Barnets etternavn

For en dust!
Ikke gi deg! Om det kommer opp igjen så si at tidene forandrer seg og at du synes det er frekt av de å bare anta det som en selvfølge at ikke ditt navn skal brukes.

Her heter sambo et av verdens kjedeligste etternavn (type Olsen, Nilsen osv). Jeg har er mye penere navn, ikke uvanlig/sjelden men ift hans navn det jo det. Og han ville ikke gi deg på det, for da var det ingen som førte navnet videre (han har en søster), men halve Norge heter jo dette etternavnet. Men nei pappaen hans ville blitt skuffet osv - so what? Det endte med hans fornavn+sønn. Da hørte jeg plutselig ikke noe mer om hvor viktig etternavnet hans var :rolleyes: Fått en datter til og hun heter mitt navn + datter. :)

For en dust!
Ikke gi deg! Om det kommer opp igjen så si at tidene forandrer seg og at du synes det er frekt av de å bare anta det som en selvfølge at ikke ditt navn skal brukes.

Her heter sambo et av verdens kjedeligste etternavn (type Olsen, Nilsen osv). Jeg har er mye penere navn, ikke uvanlig/sjelden men ift hans navn det jo det. Og han ville ikke gi deg på det, for da var det ingen som førte navnet videre (han har en søster), men halve Norge heter jo dette etternavnet. Men nei pappaen hans ville blitt skuffet osv - so what? Det endte med hans fornavn+sønn. Da hørte jeg plutselig ikke noe mer om hvor viktig etternavnet hans var :rolleyes: Fått en datter til og hun heter mitt navn + datter. :)

Det er så stilig med navn+datter/sønn :-)

Her er mitt mellom først og fedrenes etternavn tilslutt. Har selv far nr to sitt etternavn siden vi er gift (og han har mitt mellomnavn)

Ville bare svart kort at "det kommer nok jeg og *min manns fornavn* til å klare å bestemme helt selv" :)
For det er det jo dere som bestemmer, ikke gud og hvermann i familiene rundt. Og dersom dere ikke har snakket om det allerede er det nok enklest å få mannen med på laget om du diskuterer det med ham på tomannshånd istedet for å slenge ut en brannfakkel i familieselskap ;)

Her "solgte" jeg mitt etternavn for å få to fornavn på frøkna, men da var vi allerede gift og jeg hadde tatt hans etternavn etter mitt eget. Om vi noen gang blir skilt, tipper jeg hun (og evt lillebror i magen) får mitt etternavn i tillegg, sånn for å gjøre det med praktisk ifht navnelister i bhg/skole. Så det blir "fornavn mellomnavn mittetternavn hansetternavn".

Jeg tenker den som har mest sjeldent etternavn eller sterkest familietradisjoner knyttet til etternavnet, skal få ha det sist, slik at det er det man blir alfabetisert etter i lister osv. Om begge er like "sta" kan man også knytte dem sammen med bindestrek, da blir alfabetiseringen på det første av de sammenbundne navnene. Men da klinger det muligens bedre med kortere/færre fornavn, så det kommer jo også inn i debatten.

Hovedpoenget er uansett at dere to som foreldre må sammen bli enige om navn på deres barn, og være beredt på å stå sammen for å "forsvare" det mot påtrengende og høylytte familiemedlemmer ;)

Mitt etternavn er veldig sjelden. Vi er ca 30 stk som heter det.
Hun har det som mellomnavn :)

Det der bestemmer du og pappaen sammen, og jeg syns det var helt ufattelig teit av dem å ta opp den diskusjonen der i det hele tatt...

Vi har to kjedelige etternavn begge to, og de lar seg ikke kombinere uten at det blir veldig tungt siden de begge slutter på -sen, så hun fikk pappaens etternavn, og jeg skifter også etterhvert nå som vi er gift (orker ikke stresse, må jo ha nytt pass og alt da). Hadde vi hatt etternavn som lot seg kombinere hadde vi nok gjort det, og da hadde vi gått etter hva som hørtes fint ut, ikke noen spesiell rekkefølge på navnene ut fra hvem sitt navn som skulle stå sist...

