Barnets etternavn

Jeg lurer på hvordan dere som ikke er gift gjør det med barnets etternavn. Hva velger dere dersom mors etternavn er sjeldent i forhold til farens?

Jeg kom opp i en litt kjip situasjon i kjærestens familieselskap i går og trenger litt hjelp fra dere:
Søsteren og faren til kjæresten min kommer bort til meg og snakker seg i mellom " ja, se nå får vi en liten arving av etternavnet vårt" før de henvender seg til meg litt bestemt "ja, for han skal jo ha vårt etternavn!". Jeg pleier som regel å la meg feie under av folk og være enig i alt, men akkurat dette klarer jeg ikke å legge fra meg og bestemte meg for å fortelle akkurat hva jeg mente "nei, ikke nødvendigvis, jeg vil at barnet vårt skal ha begge etternavnene". De ser forbauset på hverandre og søstera skyter kjapt inn "åh, javell? Men vårt sist da ikke sant?!". "Hehe, det blir nok mitt sist da det er et sjeldent navn. Akkurat dette her gir jeg meg ikke så lett på...." Svarer jeg. Faren og søstera sperrer opp øynene og ser på meg som om jeg skulle vært djevelen. Senere på kvelden skulle faren kjøre oss til flyplassen som er litt over en time unna, han sa ikke et ord til meg selv når jeg snakket til han og han sa ikke hade til meg en gang da jeg takket for oss.

Så, hva syns dere? Er jeg ei skikkelig dritt kjerring når det kommer til dette temaet, er faren litt barnslig og langsint, eller er begge ute å kjører?

Jeg synes faren er barnslig, gammeldags og tråkker laaaangt ut over grensa. For ikke å snakke om at man diskuterer ikke så med gravide damer med mindre hun er kjæresten din. Hos oss blir det farens etternavn fordi det er mer unikt. Men han foreslo at vi skulle ha mitt fordi han liker det bedre.

Hos oss tok svigermor opp dette med dåp lenge før barn var påtenkt hos oss. Jeg ba kjæresten min ta opp med henne at det var en sak mellom meg og han. Og det funket.

I dag er det jo ikke sånn at man gifter/vinner seg til mannens familie. Kjenner jeg blir forbanna på dine vegne!

Du er absolutt ingen dritt kjerring!! Det er jo helt opp til deg og samboeren din hva dere vil ha som etternavn! Er dere som skal bli enige, ikke hele familien.. Du må ikke la deg "bli tråkket" på i sånne situasjoner! Stå for det du selv mener..:) er ingen regel på at barnet skal ha mannens etternavn og jeg synes det er helt idiotisk når andre familie/venner reagerer sånn på svaret ditt!! Velg selv, uavhengig av hva noen andre mener:)

Vi har spesielle etternavn begge to, ikke noe problem å skjønne at mini skylle ha begge :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Tusen takk for alle tilbakemeldingene, det har hjulpet mye!

Jeg bestemte meg for å være den voksne og sendte svigers en melding: Hei ******. Jeg forstod det slik at du ble litt satt ut da samtalen om etternavn ble tatt opp i går. Dette er et ganske sårt tema for meg, og i den situasjonen jeg ble satt i presenterer jeg kanskje ikke min mening på best mulig måte. Når det er sagt så håper jeg dere forstår at dette er en diskusjon og et valg bare jeg og ******** kan ta.

Endte med at han ringte gråtende til kjæresten og beklaget seg, og jeg fikk en beklagelse på sms senere. Han klarte til og meg å få fram at dette var et valg bare mor og far skal ta.

Kan si jeg ble veldig lettet og føler at vi kan gå videre uten mer problemer med dette :)

TS

Skulle ønske jeg hadde turt det samme med de to jeg har fra før. Mitt er sjeldent men det var jo veldig viktig at barna fikk hans stygge ....sen etternavn.
Nå venter jeg nummer 3 med en som har ett nydelig å sjeldent etternavn :) vi er ikke gift men om vi en gang blir kommer jeg å til å ta hans å ha mitt eget som mellom navn :) :) så det får babyen også :) to sjeldne etternavn <3
Du kan jo gi de to eldste ditt navn som mellomnavn da. Så kan de velge hvilket navn de vil bruke selv når de blir eldre

Så lenge du og mannen er enig så. Om jeg hadde hatt et sjeldent etternavn eller et stedsnavn ville jeg nok at barna skulle ført det videre. Men pikenavnet mitt, som er Nilsen, er jeg ikke så nøye på. Begge barna har pappaen sitt etternavn (to ulike fedre). Storesøster har stedsnavn fra gården besteforeldrene driver, og lillebror har et etternavn som er hakket mer sjeldent enn mitt. Var ikke noe problem å bli enig :-)

Jeg har et veldig sjeldent navn, han har et veldig vanlig navn, så her fikk vesla kun mitt etternavn. Hun kan endre når hun blir eldre om hun ønsker det.
Har ikke fått med meg at hans familie har reagert noe på det.

