Barnevaksinasjonsprogrammet – en guide

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
Det har hun blitt, men i hvilken grad hun har blitt syk vet ikke jeg så mye om. Hun var der pga hoven hals og kjertler som hovnet veldig opp. Hun måtte ta blodprøver som konkluderte med lavt/svakt immunforsvar og legene mente det skyldes manglende vaksinasjon, da dette også er noe de ofte ser hos dem som ikke er vaksinert.
Kuren fikk hun på resept, og den varte i 3 eller 5 dager. Den kuren hjelper kroppen å styrke immunforsvaret. Jeg vet ikke så mye mer om det, da hun var hos mammaen sin de ukene og pappaen ikke deler alt med meg.. :)
Ok.
Har lest en forskningsrapport om at uvaksinerte barn blir oftere alvorlig syke. Men dette var i USA. Og det er de i fattigere strøk som ikke er vaksinerte. Og da er det mange andre faktorer som spiller inn på om de blir oftere syke. Stod ikke noe konkret om hvordan vaksiner påvirker til et godt imunforsvar. Men når de får vaksine så aktiveres vel imunforsvaret og må jobbe, så det er vel logisk :)

Min er ikke vaksinert, har nesten aldri vært syk. Kjempegodt immunforsvar og aldri fått omgangssyke engang (som går flere ganger i året i mange barnehager, i fjor feks hadde mange på avdelingen hans det 3-4 ganger) han er 6 år. Jeg er meget skeptisk til alt slikt pga lest mye om bivirkninger osv som har skremt meg! Men vurderer vaksinere for meslinger siden det er mer utbredt nå..
Tror nok ikke at vaksiner er nødvendig for å få et normalt sterkt imunforsvar :)

Min er ikke vaksinert, har nesten aldri vært syk. Kjempegodt immunforsvar og aldri fått omgangssyke engang (som går flere ganger i året i mange barnehager, i fjor feks hadde mange på avdelingen hans det 3-4 ganger) han er 6 år. Jeg er meget skeptisk til alt slikt pga lest mye om bivirkninger osv som har skremt meg! Men vurderer vaksinere for meslinger siden det er mer utbredt nå..
Er du vaksinert? Mannen din?

Jeg er blitt vaksinert da jeg var lita,og har under grundig utredning i løpet av mange år fått diagnosen "idiopatisk hypersomni" ,som de har funnet ut er vaksinasjonsprogrammet som har gjort utslag på nervesystemet.
Min største søster er også vaksinert,og er under utredning for å finne ut hva som er problemet. Mine 3 småsøsken er IKKE vaksinert,og er friske og raske,samme med min datter på 10år. Har hatt alle barnesykdommene,men ikke en snev av noe som helst i senere tid. Har sett så mye dokumentarer,snakket og møtt folk som sliter med psykiske sykdommer pga vaksinene.
Er et tema man kan diskutere seg grønn på,folk har forskjellige meninger...la de ha det,men ikke sett de til side og kall de det ene og det andre.
Her blir vaksiner tatt om vi frar til utland der det trengs.

Ok.
Har lest en forskningsrapport om at uvaksinerte barn blir oftere alvorlig syke. Men dette var i USA. Og det er de i fattigere strøk som ikke er vaksinerte. Og da er det mange andre faktorer som spiller inn på om de blir oftere syke. Stod ikke noe konkret om hvordan vaksiner påvirker til et godt imunforsvar. Men når de får vaksine så aktiveres vel imunforsvaret og må jobbe, så det er vel logisk :)
Det har vel noe med at kroppen eksponeres for ulike sykdommer som gjør at immunforsvaret blir noe sterkere om man er vaksinert. :) Men forkjølelser, omgangssyke og andre "vanlige" tilstander er man ikke reservert mot uansett. Og det er heller ingen regel uten unntak ;)

Ok.

Dette gjelder også i Norge bortsett fra at her er det de mest velstående som ikke vaksinerer. De som er barn av fattige foreldre eller lavt utdannede foreldre har større sjanse til å få alvorligere sykdommer og flere sykdommer enn de med velstående foreldre.
Gidder ikke lete opp alle forskningsartiklene Om dette, men dette er pensum på sykepleieutdanninga. Vi har brukt boka sosial epidemiologi som forklarer hele sammenhengen mellom sosial status og sykdom i samfunnet på i Norge og i utlandet.

Vaksiner virker på den måten at de aktiverer de ulike delene av immunforsvaret, som på den måten fører til at vi blir motstandsdyktige mot de aktuelle sykdommene vi blir vaksinert mot. Neste gang vi blir utsatt for smitte av samme type virus eller bakterier, vil immunforsvaret ta tak i mikrobene med en gang.

