Barnet vårt skal hete....

Litt ymse.

Når jeg fikk mitt første barn, var vennegjengen min veldig negative til navnet vi valgte. Var veldig gammeldags og passet visst ikke til ei lita jente. Spør du de samme i dag, synes de navnet er nydelig.

Resten av gjengen har vi fått litt forskjellige reaksjoner på. Flest positive. Bestemoren min mente, og mener fortsatt at navnet på tredjemann er det verste hun har hørt noensinne. Mamma måtte bruke litt tid på å smake på navnet til sjettemann, for det falt ikke helt i smak med det samme - hun har endret mening nå, det hjalp litt på at "alle" andre synes navnet er koselig og fint.
 
Vi har et veldig uvanlig navn på eldstemann og et litt mindre uvanlig navn på minstemann. Tror nok de fleste vi kjenner vet at de ikke skal si noe på det. [emoji14]
 
Første var bare positive, lillesøster er det mange som ber oss gjenta men stortsett bare positive, bortsett fra min bror som JEG syns har veldig rare navn på barna sine :hilarious: han synes det var uvanlig.
 
Alle fikk vite det når ungen var født, sendte ut SMS til familien med navn, vekt og lengde. Så da kunne ikke akkurat noen si noe på det. Vårt barn, vårt valg.
 
Alle ble overrasket [emoji23] godt gammelt norsk navn, som er på vei inn, men vi er en av de første. Folk klarer ikke å skjule reaksjonen sin, for de blir så overrasket... så får de tygd litt, og blir utelukkende positiv! :)
 
Nesten bare utekukkende positivt. Hun er oppkalt etter samboers mormor, så svigerfar rynka litt på nesa over å måtte kalle barnebarnet med samme navn som svigermora si.. :hilarious: Nå har det heldigvis gått seg til og han tenker ikke over det lenger. Det er et gammelt navn, men er visst på vei inn igjen.

Hahahaha, den må svi litt om du kanskje ikke liker svigermor helt [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]
 
Positiv reaksjon etter hva vi oppfattet (men vet jo ikke hva dem egentlig tenkte da [emoji23]). Men vi har fått mange spørsmål om hvem han er oppkalt etter, da det er et litt uvanlig og gammelt navn. Ingen oppkallelse, vi bare likte navnet da vi hørte det [emoji4]
Vi lot også den nærmeste familien få se vår topp 10-liste, hvor de visste at det ble en av navnene der, så slapp det å bli en kjempeoverraskelse.
 
Alle voksne, absolutt alle, som har hørt navnet til vår eldste datter har sagt "hæ?"[emoji23]
Men når barn hører det har alle sagt at det er et kjempefint navn.
 
Hahahaha, den må svi litt om du kanskje ikke liker svigermor helt [emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]
Jepp... de er ikke bestevenner, men han evner å se at den unge og den gamle er to forskjellige personer!
 
Nesten bare positive reaksjoner, alle sier at navnet er nydelig, men litt spesielt :)
Noen få har sagt at det er litt vanskelig å uttale, og merker det spesielt på andre barn. Så tenker at vi velger et litt lettere navn med litt færre stavelser neste gang :)
 
Vi har to barn med internasjonale navn og vi er storfornøyd, alltid fått mye skryt for navnevalget :love7
 
Vi sendte ut melding med bilde da jenta vår ble født.. Der skrev vi navnet. Nærmeste familie fikk mld at hun var kommet før vi hadde snakket om navn. Vi hadde egentlig bestemt oss, men det var likevel ikke endelig før hun kom.
Hun fikk navn samme dag hun ble født, og så lenge vi da hadde bestemt oss fikk vi ikke så mange reaksjoner, måtte gjenta det noen ganger for noen, spesielt de eldre. Men hadde vi delt før fødselen tror jeg vi kunne fått reaksjoner.
 
Vi har fått bare positive tilbakemeldinger fra omtrent alle. Noen har spurt om det er oppkalling fordi de synes det er et gammelt navn, men har også fått høre at det er moderne og rart. De fleste har bare sagt at det er utrolig fint. Datteren vår heter Emilia. Har oppdaget i etterkant at samboers tippoldemor het Emelia.
 
Mange negative med første. Frekt synes jeg. Solid norsk navn, bare gammelt.
 
Tror ikke vi fikk serlige reaksjoner, navnet var valgt uansett og baby var født når de fikk vite det. Så de såg vel ikke noen grunn til å komme med noen mening om navnet, om de hadde noen som ikke var positive da.

Helt ærlig så har det ingenting å si for meg hva andre mener om navnet vi plukker ut. Er vanskelig nok å finne et som vi begge(foreldre) liker, hadde jo blitt 100 ganger værre om man skulle hørt og brydd seg om hva resten av familien synes i tillegg.
 
...Elmer!!

Hvordan reagerte folk da de hørte babyens navn? Var de negative eller positive? Brydde du deg om andres reaksjon?
Vi annonserte ikke navnet før han ble født. Folk var overrasket, litt forvirret, og ga uttrykk for at de syns det var uvanlig og rart. Jeg opplevde den gang en del av reaksjonene som negative og kritiske, og syns det var kjipt. Men i ettertid nekter folk for at de var kritiske, så mulig jeg bare var litt ekstra var på ting sånn rett etter fødselen.
 
Her var det en god blanding. Mamma, tante, besteforeldrene mine og hele familien til mannen elsket det fra første øyeblikk. Pappa ble stum i telefonen et øyeblikk da jeg fortalte det, men noen uker etterpå mente han at det var et av de fineste navna han hadde hørt :hilarious: Har ei søster som mobba navnevalget lenge og prøvde å få oss til å bytte. Skulle trodd at vi valgte noe helt forferdelig, men neida. Vi valgte bare et gammelt norsk navn som er lite brukt på små idag.
 
Utelukkende positivt på nr 2, han er oppkalt.
Mye negativt med nr 1 der eksperimenterte vi litt. Men hennes navn har blitt veldig populært nå.
 
Vi har kun fått veldig positive tilbakemeldinger på navnevalget, med spørsmål om hvordan vi kom på den kombinasjonenen.
 
Back
Topp