Barnevaksinasjonsprogrammet – en guide

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
De vet ikke det og får det heller ikke inn i hodet for hodet er fullt av konspirasjonsteorier! En av mine beste venner har jo ikke vaksinert barna sine. Og hun er oppegående, bare så alt for naiv. Vi har ikke så mye kontakt nå :P
Det holder jeg med deg i.
Hadde lett kutta ut venninner av samme grunn. Og hadde uten tvil nekta mine barn å være sammen med hennes barn! På lik linje med at jeg hadde nekta mine barn å være sammen med barn som får lov å leke med skarpladde våpen eller som lærer hjemme at vold er kult og noe alle bør drive med. Er litt i samme gata.

Det holder jeg med deg i.
Hadde lett kutta ut venninner av samme grunn. Og hadde uten tvil nekta mine barn å være sammen med hennes barn! På lik linje med at jeg hadde nekta mine barn å være sammen med barn som får lov å leke med skarpladde våpen eller som lærer hjemme at vold er kult og noe alle bør drive med. Er litt i samme gata.
Helt enig med deg! :-)

Det er så mye propaganda når det kommer til bivirkninger på vaksiner nå til dags. Folk argumenterer med tungmetaller og diverse andre lumskheter (disse er mest diskutert da tungmetaller er myteomspunnet) som brukes i vaksiner, det de ikke er klar over er at mengden som finnes i vaksinen selv er så lite. Vi får i oss 100 × den dosen gjennom normalt kosthold og luften vi puster..

Jeg ble født med lavt immunforsvar. Jeg kan ikke ta vaksiner med aktive viruser i, da dette vil resultere i at jeg blir alvorlig syk. Jeg har fulgt vaksinasjonsprogrammet så godt som mulig utenom de med aktive viruser i.

Jeg er en av de uheldige som lever "trygt" fra de andre sykdommer takket være dere som har vaksinert dere og barna deres.

Jeg kan ende med å dø om jeg får noen av de sykdommene. Eller ende med varige mén som kommer med de enkelte.

Hver 3. uke må jeg på sykehuset for å få medisiner intravenøst så jeg slipper å være syk minst 2 uker i mnd.
Helt rett, er utrolig mye propaganda ang det!

Jeg forstår meg ikke på folk som ikke vksinerer!

Helt rett, er utrolig mye propaganda ang det!

Jeg forstår meg ikke på folk som ikke vksinerer!
Jeg forstår de forsåvidt, de har jo lest seg opp og i tillegg skriver jo media om mulige sykdommer og slikt som følger av vaksiner. Det er synsing og støttes ikke av forskning i det hele tatt. Les opp på statistikker, les fakta om de forskjellige sykdommene og de hadde fått en helt annen oppfatning av verden.

Syns det var skummelt å høre om meslingutbruddet som kom av de som ikke vaksinerte ungene sine!
Folk sier/tror at immunforsvaret blir forsterket osv. Ved meslinger, så svekkes immunforsvaret betraktelig etter sykdomsutbruddet, og vi er så mye mer utsatt for ettervirkninger! Heldige de som slipper "billig" unna og ikke pådrar seg de alvorlige tilfellene av sykdommen hvor de får hjerneskader osv. Blir forbannet egentlig. Meslinger kunne vært utryddet.

For ikke å snakke om kikhoste! Får vondt inni meg og ender i tårer når jeg ser spedbarn med kikhoste. Panikken i ansiktet hvor de blir blå for at de hoster seg ihjel til de ikke har mer oksygen til å hoste.. har vaksinemotstandere sett dette? Har de tenkt over hva som skjer med kroppen og hjernen når de ikke får oksygen?

Om bare media kunne fokusert på dette i stedet. Om bare leger, helsesøstre og fagpersonell generelt kunne brukt tid på å informere mer. Gå inn på virkestoffene i vaksinene, statistikker, vise til virkelige forskninger OG vist video/fortalt i detaljer hva sykdommene gjør, ettervirkninger, utfall.. dette frustrerer meg mest av alt.

Selvfølgelig vaksinerer vi våre unger. Noe annet er egoistisk idioti.

Gruppeimmunitet er viktig for dem som ikke kan ta vaksinen. Selvsagt tar vi den, vi som kan. Jeg vil jo ikke at mine unger skal få det, eller være skyld i at andre får det.

Vi sier ja takk! Har null respekt for vaksinemotstandere. Hvis babyen min får meslinger fordi noen idioter ikke har vaksinert ungen sin, skal de få se raseri.. ;-)

Vi sier ja takk! Har null respekt for vaksinemotstandere. Hvis babyen min får meslinger fordi noen idioter ikke har vaksinert ungen sin, skal de få se raseri.. ;-)
Henger meg på den! :cool:

Henger meg på den! :cool:
Bra! Stort sett klarer jeg å respektere andre menneskers holdninger og meninger, men når det kommer til vaksiner finnes det faktisk bare et riktig valg. At noen takker pent nei til noe sånt er komplett uforståelig.

Bra! Stort sett klarer jeg å respektere andre menneskers holdninger og meninger, men når det kommer til vaksiner finnes det faktisk bare et riktig valg. At noen takker pent nei til noe sånt er komplett uforståelig.
Jeg syns det er forferdelig at ved å takke nei, gjør de livet vanskeligere for de som faktisk ikke kan, av ulike årsaker, kan få vaksinen. De velger liksom for dem også, at de skal være ekstra forsiktig, for smitte er overalt! Grrr. Jeg blir skikkelig frustrert!

Mitt første barn er vaksinert som planen tilsier. 8 åringen kunne ikke vaksineres som liten, men har straks fullført programmet nå. Heldigvis.

