Barnets alder -når er de aller mest krevende?

mammamarita

Glad i forumet
Nettopp ja...når syntes dere det var aller mest stress? Går ut i fra at det alltid følger masse glede med også, men dere skjønnerhva jeg mener...[;)]

Hver alder sin sjarm og sine utfordringer.... [:D]

Spørs på barnets temperament og utvikling.
For meg var spedbarnstiden mest krevende, siden jeg hadde kolikkbaby i 8 mnd, mens toårsalderen er kjempefin - han går selv, er stadig mer selvhjulpen, og trasser ikke så mye.

Andre har sovedukker i babytiden, men ender opp med superslitsomme unger som er høyt og lavt fra ett års alder og trasser som en tenåring i puberteten. [8D]

I løpet av de 2,5 året hu har levd, må jeg vel si at den mest krevende alderen var da hun veldig gjerne ville opp å gå men ikke klarte det helt. Da var det å ha øyer i huet og nakken og over alt.....hehe!

Da hun var nyfødt!!! SOLEKALRT! Kolikk og søvnvansker var tusen ganger verre enn ltit uskyldig løsrivningstrass. Og mitt barn er veldig trassig altså. Men, jeg elsker denne alderen og alt den fører med seg. 3-årstrassen er tøffere enn 2-årstrassen foreløpig. Men, som sagt. nyfødt er det aller aller tøffeste!

ORIGINAL: *TwinBaBe*

Akkurat NOOO!!![:-][:-][:-] De er 2,5...

De trasser til ALT...[&:][&:][&:]

-De skal ha drikke. Nei, de sku ikkje ha alikevel!! Så hyler de og slår en halvtimes tid pga de ser koppen sin, og de ikkje skulle ha.

-De sloss om hvem sin mamma eg er. "MIN mamma!" "NEEEEI, MIIIIIN mamma!!![:@]" Så lugger de og biter hverandre osv..

-De løper fra meg med en gang de kommer ut av døren. Vi må gå en 20meter til bilen, og det føles som 20km. Da stikker de alle andre veier, eller mens jeg setter ene inni bilen, så løper den andre videre, eller setter seg i framsetet, og klatrer inni bilen...[&:]

-De skal ikkje inn i barnehagen. De skal heller løpe rundt barnehagen og sette seg i en lekebil. (Som regel tar jeg tak i ene da, IHÅP om at den andre ser det, og ikke vil være aleine ute. Dette fungerer skjeeelden)

-De skal ikke HJEM fra barnehagen, de skal ikke kle på seg, de løper gjennom en dør inn i barnehagen, til fellesrommet og en stoooor gang med masse kroker og gjemme seg i. De driter i om jeg sier at jeg går, og faktisk går ut ytterdøren, og later som jeg går.

-De skal ikke skifte bleie, da må vi hyle og slå et lite kvarter først.

-De forsyner seg av kjøleskapet med en gang jeg setter meg ned, eller ikke ser på de i 2 sekunder. En dag spiste de to yoghurter med fingrene...

Joda, altså, de har sine øyeblikk med at de er snill, og sier undskyld for det de har gjort osv, og jeg har som regel kontroll på de[8D][8D][:D] Men dette er altså det verste for tiden....[&:][8D]

Hahahahaha...ikke meningen å være ekkel, men dette var morsomt...hahahaha....kan tenke meg at den alderen er verst når man har to, er helt fantastisk alt dere klarer dere tvillingforeldre!! Ser dere for meg og klarer ikke slutte å le, selv om jeg vet det helt sikkert ikke er så morsomt for deg!!

Jeg syns også denne 2 års alderen er litt ille, selv om den også er fin....er slitsomt med humørsyke 2 åringer som sjelden eller aldri helt vet hva de vil!![:D] Men det er nok mest som skrevet over her, hver alder har sin sjarm og sin utfordring!![;)]

1-3 års alderen synes jeg er værst. De begynner å gå og vet ikke at enkelte ting må de passe seg for. De oppdager at de er selvstendige personer og vil gjerne bestemme alt selv.

Føler de nå ha tilsyn hele tiden. Er virkelig en tålmodighetsprøve å overtale dem til å gjøre noe annet enn det de vil selv, særlig hvis man har dårlig tid[&:]

Men når det er sagt, så lærer utrolig mye i den alderen: Gå, løpe, klatre, prate, synge, tegne, +++[:D] Moro å følge med på utviklingen også[;)]

synes det er ille når de er fra ca 2,5 til ca 4 år.
Etter fylt 4 så er er de en drøm...[:)]

Mi er litt over 10 mnd. nå, og har veldig lyst å gå, så er nok ganske utålmodig for tiden... Men jeg kan tydeligvis trøste meg med at det blir verre, utifra svarene her...[;)]

Helt klart, som enkelte sier her, at hver alder har sin sjarm, tross alt[:D]

det første året var igrunn roligst.. selv om han var nysgjerrig og skulle utforske alt..
to til tre var gruuuuusomt.. trass og masse drit og bare krangling og kjefting hele tiden..
nå begynner det å bli litt bedre igjen [:)]

NÅ! Hun er straks 2. Og litt i overkant aktiv ift jevnaldrende.
Synes derimot babytida var helt heeeerlig! Den tida man kunne legge de fra seg, så var de der når du kom tilbake. Eller bare sov og sov, bare kom med et lite klynk når hun var sulten.

Tiden mellom 1 og 2 år..

Synes igrunnen dette er individuelt fra barn til barn jeg.

Har en 3 åring som kan trasse masse, men alikevel var nok den travleste perioden med henne helt i begynnelsen når hun hadde kolikk og gråt døgnet rundt i flere mnd.

Mellomste på 5 år har igrunnen aldri vært travel eller trasset ennå. Dvs. hun prøver å trasse av og til, men det holder at vi bare trenger å gi beskjed en gang til, så gir hun seg alltid :)

Elste på 7 år har perioder som har vært travle hele tiden, men det varer stort sett bare noen få dager før iv har mnd med idyll igjen!

Back
Topp