Barnevakt for første gang

Lisaa1234

Elsker forumet
Vi har ennå ikke hatt barnevakt til vår 1 åring. Vi har ikke hatt behov og ingen har tilbydd seg.
Lurer litt på hva som er vanlig? Det er nok store variasjoner selvsagt.
En del av mine venner med barn har foreldre (besteforeldre til barna) som spør om å få «låne» ungene noen timer av og til. Når barna er eldre ønsker besteforeldrene å ha de på overnatting ol.
Besteforeldre er jo selvsagt forskjellige og vi hadde ikke forventet noe hjelp før vi fikk barn heller.
Men til spørsmålene:
-når (alder på barn) hadde dere barnevakt for første gang?
- hvor lenge?
- hva gjor du/dere den tiden?
- hvem passer barnet?

Barnet var ca 4 mnd da jeg var på jobb og mannen fikk en hastetime hos tannlegen, farmor passet i 1-2 timer (husker ikke helt). Ellers hadde vi barnevakt noen ganger på kveldene etter leggetid fra eldste var ca 6-7 mnd, der vi var på kino to ganger og ute og spiste 2-3 ganger, i tillegg til ett bryllup. Da eldste var ett år og ni mnd ble han storebror, og da passet farmor og farfar han på sin første overnatting borte mens pappa var med meg på sykehuset.

Bestemor, min mamma passa guttungen første gang når han var 3,5mnd en formiddag. Vi var å bestilte nytt kjøkken til huset, som vi kjøpte en mnd før og skulle pusse opp en del av.
Han sov over der første gang når han var 6,5mnd, da var vi i juleselskap 1.juledag.

- 10,5 mnd. (men det var vi som holdt igjen, barnevaktene hadde stått klare lenge)
- i overkant av et døgn
- var på SPA med overnatting
- mormor (min mamma)
Ååååh, dere er heldige dere som har barnevakter i «kø»:Heartpink Her vil de liksom kose og leke litt når de er på besøk (besteforeldre, tanter/onkler, venner av oss osv) men ikke noe mer enn det. Ingen har tilbydd seg å trille en tur (det hadde vert deilig om noen gjor de første mnd). Det gjør liksom at vi kvir oss for å spørre om barnevakt da.

Med første var han vel 3-4 mnd når jeg og mannen tok oss en middag ute og han var med min mamma i 2 timer alene. Første overnatting da var han vel rundt året tror jeg. Lille frøkna var med min mamma alene når hun var et par uker i kanskje 1 time for at jeg skulle få handlet og hentet noen pakker. Dette var hjemme her. Nå er hun 4 mnd og var 4 timer med mamma for 1,5 uke siden. Også her hjemme.

Ååååh, dere er heldige dere som har barnevakter i «kø»:Heartpink Her vil de liksom kose og leke litt når de er på besøk (besteforeldre, tanter/onkler, venner av oss osv) men ikke noe mer enn det. Ingen har tilbydd seg å trille en tur (det hadde vert deilig om noen gjor de første mnd). Det gjør liksom at vi kvir oss for å spørre om barnevakt da.
Kan jo hende de blir glade hvis dere spør? Nå er jeg også såpass heldig at mamma venter på at jeg skal spørre, men hun blir jo super glad hver gang. Storebror på 2,5 elsker å være hos dem og mamma elsker å ha barnebarna der så hun kommer plutselig å henter han i helgene å overrasker han med overnatting:)

Husker ikke første gang vi satte han igjen med besteforeldre en time eller to. Mulig han var rundt fire måneder. Første overnatting var han ni måneder. Da hadde min mamma han et døgn isj. Vi var ute på standup show og tok en øl etterpå. Var skikkelig rart å være uten babyen min.

Kan jo hende de blir glade hvis dere spør? Nå er jeg også såpass heldig at mamma venter på at jeg skal spørre, men hun blir jo super glad hver gang. Storebror på 2,5 elsker å være hos dem og mamma elsker å ha barnebarna der så hun kommer plutselig å henter han i helgene å overrasker han med overnatting:)
Ja, det er liksom det jeg tenker. Kan jo hende de venter på at vi skal spørre. Men syns det er så rart at aldri så mye som har ymtet frempå litt om å passe da. Dersom de har lyst.