Digresjon;

Her er det fornavn på lillebror i magen som diskuteres. Storesøster fikk ikke navn før hun var rundt 6 uker, og du vil ikke tro hvor mange absurde forslag som kom fra våre mødre etterhvert. Denne gangen virker det som vi må bruke like mye krefter på å oppdra våre egne mødre, som på storesøster. Mantraet "det er mammaen og pappaen som bestemmer hva babyer skal hete", går igjen ganske ofte her...

Det er foreldrene som i enighet bestemmer navnet. Ingen andre. Deres barn.

Våre barn og jeg hadde hans etternavn når vi var gift. Når vi skilte oss var det ikke naturlig for meg å ha hans etternavn lenger. Jeg tok tilbake det jeg er født med.
Våre barn har nå begges etternavn. Når de blir myndige kan de velge selv.

Så lenge du og mannen er enige om navnet, så kan jo familien meine kva dei vil. Her kjempa eg hardt og lenge for å få mitt navn til slutt, men mannen nekta å gi seg. Barna heiter derfor mitt etternavn bindestrek hans etternavn, slik at begge navna er etternavnet deira. Mannen og eg beholdt våre eigne navn da me gifta oss:)

Klart du må få ha med navnet ditt dersom det betyr noe for deg;)

Jeg kommer garantert til å få det samme problemet. Foreldrene og søsknene til samboeren min tar det som en selvfølge at hvis vi får barn så kommer barnet vårt til å ha samboers og hans familie sitt etternavn. Når den dagen kommer vet jeg ikke hva jeg skal gjøre :P

Haha, han der har tydelighvis lite å stri med i hverdagen :-P et så lite problem burde ikke sette seg så hardt at han ikke prater med seg altså. Utrolig barnslig og jeg hadde bare ledd og håper for Guds skyll at de furtegenene ikke har gått i arv til gubben din ;)

Men shit for en oppførsel :O
Det er du og din samboer som bestemmer dette med etternavn, og så lenge dere har kommet fram til en enighet så skal alle andre bare holde pent kjeft.
Barnslig oppførsel av samboer sin pappa. Virkelig!!

Skulle ønske jeg hadde turt det samme med de to jeg har fra før. Mitt er sjeldent men det var jo veldig viktig at barna fikk hans stygge ....sen etternavn.
Nå venter jeg nummer 3 med en som har ett nydelig å sjeldent etternavn :) vi er ikke gift men om vi en gang blir kommer jeg å til å ta hans å ha mitt eget som mellom navn :) :) så det får babyen også :) to sjeldne etternavn <3

Ha ha!! Godt du turte å sette foten ned og si ifra!! Hadde noen sagt noe sånt til meg så hadde jeg iallfall valgt det navnet de ikke ville ha og også den rekkefølgen de ikke ville ha... Bare sånn på pur faen :D

Godt det er foreldrene som bestemmer gitt :D

Er jo du å bf som må finne ut dette!! Hva tenker han om saken?

Her fikk lille hans etternavn.... Å det var det jeg som ville :P

Nå var det motsatt hos oss, jeg har en vanlig etternavn, sambo har et sjeldent. Men jeg nektet å gå med på at det automatisk skulle være hans etternavn til slutt, det får være måte på egoisme. Han brukte aldri argumentet at det var sjeldent, da hadde jeg ikke kranglet på det. Men "tradisjon" at fars etternavn skal gå videre er bull for min del.
Vi endte opp med å velge hvert vårt navn. Han fikk etternavnet, jeg fikk fornavnet.

Hvis familien til samboeren din skal være så barnslige hadde jeg blitt enda staere. Makan til oppførsel, det er ikke deres barn.

Back
Topp