der barna blir hentet, er det som aller oftest GOD grunn til det. Har nemlig ei barndomsvenninne som ble fratatt begge barna, hvor jeg om mange mange andre, inkl besteforeldrene mener det ble ventet for lenge før barna ble hentet...

har rengt 1 gong å hadde løst en anna gong
den gongen æ rengte så vest æ at d va vold inne i bildet
den gongen æ hadde ønska å renge va når æ veste d va stor fyllafes m en baby i huset (3mnd) men rengte ikkje sia æ kun hadde sambo sitt ord, han va dær men dro pga d va unga i huset

d e masse bedre man renge en gong før masse en en gong før lite
ungen bi ikkje tatt ut a heimen heilt uten vidre. trur mange svartmale BV å sia BV har tausetsplikt kommer aldri den sia ut
ja d kan skje feilbehandling men tvila så ofte som folk hyle d ut

Jeg syns det er så dumt at alle tror man blir kasteballer innenfor barnevernet. Akkurat den erfaringen er mediasøkt og det vi leser om i avisene. Såklart finnes det de som blir det, men tenk på alle de som får hjelp da!! Barnevernet er ikke der for å ta fra oss barna, de er der for å hjelpe de som trenger det, sånn at de kan beholde dem!

I bhg hvor jeg jobber arbeider vi med å få til et tett samarbeid mellom bv og foreldre. Vi ønsker at "tabuemnet" og redselen for bv skal forsvinne, og at foreldrene skal få se at de selv også kan ringe til bv om det er noe de lurer på ang barnet sitt, uten å tro at de mister barnet eller blir uglesett av den grunn! Det skal tungtveiende grunner til før at noen mister barnet sitt permanent, mange hjelpetiltak som blir satt i gang før den tid..

Jeg har nulltoleranse og ringer om det er noe som kniper i magefølelsen min -en tlf for mye er bedre enn ingen tlf og et barn som har det vondt og ikke blir oppdaget!!
Sånn håper jeg også at det er flere som er! [:)]

ORIGINAL: LilleLalle

jeg sier bare... "hva med dæ sjæl"[8|] greit å tenke litt .

jeg blir litt sjokkert over enkelte her inne. Greit å vite litt før man ringer å legger igjen en bekymringsmelding til barnevernet. mener nå jeg da.

I 99% av tilfellene hvor barnevernet blir ringt/koblet inn er det snakk om alvorlige ting! Ikke det å ta en øl liksom...

Ongen bler ikkje tatt fra foreldrene hvis de har tatt seg ein øl heller då.

Her har vi lite kunnskap om barnevernet.

Selv om man ringer barnevernet med bekymring vil det ikke si at barnet blir kasteball mellom fosterhjem.
Det som mest trolig skjer OM det er noe å være bekymret for i det hele tatt er at det blir iverksatt tiltak for familien for å bedre situasjonen som var bekymringsverdig for barnet.
Barnevernet vil nok også holde tilsyn med situasjonen i familien en stund etter tiltak o.l.

Jeg ringer barnevernet om det er nødvendig.
Stoler på systemet og at de finner en god og rettferdig/trygg/sikker ordning for barnet.

Men jeg hadde ikke ringt om foreldrene tar noen øl med barnet sovende. Det er hysteri.

Hadde foreldrene/mor/far hatt fest ofte med barnet sovende, med ukjente gjester, høy musikk, røyking og drikking inne i huset så hadde jeg vurdert det lett.
Foreldrene blir ikke fratatt ungen ( muligens om meldingen kommer mens festen pågår, men da bare til morgen etter til festen er over og foreldrene er edrue ).
Jeg mener foreldre som gjør slikt med unger i huset trenger veiledning/ino om hva det kan gjøre med barnet og hvordan deres valg påvirker ungen deres....

Jeg har jobbet med noen som ble tatt ut for sent jeg(ut av hjemmet sitt hos foreldrene), den personen fikk diagnosen psyskisk utviklingshemma grunnet understimulering[&o]. Synes mange venter for lenge med å ringe jeg. Hadde den ungen blitt tatt ut av hjemmet før den var ferdig på ungdomsskolen så er det ikke sikkert h*n hadde fått den diagnosen.

Det skal MYE til før man blir fratatt ungene sine.

Takk, Labambie! [:)]

Nå har jeg tydeligvis gått glipp av noe..

Er det noen som har sagt at de ville ha ringt barnevernet om foreldrene tar seg noen øl hjemme.. mens barnet ligger og sover??

Back
Topp