Det samme med mine foreldre. Min mor er enebarn og har odelsretten på gården, min far heter Hansen. De er gift, men har forskjellig etternavn, og vi barna fikk min mors etternavn.

Jeg syns det er barnslig av dem å bli så fornærmet for det, som du ser er det ikke så uvanlig ;)

Det er jo ikke noen andre enn dere som bestemmer og det må bare andre godta.
Her har ungene begge navna men samboer sitt sist siden våre barn er de eneste til å videreføre det navnet.

Jeg har sjeldent etternavn, min kjære har et vanlig. Lille har mitt som mellomnavn og hans etternavn, men det er kun fordi jeg tenker å ta hans navn når vi gifter oss og vil at barna skal ha samme som meg.

Det er ingen andre enn dere som kan bestemme det, synes det er helt sykt at folk skal legge seg opp i det i det hele tatt! :oops:

Flott at du fikk en beklagelse :-)

Her har vi sjeldne etternavn begge to, så her var spm rekkefølgen :-P

Men så sa samboer at det klinger bedre med hans som mellomnavn og mitt som etternavn, og det gjør det og. Mitt etternavn slutter på samme bokstav som hans begynner på, så hadde blitt tungvindt med ****TH-T*****.

Var ikke noe noen la seg oppi.
Men nå har svigerfar tatt kona sitt etternavn selv siden det er mer sjelden enn hans Hansen ;-)

Det var jo spesielt... Her er det mitt mellomnavn som blir barnas mellomnavn og fars etternavn. Dette fordi mitt mellomnavn er mindre vanleg (etternavnet mitt er eit av Skandinavias mest brukte) og etternavnet til gubben er det kun deiras familie som heiter.

Jeg bestemte meg for å være den voksne og sendte svigers en melding: Hei ******. Jeg forstod det slik at du ble litt satt ut da samtalen om etternavn ble tatt opp i går. Dette er et ganske sårt tema for meg, og i den situasjonen jeg ble satt i presenterer jeg kanskje ikke min mening på best mulig måte. Når det er sagt så håper jeg dere forstår at dette er en diskusjon og et valg bare jeg og ******** kan ta.

Endte med at han ringte gråtende til kjæresten og beklaget seg, og jeg fikk en beklagelse på sms senere. Han klarte til og meg å få fram at dette var et valg bare mor og far skal ta.

Kan si jeg ble veldig lettet og føler at vi kan gå videre uten mer problemer med dette :)

TS

Så bra han forstod han ikke kan styre det;) da ordnet det seg;)

Så bra dere fikk skværet opp litt. Navn er tydeligvis et sårt tema for flere i vår foreldregenerasjon.

Vi har sjeldne etternavn begge to, og er sterkt knyttet til dem. Vi valgte å bruke begge, med mannens som mellomnavn og mitt sist fordi det klinger bedre og er enklere å si i den rekkefølgen. Vi har skjønt over tid at dette har falt svigerfar tungt for brystet, men nå er det sånn, og blir sånn.

Det er det bare du og far som bestemmer. Her ble etternavnet til far tatt I bruk da det er sjeldent og ikke minst fordi den dagen vi gifter oss så tar jeg etternavnet hans :) Jeg skjønner godt at du vil ta vare på ditt familie navn :)

De har selvsagt ikke noe med det.
Min mann heter Hansen, så barna våre har mitt etternavn.

TS

Så bra du gjorde det og ikke minst at du fikk en beklagelse!!

Vi kommer til å bruke bare hans etternavn på barna. En grunn er at det er gårdsnavnet der vi bor og en annen er at våre etternavn ikke klinger godt sammen når mitt står først. Tar vi hans først og mitt sist får vi gårdsnavnet på nabogården, og det blir litt merkelig. Det er uansett tradisjon å bruke gårdsnavnet som etternavn på gården her, selv med et par generasjoner odelsjenter som har giftet seg med menn med "vanlige" navn, er det gårdsnavnet ungene deres har fått til etternavn. Men da min mann ble født måtte de faktisk søke om det, siden man på 70-tallet automatisk fikk fars etternavn om foreldrene var gift.

Haha. Det er dem som er ute og kjører.

Våre etternavn stiller ganske likt, så fordi det klinger best med sambo sitt til slutt, så ble det sånn.

5200 har sambos etternavn
3900 har mitt
7 har kombinasjonen (bla våre 2 gutter)

Back
Topp