At vi blir utsatt for virus og bakterier fører til et sterkere immunforsvar, bortsett fra hos de som har svekket immunforsvar.

Og grunnen til at det er mer utbredt, er pga folk som dere som ikke vaksinerer. Det sammen med innvandring fra andre deler av verden, kan gjøre at gamle sykdommer blusser opp igjen og vi i verste fall får nye epidemier. Men det regner jeg med du er fullt klar over. Så da er det helt uforståelig for meg hvordan man kan la være å vaksinere. Bivirkningene av å ikke vaksinere er potensielt langt verre enn å faktisk ta de vaksinene vi får tilbudt.

Dette gjelder også i Norge bortsett fra at her er det de mest velstående som ikke vaksinerer. De som er barn av fattige foreldre eller lavt utdannede foreldre har større sjanse til å få alvorligere sykdommer og flere sykdommer enn de med velstående foreldre.
Gidder ikke lete opp alle forskningsartiklene Om dette, men dette er pensum på sykepleieutdanninga. Vi har brukt boka sosial epidemiologi som forklarer hele sammenhengen mellom sosial status og sykdom i samfunnet på i Norge og i utlandet.

Vaksiner virker på den måten at de aktiverer de ulike delene av immunforsvaret, som på den måten fører til at vi blir motstandsdyktige mot de aktuelle sykdommene vi blir vaksinert mot. Neste gang vi blir utsatt for smitte av samme type virus eller bakterier, vil immunforsvaret ta tak i mikrobene med en gang.

At vi blir utsatt for virus og bakterier fører til et sterkere immunforsvar, bortsett fra hos de som har svekket immunforsvar.
Takk for informativt innlegg :)

Men jenta det er snakk om har vel kanskje i utgangspunktet svekket imunforsvar da? For en vaksine styrker vel bare imunforsvaret mot akkurat de sykdommene den beskytter mot?

Og grunnen til at det er mer utbredt, er pga folk som dere som ikke vaksinerer. Det sammen med innvandring fra andre deler av verden, kan gjøre at gamle sykdommer blusser opp igjen og vi i verste fall får nye epidemier. Men det regner jeg med du er fullt klar over. Så da er det helt uforståelig for meg hvordan man kan la være å vaksinere. Bivirkningene av å ikke vaksinere er potensielt langt verre enn å faktisk ta de vaksinene vi får tilbudt.

Word! Har ikke respekt for at folk ikke vaksinerer når man kan. Sjokkerende egoisme.

She said it! :-)

Syns det er skremmende.
Jeg skal jammen passe meg når denne i magen kommer ut i verden og er for ung for vaksinen enda. Det er ikke trygt noe sted når slike kjøtthuer går løs!

Det er så mye propaganda når det kommer til bivirkninger på vaksiner nå til dags. Folk argumenterer med tungmetaller og diverse andre lumskheter (disse er mest diskutert da tungmetaller er myteomspunnet) som brukes i vaksiner, det de ikke er klar over er at mengden som finnes i vaksinen selv er så lite. Vi får i oss 100 × den dosen gjennom normalt kosthold og luften vi puster..

Jeg ble født med lavt immunforsvar. Jeg kan ikke ta vaksiner med aktive viruser i, da dette vil resultere i at jeg blir alvorlig syk. Jeg har fulgt vaksinasjonsprogrammet så godt som mulig utenom de med aktive viruser i.

Jeg er en av de uheldige som lever "trygt" fra de andre sykdommer takket være dere som har vaksinert dere og barna deres.

Jeg kan ende med å dø om jeg får noen av de sykdommene. Eller ende med varige mén som kommer med de enkelte.

Hver 3. uke må jeg på sykehuset for å få medisiner intravenøst så jeg slipper å være syk minst 2 uker i mnd.

Nei, vettu! Har et spm til dere som nekter å vaksinere. Har dere lest om de forskjellige sykdommene og hva de gjør med kroppen? Hva som kan skje med kroppen etter? Ettersykdommer, varige mén, dødsfall?

Vei de opp mot de såkalte bivirkningene dere leser dere fram til fra humbug sider og folk og sammenlign.

Ta gjerne med statistikker også!

Det er så mye propaganda når det kommer til bivirkninger på vaksiner nå til dags. Folk argumenterer med tungmetaller og diverse andre lumskheter (disse er mest diskutert da tungmetaller er myteomspunnet) som brukes i vaksiner, det de ikke er klar over er at mengden som finnes i vaksinen selv er så lite. Vi får i oss 100 × den dosen gjennom normalt kosthold og luften vi puster..