Ja, det er liksom det jeg tenker. Kan jo hende de venter på at vi skal spørre. Men syns det er så rart at aldri så mye som har ymtet frempå litt om å passe da. Dersom de har lyst.
Start i det små. Si «hei du, du har ikke lyst til å passe ..... i 2 timer på lørdag da?» litt sånn casual. Da ser du jo fort på reaksjonen om det er noe vedkommende virkelig har lyst til eller om de eventuelt sier ja kun for å være snille. Og sier de nei, nei da spør du heller noen andre:)

Start i det små. Si «hei du, du har ikke lyst til å passe ..... i 2 timer på lørdag da?» litt sånn casual. Da ser du jo fort på reaksjonen om det er noe vedkommende virkelig har lyst til eller om de eventuelt sier ja kun for å være snille. Og sier de nei, nei da spør du heller noen andre:)
Ja, kanskje jeg skal gjøre det sånn. Tenker det er lurt for både barnet og oss foreldre å «øve» litt noen timer om gangen før vi plutselig trenger barnevakt.

Ja, kanskje jeg skal gjøre det sånn. Tenker det er lurt for både barnet og oss foreldre å «øve» litt noen timer om gangen før vi plutselig trenger barnevakt.
Ja det er jo nettop det. Tror det kan bli ganske mye hvis ungen aldri har vært borte fra dere og plutselig skal overnatte et nytt sted med noen h.n aldri har vært alene med. Her er det kun mamma som passer men det er fordi det kun er henne jeg stoler på. Dere må jo også føle dere trygge på de som skal passe og det finner dere jo best ut av ved et par timer først. Da slipper dere og være «redde» lenge samtidig som dere ser om alt har gått bra.

Første barnet: nesten 7 år. Jeg fødte nr. 2. Var borte 11 timer, før far kom hjem igjen.
En besteforelder som passet.

Andre barnet: 1 år og ikke hatt barnevakt. Blir nok samme greien da, barnevakt ved fødsel av nr. 3. Nr 2 vil da nærme seg 2 år.

Med eldste hadde vi ikke behov for barnevakt tidligere. Ingen i nærheten som kan stille uansett.

Førstemann var 8 mnd. Da var han hos svigers mens jeg vasket huset til jul. Ellers hadde jeg barnevakt ved legetimer og jordmortimer. Svigermor passet.

Nr to var 2 mnd gammel første gangen, da var vi i bryllup. Det var ca fra kl 12 og frem til midnatt. Svigers passet.

Har aldri hatt barnevakt kun for å være kjærester, men det skulle jeg ønske. Har vi barnevakt er det fordi vi skal gjøre noe med huset, jobbe og den slags.

Eldste var 4 uker. Da i 4 timer en gang i uka hos svigermor. Jeg var gressenke og akkurat 19 år med fødselsdepresjon. Jeg tok igjen søvn og husarbeid.

Hu sov over første gang 4 mnd da hos svigermor da også. :) Tror bare jeg var på en bursdagsfest da. Er nesten 13 år siden nå så ikke så lett å huske lengre :p

Minste har hu også passa en gang i uka fra tidlig av, men ikke så tidlig da. Da hadde hu flere barnebarn. Så måtte dele opp litt barnebarntid. Men ble vel gjerne fra 4 mnd. Også med overnatting da :)

De har begge to ett ekstra nært forhold med svigermor, men hu er veldig fantastisk med barna også. :D

Noen timer når hun var et par uker gammel. Har barnevakt noen timer hver gang svigers er på besøk (de bor 4-5 timer unna, så det blir ikke så ofte).
Vi skal til New York alene om en måned, det blir første gang vi har barnevakt i en lengre periode og på natt. Da er lille 1 år og 2 mnd, veldig spent på hvordan det kommer til å gå. Vi skal ha en prøvehelg hvor svigers skal gjøre det meste av legging og slikt før den tid.

Første barnet var bare noen uker gammel første gang jeg hadde barnevakt. Da skulle jeg i en minnestund etter at vi mistet flere av våre venner. Da var det mormor som passet. Hun passet også i begravelsene en uke senere.

Overnatting var først når barnet var ett år.

Andre barnet hadde barnevakt ett par timer når han var 5 mnd. Overnatting venter vi igjen med til han er ca året.

Eldste er 10 år, og har enda ikke hatt barnevakt.

Mini var 2 mnd da jeg var ute å spiste (2timer) med ei venninne, bf til eldste var barnevakt

Hadde barnevakt 1-2 timer da lille var 4-5 måneder. Første barnevakt med overnatting var etter 15 mnd. Jeg jobbet nattevakt, så la ungen til å sove på kvelden og kom hjem tidlig morgen. Ble passet av tante og besteforeldre.

Eldste er 10 år, og har enda ikke hatt barnevakt.

Mini var 2 mnd da jeg var ute å spiste (2timer) med ei venninne, bf til eldste var barnevakt

Nå vet ikke jeg noe om forholdet til barnefar da, tanken bare slo meg på at man kanskje ikke har sånn behov for barnevakt hvis man ikke er sammen med barnets far, og han stiller opp hvis man skal noe? Hvis ikke er 10 år lenge uten å gjøre noe for seg selv, for meg i alle fall :)

Back
Topp