Mitt første barn er vaksinert som planen tilsier. 8 åringen kunne ikke vaksineres som liten, men har straks fullført programmet nå. Heldigvis.
Og nettopp av hensyn til sånne som ham er det viktig at de andre, f.eks de han går ibhg og senere skole med, er vaksinert. Det beskytter. Derfor er det superegoistisk å la være

Og nettopp av hensyn til sånne som ham er det viktig at de andre, f.eks de han går ibhg og senere skole med, er vaksinert. Det beskytter. Derfor er det superegoistisk å la være
Klapper for bra ord!!

Vi vaksinerer!! Både e og bf er vaksinert.
Uaktuelt å ikke vaksinere, og faktisk er det enkelte typer jobber man ikke kan jobbe i som uvaksinert.
Da e utdanna meg til hjelpepleier så måtte vi inn til sjekk for å se om vi hadde immunitet mot tuberkulose. Og da sjekka de i samme slengen om vi hadde fulgt vaksinasjonsprogrammet. De som ikke hadde gjort det fikk kraftig irettesettelse og klar beskjed om å gå å vaksinere seg.

Og så klart vi vaksinerer selv også. Tar vel strengt tatt mer enn barnevaksinasjonsprigrammet også.
Og vi voksne har oppfrisket kikhostevaksinen (som skal gjøres hvert tiende år;))

Jeg forstår veldig godt de som er skeptiske til hva vaksinene egentlig inneholder. Det er jeg også. Men som en kontrast til å lure på hva vaksinene kan ha av bivirkninger, så VET vi i det minste at de beskytter mot alvorlige sykdommer. Nå er det kanskje ikke alle som skjønner hvor alvorlige sykdommer vi snakker om.
Men jeg har vokst opp med en mormor med polio. Hun våknet opp som barn en dag med et bein som var helt slapt. Hun måtte tilbringe månedsvis ALENE på sykehus i Danmark (enda hun bodde i Norge), flere ganger. Barndommen hennes ble tatt fra henne på mange punkter, og beinet er så klart fortsatt lamt. Nå sprer lamheten seg til resten av kroppen, sakte. Det er skummelt.
Jeg vil ikke at noen andre skal oppleve dette i vår tid. Er det ikke nok?

Og Kikhoste fikk jeg selv som 17åring. Jeg ble kraftig rammet og var sengeliggende i et halvt år. Venninnen min, kjæresten min, hans familie og.mine småsøsken ble smittet. No fun. Jeg og venninnen min lå syke sammen og hostet til vi spøy begge to, hver dag. Skolen gikk pent i dass. Å se et lite barn oppleve dette? No thank you.

Så jeg forstår skeptikere. Men prisen er for høy. Vaksinerer, jeg.

Og så klart vi vaksinerer selv også. Tar vel strengt tatt mer enn barnevaksinasjonsprigrammet også.
Og vi voksne har oppfrisket kikhostevaksinen (som skal gjøres hvert tiende år;))

DET er det på tide vi makker oss til å gjøre. Jeg skal vel egentlig helst ikke gjøre de som gravid da vil jeg tro. Men, når lille er ute, så skal den jo ha slike selv, så da må den vel tåle at ammende mor også tar? Sjekke opp med legen. Hvor gjør man slikt, egentlig?

DET er det på tide vi makker oss til å gjøre. Jeg skal vel egentlig helst ikke gjøre de som gravid da vil jeg tro. Men, når lille er ute, så skal den jo ha slike selv, så da må den vel tåle at ammende mor også tar? Sjekke opp med legen. Hvor gjør man slikt, egentlig?
Jeg ble revaksinert på barsel. Legen min skrev det på blodprøvepapirene mine at jeg skulle revaksineres på barsel :)

Genialt, for det er jo et par mnd til lille får sin vaksine, og vi snakker jo midt på vinteren, og greit å være på den siskre siden.

Her blir vaksinasjonprogrammet fulgt til punkt og prikke ;)

Jeg har alltid bestemt meg for å vaksinere babyen min, men ble i allefall 100% sikker når jeg gikk gravid på jobb. Jeg jobber i hjemmesykepleien, og er selvfølgelig daglig hos syke pasienter. Vi hadde oppfølging på en mann fra utlandet. Det viste seg til slutt at han hadde turberkulose, og 3 på jobben ble smittet og selvfølgelig ganske syke. Veldig glad jeg var vaksinert da det kan føre til spontanabort eller i verste fall dødfødsel om jeg hadde blitt smittet. Hadde jeg blitt smittet hadde jeg nok klandret foreldrene mine for å valgt bort vaksinering da jeg var liten.

Finnes alltid to sider av en sak, men ikke i akkurat denne. Den delen som ikke kan vaksinere seg av ulike medisinske årsaker, går som gratispassasjerer, og alle som kan BØR vaksinere seg. De sier vel at 90 eller 95% bør være vaksinert for å få flokkimmunitet. Problemet kommer jo når folk som burde vaksinere seg, velger å la være pga naivitet eller frykt. Spør du meg bør frykten heller ligge i å unngå vaksinasjon. Det virker kanskje urealistisk at disse sykdommene i det hele tatt skal komme, men er ikke folk flinke nok til å vaksinere seg, så kan det fort bli en realitet. En realitet som kan og bør unngås!

Vaksinene som er i barneprogrammet er så godt forsket på nå. Man finner svært sjeldent beviser for at disse vaksinasjonene fører til sykdommer, og spør du meg, så er det langt verre at flere tusen barn får meslinger og andre farlige sykdommer, enn at et par barn får ME.

Back
Topp