Barnets etternavn

icliddell

Oktober 2015
Jeg lurer på hvordan dere som ikke er gift gjør det med barnets etternavn. Hva velger dere dersom mors etternavn er sjeldent i forhold til farens?

Jeg kom opp i en litt kjip situasjon i kjærestens familieselskap i går og trenger litt hjelp fra dere:
Søsteren og faren til kjæresten min kommer bort til meg og snakker seg i mellom " ja, se nå får vi en liten arving av etternavnet vårt" før de henvender seg til meg litt bestemt "ja, for han skal jo ha vårt etternavn!". Jeg pleier som regel å la meg feie under av folk og være enig i alt, men akkurat dette klarer jeg ikke å legge fra meg og bestemte meg for å fortelle akkurat hva jeg mente "nei, ikke nødvendigvis, jeg vil at barnet vårt skal ha begge etternavnene". De ser forbauset på hverandre og søstera skyter kjapt inn "åh, javell? Men vårt sist da ikke sant?!". "Hehe, det blir nok mitt sist da det er et sjeldent navn. Akkurat dette her gir jeg meg ikke så lett på...." Svarer jeg. Faren og søstera sperrer opp øynene og ser på meg som om jeg skulle vært djevelen. Senere på kvelden skulle faren kjøre oss til flyplassen som er litt over en time unna, han sa ikke et ord til meg selv når jeg snakket til han og han sa ikke hade til meg en gang da jeg takket for oss.

Så, hva syns dere? Er jeg ei skikkelig dritt kjerring når det kommer til dette temaet, er faren litt barnslig og langsint, eller er begge ute å kjører?

Ville ikke brydd meg en døyt om ka andre si at man ska kalle barnet ;)
Min unge, mitt valg (eller vårt da sia barnefar er inni bildet her).
Ikke la deg presses til å føye de andre familiemedlemmene.

Det er jo en sak ingen andre enn du og faren til barnet har noe med. Hvordan dere velger å løse det er helt og holdent opp til dere. Jeg syntes det er barnslig og teit av de andre å oppføre seg sånn!

Jeg hadde bare ledd av de, herregud så barnselig. Det er dere som bestemmer.

Barnslig og absolutt ikke noe de har noe med. Det er jo helt opp til deg og samboeren din å bestemme

Det er dere foreldrene til barnet som bestemmer, og ferdig med det. Her har vi valgt kun pappaen sitt etternavn. Begge våre etternavn er sjeldne, men hans er mye finere enn mitt og passet bra til hennes navn. Min bestefar ble litt fornærmet, men han om det! :)

Last edited:
det er jo noe du og barnefar må bli enige om. Vi var gift men hadde valgt det samme uansett,mitt først, hans til slutt beggeer sjeldne

Det er det kun du og bf som kan bestemme da! Så lenge dere to kommer til en enighet dere begge er fornøyd med, så har ikke andres mening noe å si.
Skjønner godt du vil ha ditt etternavn om dette er sjeldent!

Her vil jeg ikke ha med mitt, men vil ha med min mors pikenavn som mellomnavn og har ikke nevnt noe for andre enn samboer at jeg vil ha med det. Min mor skal bli med videre i mitt barn, som hun aldri får møtt, og det er heldigvis samboer enig i:)

Dette har jo ikke de noe med :D du gjorde rett i det du sa! Tøft gjort!

For en barnslig oppførsel av han, det er jo dere som bestemmer. Skjønner godt at dere velger det sjeldne etternavnet over ett mer vanlig ett, vi gjør det samme, bare vi velger mitt norske sist ovenfor hans utenlandske. Det er slutt på den tiden hvor det alltid var damene som tok mannen sitt navn ved giftermål, og barna fikk fars etternavn. Jeg mener du har rett her :)

Barnslig oppførsel :o, det er jo mellom dere som foreldre. Her har jentene farens etternavn til slutt og mødrenes etternavn som mellomnavn, er liksom noe de har felles hans etternavn til slutt.

Barnsligt. Kan ikkje førstå att andra ska legga deg opp i det.De e ju ditt valg væl.

Her har vi vanlige navn begge to, då de fikk pappan sitt!
Hadde jeg vært odelsjente, vært fra utlandet eller hatt et veldig sjeldent navn hadde de fått mitt

Hadde mitt vært sjeldent og hatt en litt større betydning, ifh til stedsnavn osv så hadde vi tatt mitt tror jeg. Men siden mitt er altfor vanlig var det ikke ett spørsmål en gang om hvilket etternavn ungene fikk :)
Hadde ikke latt svigerfaren din irritere meg ang navnet :p

De har da INGENTING de skulle sagt!!! Folk altså, legger seg borti alt...

Ikke bry deg om de! Her mente mannen at hans var mest sjeldent så mitt er mellomnavn. Viste seg senere at mitt er vesentlig mer sjeldent da, så egentlig skulle mitt være til slutt. Men men, nå har storesøster hatt d sånn i 6 år, så da blir d sånn.

Back
Topp