Jeg ble født med lavt immunforsvar. Jeg kan ikke ta vaksiner med aktive viruser i, da dette vil resultere i at jeg blir alvorlig syk. Jeg har fulgt vaksinasjonsprogrammet så godt som mulig utenom de med aktive viruser i.

Jeg er en av de uheldige som lever "trygt" fra de andre sykdommer takket være dere som har vaksinert dere og barna deres.

Jeg kan ende med å dø om jeg får noen av de sykdommene. Eller ende med varige mén som kommer med de enkelte.

Hver 3. uke må jeg på sykehuset for å få medisiner intravenøst så jeg slipper å være syk minst 2 uker i mnd.
Kjære vene! Føler så med deg!

Alle ikke-vaksinerings tøysekopper burde lese denne!

Mange av bivirkninger har de jo bevist er rene tilfeldigheter også. Som feks med HPV vaksinen. Som de mente førte til ME. (Lenge siden jeg hørte om dette, mulig jeg har noen detaljer feil).
Uansett, de fanatiske vaksinemotstanderne mente at vaksinen førte til ME. Forskerne beviser gang på gang at det er rent tilfeldig, pga ME som regel ikke slår ut på unge jenter før i den alderen de får vaksinen. Så dette er jenter som UANSETT ville fått ME, uavhengig av vaksinen eller ei, det er bare rent tilfeldig at de har tatt vaksinen 6 mnd tidligere. De har ikke sett noen økning fra de som har tatt vaksinen, og de som ikke har tatt den. Allikevel er vaksinemotstanderne bastante og nekter å høre på allmenn fornuft.

Er som en komiker sa. Man kan ha 100.000 bevis for at vaksiner ikke er skyld i den og den diagnosen. Vaksinemotstandere trenger bare én liten påstand om det motsatte, og velger heller å tro på den. Er så latterlig at man får lyst til å gråte.

Kjenner pulsen min stige i takt med denne tråden. Enda godt jeg er vaksinert, så vet jeg i alle fall at det ikke er noe veldig alvorlig ;)

Kjenner pulsen min stige i takt med denne tråden. Enda godt jeg er vaksinert, så vet jeg i alle fall at det ikke er noe veldig alvorlig ;)
Er noe med vaksinemotstandere som får meg til å bli veldig provosert. De leker med våre og barna våres liv. At ikke vaksinasjonsprogrammet er påbudt enda, er en gåte for meg! Tipper det kommer om ikke så altfor lenge. Sikkert så fort en av våres politikeres små barn blir smitta av meslinger eller tuberkulose.

Synes oppriktig synd på dem som av allergi eller diverse sykdommer ikke kan vaksineres. :( Håper vaksinemotstanderne vet at de fort kan få liv på samvittigheten.

Er noe med vaksinemotstandere som får meg til å bli veldig provosert. De leker med våre og barna våres liv. At ikke vaksinasjonsprogrammet er påbudt enda, er en gåte for meg! Tipper det kommer om ikke så altfor lenge. Sikkert så fort en av våres politikeres små barn blir smitta av meslinger eller tuberkulose.

Synes oppriktig synd på dem som av allergi eller diverse sykdommer ikke kan vaksineres. :( Håper vaksinemotstanderne vet at de fort kan få liv på samvittigheten.
De vet ikke det og får det heller ikke inn i hodet for hodet er fullt av konspirasjonsteorier! En av mine beste venner har jo ikke vaksinert barna sine. Og hun er oppegående, bare så alt for naiv. Vi har ikke så mye kontakt nå :P

Vi vaksinerer. Ikke snakk om noe annet. Vi er så heldige som bor i et land der alle har den muligheten.

Takk for informativt innlegg :)

Men jenta det er snakk om har vel kanskje i utgangspunktet svekket imunforsvar da? For en vaksine styrker vel bare imunforsvaret mot akkurat de sykdommene den beskytter mot?

Ho har nok det ja, men tror ikke manglende vaksinasjon er grunnen. Ligger nok noe annet bak det svekkede immunforsvaret. Vaksiner styrker immunforsvaret mot akkurat de sykdommene vi vaksinerer mot. Immunsystemet modnes etter hvor mye vi blir utsatt for, så hvis vi ikke blir utsatt for bakterier og virus vil vi heller ikke få et bedre immunforsvar.
Men alltid en regel uten unntak ;)

Back
Topp